Är spelbranschen dålig idag jämfört med tidigare?

Medlem
Är spelbranschen dålig idag jämfört med tidigare?

Jag har tänkt lite. Kan det vara så att hela spelindustrin idag är helt utsagt usel? Jag själv tycker inte så. Hela marknadshandeln i spel och gamingprodukter skjuter i taket för alla spelföretag och merch-tillverkare. Men jag tycker däremot att de flesta spelen som gjorts sedan början av 2000-talet har saknat djup och mening. Spel är inte något som man ska behöva skickligheter för att kunna njuta av. Nu idag finns det nästan bara pay-to-win spel som Fortnite och allt möjligt. Jag utesluter Last of Us och Super Smash Bros Ultimate för det är två titlar som man faktiskt kan ha roligt av.

Nu för tiden så känns det som att hela spelindustrin styrs av allt: Den feministiska rörelsen, SJW, och allt möjligt. Industrin är verkligen inte döende. Inte på långa vägar. Folk kommer att spela spel till världens slut. Men det som faktiskt är döende är djupa, komplexa och välutvecklade samt intressanta spel. Och vad får vi idag? Mikrotransaktioner, lootlådor som får små barn att spendera sina välförtjänade pengar på. Jag tycker det är så synd att spel har befläckats av allt sånt här.

Industrin kommer inte dö eller bli bättre, men för tillfället så är spelen idag mestadels jobbiga och irriterande tack vare dessa saker.

Självklart finns det en massa spel idag som har jättebra gameplay, storys och allt. Men som sagt, the old days var bättre i min mening. Det jag försöker komma till är att förr så lade alla spelutvecklare/företag hjärta och själ för att spelen skulle bli så bra som möjligt (något som Nintendo och Naughty Dog bara för att nämna några gör) och att tillfredsställa alla fans. Men idag (men inte alla spel) så känns det som allt görs bara för pengarnas skull (jag tittar på dig, EA). Pengar styr människor så otroligt mycket. Jag saknar när man verkligen brydde sig om att ett spel skulle vara bra.

Vad har ni för tankar om detta? Kommentera gärna.

Medlem

Spelat Dark Souls?


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Överlag tror jag inte komplexa och djupa spel är döende, möjligtvis i AAA-scenen, men finns fortfarande gott om djupa spel att få tag i och under utveckling i indie-scenen och "AA"-scenen. Lätt att ta slutsatser om man bara avgränsar sig till AAA-spel, men de representerar inte alls industrin i helhet.

Medlem

Uhm spelar inte Fortnight själv men har inte fått bilden av att det är p2w på långa håll. Nämn lite spel från 90 talet med de djup du saknar, jag tror skillnaden snarare är att det finns otroligt mycket mer spel idag och är kanske svårare att hitta de där kanonspelen man letar efter. Dock tror jag största anledningen är att man vuxit upp och spelat så många spel att man är lite mättad, blir inte många nya upplevelser för oss.

Gällande ditt påstående kring SJW och "feminiatiska rörelsen" så känns den diskussionen tröttsam. Ta BF V som exempel, spelet var bra. Inget i spelmekaniken var påverkat av det utan enbart kosmetiaka saker (tänker mp delen)men självklart blev det lite av en flopp pga kvinnor i spel. Det historiskt korrekta argumentet är bara löjligt i ett sådant spel i mina ögon då spelet är så långt från verkligt i grunden.

Någon gör ett spel där man pissar på folk och använder katter som ljuddämpare: Cenurera inte, artisktisk frihwt!

Någon gör ett ww2 spel med kvinnor i: Ni förstör allt! så historiskt inkorrekt att jag blir illamående. Ta bort dem annars köper jag inte!

jbx
Medlem

Håller inte med, finner mycket djup i dagens spel. Blir känslomässigt berörd av djupa spel rätt ofta nu för tiden.
Witcher 3, Skyrim, TellTale-spelen, Life is strange, tomb raider, stardew valley (200h+). För att nämna några..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skribent

Tror det har mycket med nostalgi och selektivt minne att göra. Man minns främst grymma klassiker som Baldur's Gate, Golden Eye 64, Half Life, Final Fantasy VII, etc., och filtrerar bort de massiva mängderna skräp som även släpptes på 90-talet.

Det släpps långt mycket fler spel idag än det gjorde tidigare, vilket innebär att det finns avsevärt fler dåliga spel. Om det går (låt oss säga) 10 mediokra spel för varje riktigt bra spel är det lätt att tro att det släpps färre bra spel idag än det faktiskt gör.

Men kolla bara på Souls-serien, Uncharted, The Witcher, Zelda: Breath of the Wild, Killzone-spelen, Crysis, World of Warcraft, m.fl. Det släpps sjukt bra spel varje år, så jag tror inte att spelbranschen som sådan är särskilt dålig idag.

Djupa och välutvecklade spel tycker jag heller inte att det råder brist på (även om många andra har blivit förenklade för att attrahera en större målgrupp) – kolla bara på Divinity-spelen och nysläppta Death Stranding, som känns väldigt originellt och intressant.

Medlem

Tycker det mer handlar om ett flertal AAA spel som får för mycket uppmärksamhet. Spel som är dåliga men tjänar mycket pengar (via exempelvis mikrotransaktioner) syns mycket och ger en image av att det är "så det ska vara" och sen tar andra vid. Man hittar många fler guldkorn om man kikar på indie spel och mindre studios där fokus fortfarande ligger på spelupplevelsen istället för bara pengar.

Medlem

Fortnite har inga pay2win moment att köpa. Jag tror många förväxlar pay2win med att köpa kosmetiska grejer. Ordet pay2win är ju som det låter, du köper något som ger dig en fördel över andra. Kosmetiska saker ger ingen fördel.

Medlem

Finns det pengar att tjäna i branschen? Ja. Är den bättre än tidigare? Verkligen inte. Vet inte hur många jag har pratat med som känner samma sak. Spel som gjordes förr var bättre, mer innovativa etc. Säger inte att det bara görs dåliga spel, självklart finns det bra spel. Men det går inte att jämföra med the old days

Geeks Gaming

@GhostfaceMain:

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

”Avsaknad av spel med djup? Vad i hela friden har du spelat de senaste 10 åren?!” är det första jag tänker. I min värld är det ju nu dessa spel spottas ut med ojämna mellanrum.
Jag har en backlogg större än någonsin pga detta 😭

Sen hela grejen med ”sjw/feminister/mikrotransaktioner osv.... Det låter lite som om du borde spela spelen mer än att titta på youtube:are som spelar spelen.
I min värld så är detta en hel hage hönor av en fjäder och inget som stört mig under mina spelsessioner.

Mitt råd är helt enkelt: Spela mer, lyssna mindre på andra

Medlem

@NordhNet: Jag hör vad du säger och jag kan svara med att säga att jag har kört det mesta nya som finns. Jag har spelat sen jag var 8 år gammal men jag tycker det är så i samhället. Alla spel ska jämt införa något som inte ens har med kategorin att göra. Varför då? Jo för att det är tvingat att vara så. Ta Battlefield V t.ex.

Medlem

@Kyrre: Kunde inte ha sagt det bättre själv

Geeks Gaming
Skrivet av GhostfaceMain:

@NordhNet: Jag hör vad du säger och jag kan svara med att säga att jag har kört det mesta nya som finns. Jag har spelat sen jag var 8 år gammal men jag tycker det är så i samhället. Alla spel ska jämt införa något som inte ens har med kategorin att göra. Varför då? Jo för att det är tvingat att vara så. Ta Battlefield V t.ex.

Ja, då finns det inte mycket någon kan säga tyvärr. Du har din syn som uppenbarligen är cementerad, jag håller inte med

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, då finns det inte mycket någon kan säga tyvärr. Du har din syn som uppenbarligen är cementerad, jag håller inte med

Jag respekterar din åsikt och hoppas du gör det samma med min. Ha en bra dag. 😊

Inaktiv

Spel kostar så otroligt mycker mer att göra idag, iaf om de ska ha de bästa produktionsvärdena. Därför blir det ofta så att storföretagen spelar safe istället för att göra någonting vågat. Det är precis samma sak med Hollywoodfilmer som enligt mig blivit urtråkiga då iaf jag är totalt ointresserad av superhjältefilmer.
På 90-talet och tidigt 2000-tal behövde man inte ha lika stora team eller lika mycket pengar för att göra spel och därför var spelen en produkt av några få personers vision. Man gjorde spelen man själv skulle vilja spela istället för att göra så breda spel som möjligt.

Däremot tycker jag multiplayerspel kanske är bättre än någonsin: Du har fortfarande CS:GO och TF2 som är populära, du har free to play-krigsspel som World of Tanks, du har Battle Royale med PUGB, Apex Legends och Fortnite, och mer realistiska krigsspel som Arma 3, Squad, Hell Let Loose etc. Du har Minecraft. Samt 1000 olika MMOs plus WoW-classic.

