Hands-on – Google Stadia är svart magi

Medlem
Skrivet av Quiz:

oavsett vad man vill så är detta framtiden. gaming pc är snart lika överflödigt som CD skivor

Att PC gaming skulle vara dödens har man tjötat om i 10år snart.
Vill ni att den bästa spelplattformar ska dö ut eller vad?
Vad hindrar er att kliva in i värmen istället för vara negativt inställd

Ang stadia ska det bli intressant att se utvecklingen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: Skulle snarare säga att man tjatat om PC:ns död sedan förra generationens konsoler kom, och nu är PC-gaming större än någonsin...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Godofcheese:

Wait, det har inte stöd för andra kontrollers vid launch?
Skrattretande

På vilket sätt är det skrattretande? Det är uppenbart att detta är ”mjuk” lansering, ett early access, där man inledningsvis släpper lös mjukvaran i kontrollerade former. Just nu kan du inte köpa flera Stadia-gamepads. De pushar bara sitt eget paket.


signatur
Medlem
Skrivet av Jozo:

@Molotov: Skulle snarare säga att man tjatat om PC:ns död sedan förra generationens konsoler kom, och nu är PC-gaming större än någonsin...

Ja det stämmer och med all rätt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Väldigt många som är negativa eller tror det kommer dö ut. Ni borde prova det först! Jag var också skeptisk men blev rätt blown away bara av PSNow. Tror Google Stadia kommer bli ännu bättre.

Medlem

Det jag tror har gått helt fel här är marknadsföringen, skralt sätt är ju gamers ganska svårflörtade och påpekar gärna fel (vilket jag oftast tycker är bra).
Det bottnar ju egentligen inte i den nu lanserade tjänsten, utan helt från tillkännagivandet har folk trott att det vart något det inte är pga dålig "förväntningstyrning".
Jag menar, först tror jag folk blev missnöjda när det inte var snack om en tjänst likt Game Pass där man betalar en summa och kan välja ur ett galleri speltitlar.
Sen det väldigt begränsade spelutbudet vid lansering och vidare en hel del dokumenterade problem med stuttering, lag etc.
Tror det blir en "uphill battle" för Google med Stadia, men hoppas dom kan vända skutan.

Det är en intressant teknologi som jag tror hade vart jäkligt nice kompleterande tjänst till Xbox och PS, som troligen Xcloud och Now utvecklas till framöver.
Om tex Microsoft gör ting rätt med Game Pass och lägger till en ytterligare kategori "Xcloud" som val, och att man då kan välja att köra (de spel som stöttas) lokalt på PC/Konsol, sen kunna strömma det iaf hjälpigt på resa etc via Xcloud, det hade vart något för min del

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

På vilket sätt är det skrattretande? Det är uppenbart att detta är ”mjuk” lansering, ett early access, där man inledningsvis släpper lös mjukvaran i kontrollerade former. Just nu kan du inte köpa flera Stadia-gamepads. De pushar bara sitt eget paket.

Skarp logik
Betala 130 Dollar för att få vara alpha/beta testare, det låter ju vettigt?
Varför skulle det egentligen inte fungera med att ansluta en bluetooth dosa till sin Pixel 3 liksom
Om dom är oroliga över latency via bluetooth, så kan man ansluta dosa till mobil med kabel också.
Men nu lider ju Stadia dosan också av extrem latency, vissa har sagt upp till 4 sekunder ett par gånger ^^

"Sen visade det sig också att testare var tvungna att ansluta stadia dosan till sin pixel med kabel"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Kommer bredband bli det nya som separerar fattiga från rika? Har du inte råd med 1000sek i månaden till ett snabbt bredband?

Medlem

Youtube klarar inte ens av att låsa på 720p här 1080p är ännu svårare.
Stadia låter som en 480p upplevelse om det skulle köras här iaf.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mabec:

Det är dyrt hursomhelst. 1400 SEK plus månadskostnad, plus spelkostnader.

1400 för konsolen jämfört med 3000 för ps4. 99kr/mån om du vill spela i 4k, ps4 plus/xbox online motsvarighet kostar väl också i månaden?, spel måste du ju köpa till vilken platform som helst?

