Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Medlem

Är det någon av er som vet om det går att inaktivera styrning av musen? Jag föredrar att använda WASD för hästen.

Skrivet av Dreijer:

Är det någon av er som vet om det går att inaktivera styrning av musen? Jag föredrar att använda WASD för hästen.

Ja under keyboard + mus inställningar finns nått som heter Keyboard and mouse Horse control


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Aha jag trodde jag köpte ett snipergevär. Så Varmint är typ ett salongsgevär med kikarsikte för att göra pälsmössor med

Men inte om man springer omkull sitt byte med hästen först mitt i lasso paniken

För länge sedan, på en maskin som nog inte liknar din helt och hållet, testade undertecknad vilka djur man kunde krossa (ehm) rida på i full galopp. För att se vilka man kan döda med enbart hästen och om hästen och karaktären blir skadade eller dör. Tåg, träd och bison är inte att rekommendera. Smådjur blir dock ofta mest slamsor. Det kan också vara roligt att stressa mindre - halvstora djur genom att helt enkelt rida/gallopera efter dem när de flyr. (OBS! Gör inte sådant i verkligheten. Då kallas det djurplågeri). Man måste då dock vara en skicklig ryttare.
Ett sätt att undvika att själv bli dödad när vargar närmar sig och man inte rider är att du lär dig att sparka ordentligt. Jag överlevde några sådana möten när ammon var slut och resten av ammo och vapnen var kvar på hästen i sadeln en bit bort.

Om man en bit in i spelet väljer att bli boskapstjuv är det en del man måste tänka på. Det viktigaste upptäckte jag (kor är dumma djur) när jag skulle ta en del kor och leda dem försiktigt över en järnväg. Tåget råkade komma och inte tusan kunde man få stopp på korna (de idioterna). Var det en massiv "lämmelprotest" mot att jag stulit dem, eller var de så dumma? Hamburgare!

Medlem

@Över45: Haha!

Jag tycker det är lustigt att tågen öser på i samma fart oavsett. Jag har aldrig sett att lokföraren varken försökt bromsa eller dra i ångvisslan när det står nåt i vägen, som till exempel ett gäng kor (de borde synas på långt håll kan jag tycka ).

Men det är klart, lokföraren kanske tänker att det är ett bakhåll så det är bäst att inte stanna för nåt.

Avstängd

Har ni testat råna ett tåg? Alltså man gör ju det i storyn men tänkte själv? Det kan finnas ganska mycket pengar om du har tur, ha med dig dynamit också.

Det finns ett knep för att slippa bountyhunters/lagen som anfaller tåget och ska ta dig. Stanna tåget mitt på en bro, då kommer dom inte åt dig. Sen är det bara att hoppa ner i vattnet då du ska därifrån.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Är det bara jag som fortfarande har problem att spela Red Dead Redemption 2? Mitt spel fryser till i någon sekund och sedan stängs det av och jag får ett felmeddelande där det står "Red Dead Redemption 2 exited unexpectedly". Jag har varit i kontakt med supporten minst 10 gånger och har fått göra nya steg-för-steg "guider". Sista gången sa supporten att han inte kan göra något mer och att han måste eskalera vidare problemet. Jag ställs sist i kö och de kontaktar mig när det är min tur.

PC: RTX 2080ti, i9-9900k, 32gb ram, ASUS Prime Z390 A

Är det någon här som har haft samma problem och lyckats lösa detta?

Saker jag har gjort:
- Removed Settings-folder from "Document\Rockstar Games\Red Dead Redemption 2"
- Removed Launcher and Social Club-folders from "Document\Rockstar Games\Red Dead Redemption 2"
- RDR2.exe and Rockstar Games Launcher runs as administrator
- Updated BIOS, NVIDIA-graphic, Windows-drivers
- Installed NVIDIA HotFix 441.34
- Cleared my local Rockstar Games profile details.
- Verified my Red Dead Redemption 2 Games files
- Re-installed the game like 10 times
- Used System File Checker in Windows 10: No negative results
- Closed all programs and all services except Rockstar Games Library Service
- CCleaner registry scaning (fixed all issues)
- Created a new Windows-User

Medlem
Skrivet av devilda:

Är det bara jag som fortfarande har problem att spela Red Dead Redemption 2? Mitt spel fryser till i någon sekund och sedan stängs det av och jag får ett felmeddelande där det står "Red Dead Redemption 2 exited unexpectedly". Jag har varit i kontakt med supporten minst 10 gånger och har fått göra nya steg-för-steg "guider". Sista gången sa supporten att han inte kan göra något mer och att han måste eskalera vidare problemet. Jag ställs sist i kö och de kontaktar mig när det är min tur.