Battlefield 5 var en riktig flopp på många sätt, ett av sätten var att DICE stack upp fingret i luften och kände på vinden och tänkte, detta med feminism låter inne utan att fatta att de flesta i deras målgrupp avskyr feminism vid det här laget.
För folk över 30 finns det säkert fortfarande någon rosaskimrande fin bild av feminism som de hjärntvättats med av massmedia men de flesta pojkar och män under 25 har en väldigt negativ bild av feminismen.
Visst artistisk frihet, men jag gillar katter som ljuddämpare, inte kvinnliga soldater, så jag röstar med plånboken och mina youtube-dislikes.

Medlem

@anon_306295: Håller med i allt du säger.

Medlem

Tycker verkligen inte att spel är sämre idag. Däremot tror jag att de stora spelen (dvs de dyra) måste göra säkra val för att sälja mycket.
Storspel handlar ju inte om artistisk frihet könner jag, de är produkter för att tjäna pengar.
Vill man ha udda spel och mer utmanande inslag får man nog söka sig till spel som kostar mindre att göra. Där kan ett fåtal personer göra ett spel utan att det ska kosta en halv miljard och då vågar de göra spelet de vill.

Som nån sa utbudet är så mycket större idag att det kan bli svårt att hitta rätt spel för en själv.

Medlem

Okej ni som påstår att det inte blivit sämre, googla "games 2007", eller "games 2004" eller "games 1998" se över resultaten och sen försök förklara för mig hur spelindustrin blivit så mycket bättre...

Geeks Gaming
Skrivet av GhostfaceMain:

Jag respekterar din åsikt och hoppas du gör det samma med min. Ha en bra dag. 😊

Absolut! ❤️

Medlem

Kan väl sakna skräck spel på AAA titlarna som fanns mer förut. Sen kan man tycka lootboxes och skins är bara en meningslös och girig utveckling.

Medlem

@Sapiens: Jag googlade games 2018 också fanns en hel del bra spel där också, samma med ex 2016.

Vem har sagt att spelindustrin är bättre? Jag påstår nog att den är lite sämre i grunden med införandet av mtx i fullprisspel, dock inte spelmässigt.

Medlem
Skrivet av GhostfaceMain:

Den feministiska rörelsen, SJW, och allt möjligt.

Vafan? OK, du menar då alltså att det existerar ett stort läskigt feministisk kollektiv vars mål är att göra spel sämre än var dom tidigare var? Verkar lite trångsynt att se dessa grupper som de största problemmakarna. Var det inte konservativa fundamentala kristna idioter som censurerade främst mellan 197X-199X? Varför kan inte dem fortfarande vara en faktor idag? Att kvinnor och andra marginaliserade grupper syns mer i spel är ett icke-problem och inget som påverkar nöjesfaktorn.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Klart det var bättre förr.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Banzeken:

Vafan? OK, du menar då alltså att det existerar ett stort läskigt feministisk kollektiv vars mål är att göra spel sämre än var dom tidigare var? Verkar lite trångsynt att se dessa grupper som de största problemmakarna. Var det inte konservativa fundamentala kristna idioter som censurerade främst mellan 197X-199X? Varför kan inte dem fortfarande vara en faktor idag? Att kvinnor och andra marginaliserade grupper syns mer i spel är ett icke-problem och inget som påverkar nöjesfaktorn.

Kvinnor är inte en marginaliserad grupp.
Det kanske inte påverkar nöjesfaktorn för dig men det påverkar nöjesfaktorn för mig och många andra.
Battlefield 5 känns mer som Hunger Games eller någon annan modern Hollywoodsmörja än som andra världskriget.
Detta är också reflekterat i att trailern har fler dislikes än likes.
Nyaste Wolfenstein verkade vara skrivet av någon pussywhipped white guilt vänster-soyboy.
Samma sak med många filmer och tv-serier, Disney-Star Wars eller typ Vikings som är feministskit med kvinnliga vikingar och grejer.

Förhoppningsvis och med största sannolikhet är det en övergående trend precis som att feminismen dog ut i Sverige när vi fick riktiga problem att ta hand om.
Detta slutar nog när företagen inser att de som spelar spel inte vill ha sånt här.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Förhoppningsvis och med största sannolikhet är det en övergående trend precis som att feminismen dog ut i Sverige när vi fick riktiga problem att ta hand om.
Detta slutar nog när företagen inser att de som spelar spel inte vill ha sånt här.

Jag tror att de stora spelföretagen inte bryr sig om vad spelarna tycker, de bryr sig om vad de lägger sina pengar på. Jag tror de gjort beräkningen att lootlådor och ”sjw-tramset” (som vissa verkar kalla det) genererar mer pengar än att lyssna på de som inte gillar det.
Så länge de tjänar mer på att ha lootlådor (eller valfri annan företeelse) än de förlorar på att vissa spelare bojkottar spelet så kommer det nog finnas kvar.
Så absolut, att rösta med plånboken är nog det mest effektiva, men det gäller då att den plånboken är större än den andra gruppens.

Medlem

Samma gamla gäng med samma gamla urvattnade tjat om feminism, sjw m.m som förstör. Förhoppningsvis dör detta trista, lite hatiska (med review bombing etc), resonemang ut inom en snar framtid för det börjar bli allmänt tröttsamt att höra på.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Samma gamla gäng med samma gamla urvattnade tjat om feminism, sjw m.m som förstör. Förhoppningsvis dör detta trista, lite hatiska (med review bombing etc), resonemang ut inom en snar framtid för det börjar bli allmänt tröttsamt att höra på.

Det ironiska i det hela är ju att spel som Quake 3, Alien Vs predator 2, Unreal Tournament, Tribes osv hade kvinnliga valmöjligheter, något som då kändes överlag ganska uppenbart vid den tiden.

Inaktiv
Skrivet av GulligaG:

Jag tror att de stora spelföretagen inte bryr sig om vad spelarna tycker, de bryr sig om vad de lägger sina pengar på. Jag tror de gjort beräkningen att lootlådor och ”sjw-tramset” (som vissa verkar kalla det) genererar mer pengar än att lyssna på de som inte gillar det.
Så länge de tjänar mer på att ha lootlådor (eller valfri annan företeelse) än de förlorar på att vissa spelare bojkottar spelet så kommer det nog finnas kvar.
Så absolut, att rösta med plånboken är nog det mest effektiva, men det gäller då att den plånboken är större än den andra gruppens.

Beräkningarna slog ju uppenbart fel i Battlefield 5:s fall iaf då spelet blev en relativ flopp.
Så jag tror de förlorade pengar på att göra ett sådant spel istället för ett riktigt Andravärldskriget-spel.

Skrivet av matt76:

Samma gamla gäng med samma gamla urvattnade tjat om feminism, sjw m.m som förstör. Förhoppningsvis dör detta trista, lite hatiska (med review bombing etc), resonemang ut inom en snar framtid för det börjar bli allmänt tröttsamt att höra på.

Det kommer dö i takt med att storföretagen slutar implementera feminism i sina verk.

Skrivet av Sapiens:

Det ironiska i det hela är ju att spel som Quake 3, Alien Vs predator 2, Unreal Tournament, Tribes osv hade kvinnliga valmöjligheter, något som då kändes överlag ganska uppenbart vid den tiden.

Folk stör sig inte på kvinnor i spel eller filmer i sig utan att man kvoterar in kvinnor där de inte passar in. Som i Andra världskriget.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Nyaste Wolfenstein verkade vara skrivet av någon pussywhipped white guilt vänster-soyboy.

Skrev du nyss den där meningen utan någon ironi alls?


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Det är nog inte sämre än det var för men tack varr internet så sysns det mer.

Men jag säger så allt jävla gnäll om transgender eller färg hy är bara barnsligt och idiotiskt.

Som folk som blev upprörd att nya star wars spelet har en vit man som huvud karaktär. Men vad spelar det för roll? Nu valde spel skaparna det en vit ungdom som sin protagonist.

Men nä idag är spel företag racister och annat skit om inte alla karaktärer är mörk, är transgender och homosexuel.

Det värsta är dom företagen som kysser upp till dessa gnälliga personer och ändrar på sin skapelse för att göra folk glad.

Spel är påhittade värdlar med påhittade personer sedan är det skit samma om det är gay eller transgender eller råsa eller blå eller brun. Finns viktigare saker i livet att bli upprörd övet än om en på hittad person är vit ellet brun har joystick ellet mus.

Folk bör lära sig skillnad mellan verklighet och fantasi och kan man inte det så finms det bra pshykologer för det.

12
Skriv svar