Dyrt skulle jag inte säga, samma som de andra alternativen.

Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Klart man är tveksam när någon gör något nytt, men skulle dom låta det gå så här långt om dom inte visste att det fungerade?

Största problemet är väl ändå bristen på spel att spela på Stadia. Jag kör Xbox och fortsätter med det, då xcloud också kommer så småningom.

Men tycker det ska bli mycket spännande att följa det här.

Medlem

Det återstår att se om spelupplevelserna kommer att vara stadia.

Medlem
Skrivet av Quiz:

oavsett vad man vill så är detta framtiden. gaming pc är snart lika överflödigt som CD skivor

Nej det tror jag inte det lär ju inte gå att moda spel på stadia, så jag som spelar främst simulator spel kommer inte byta pc mot stadia. Men häftigt om det funkar endå👍

Medlem

Skulle precis länka till en gif om detta: https://twitter.com/GenePark/status/1196488999524802562?s=19

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

1400 för konsolen jämfört med 3000 för ps4. 99kr/mån om du vill spela i 4k, ps4 plus/xbox online motsvarighet kostar väl också i månaden?, spel måste du ju köpa till vilken platform som helst?

Dyrt skulle jag inte säga, samma som de andra alternativen.

Månadskostnaden för en konsolgenerationen blir ju betydligt högre än priset för en konsol och då har du inte fått någonting, bara slängt pengar ut i luften. Sen är det ju inte alla som vill lira online, själv har jag inte betalat för nåt online/live. Jag har bara betalat för en tung konsol och spel som står i min hylla. Sen är det ju inte ens nån som nämner problemen med drm/centralstyrning (av olika slag), om man inte förstår problemen med detta fenomen bör man bella på senaste Bethsedaeskapaderna.

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

På vilket sätt är det skrattretande? Det är uppenbart att detta är ”mjuk” lansering, ett early access, där man inledningsvis släpper lös mjukvaran i kontrollerade former. Just nu kan du inte köpa flera Stadia-gamepads. De pushar bara sitt eget paket.

Nu valde de iof att stödja miljoner olika tangentbord och möss, det är inte så komplicerat att implementera stöd för gamepad på pc / mac.

En dagsimplementation.

eld
Medlem

https://www.theverge.com/2019/11/18/20970297/google-stadia-re...

Destiny 2 med intern resolution på 1080p som skalas upp till 4k.

red dead redemption 2 i 1440p 30fps, skalas upp till 40k och framedubblas till 60 fps.

Om detta stämmer så kan det ju inte vara lagligt att de sålt massa snack om performance långt över tidiga konsoler och sedan ger något annat.

Medlem

Varför pessimismen här i tråden? Kanske infrias inte alla löften. Kanske är upplevelsen horribel. Men varför inte vänta på recensioner och first hand-upplevelser?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

eld
Medlem
Skrivet av Nomman:

Varför pessimismen här i tråden?

Skrivet av Nomman:

Kanske infrias inte alla löften. Kanske är upplevelsen horribel.

ja

Medlem

Jag hoppar min kommer på posten idag!!! Ser fram emot det SÅÅÅÅ mycket!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

På vilket sätt är det skrattretande? Det är uppenbart att detta är ”mjuk” lansering, ett early access, där man inledningsvis släpper lös mjukvaran i kontrollerade former. Just nu kan du inte köpa flera Stadia-gamepads. De pushar bara sitt eget paket.

Vad menar du med att man inte kan köpa flera stadia kontroller? Det går alldeles utmärkt!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av robbis:

Vad menar du med att man inte kan köpa flera stadia kontroller? Det går alldeles utmärkt!

