Mössa inomhus?

Skrivet av Managor:

Ser verkligen inte problemet. Om det sticker i folks ögon att någon har mössa på sig inomhus så är det annat folk det är fel på som lägger sig i. #backamössan

Är inte ett överdrivet egocentriskt ställningstagande?

Eftersom allt inte kretsar kring dig så medger du att det är fel på dig om det sticker i dina ögon att folk reagerar?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Är inte ett överdrivet egocentriskt ställningstagande?

Eftersom allt inte kretsar kring dig så medger du att det är fel på dig om det sticker i dina ögon att folk reagerar?

Sticker inte direkt i mina ögon, menar mer att man kan bry sig om annat än vad folk har på sig


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Får man ha mössa inne på ishotellet?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Managor:

Sticker inte direkt i mina ögon, menar mer att man kan bry sig om annat än vad folk har på sig

Finns massor att bry sig om och man kan bry sig om massor samtidigt. Kläder är en del av vår kommunikation med varandra, därför är det fortfarande en viktig del i vårt samspel med varandra. Där har vi utvecklat informella klädkoder, som i grund är enkla: utekläder och innekläder.

Skrivet av Hipshot:

Får man ha mössa inne på ishotellet?

Jajjemän, på ishotellet bär man kläder vars funktion ska skydda mot kyla.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Finns massor att bry sig om och man kan bry sig om massor samtidigt. Kläder är en del av vår kommunikation med varandra, därför är det fortfarande en viktig del i vårt samspel med varandra. Där har vi utvecklat informella klädkoder, som i grund är enkla: utekläder och innekläder.

Vilken vikt som läggs på kläder som kommunikation är nog högst personligt och demografiskt.
Och klädkoder (eller alla sociala normer) är väl under ständig utveckling? Det är ju bara att ta tempen på den här tråden, majoritet hittills verkar inte ha något större problem med mössor och kepsar?

Skrivet av Mauk:

Vilken vikt som läggs på kläder som kommunikation är nog högst personligt och demografiskt.
Och klädkoder (eller alla sociala normer) är väl under ständig utveckling? Det är ju bara att ta tempen på den här tråden, majoritet hittills verkar inte ha något större problem med mössor och kepsar?

Visst, klädkoderna utvecklas ständigt. Men huvudbonads bärande inomhus är hyfsat statisk över tid. Att kvinnor inte längre uppmanas att täcka huvudet utanför hemmet är för den svenska kulturen närmast en nymodighet.

Det känns mest att det största motståndet mot normerna är yngre individer. Samma sak när jag själv gick i skolan och det klagades på att lärarna bestämde att vi inte fick bära mössa eller keps inomhus. Kanske är det på väg (igen) att mössa blir accepterat inomhus men då tror jag snarare att den utvecklingen späs på av perioden då vi motsätter oss att vara vuxna blir allt längre och längre.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Många äldre tar otroligt illa upp av att bli niad. "Ni" var något man sa till personer som inte betydde något för en eller var underordnade en. Helt enkelt en förolämpning mot den du tilltalar, för du sätter dig själv över personen.

Skrivet av anon_326725:

Har ett minne från när jag gick i årskurs 5 där en av mina lärare frågade "Hur mår NI idag?" Varpå jag svarade "Vilka vi?" och han fortsatte med att förklara att det är så man tilltalar personer för att vara hövlig.
Detta är typ 30 år sedan och minnet sitter fortfarande som en smäck då det var ett så tydligt ställningstagande i vett och etikett.

Kom bara att tänka på det och det tillför egentligen ingenting till diskussionen gissar jag

Som Hannes är inne på så tilltalade man förr varandra med titeln. T ex doktor Andersson, prost Svensson, konstapel Eriksson, fru Pettersson osv. Men när någon inte hade en titel (fin nog) så ni:ade man personen istället. Eller för att visa att man var över personen på samhällsstegen. Därför kan "ni" som en del säger, framför allt av yngre till äldre, trots det goda uppsåtet uppfattas som oartigt av de äldre.

Skrivet av Mauk:

Det går inte! Har vi "alltid" gjort så måste vi så för alltid göra! Utan anledning!
Vi borde införa mer medeltida seder.

Jag tycker det är bättre att förbjuda allt istället. Allt. Alla skall se likadana ut. Punkt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar