Path of Exile 2 är avtäckt!

Medlem

Eh ser ju exakt på pricken likadant ut som PoE? Känns lite ohederligt att kalla det för en 2:a dvs ett nytt spel imo. Säg att det är en expansion istället vilket det ju verkar vara.

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Eh ser ju exakt på pricken likadant ut som PoE? Känns lite ohederligt att kalla det för en 2:a dvs ett nytt spel imo. Säg att det är en expansion istället vilket det ju verkar vara.

Vilka ARPGs släpper en expansion med 7 nya akter? PoE 2 får dessutom helt nya karaktärer, animationer, subklasser, Items etc.. Att hoppet rent visuellt inte blir lika stort är rätt obvious. Path of Exile har utvecklats hela tiden till skillnad från andra ARPgs som tex Grim Dawn och Diablo 3.
Men skulle man sätta Path of Exile från 2015 och jämnföra med PoE 2 så ser man väldigt märkbara skillnader.

Det är ju inte som att dom försöker lura någon på pengar då PoE 1 och 2 är grattis. Utan mer att dom har utvecklat spelet så pass mycket att det kan kallas en uppföljare.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Vilka ARPGs släpper en expansion med 7 nya akter? PoE 2 får dessutom helt nya karaktärer, animationer, subklasser, Items etc.. Att hoppet rent visuellt inte blir lika stort är rätt obvious. Path of Exile har utvecklats hela tiden till skillnad från andra ARPgs som tex Grim Dawn och Diablo 3.
Men skulle man sätta Path of Exile från 2015 och jämnföra med PoE 2 så ser man väldigt märkbara skillnader.

Det är ju inte som att dom försöker lura någon på pengar då PoE 1 och 2 är grattis. Utan mer att dom har utvecklat spelet så pass mycket att det kan kallas en uppföljare.

Beror väl på vad man räknar till en akt. PoE:s akter är inte speciellt långa om jag minns rätt, det andra som du räknar upp tycker jag brukar vara sånt som ingår i just en expansion. Men nåja, dom får väl kalla det en 2:an om de vill.

Diablo 3 kan jag inte säga nåt om men Grim Dawn har nog utvecklats rätt bra det också och fortsätter ännu att utvecklas. Förutom 2 expansioner så har bl.a lighting-systemet, animationer, och utseende på många fiender gjorts om helt, svårighetsgraderna har ändrats och går numera också att skippa om man vill och ett antal områden och quests i spelet har både byggts om och tillkommit, samt en hel hop nya items och balanseringspatchar. Säkert inte i samma utsträckning som PoE men Grim Dawn utvecklarna är ju också mycket mindre och använder inget MTX system.

Medlem

@Tarmböld: Det känns som om att kameran i Path of Exile är konstig på något vis. Gjorde en jämförelse mellan Diablo 3 och Path of Exile på bilden nedan.

Tycker att något är väldigt konstigt i Path of Exiles kamera. Det känns som om att den har minskad FOV och tiltad högre upp vilket stör mig något galet mycket.
Visserligen en vanesak, men jag mår nästan illa när jag spelar det, haha.

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Eh ser ju exakt på pricken likadant ut som PoE? Känns lite ohederligt att kalla det för en 2:a dvs ett nytt spel imo. Säg att det är en expansion istället vilket det ju verkar vara.

Känner du likadant för andra spel som Fallout 1&2 eller Baldur's Gate 1&2 där spelen ser likadana ut också? Eller Fallout 3 och New Vegas?

Medlem
Skrivet av Rasmous:

Visserligen en vanesak, men jag mår nästan illa när jag spelar det, haha.

Hehe jag känner exakt samma sak när man hoppar över från ena spelet till det andra. Känns bah "off" på något sätt. Men man vänjer sig.

Trailer: Fan va nice! Precis det majoriteten av spelare vill ha, iaf om man ska gå efter forumet. Sena 2020, hm det är rätt så långt borta (dock inte "not even Blizzard-soon") så den som lever får se.

Tidig/mid 2021 för PoE. Sena 2021 (Kanske, något sånt?) för D4. Bra tid för ARPG's, det är då fanimig säkert!

Medlem

Haha jäklar sån diss mot Blizzard. Som missade att få till så att D4 ser mörkt och gothic ut som d1/d2 (vilket de kanske lyckas bättra på till d4 release). Det här så alldeles perfekt mörkt å nitty-gritty som man vill ha.

Men! Det är något jag stör mig på med deras shaders eller vad det kan vara, det är samma i PoE1. Ser typ stelt/stiff ut på något vist.. livlöst.. something something. Därför jag aldrig kunde lira klart 1an utan bara kört det i 20+5+5+5h vid fyra försök att lira det.

Medlem

Intryck från 1a dagens exilecon:

* Grymt mycket folk som alla älskar PoE (obviously)
* Nya animationer i PoE2 ser fantastiska ut och känns fantastiska att spela med
* Något svårare än nuvarande PoE med boss abilities och health/damage från dem
* Mobile är långt från klart, krashar en del men när det flyter så är det rätt så bra
* Det nya gemsystemet är en fröjd!

Medlem
Skrivet av ionass:

Intryck från 1a dagens exilecon:

* Grymt mycket folk som alla älskar PoE (obviously)
* Nya animationer i PoE2 ser fantastiska ut och känns fantastiska att spela med
* Något svårare än nuvarande PoE med boss abilities och health/damage från dem
* Mobile är långt från klart, krashar en del men när det flyter så är det rätt så bra
* Det nya gemsystemet är en fröjd!

Du är en gud! Tack för rapporten. Animationerna måste se förbannat nice ut "irl" antar jag? Har du testat någon movement skill och isf, är det någon skillnad i "flow"? Tänker på t.ex Shield Charge som är just nu förbannat clunky.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Du är en gud! Tack för rapporten. Animationerna måste se förbannat nice ut "irl" antar jag? Har du testat någon movement skill och isf, är det någon skillnad i "flow"? Tänker på t.ex Shield Charge som är just nu förbannat clunky.

Animationerna är riktigt härliga! Movementskills är lite som de senast introducerade, d.v.s. frostblink dash etc. Har inte testat shield charge. Demon går upp till typ lvl 20 eller något. Men jag ska testa under morgondagen igen och återkomma. Säg till om ni vill ha något testat.

Medlem

Som inbiten Diablo-nörd där man börjande med ettan med 56k multiplayer så har man ju provat PoE.

Jag tycker PoE känns så fruktansvärt stelt, försökt flera gånger med det går bara inte. Spelet har liksom ingen känsla eller själ alls, så allt content ger liksom ingenting(som det har massor av). Känns som jag har missat något brutalt då jag verkligen inte förstår mig på hur vissa kan använda PoE som någon måttstock för ARPG's. Sitter hellre och spelar Diablo 3 release version om och om igen.

PoE 2 videon ger mig precis samma dåliga feeling.

Medlem
Skrivet av Rasmous:

@Tarmböld: Det känns som om att kameran i Path of Exile är konstig på något vis. Gjorde en jämförelse mellan Diablo 3 och Path of Exile på bilden nedan.

https://i.imgur.com/R02IMnq.jpg

Tycker att något är väldigt konstigt i Path of Exiles kamera. Det känns som om att den har minskad FOV och tiltad högre upp vilket stör mig något galet mycket.
Visserligen en vanesak, men jag mår nästan illa när jag spelar det, haha.

'(
Bra jämförelse, förutom betydligt sämre gameplay samt för avancerat system (vet att en den gillar det och det är ok) så har jag inte kunnat satt fingret på vad jag stör mig mer på i POE. Du hittade exakt det! Älskar att du samtidigt visar att det är galaxer mellan speln i grafik. Poe2 behövdes för det ser ut som ett spel hämtat från 1990. Det de visade i och med Poe2 såg betydligt bättre ut, väldigt coola bossar samt vad jag upplevde ett "trögare/slöare" gameplay vliket jag tror bara är positivt (av att döma många POE spelares reaktioner). Oavsett om man gillar poe mer eller diablo (båda är arpg men tycker inte det riktigt är jämförbara) så är det ju bara bra för ARPG-världen att det kommer alternativ. Lost ark dyker väl upp så småningom också men får väl se hur det står sig.

Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Som inbiten Diablo-nörd där man börjande med ettan med 56k multiplayer så har man ju provat PoE.

Jag tycker PoE känns så fruktansvärt stelt, försökt flera gånger med det går bara inte. Spelet har liksom ingen känsla eller själ alls, så allt content ger liksom ingenting(som det har massor av). Känns som jag har missat något brutalt då jag verkligen inte förstår mig på hur vissa kan använda PoE som någon måttstock för ARPG's. Sitter hellre och spelar Diablo 3 release version om och om igen.

PoE 2 videon ger mig precis samma dåliga feeling.

Och det är nog det som gör att det är ca 150.000 som spelar POE medans 10-tals miljoner spelar Diablo, det är en otrolig skillnad i känsla. Sen om man föredrar känslan i Poe eller Diablo spelar egentligen ingen roll, skriver bara hur sifforna ser ut.

Medlem
Skrivet av adrii:

Och det är nog det som gör att det är ca 150.000 som spelar POE medans 10-tals miljoner spelar Diablo, det är en otrolig skillnad i känsla. Sen om man föredrar känslan i Poe eller Diablo spelar egentligen ingen roll, skriver bara hur sifforna ser ut.

Synd bara att det inte är 20 miljoner personer som sitter och spelar Diablo 3, tycker nog blizzard och utannonserade en uppföljare för att folk inte är så intresserade av Diablo 3 längre?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Hipshot:

Det är tråkigt men blizzard får skylla sig själva. några miljoner typ tills diablo 4 kommer är ändå helt okej med tanke på att spelet inte drar in några pengar. Tur att det inte är ett MMO,..snacka om att man skulle märka tappet på ett annat sätt då.

Det är ju 10+ gånger fler än poe. Självklart är intresset svalare just nu då det egentligen borde funnits en expansion som skrapades för tidigt. Det var ju en miss av blizzard så de får skylla sig själva men de har ändå lyckas få liv i spelet i och med seasons osv.

Oavsett vad man tycker om mobila versioner av dessa spel så kommer immortal skapa ett intresse för många inför d4 släppet.
Däremot måste nästan spelet släppas 2021 annars kan det gå illa! Vi har ingen aning om Riots arpg kan komma in och äga.
Även om de själva sagt "not even blizzard soon" så tror jag inte på att de har råd att vänta för många år. Marknaden ser helt annorlunda ut nu än för 5 år sen för att inte tala om 10 år osv.

Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Som inbiten Diablo-nörd där man börjande med ettan med 56k multiplayer så har man ju provat PoE.

Jag tycker PoE känns så fruktansvärt stelt, försökt flera gånger med det går bara inte. Spelet har liksom ingen känsla eller själ alls, så allt content ger liksom ingenting(som det har massor av). Känns som jag har missat något brutalt då jag verkligen inte förstår mig på hur vissa kan använda PoE som någon måttstock för ARPG's. Sitter hellre och spelar Diablo 3 release version om och om igen.

PoE 2 videon ger mig precis samma dåliga feeling.

Som en gammal D2 (och till viss del D3) spelare så är PoE iaf nuvarande det bästa ARPGet ute just nu.
Det har förbättrat på nästan allt som gjorde Diablo 2 bra. Bättre karaktärsbyggande, Bätrre Items, Bättre crafting, Mer content än något ARPG, förbättrade system utan att dumma ner det (se deras potion system tex och jämnför med D3).
Jag kan dock hålla med om att Storyn är mindre minnesvärd än D2.

Däremot så håller jag inte alls med om att det är så stelt som folk säger. Svårt att ta dig på allvar när du säger att du föredrar Vanilla D3. Ett Horribelt designat spel som faktist är en stor orsak till PoEs framgång.

Skribent

Oerhört imponerad över allt som avtäcktes i går, ser fram emot släppet om något år! Fler utvecklare borde ta efter GGG, som lyssnar på sitt community på riktigt och tar helt rätt beslut gång på gång.

Medlem

Som vanligt ser man att det inte är många ARPG fans på FZ, tråkigt att läsa många av kommentarerna här. Det känns som Blizzard är för duktiga på att sälja luft då det är fler kommentarer som tycks hylla Diablo 3 än folk som är intresserade av PoE 2.

eld
Medlem

Jag vet inte vad ni tycker, men det är rätt dumt att doom 2 ser exakt ut som doom 1

Medlem
Skrivet av Buckmagoo:

Som vanligt ser man att det inte är många ARPG fans på FZ, tråkigt att läsa många av kommentarerna här. Det känns som Blizzard är för duktiga på att sälja luft då det är fler kommentarer som tycks hylla Diablo 3 än folk som är intresserade av PoE 2.

