Path of Exile 2 är avtäckt!

Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag har aldrig testat PoE men Diablo II har jag lagt tusentals timmar i. D3 levererade inte på samma sätt som D2 och LoD.
Men iaf, utifrån ser PoE ut att ha en extremt hög inlärningskurva med sina hundratals (tusentals?) skills, gems och items. Hur gjorde du för att komma över denna tröskel? Behöver man ha vänner som spelar och förklarar allt i början?

Det må vara många skills och passives. Speciellt tack vare det urdåliga systemet med skills bundna till items. Men det är endast ett fåtal builds som funkar på riktigt om du vill vara effektiv. Samtliga kan hittas via en enkel googling. Så i slutändan så är det inte mycket till djup i spelet utan FoTM (flavour of the month) builds som kan googlas är i princip mandatory.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Personligen tror jag att Diablo 4 kommer falla mig mer i smaken, då Diablo 3 var skönare att spela än Path of Exile i mitt tycke - men jag uppskattar verkligen att PoE2 utannonseras nu! Vill inte att Diablo 4 och Path of Exile 2 ska spelas, kännas eller vara samma spel. Vad fan är poängen med två identiska spel liksom?

Förstår inte grejen med att säga saker som att "Det är såhär Diablo 4 bör ha varit!". Varför då? Diablo kan väl få vara som det är och utvecklas på sitt vis och Path of Exile kan väl ta och göra sin grej också. Är det fel att det finns alternativ? Ifall Path of Exile är vad man vill ha, dåså. Varför klanka ner på Diablo för det?

Nu vet jag inte om det är specifikt mig du menar, men det jag skrev var att D4 borde "SETT UT" som PoE2. Dvs, gå mer tillbaka till sina egna rötter och se mörkare ut. D3 i min mening var en WoW-ifiering av Diablo. Mer tecknat och "barnsligt" till utseendet. Jag tror att det är fler som tycker så. Så det blir lite att falla på eget grepp i det här fallet, då D3 gick ifrån vad Diablo var. I min mening.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

@RykoStars: "Högt produktionsvärde och flyt" Det gick knapp att spela endgame i Diablo 3 för servrarna frös när mobs hade hög hp och det skedde för många beräkningar. Diablo 3 må ha bättre grafik och för närvarande bättre animationer men utöver det skulle jag inte ge dem mycket. Jag hoppas Diablo 4 är bra men med Blizzard trackrecord förstår jag inte hur folk är så exalterade över det, Path of exile har fått mer content senaste 2 månaderna än vad Diablo 3 har fått sen 2015.

De flesta som kommenterar här mer intresserade av Diablo 3 än PoE vilket är varför jag sa att de flesta som kommenterar på FZ inte gillar ARPGS, de föredrar istället kosmetiska föremål och att bli bombaderade med värdelösa "legendary items" och ge sin karaktär +5 base stats i all oändlighet utan något som helst mål eller djup. Diablo 3 kan man spela i en helg och uppleva allt spelet har att erbjuda medans PoE har att erbjuda ett par tusen timmar till att erbjuda, och det är gratis.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Tror det är rätt många som inte är villiga att hålla med om det. Se bara user betygen på D3 vanilla och Reaper.
Visst spelet har haft problemet att det är stelt, men det är verkligen en överdrift att det breakar gamet.
I Diablo 3 däremot så är det sämre på alla andra plan. Jag tyckte reaper var en klar förbättring över vanilla. Men det hade inte "det där" som fick en att vilja gå tillbaka hela tiden som D2.
PoE har det.

Självklart är det så, men för mig är det en av de större detaljerna av spelet som får det till en deal breaker för mig.
För mig ger det ingen tillfredsställande känsla att ens spela spelet, men alla är olika Det verkar ju inte vara något de kan eller vill fixa så PoE verkar förbli väldigt subpar till Diablo serien för mig.

Skulle nog påstå att PoE har de sämsta animationerna/skitnödiga och stela känslan av alla ARPG jag har spelat faktiskt.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Förstår inte riktigt.. Kameravinkeln?
Den är väl ingen skillnad jämnfört något annat ARPG?

Visst de är isometrisk precis som de andra men den är lite mer uppifrån är den andra, inte super mycket men det känns när man byter mellan olika arpgs.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det må vara många skills och passives. Speciellt tack vare det urdåliga systemet med skills bundna till items. Men det är endast ett fåtal builds som funkar på riktigt om du vill vara effektiv. Samtliga kan hittas via en enkel googling. Så i slutändan så är det inte mycket till djup i spelet utan FoTM (flavour of the month) builds som kan googlas är i princip mandatory.

