Nvidia bekräftar: ingen ray tracing i Red Dead Redemption 2 till PC
RTX off – men de flesta är nog överens om att det ser fantastiskt ut ändå.
#Red-dead-redemption-2, #Rockstar
@anon_119148:
Mm, det hade väl dessutom tagit längre tid att färdigställa PC releasen om dom inte tänkte patcha in det senare.
Spelet är så snyggt ändå så tror inte det hade gett så mycket mervärde. Inte många dagar kvar nu !
Hade inte hört talas om detta tidigare alls eller räknat med rtx, men det här hade väl varit ett ganska bra spel att implementera rtx i? Hyggligt slow paced och iaf för mig en soloupplevelse.
När jag lirar online mot andra vill jag inte ha rtx däremot. Där är fps bra mkt viktigare. Strålspårning får jag göra på muggen då. =P
RTX är ett skämt, ganska väntat att det inte finns i RDR2.
Varför är det ett skämt? Visst är priset på korten höga men real time ray tracing är häftigt och kommer bli bättre i framtiden.
@Cooling23: Ångrar mitt 2080 köp idag med facit i hand. Ej värt pengarna alls och RTX med nuvarande hårdvara är ej värt det med vad man får uppleva. Nästa generation verkar mer mogen och kapabel att göra ett bra jobb.
RTX är ett skämt, ganska väntat att det inte finns i RDR2.
Ser helt jäkla fantastiskt ut i Control ordentligt lovande teknik.
Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16
RTX är ett skämt, ganska väntat att det inte finns i RDR2.
Knappast ett skämt men man ska inte förvänta sig att tekniken ska vara perfekt från början. Jag förutspår att raytracing kommer vara standarden framöver när tekniken mognat och vi har bättre hårdvara.
Släpps det vid midnatt eller? Vet någon? Funderar om det är värt att stanna uppe eller ej.
Det släpps den 5 november
Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16
Det släpps den 5 november
Vet ej om du skojar nu eller inte men tror inte detta besvarade hens fråga det minsta.
Knappast ett skämt men man ska inte förvänta sig att tekniken ska vara perfekt från början. Jag förutspår att raytracing kommer vara standarden framöver när tekniken mognat och vi har bättre hårdvara.
Håller med att det är framtiden annars skulle vi nog inte se det i t.ex. nästa gen konsoler.
Dock vill man helst inte offra upplösning och detaljer för att få bra fps. Kanske finns optimering med kraftigare raytracing-hårdvara i nästa gen så man slipper välja och kan få både och !
Att nya effekter inte kommer till sin rätt direkt när de lanseras är ganska väntat. RT är helt fantastiskt och bara vi får hårdvara som klarar av det så kommer vi fundera sen varför vi spela spel utan det. Men om två generationer av Nvidia så kanske det är implementerat i det mesta. Vi får hoppas AMD pressar på så Nvidia måste göra större hopp i varje generation.
Släpps det vid midnatt eller? Vet någon? Funderar om det är värt att stanna uppe eller ej.
Jag försöker googla fram info om detta men det verkar svårt att hitta av någon konstig anledning. Men jag hittade en intressant grej på Twitter.
"Considering how GTA 5 for PC was released on April 13th at 7:00 PM EST, despite the official release being April 14th, we could see RDR2 PC as early as that time tomorrow on Monday."
Om det blir samma sak för Rdr2 så lär det släppas kl 00 natten mot Tisdag. Alltså om lite mer än ett dygn ^^
Raytracing är framtiden, tror jag med. Det är definitivt inte skräp, och varje liten grafisk förbättring gör stor skillnad när de läggs samman. Många bäckar små, etc. Även fast varje liten bäck är ganska krävande idag.
Fast bokstäverna RTX är inte synonymt med raytracing. Däremot vill ju Nvidias PR-avdelning gärna sätta agendan så att vi använder RTX och raytracing som utbytbara ord. Och det får man väl säga att de lyckats med ganska bra, att döma av flera poster här i tråden?
Sammantaget verkar det ha varit ett lyckat knep att få uppmärksamhet och marknadsföra RTX-serien genom att "tvingas" behöva dementera raytracing i RDR2. Säger cynikern i mig...
Jag försöker googla fram info om detta men det verkar svårt att hitta av någon konstig anledning. Men jag hittade en intressant grej på Twitter.
"Considering how GTA 5 for PC was released on April 13th at 7:00 PM EST, despite the official release being April 14th, we could see RDR2 PC as early as that time tomorrow on Monday."
Om det blir samma sak för Rdr2 så lär det släppas kl 00 natten mot Tisdag. Alltså om lite mer än ett dygn ^^
OK. Till PS4a låstes det upp prick midnatt vill jag minnas. Så det var inte samma tid för alla. Köpte man det i Nya Zeeland fick man spela tidigare. Jag lär hålla koll på datorn hela kvällen imorgon iaf.
OK. Till PS4a låstes det upp prick midnatt vill jag minnas. Så det var inte samma tid för alla. Köpte man det i Nya Zeeland fick man spela tidigare. Jag lär hålla koll på datorn hela kvällen imorgon iaf.
Aha, spännande! Då lär jag sitta klistrad framför Rockstar social club hela kvällen imorgon också
Ingen större förlust om man ska vara realistisk. RTX är coolt som alternativ men sällan värt det då man många gånger halverar fps och primärt bara ser det om man vet vad man ska leta efter.
Tror det största för mig är antagligen reflektioner, särskilt på stora vattenytor. Jag kan inte låta bli att märka av det i nästan varenda spel jag spelar nuförtiden att det ser ganska skevt ut när inte vattnet reflekterar det som inte syns på skärmen, så när du vänder kameravinkeln så ser man hur reflektionerna bara dyker upp just då. Inte hela världen förstås, men definitivt det mest märkbara för mig i alla fall.
Tror det största för mig är antagligen reflektioner, särskilt på stora vattenytor. Jag kan inte låta bli att märka av det i nästan varenda spel jag spelar nuförtiden att det ser ganska skevt ut när inte vattnet reflekterar det som inte syns på skärmen, så när du vänder kameravinkeln så ser man hur reflektionerna bara dyker upp just då. Inte hela världen förstås, men definitivt det mest märkbara för mig i alla fall.
Håller helt med dig att det är där RTX märks mest, särskilt på större ytor som just vatten. Ljus och skuggor ”fakeas” redan så bra så där är skillnaden rätt liten.
Den som säger att Raytracing är ett skämt låter precis som när 3dfx korten skulle komma och köra hardware accelerated grafik
Den som säger att Raytracing är ett skämt låter precis som när 3dfx korten skulle komma och köra hardware accelerated grafik
Mja inte riktigt samma. Visst i Quake 2 och Minecraft blir det en rejäl skillnad, men inte alls lika märkbart i titlar som redan har massa rasterization. Ray-traceing är framtiden men än så länge klarar inte någon kort att leverer global ray-tracing i krävande AAA-spel utan att det blir en slideshow, och/eller upplösningen får sänkas till 1080p eller lägre.
Mja inte riktigt samma. Visst i Quake 2 och Minecraft blir det en rejäl skillnad, men inte alls lika märkbart i titlar som redan har massa rasterization. Ray-traceing är framtiden men än så länge klarar inte någon kort att leverer global ray-tracing i krävande AAA-spel utan att det blir en slideshow, och/eller upplösningen får sänkas till 1080p eller lägre.
Ja men är det framtiden är är det hål i huvet att kalla det "skämt"
Mer inställd på hur negativ inställning många har till allt "nytt"
Visst det är inte idag värt att köpa ett 2080 kort för Raytracing enbart