Fast allt är ju relativt, alla gillar uppenbarligen inte det falska djupet i poe tex. Kul för de som uppskattar det. Eller för den delen gameplayet, siffrorna visar ju det rakt ut!
Sen var det tvärtom, det var poe fanboys som började snacka skit om diablo.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Som en gammal D2 (och till viss del D3) spelare så är PoE iaf nuvarande det bästa ARPGet ute just nu.
Det har förbättrat på nästan allt som gjorde Diablo 2 bra. Bättre karaktärsbyggande, Bätrre Items, Bättre crafting, Mer content än något ARPG, förbättrade system utan att dumma ner det (se deras potion system tex och jämnför med D3).
Jag kan dock hålla med om att Storyn är mindre minnesvärd än D2.

Däremot så håller jag inte alls med om att det är så stelt som folk säger. Svårt att ta dig på allvar när du säger att du föredrar Vanilla D3. Ett Horribelt designat spel som faktist är en stor orsak till PoEs framgång.

Enligt dig så är det det bästa ARPG sedan D2, jag håller inte alls med där.
D3 må vara det sämsta i Diablo-serien by far, men långt mycket bättre än PoE när det kommer till känslan att spela spelet IMO.

Spelet kan sen ha 1000000 olika klasser och oändligt många items men är inte spelet tillfredställande att spela så det inte det.
Alla animationer och grafiken upplevs ju som stel/skitnödig och PoE 2 såg inte mycket bättre ut. Hur kan man missa det?
Haha, håller med om att vanilla D3 va horribelt men jag tycker fortfarande att det var ett bättre stadie än vad PoE någonsin har varit i.

Medlem

satan i gatan, jag tyckte det såg skitgrymt ut ju


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av adrii:

Och det är nog det som gör att det är ca 150.000 som spelar POE medans 10-tals miljoner spelar Diablo, det är en otrolig skillnad i känsla. Sen om man föredrar känslan i Poe eller Diablo spelar egentligen ingen roll, skriver bara hur sifforna ser ut.

Diablo 3 sålde 20 miljoner väldigt snabbt. Men kommer också ihåg att typ 94% av alla spelare lämnade D3 innom 2 månader vilket är ett gigantiskt drop.
Reaper of souls trots sina förbättringar kom aldrig i närheten av dom försäljningssiffrorna.
Efter ett tag announca dom 30 miljoner totalt med reaper inräknat. Detta efter ytterligare consolportar av orginalet.
Så antalet som köpte reaper var mindre än hälften. Då får man dessutom komma ihåg att inte i närheten av alla dom var online samtidigt.
Fortfarande galna siffror. Men inte så överdriven skillnad som du vill få det till.
Skulle man kunnat titta på Reapers spelarantal genom åren så lär det ständigt tappat spelare pga brist på nytt content. Medans PoE peaka för ett år sedan och kan fortfarande stiga.

Medlem

"typ 94% av alla spelare lämnade D3 innom 2 månader"

Källa?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Så praktiskt sett en expansion med grafiska förbättringar till ettan som de döpt om till PoE2. Samma content + lite nya grejjer osv. Betyder att de även behåller allt som är trasigt med ettan. Den urdåliga karaktärsutvecklingen bland annat.

Diablo 3 är ännu sämre skall tilläggas då det var så neddummat till skillnad från D2. D4 riskerar att fortsätta i samma fotspår.

Det bästa ARPG spelet i min mening är Grim Dawn med sina expansioner. Det negativa där är att det inte är ett MMO så de har ej dedikerade online servrar utan förlitar sig på matchmaking.

Medlem

Jag var också som alla PoE-haters i denna tråden. Inbiten Diablonörd med många timmar i D3. Allt med PoE var stelt, fult och jobbigt. Försökte komma igång och spela det vid två olika tillfällen runt 2013-2014 men quittade efter några timmar, pallade inte. Men så kom förra sommaren, mina gamingkamrater tvingade mig att börja spela i den nya ligan. Jag gnällde mig igenom hela den tråkiga kampanjen och hatade fortfarande hur det kändes, men jag kämpade på hela vägen till maps. Och det var där det vände. Har spelat 3000 timmar sedan dess vilket är ganska orimligt och snudd på ohälsosamt, men... PoE har ett fantastiskt endgame men inte lika fantastisk kampanj och det är väl mycket det som 4.0/PoE2 kommer att förbättra.

