Ny konsolgeneration, mer än bara grafisk utveckling.

Medlem
Ny konsolgeneration, mer än bara grafisk utveckling.

Så var det snart dags igen för ett litet teknologiskt hopp igen och att de grafiska aspekterna
blir lite bättre här och lite bättre där är ju givet och alltid lika uppskattat, dock så är det ju mer
än bara pixlarna på skärmen vi stirrar på som får sig en uppgradering.

Mer kraft i lådorna equals smidigare och snyggare animationer, smartare AI i alla dess avseenden, högre kvalitétet på ljud etc.
Har man som jag också varit med i ett tag (ok boomer) och i princip spelat sen barnsben till vuxen ålder (30+) är det intressant
att tänka på hur mycket som har ändrats på så relativt kort tid. Jag tror att vi som började våran spelkarriär med t.ex ett Nintendo
8-bit någon extra rolig julafton när vi var mindre kan uppskatta det mer eller på ett annat sätt än säg en kille som växt upp
med ett PS4.

Man står på axlarna på dom som kom innan och fortsätter där dom slutade, sant inom vetenskapen och sant
inom spelutveckling (i de flesta fall iaf). Hade inte Skyrim varit Skyrim så hade inte Witcher 3 varit W3 och hade inte W3 varit
W3 så hade inte AC Origins varit AC Origins etc. Vad ska komma härnäst liksom?

Det blev lite rörigt det här kanske, brukar inte göra "långa" posts, men ville se ifall det är någon annan än jag som ser bortom just bara den grafiska utvecklingen (även om den är fantastisk med) när det kommer till generationshopp.

EDIT:
Tetiga radbyten det bidde.

Som den "millennial" man är (fan, redan 31 år) så är det ju en vansinnig resa man varit med om. Men i min uppfattning så fokuserar Sony och Microsoft på den grafiska biten på konsolfronten (Nintendo är väl de som tar ut svängarna med att utforska själva konsolen) medan utvecklare i periferin fokuserar på att vidareutveckla grunderna i spelen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Testpilot

Det skall bli intressant med nästa generation och se reaktonen då folk undrar varför inte grafiken blev så mycket bättre från PS4 och Xbox One till de nya burkarna.
Få se om 60fps gaming blir slagordet istället och att den mjuka-flytande-responsiva spelupplevelsen premieras istället för 4k , 8k , 16k , 24k upplösning

En annan aspekt som jag tycker är intressant är detta att de släppte PS4 Pro och Xbox One X. Undras hur det kommer utvecklas. T.e.x framtida modularitet?

Jag siar att framtidens spelkonsoler kommer vara VR headsets och inte dagens boxar med handkontroll. Men när detta skifte sker får tiden utvisa.

Framtiden kommer bli spännande.

Medlem

Började med C64, det är alltid något speciellt med att skaffa nästa generations pryl, oavsett om det är en dator eller konsol. En stor del av nöjet för min del är att veta att jag har en enhet som är kapabel till detta grymma spel. (Sitta och tweaka settings etc. på pc) Därför tycker jag att streamingen är så tråkig. Blir aldrig denna känslan av uppgradering, du är helt beroende på att tjänsten funkar och finns kvar etc.

Medlem

Jag tror att vi kommer få se större och öppnare världar utan laddningstider kommande generation.
Tack vare utvecklingen av lagringsmedia som kommer kunna tömma och fylla grafikminnet på väldigt kort tid.
Spelmotoriskt kommer spelen kunna ta ett ganska stort kliv.
8K kommer nog kanske finnas men vara ovanligt, det kanske kommer finnas mindre grafiskt imponerande titlar som har stöd för det, kanske med uppskalning, många typ PSN spel alltså.

4K kommer nog bli vad man eftersträvar men jag tror även att det i vissa fall kommer köras uppskalning även där, för att få upp fps lite, eller förhoppningsvis att man kommer kunna välja imellan 30fps 4k eller 60+ uppskalat.
Med hjälp av VRR(och HDMI2.1) så kommer bildkvaliten ta ett stort steg framåt också, speciellt i lägre FPS.

Jag hoppas också på nya VR-Headset, gärna trådlösa(från konsolen, i alla fall att kunna köpa till trådlöshet).
Trådlösa tekniker går framåt så det borde inte vara omöjligt.

Streama hoppas jag mer på som ett komplement, alltså typ att kunna streama lite långsammare spel när jag inte har tillgång till min konsol.
Kanske kunna starta maskinen hemma via internet och lira trådlöst, molnet känns inte så viktigt för min del.
Jag är inte så pigg på att nedgradera upplevelsen bara för att få fri tillgång överallt, men om jag inte är hemma så skulle jag kunna tänka mig att spela lite slöare spel i typ 720p, även om det oftast inte är den typen av spel som jag föredrar.

Sen om vi ska dra det lite längre...

Så skulle det vara lite häftigt om Hideo Kojima eller någon visionär kopplade samman vardagslivet med spel genom telefonen och konsolen.
Tänk att man laddar hem en app som känner av stegräknaren, positionering och lite annat roligt och gör så att det påverkar spelet man har på konsolen på något sätt.
Eller typ GTA, always online där spelet känner av hur man rör på sig och anpassar karaktären på något sätt efter hur mycket man rör på sig genom typ T.Ex. stegräknaren.
Eller att det fungerar som en dating app typ, där folk som finns i närheten(eller som man passerat under dagen) dyker upp på appen/konsolen så att man lättare kan hitta folk som gillar samma spel och att man får möjlighet att spela imot dom när man kommer hem till sin konsol(ifall man har det läget påslaget, kanske med en inställning så att folk som bara har specifika spel som man bokar i dyker upp T.Ex.).
Gärna så att man kan skapa sig en profil med hur man spelar(typ hur mycket man brukar spela, om man oftast brukar spela imellan vissa tider, vilken typ av spel man spelar och att kunna dela med sig av vilka spel man redan har vilket typ redan finns etc...)och kanske till och med vad man har för andra intressen.

Jag förstår såklart att det är läskigt med användardata men det är ändå lite roligt att tänka på vilka möjligheter som finns.
Det går att göra hur mycket som helst för att binda samman IRL med den virtuella världen.

1
Skriv svar