Kommer du köpa en färdig dator eller en i delar nästa gång?

Skägg.
10 Chambers
Kommer du köpa en färdig dator eller en i delar nästa gång?

Det dyker upp en hel del trådar om köpråd och tankar kring datordelar i forumet så jag blev lite nyfiken på hur folk resonerar kring datorköp. Förr i tiden var det en självklarhet för i alla fall mig att köpa datorer i delar, och uppgradera eftersom, men ju äldre jag blivit desto mer lockande är det att köpa färdiga paket.

Hur tänker du?


signatur
Medlem

Om man inte orkar bygga själv går det ju även att köpa i delar fortfarande och lägga till montering från det företag du köper ifrån.(om det nu är ett vettigt företag)

Detta t.ex.
https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

jag köpte alltid dator i delar och byggde själv när jag var yngre. senaste 2-3 burkarna har jag dock köpt i delar och låtit butiken montera åt mig.

Medlem

Alltid byggt själv, får se hur det blir härnäst. Blir inte någon update innan ny generation processorer och graffekort är ute ^^

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Är sugen på att köpa en lite mer kraftfull laptop och sedan en extern GPU istället för en stationär. Sedan så såg jag hur mycket det skulle kosta.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Jag köper ju alltid bärbara datorer och så länge det inte går att bygga dessa själv får jag nöja mig med att vara konsument


signatur

War, War never changes...

Medlem

Jag kommer köpa nästa i delar också, mestadels för jag tycker det är kul att bygga dator.
Skulle lika gärna köpa en färdig då jag inte spelar på pc längre-

Inaktiv

Köper alltid färdigbyggd dator från komplett/webhallen nuförtiden.
Det var längesen priserna skiljde sig så mycket så att det skulle vara solklart att välja självbygge.
Sen att det blir perfekt ihopsatt med minimal risk för fel är så jävla skönt och om de nu gjort fel så
skickar man bara tillbaka så styr de upp allt och skickar tillbaka. Gratis.

Finns i princip ingen anledning att inte köpa färdigbyggd nuförtiden om man inte är ultrakåt på att mecka själv eller verkligen måste spara in på några fåtal kronor här och där.

Medlem

Aldrig någonsin köpt en färdigbyggd, om man inte räknar med Amiga 500 så. Litar inte på någon annan, när jag ska ha en dator så ska jag bygga och välja den komponent jag vill ha.

Medlem

Väljer att sätta ihop själv av rent nöje. Älskar det.

Medlem

Köpa en dator med egna valda delar, fast låter Inet sätta ihop den.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

Brukar köpa de färdigbyggda från Webhallen, tycker de varit skapligt prisvärda hittills.

Medlem

Kommer köpa delar till datorn. Lite som stor och liten service på bilen blir det små uppgraderingar (grafikkort) och större uppgraderingar (moderkort+processor+ram) som varvar varandra. Är stor uppgradering på gång så det blir ju nästan som att köpa en helt ny dator i delar.

Medlem

jag bygger alltid min egna dator en av dom nöjen med ny dator för mig.

Medlem

Jag har alltid köpt färdiga datorer. Nu senast köpte jag en Surface Book 2.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Kommer fortsätta uppgradera min befintliga dator med nya delar.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag kommer köpa delar som jag själv valt ut men låta NetOnNet bygga ihop maskinen som de gjorde 2017. Har alltid velat lära mig bygga själv men det har inte hänt ännu.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Skulle jag mot förmodan gå tillbaks till datorspel från konsol blir det färdigbyggd. Där räknar jag in välja egna delar o få monterat. Men högst troligt ta ett färdigt paket.

När/om grabben vill börja spela dator istället för konsol får han lära sig bygga från början, haft mycket nytta av det själv genom pc åren så lika bra att börja direkt


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

När du frågar dator i delar gäller det även om jag väljer delarna själv och tex Inet bygger ihop den? För det är iaf så jag alltid köper mina datorer, sen händer det att ja trycker in något extra i datorn senare.

Den förhållandevis lilla summan man betalar Inet för att de ska bygga ihop den tycker jag är helt okej, särskilt när man köper dyra datorer.

Medlem

Jag har alltid byggt mina datorer själv, mitt senaste bygge var en i7a med ett 1080 kort.
Min nuvarande dator kommer nog hålla ett tag till men jag har alltid varit nyfiken på en ASUS ROG dator en typ av konsol dator, typ en - ASUS ROG Huracan G21CX.
Mitt nästa köp blir ganska säkert en ASUS PC Konsol

Medlem

Har inga planer på att köpa en ny dator utan kommer att fortsätta uppgradera min nuvarande med nya delar.

Tanken var från början att jag skulle hålla uppe uppgraderingstakten i mitt system men nu har jag halkat efter på grund av andra prioriteringar. Så jag närmar mig allt mer en fullständig uppgradering och då blir det nog att plocka ihop delar och låta butiken sätta ihop delarna.

För att jag är lat, helt enkelt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Köpa delar och bygga ihop själv.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Jag köper alltid delar.
Men som fler sagt så är färdigbyggd inte alltid samma idag som förr.
Idag kan du köpa delar och få monterat.
Färdigbyggd var mer en märkesdator man köpte på nån elektronikkedja.
Idag finns det gaming märkesdatorer som är helt ok, det man ska tänka på att det som tidigare alltid är det billigaste av komponenter i dom.
Plus att dom kan mixtra med formfaktorn och bios så uppgraderingar kan leda till problem.
Därför är det bäst att skippa den där häftiga datorn på Elgiganten och välja delar själv och sen ett häftigt chassi ist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det var väl typ 20 år sedan man köpte en komplett dator senast. Mest på grund av att det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa en helt ny om det går att köpa ett uppgraderingskit för en 25 - 30 % av kostnaden som sedan håller i flera år.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Sist jag köpte en helt ny dator var den ett ihopplock som jag betalade extra för att få monterad av butiken (Alina i Uppsala). Nu senast bytte jag moderkort och processor och lite annat och lät dem göra även det. Känner helt enkelt att det är värt några hundralappar att slippa sitta och meka en massa och sen ägna timmar åt frustrerande felsökning. Dessutom drar de sladdar och annat så jävla mycket snyggare och smidigare än vad jag själv lyckas göra.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Om man inte orkar bygga själv går det ju även att köpa i delar fortfarande och lägga till montering från det företag du köper ifrån.(om det nu är ett vettigt företag)

Detta t.ex.
https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Detta. Blev en ny vapendragare från Inet så sent som förra veckan, det gäller att vara redo för Cyberpunk!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Kontot avslutas

Jag röstade tidigare på att om jag köper en ny dator så kommer jag köpa den i delar igen.

Men mitt sug efter att gå över till Apple MacOs istället för Microsoft Windows gör att jag hellre brukar kolla lite på begagnade bärbara Macbook datorer istället.


signatur

ゼルダの城

Skribent

Jag bygger alltid vidare på den dator jag redan har. Har en relativt ny CPU så nästa gång blir det ett bra grafikkort och en riktigt sjysst skärm.

jbx
Medlem

För mig är bygget det riktiga nöjet, skulle aldrig låta ett företag göra det roliga åt mig.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

12
Skriv svar