Jag har gått tillbaka och spelat några seasons i D3 sedan dess men det kan aldrig bli samma igen, man spelar sina rifts och grindar upp sitt/sina sets och sina respektive legendaries på ett par dar, sen börjar grinden för ancients/paragons och då är det bara att logga ut.

Så Diablo boys, gör er själva en tjänst och försök harva er igenom PoE-kampanjen. Ni kan tacka mig senare.

Medlem
Skrivet av Buckmagoo:

Som vanligt ser man att det inte är många ARPG fans på FZ, tråkigt att läsa många av kommentarerna här. Det känns som Blizzard är för duktiga på att sälja luft då det är fler kommentarer som tycks hylla Diablo 3 än folk som är intresserade av PoE 2.

Beror inte det på vad man föredrar? Djup/Stats/möjlighet att välja miljarder olika skills eller om man vill ha något enklare, trippel-A spel med höga produktionsvärden och bra flyt?

Blir kul att prova både PoE 2 och D4. Har haft väldigt kul med PoE, speciellt i senare skede även om jag personligen tycker att deras skillsystem är på tok för avancerat och onödigt komplext för min smak.

Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Enligt dig så är det det bästa ARPG sedan D2, jag håller inte alls med där.
D3 må vara det sämsta i Diablo-serien by far, men långt mycket bättre än PoE när det kommer till känslan att spela spelet IMO.

Spelet kan sen ha 1000000 olika klasser och oändligt många items men är inte spelet tillfredställande att spela så det inte det.
Alla animationer och grafiken upplevs ju som stel/skitnödig och PoE 2 såg inte mycket bättre ut. Hur kan man missa det?
Haha, håller med om att vanilla D3 va horribelt men jag tycker fortfarande att det var ett bättre stadie än vad PoE någonsin har varit i.

Tror det är rätt många som inte är villiga att hålla med om det. Se bara user betygen på D3 vanilla och Reaper.
Visst spelet har haft problemet att det är stelt, men det är verkligen en överdrift att det breakar gamet.
I Diablo 3 däremot så är det sämre på alla andra plan. Jag tyckte reaper var en klar förbättring över vanilla. Men det hade inte "det där" som fick en att vilja gå tillbaka hela tiden som D2.
PoE har det.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

"typ 94% av alla spelare lämnade D3 innom 2 månader"

Källa?

Hittar inte källan nu när jag googlar. Detta var 2012 då spelet var nytt och såklart inga officiella siffror. Utan baserat på ett addon som användes där antalet gick ner med 90ish%.

Medlem
Skrivet av kayl:

Jag var också som alla PoE-haters i denna tråden. Inbiten Diablonörd med många timmar i D3. Allt med PoE var stelt, fult och jobbigt. Försökte komma igång och spela det vid två olika tillfällen runt 2013-2014 men quittade efter några timmar, pallade inte. Men så kom förra sommaren, mina gamingkamrater tvingade mig att börja spela i den nya ligan. Jag gnällde mig igenom hela den tråkiga kampanjen och hatade fortfarande hur det kändes, men jag kämpade på hela vägen till maps. Och det var där det vände. Har spelat 3000 timmar sedan dess vilket är ganska orimligt och snudd på ohälsosamt, men... PoE har ett fantastiskt endgame men inte lika fantastisk kampanj och det är väl mycket det som 4.0/PoE2 kommer att förbättra.

Jag har gått tillbaka och spelat några seasons i D3 sedan dess men det kan aldrig bli samma igen, man spelar sina rifts och grindar upp sitt/sina sets och sina respektive legendaries på ett par dar, sen börjar grinden för ancients/paragons och då är det bara att logga ut.

Så Diablo boys, gör er själva en tjänst och försök harva er igenom PoE-kampanjen. Ni kan tacka mig senare.

Jag har aldrig testat PoE men Diablo II har jag lagt tusentals timmar i. D3 levererade inte på samma sätt som D2 och LoD.
Men iaf, utifrån ser PoE ut att ha en extremt hög inlärningskurva med sina hundratals (tusentals?) skills, gems och items. Hur gjorde du för att komma över denna tröskel? Behöver man ha vänner som spelar och förklarar allt i början?


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Skriv svar