Tycker att varje liga så postas det kanske 40-50 nya guider per klass som är endgame viable på forumet.
Och det är bara dom guider folk orkar slänga ihop, själv gör jag egna builds varje gång. Inte alla blir Shaper viable med för mig är det de som är roliga. Att se vad som funkar.
Såklart finns det alltid mer populära builds som folk kopierar av streamers. Men så är det ju i alla spel, vissa vill följa en mall. Knappast spelet fel utan snarare att folk är lazy.

Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Skulle nog påstå att PoE har de sämsta animationerna/skitnödiga och stela känslan av alla ARPG jag har spelat faktiskt.

Diablo 2? Grim Dawn? Dom är inte stelare?
Håller helt klart med att D3s animationer är bättre. Och det är nice med lite köttiga ragdolls.
Samtidigt har D3 fugly artstyle, ett WoWigt UI och rätt fula effekter i jämnförelse.

Kan ju även nämna att alla karaktärer får nya riggar i PoE 2 med animationer. Fysikbaserade projektiler etc.. Men du har redan bestämt dig att spelet är subpar till Diablo. Känns lite väl Blizzard fanboyism.

Jag ska iaf ge båda spelen en ärlig chans. Dock har jag mer förtroende för GGG eftersom där vet jag att djupet redan finns där. I D4 är det ytterst osäkert.
Key systemet verkar vara ett simplifierat system av PoEs maps. Karaktäsbyggandet och items är det fortfarande många frågetecken kring etc..

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Diablo 2? Grim Dawn? Dom är inte stelare?
Håller helt klart med att D3s animationer är bättre. Och det är nice med lite köttiga ragdolls.
Samtidigt har D3 fugly artstyle, ett WoWigt UI och rätt fula effekter i jämnförelse.

Kan ju även nämna att alla karaktärer får nya riggar i PoE 2 med animationer. Fysikbaserade projektiler etc.. Men du har redan bestämt dig att spelet är subpar till Diablo. Känns lite väl Blizzard fanboyism.

Jag ska iaf ge båda spelen en ärlig chans. Dock har jag mer förtroende för GGG eftersom där vet jag att djupet redan finns där. I D4 är det ytterst osäkert.
Key systemet verkar vara ett simplifierat system av PoEs maps. Karaktäsbyggandet och items är det fortfarande många frågetecken kring etc..

Du förstår ju uppenbarligen inte ens vad jag pratar om.

Nej, Diablo 2 är inte stelare än PoE. Animationerna känns betydligt mer flytande/mjukare/naturligare även i Diablo 2, men eftersom du verkar ha svårigheter att ens greppa vad jag menar så kan vi ju lägga ner den diskussionen. Se Lost Ark, där har vi ett spel med bra animationer.

Är osäker om jag har spelat Grim Dawn, inget jag har lagt på minnet iaf.
Men att jag inte har gjort det spelat ju ingen som helst roll då Path of Exile har de sämsta jag har upplevt i ARPG.
Sen kan du kasta fanboyism som många av din kaliber gör direkt någon inte tycker som dig.

Redan bestämt mig? Jag har provat PoE så mååånga gånger, 2ans gameplay video gav mig PRECIS SAMMA intryck/känsla som ettan. Att PoE har xxx antalet mer möjligheter till builds och xxx antalet fler items etc än Diablo spelar ingen som helst roll om spelet i sig inte är tillfredsställande eller roligt att spela.

Är precis som en sportbil, kan verka asgrym på pappret men känslan man får av att köra den är väldigt Meh, bland annat då bilen inte ger någon trevlig feedback till föraren. Precis så känner när jag spelar PoE.

Medlem

@X-TroNiC: Jag förstår inte heller vad du menar. Du prioriterar alltså animationer över allt annat i spelet? Finns massor av filmer och spel med bra animationer men de gör dem inte till bra ARPGS. Diablo 2 har najs animatioer för att vara 20 år gamla men går inte att jämföra med PoE, jag tror inte på att du har gett spelet en chans.

Medlem
Skrivet av Buckmagoo:

@X-TroNiC: Jag förstår inte heller vad du menar. Du prioriterar alltså animationer över allt annat i spelet? Finns massor av filmer och spel med bra animationer men de gör dem inte till bra ARPGS. Diablo 2 har najs animatioer för att vara 20 år gamla men går inte att jämföra med PoE, jag tror inte på att du har gett spelet en chans.

Men då är vi överens om att vi inte förstår varandra.

Jag prioriterar känslan jag får av att spela ett spel och där ingår det hur spelet kommunicerar med mig som spelare. Animationer är en väldigt viktig del där för mig ja, ska kännas naturligt och mjukt samt ge den belönande feedbacken jag söker.
Dvs jag tycker om att ha roligt när jag spelar.

Så ja, det är en stor del av varför jag inte tycker om PoE, spelet känns utöver det själslöst och dött. Och ja, Jag har gett det över 10 chanser, har även ett fåtal bekanta som har spelet det massor som försökt "hjälpa mig",men förstår fortfarande inte alls grejen med det.
Jag tycker det känns om en dålig Diablo-kopia ala Lidl.

Medlem
Skrivet av Buckmagoo:

@X-TroNiC: Jag förstår inte heller vad du menar. Du prioriterar alltså animationer över allt annat i spelet? Finns massor av filmer och spel med bra animationer men de gör dem inte till bra ARPGS. Diablo 2 har najs animatioer för att vara 20 år gamla men går inte att jämföra med PoE, jag tror inte på att du har gett spelet en chans.

Lite som Buckmagoo säger du ser PoEs animation som stelare än D2. Jag älskar D2, men kolla hur stel action det är där. Det är verkligen mycket värre än PoE på alla sätt. Vilket inte är så konstigt heller.
Iof så finns dom som föredrar FPS på konsol oavsätt hur mycket man försöker förklara hur mycket bättre det känns på PC. Folk har väl olika smak.
Svårt att ta det seriöst dock.

Att PoE skulle vara en billig Diablo klon håller väldigt många inte med om. Finns en anledning till varför PoE ses som det riktiga Diablo 3. Främst för att det bygger vidare mer på D2s styrkor än i D3 där så mycket slaktades.
Sen lyssnar utvecklarna på fansen och förser spelet med mer cotent under typ tre månader än vad D3 har gjort på 5 år. Knappast tecken på en billig kopia.

PoE skulle inte kommit så här långt om det hade varit en kass kopia.
PoE kom från ett litet okänt team utan något känt spel bakom sig. Nu igår så var Exilecon det mest sedda spelet på Twitch.
Blizzards slarv med D3 har gjort att många ser PoE som den ny kungen av ARPGs. Deal with it.

Medlem

Förstår verkligen inte hur man kan såga PoE enbart pga animationerna. Jag kan förstå om man sågade det innan de fixade problemen med kickbacks och lagg, då var spelet ett helvete att spela, men idag är det utan tvekan det bästa ARPG som du kan spela. Har det alltid varit det? Nej, inte alls, men idag finns det inget som är i närheten av Path of Exile.

Har ett ca tusen timmar nerlagt i Diablo 3 och betydligt mer i Path of Exile. Path of Exile spöar faktiskt Diablo på det mesta. Jag gillar även lore i PoE och det finns massor, såklart Diablo har en fördel här med tanke på de tre spelen och dess ålder.
Seasons i PoE har variation och endgame är ju miltals före Diablo.

Jag tycker verkligen inte animationerna är så dåliga som du vill få det till. Kör hardcore så kan jag lova att du inte kommer sitta och titta på massa animationer och dra i lilla pillenörven.

Medlem

@X-TroNiC: Sure, det kan vi säga. Var dock ett väldigt flummigt svar: "Jag tycker om att ha roligt när jag spelar." "ska kännas naturligt och mjukt". Båda är extremt subjektiva åsikter om spel, alla spel kan uppfylla dessa citat beroende på vem man frågar.

Om PoE är en "diablo kopia ala Lidl" så får du gärna dela med dig av en ARPG som är bättre än PoE. Jag kan gå med på att säga att Diablo 2 är/var men det är en svår jämförelse då det var en helt annan tid, utöver det vet jag personligen ingen ARPGs som ens är i närheten, men det kanske du gör?

Medlem
Skrivet av Buckmagoo:

@X-TroNiC: Sure, det kan vi säga. Var dock ett väldigt flummigt svar: "Jag tycker om att ha roligt när jag spelar." "ska kännas naturligt och mjukt". Båda är extremt subjektiva åsikter om spel, alla spel kan uppfylla dessa citat beroende på vem man frågar.

Om PoE är en "diablo kopia ala Lidl" så får du gärna dela med dig av en ARPG som är bättre än PoE. Jag kan gå med på att säga att Diablo 2 är/var men det är en svår jämförelse då det var en helt annan tid, utöver det vet jag personligen ingen ARPGs som ens är i närheten, men det kanske du gör?

Ja självklart värdesätter man olika saker i ett spel.
Att man måste försöka spela ner värdet för en annans uppfattning eller vad den personen anser gör någonting intressant och meningsfullt är ett om något flummigt förhållningssätt. Som du gjorde där, lite det som är problemet i många diskussioner idag.

Vad som gör ett spel roligt är helt klart subjektivt, men för att du och många andra tycker att det är "the shit" när det kommer till ARPG. Tycker någon något annat så måste den personen vara dum eller liknande. För mig är det gott som det sämsta jag någonsin provat
Men då är Diablo 1-3 min måttstock.

@Tarmböld: Ja, vet att många tycker det är det "riktiga" Diablo 3. Men jag håller inte alls med där, jag tycker det känns som ett opolerat crowdfundingspel.

Medlem
Skrivet av Buckmagoo:

@X-TroNiC: Sure, det kan vi säga. Var dock ett väldigt flummigt svar: "Jag tycker om att ha roligt när jag spelar." "ska kännas naturligt och mjukt". Båda är extremt subjektiva åsikter om spel, alla spel kan uppfylla dessa citat beroende på vem man frågar.

Det är ju detta som är problemet med er diskussion, båda har rätt/fel eftersom det är era subjektiva åsikter. Tror alla vet att ni inte kommer komma någon vart.

Håller med X-TroNiC att POE är stelt och det är därför jag inte velat lägga mer tid på det och lirar hellre D3 lite då och då. Men jag tror dock vi båda inser vad som är bra i POE och skulle gärna spela det pga att det är ett grymt spel på andra vis. Men det är svårt spela ett spel som går ut på att farma och döda saker när det inte är roligt.

Hoppas POE 2 löser den biten för mig så man kan börja lira det mer

Medlem
Skrivet av robbis:

Skrattretande är att det ser exakt ut som ettan och samma interface till och med

Ser exakt ut som ettan? Har ni som säger det här ens spelat PoE? Ta en sväng till optikern annars.
Och vad är det för problem med deras interface?
Snacka om nitpicking haha.
Gissar på att du hyllar D4 med tanke på att det ser helt gräsligt ut.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Det är ju detta som är problemet med er diskussion, båda har rätt/fel eftersom det är era subjektiva åsikter. Tror alla vet att ni inte kommer komma någon vart.

Håller med X-TroNiC att POE är stelt och det är därför jag inte velat lägga mer tid på det och lirar hellre D3 lite då och då. Men jag tror dock vi båda inser vad som är bra i POE och skulle gärna spela det pga att det är ett grymt spel på andra vis. Men det är svårt spela ett spel som går ut på att farma och döda saker när det inte är roligt.

Hoppas POE 2 löser den biten för mig så man kan börja lira det mer

Snabb fråga dock, på vilket sett är det stelt?
Det är ju ett extremt roligt spel och ni som säger att det är tråkigt har väl knappast gett det en chans ens? PoEs endgame är ofantligt mycket roligare än D3.
D3 är ju rätt och slätt ett mycket sämre spel på alla fronter. Och D4 ser ut att bli mer av samma sörja.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ser exakt ut som ettan? Har ni som säger det här ens spelat PoE? Ta en sväng till optikern annars.
Och vad är det för problem med deras interface?
Snacka om nitpicking haha.
Gissar på att du hyllar D4 med tanke på att det ser helt gräsligt ut.

Varför alltid sätta spel emot varandra? Kan man inte gilla båda spelen?
Fjantigt att hålla på sådär tycker jag iaf.

Jag kommer spela både D4 och PoE2 om det visar sig vara bra spel.
Jag har inga problem med att tycka om båda. Jag är vuxen!

Läste något om att det nya skillgemsystemet skulle komma innan PoE 2!?
Någon som vet när? Isåfall blir det nog att köra PoE igen då det var största anledningen till att jag sluta spela PoE.

Medlem
Skrivet av loerk:

D3s endgame är ofantligt mycket roligare än PoEs.
PoE är ju rätt och slätt ett mycket sämre spel på alla fronter. Och PoE2 ser ut att bli mer av samma sörja.

See what I did there?
Protip: Folk tycker olika Ingen har rätt eller fel. Det är t om OKEJ att tycka om fler än 1 spel i samma genre utan att bli arg på andra som tycker ens favoritspel är dåligt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Snabb fråga dock, på vilket sett är det stelt?
Det är ju ett extremt roligt spel och ni som säger att det är tråkigt har väl knappast gett det en chans ens? PoEs endgame är ofantligt mycket roligare än D3.
D3 är ju rätt och slätt ett mycket sämre spel på alla fronter. Och D4 ser ut att bli mer av samma sörja.

Jadu, det är väldigt svårt att förklara för någon som inte upplever samma sak. Animationer, tyngd, känslan när man dödar mobs. Det känns inte roligt helt enkelt.

Tror också att endgame är bättre i Poe, ser så ut.

Medlem

Såg bra ut, blir nog att lira fram tills D4.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hehe.. gulligt av PoE att kalla det där "trailer". Efter att sett Diablo 4s trailer så kändes det här som tecknat från 80 talet.

Medlem

TITAN QUEST FTW!!!


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av papaz1:

Hehe.. gulligt av PoE att kalla det där "trailer". Efter att sett Diablo 4s trailer så kändes det här som tecknat från 80 talet.

Mjo... grafikmässigt så har PoE inget att hämta mot Diablo och har egentligen aldrig haft det. Båda spelen är dock roliga på sitt sätt.

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Mjo... grafikmässigt så har PoE inget att hämta mot Diablo och har egentligen aldrig haft det. Båda spelen är dock roliga på sitt sätt.

Ja alltså cinematic trailers är dom ju fortfarande kungar på. Dock har det ju inte så mycket att göra med faktist spelgrafik.
Tycker av det jag har sett av D4 och PoE 2 att båda ser nice ut. Kul att bådas shapeshifing såg väldigt lika ut också.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det må vara många skills och passives. Speciellt tack vare det urdåliga systemet med skills bundna till items. Men det är endast ett fåtal builds som funkar på riktigt om du vill vara effektiv. Samtliga kan hittas via en enkel googling. Så i slutändan så är det inte mycket till djup i spelet utan FoTM (flavour of the month) builds som kan googlas är i princip mandatory.

Du är helt ute och cyklar. Det finns så många builds som är ungefär lika bra som varandra och med olika spelstilar. Långt fler än vad Diablo 3 har. Det finns helt klart några meta builds som är svåra att slå men du kan göra en egen build som är lite lite sämre men som har skills du tycker om att använda.

Man kan även göra builds med olika inriktning till exempel boss killers, map farming och delve.

Medlem

@papaz1: Blizzard är bra på att sälja sina produkter. Föredrar personligen bra gameplay till en bra trailer dock

Medlem
Skrivet av Buckmagoo:

@papaz1: Blizzard är bra på att sälja sina produkter. Föredrar personligen bra gameplay till en bra trailer dock

Det ena behöver inte utesluta det andra. Speciellt inte när det kommer till Blizzards spel. Där får man alltid både och

Medlem

@HallonTreo: Blizzard är långt från vad de var för 10 år sedan. Diablo 3 har legat o samlat damm i flera år utan något content (dock är folk hypade på 4:an trots att det var tydligt att de bara pushat en prototyp i svar på förra årets fiasko). Wow har fallit så långt från sina rötter att fler spelar den 15 gamla versionen över live och live är fyllt med missnöje. Hearthstone och Overwatch går lite bättre men är inte direkt som att de slår "homeruns" då det är stort missnöje i Overwatch och hur de hanterar metan. Enligt mig är det större chans att de misslyckas med Diablo 4 än att de skulle lyckas men jag hoppas att jag har fel.

Medlem
Skrivet av adrii:

Fast allt är ju relativt, alla gillar uppenbarligen inte det falska djupet i poe tex. Kul för de som uppskattar det. Eller för den delen gameplayet, siffrorna visar ju det rakt ut!
Sen var det tvärtom, det var poe fanboys som började snacka skit om diablo.

Falska djupet?

Vilka siffror pratar du om för det finns väl ingen statistik för hur många spelare diablo 3 har varje månad? Hittar inget om hur många unika spelare PoE har haft heller.

Skriv svar