Första bygget på 12 år - Tips & råd sökes

Medlem
Första bygget på 12 år - Tips & råd sökes

Hej på er,

Jag sitter i tankarna på att bygga ihop en PC igen. Senast jag var med i leken var år 2007, så det har uppenbarligen hänt en hel del på marknaden sedan dess.

Jag har redan fått lite hjälp med att välja ut komponenter som borde göra jobbet, men jag skulle uppskatta ytterligare några åsikter. Ni vet hur det är? Man känner sig rätt nöjd, läser några recensioner och helt plötsligt är man tillbaka på ruta ett.

Jag hoppas att jag inte stöter på problem genom att länka till min inköpslista hos Net on Net, men där har ni en överblick över vad jag har plockat ihop.

Några synpunkter? Rätt märke/modell av moderkort/grafikkort/processor? Har jag missat något viktigt? Extra fläktar, kylflänsar m.m.?

Min budget ligger på runt 15 000 kr för själva burken och den ska i första hand användas som en gaming-PC. Tillbehör i form av skärm (Asus TUF VG27AQ), mus, tangentbord m.m. behöver vi inte ta med i beräkningarna.

Jag är inte ute efter ett monster så att säga, utan snarare det mest prisvärda och framtidssäkra man kan skaffa sig för 15 000 kr.

Alla tips & råd uppskattas.

Tack på förhand,
Bosse


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Du ska hellre satsa på i7 eller köra AMD Ryzen 5/7.
i5 har som "gjort sitt" med sina 6 kärnor endast.

Corsair CX serie har allmänt dåligt rykte och ses som ett budget-nätagg.
tidigare versioner gick sönder helt utan anledning tom..
Dyr dator bör inte köra med ett budget nätagg


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker det ser stabilt ut. Tänk dock på att Intel inte skickar med någon kylare med den processorn, skulle du vända dig till en annan butik för grafikkortet skiljer det även bara ett par hundralappar mot RTX 2070 Super som ändå har märkbart högre prestanda för prisskillnaden.

Medlem

Kanske också ta ett bättre grafikkort om man tänker framtidssäkring? Kan ta ett billigare moderkort för att kompensera.

Medlem

Tack för svaret!

Har även en tråd igång på Sweclockers där jag fick ett liknande svar så kopierar över mitt svar därifrån.

Jag har gått i dem tankarna själv, men saken är att det känns som priset stiger rätt kraftigt om man ska gå upp till en i7:a med ett passande moderkort. Jag har satt maxgränsen till 15-16 000 kr och vill inte höja den mer. Jag har redan rubbat gränsen en gång, och jag vet att det enkelt blir höjning på höjning om man inte sätter ner foten.

Vad är egentligen fördelen med att ta ett "bättre" nätaggregat? Jag vet att många rekommenderar dyrare alternativ men vad är egentligen den stora fördelen? Mindre elförbrukning, eller är det egentligen bara mer kraft ifall man ska överklocka?

Är det verkligen värt dem extra kronorna om man inte är ute efter att överklocka något speciellt?

Fick väl egentligen svar på frågan ang. nätaggregat av @Molotov. Är det den enda anledningen till varför man ska välja ett dyrare alternativ (dvs. att det finns historik av att de går sönder)? Vad rekommenderar ni för märke/modell i sådan fall?

Edit: Vad rekommenderar ni för moderkort om man ska ta ett billigare? Vilka billigare alternativ är likvärdiga rent prestandamässigt?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av bossefraise:

Tack för svaret!

Har även en tråd igång på Sweclockers där jag fick ett liknande svar så kopierar över mitt svar därifrån.

Jag har gått i dem tankarna själv, men saken är att det känns som priset stiger rätt kraftigt om man ska gå upp till en i7:a med ett passande moderkort. Jag har satt maxgränsen till 15-16 000 kr och vill inte höja den mer. Jag har redan rubbat gränsen en gång, och jag vet att det enkelt blir höjning på höjning om man inte sätter ner foten.

Vad är egentligen fördelen med att ta ett "bättre" nätaggregat? Jag vet att många rekommenderar dyrare alternativ men vad är egentligen den stora fördelen? Mindre elförbrukning, eller är det egentligen bara mer kraft ifall man ska överklocka?