Inte löst va? Det var informationen jag fick förra veckan, men kan ju ha ändrat sig för lanseringen.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Godofcheese:

Skarp logik
Betala 130 Dollar för att få vara alpha/beta testare, det låter ju vettigt?
Varför skulle det egentligen inte fungera med att ansluta en bluetooth dosa till sin Pixel 3 liksom
Om dom är oroliga över latency via bluetooth, så kan man ansluta dosa till mobil med kabel också.
Men nu lider ju Stadia dosan också av extrem latency, vissa har sagt upp till 4 sekunder ett par gånger ^^

"Sen visade det sig också att testare var tvungna att ansluta stadia dosan till sin pixel med kabel"

Som sagt, tidiga dagar för tekniken. Min poäng är att när det funkar verkar det funka väldigt bra. Det egentligen vände mig emot är kraftuttryck som skrattretande.

Skrivet av eld:

Nu valde de iof att stödja miljoner olika tangentbord och möss, det är inte så komplicerat att implementera stöd för gamepad på pc / mac.

En dagsimplementation.

Det är du som är utvecklare, så får ta ditt ord för det.

Skrivet av robbis:

Jag hoppar min kommer på posten idag!!! Ser fram emot det SÅÅÅÅ mycket!

Skriv gärna ner några första intryck sedan, har ännu inte fått bekräftat när vårt recensionsexemplar kommer - samtidigt som andra svenska sajter tycks ha fått.


signatur
Avstängd

ERRR MERR GEERD! Google Laggia+Uglyia is here!

What do you get when you multiply negative latency with negative latency? Exactly! Positive latency!

Jag lider med er som förbokade detta och fick uppleva sanningen och att det inte var den positiva varianten av "svart magi"...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tror att direktkopplingen mellan gamepad och datacenter gör mycket.

Fast kontrollen ansluter väl inte direkt till något datacenter - i alla fall inte om man använder annat än den Chromecast Ultra som ingick? Ska man använda kontrollen till något annat vid release så krävs kabel, vilket gör det svårt att tro att kontrollen ansluter direkt via wifi.

Det finns dessutom inget stöd för 4K på PC via webbläsare vid release, så om du tyckte att det blev något sämre bildkvalitet så kan det nog vara för att du körde i 1080p. Jag hoppas verkligen att du, trots detta, körde i 4K på PC, eftersom du nämner att det var en liten skillnad i kvalitet. Det borde ha varit väldigt stor skillnad annars.

jbx
Medlem

Tror eventuellt att Stadia kommer fungera bra för barnfamiljer som inte är så kräsna som vi PC-spelare. Men vem vet, jag inväntar ivrigt recensioner:)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Hur är det tänkt fungera?

Man prenumererar på stadia, och sedan? Fri tillgång till deras bibliotek eller ska man köpa spelen också?


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av BurningMan:

Hur är det tänkt fungera?

Man prenumererar på stadia, och sedan? Fri tillgång till deras bibliotek eller ska man köpa spelen också?

För närvarande måste man betala 99kr/mån, men under nästa år kommer en gratisvariant för 1080p (99kr/mån för 4K). Man måste köpa alla spel, med några enstaka undantag om man betalar 99kr/mån.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av nu1mlock:

Fast kontrollen ansluter väl inte direkt till något datacenter - i alla fall inte om man använder annat än den Chromecast Ultra som ingick? Ska man använda kontrollen till något annat vid release så krävs kabel, vilket gör det svårt att tro att kontrollen ansluter direkt via wifi.

Chromecast Ultra är nog utan tvekan det bästa sättet att köra nu början.

Skrivet av nu1mlock:

Det finns dessutom inget stöd för 4K på PC via webbläsare vid release, så om du tyckte att det blev något sämre bildkvalitet så kan det nog vara för att du körde i 1080p. Jag hoppas verkligen att du, trots detta, körde i 4K på PC, eftersom du nämner att det var en liten skillnad i kvalitet. Det borde ha varit väldigt stor skillnad annars.

Jag satt kanske 2-2,5 meter från en relativt stor tv, kontra att ha en laptop på gissningvis 15 tum i knät. Och utan att ha dem parallellt med varandra så var det en märkbar skillnad, även om det såg bra ut på pc:n.

Vi får förhoppningsvis vårt testkit imorgon så att vi kan testa Stadia under mer normala förhållanden.


signatur
123
Skriv svar