Är det verkligen värt dem extra kronorna om man inte är ute efter att överklocka något speciellt?

Fick väl egentligen svar på frågan ang. nätaggregat av @Molotov. Är det den enda anledningen till varför man ska välja ett dyrare alternativ (dvs. att det finns historik av att de går sönder)? Vad rekommenderar ni för märke/modell i sådan fall?

Edit: Vad rekommenderar ni för moderkort om man ska ta ett billigare? Vilka billigare alternativ är likvärdiga rent prestandamässigt?

Sitter lite dåligt till så du får jämföra själv, men ett x470 och en Ryzen 5 för strax över 2000 så har du tjänat in lite att lägga på grafikkort. Finns även ett b450 för någon hundralapp mindre. MAX-serien är Ryzen 3xxx ready.

Medlem
Skrivet av kehik:

Sitter lite dåligt till så du får jämföra själv, men ett x470 och en Ryzen 5 för strax över 2000 så har du tjänat in lite att lägga på grafikkort. Finns även ett b450 för någon hundralapp mindre. MAX-serien är Ryzen 3xxx ready.

Tack för tipsen.

Jag har tagit åt mig av vad folk har rekommenderat och kommit fram till följande lista.

Det jag fortfarande funderar över är moderkortet.

Utöver dem två som @kehik nämnde tycker jag mig se B450 TOMAHAWK MAX nämnas rätt ofta. Vad är det egentligen för egenskaper man ska hålla utkik efter?

Edit: Apropå RAM-minnena... Vad är det viktiga här? Jag är uppenbarligen inte så insatt i hastigheter, timing, CL och vad allt nu heter. Sett kommentarer rörande just RAM och Ryzen 3600.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av bossefraise:

Edit: Apropå RAM-minnena... Vad är det viktiga här? Jag är uppenbarligen inte så insatt i hastigheter, timing, CL och vad allt nu heter. Sett kommentarer rörande just RAM och Ryzen 3600.

Ryzen processorerna gillar högre hastighet på minnen, så 3200 MHz är bra att sikta på, man förlorar prestanda om man har lägre hastighet.

Medlem

Tack för svaret @SiNmaster.

Fick tipsat till mig i Sweclockers-tråden att byta till M.2 SSD istället för Samsung EVO 860. För att citera mig själv...

Skrivet av bossefraise:

Jag är inte helt övertygad om dessa ”billigare” modeller av M.2 då jag har läst att de är mer instabila och tappar en hel del hastighet ju mer det lagras, jämfört med vanliga SATA SSD. Nu var det däremot ett tag sedan jag läste mina artiklar och den information jag sitter på är säkert inte aktuell.

Hursomhelst, hur kommer det sig att Samsung tar nästan dubbelt pris för sina M.2 jämfört med t.ex Kingston? Är det verkligen bara namnet som drar upp priset?

Vad är era tankar?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

@bossefraise:

https://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-860-Evo-1TB-vs-...

Där kan du jämföra lite olika hårddiskar och prestanda och även all annan hårdvara.
Folk rekommenderar kingston A2000 men när den inte ens finns med på userbenchmark så blir jag osäker på den. Föregångaren A1000 är ingen höjdare vad jag sett(kolla själv på userbenchmark) och tänk även på livsländen, inte bara prestanda.
Och jag har hittills inte sett ett enda negativt betyg om evo eller pro. Samsung qvo däremot är billigare, 3 års garanti och presterar sämre.
Intel 545s verkar också okej men lite dyr

M.2 eller nvme blir varmare än vanliga sata, hur håller de efter 5 år(lite besvärligare att byta om det går sönder) och märker man någon större skillnad mellan en sata och nvme egentligen?

edit. Sedan har vi mjukvara, firmware. Jag har aldrig uppdaterat firmware på mina samsung eller intel ssd. Om man inte har en samsung 840 då, men efter det verkar de stabila. Men i slutändan handlar det ju om procenten, det är ju alltid någon procent som drabbas, om man nu vill vinkla det så och det kan funka hur bra som helst med den billigaste också.

1
Skriv svar