PC: RTX 2080ti, i9-9900k, 32gb ram, ASUS Prime Z390 A

Är det någon här som har haft samma problem och lyckats lösa detta?

Saker jag har gjort:
- Removed Settings-folder from "Document\Rockstar Games\Red Dead Redemption 2"
- Removed Launcher and Social Club-folders from "Document\Rockstar Games\Red Dead Redemption 2"
- RDR2.exe and Rockstar Games Launcher runs as administrator
- Updated BIOS, NVIDIA-graphic, Windows-drivers
- Installed NVIDIA HotFix 441.34
- Cleared my local Rockstar Games profile details.
- Verified my Red Dead Redemption 2 Games files
- Re-installed the game like 10 times
- Used System File Checker in Windows 10: No negative results
- Closed all programs and all services except Rockstar Games Library Service
- CCleaner registry scaning (fixed all issues)
- Created a new Windows-User

Leta efter uppdateringar i Windows Update och se till så att du har den senaste versionen. Fanns inte med på din lista, om du inte menar "Windows Drivers". Något du kan testa är att ta bort grafik drivrutinerna med DDU, https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall..., och sedan installera de senaste igen. Har hjälpt mig många ggr.

Medlem

@devilda
Vad har du för ljudkort, inbyggt Realtek på moderkortet? Kan vara värt att uppdatera de drivrutinerna också även om det är väldigt sällan de orsakar krascher numera. Om du kör på Windows inbyggda drivrutin kan du prova uppdatera den manuellt genom att högerklicka startmenyn, ta enhetshanteraren och öppna ljud/sound och sen högerklicka på Realtek ljudenheten och välja uppdatera drivrutin. Då ska Windows 10 söka på Windows Update efter senate drivrutinen om det finns någon nyare.

"- Closed all programs and all services except Rockstar Games Library Service"
En sak som gör detta är msconfig, testade du med den? Öppna start och skriv msconfig (System configuration i Win10) i startmenyn, kör det. Välj "Diagnostisk start", starta om och testa. Det finns en risk att vissa enheter är beroende av tjänster eller program som startar så om det inte fungerar måste man ta "Selektiv" och manuellt kryssa ur allt utom det som inte fungerade vid förra starten. När du är klar med testerna kör msconfig igen och välj "Normal start" och boota om för att komma till normalt läge. Om det fortfarande krashar är risken liten att det är något annat än spel/drivrutiner/hårdvara som orsakar problemen även om den inte är helt borta.

Medlem

Spelet fungerar mycket bättre nu.
Ibland kan det crasha och ibland syns muspekaren till höger på skärmen.
En lösning som funkat för att stävja detta har varit att se till att minimera Rockstar launcher innan spelet startar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Mitt börja krascha för ljudkort saknas haha.. men de gör ju inte det

Avstängd
Skrivet av Razken:

Den där lastgamla myten håller i sig än ser jag. ^^
Enligt mig, så är det bara Rockstar som halv-ärslar sina titlar såhär brutalt till PC.
Har inte under hela min PC tid haft något som helst problem med varken installation eller själva spelandet med andra titlar.

Det kan jag inte säga om konsoler.
Min PS3 fick YLOD, min X360 fick RROD, sådär lagom tills att garantitiden löpt ut.
Många av mina saves på PS3 vart ofta korrupta. (GTAV praktexempel).
Sedan dess har jag bara vart PC spelare och älskar det med alla fördelar som hårdvaran ger.

Från vad jag kan läsa i dom senaste inläggen så har jag rätt och du fel.

Konsol <3


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@breahl:

Varför ens ha diskussionen. Båda plattformarna har sina fördelar.

Bryr man sig inte om fps eller möjlighet att göra inställningar, spela på konsol.
Är du tvärtom? Spela på PC.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

@breahl:

Varför ens ha diskussionen. Båda plattformarna har sina fördelar.

Bryr man sig inte om fps eller möjlighet att göra inställningar, spela på konsol.
Är du tvärtom? Spela på PC.

Ja dessutom visades väll i en undersökning här på FZ att dom flesta kör både PC och konsol och dom som enbart kör konsol är minioritet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av 4liv3:

@breahl:

Varför ens ha diskussionen. Båda plattformarna har sina fördelar.

Bryr man sig inte om fps eller möjlighet att göra inställningar, spela på konsol.
Är du tvärtom? Spela på PC.

Jag ville bara ha fram att allt är krångligare på PC, det var det diskussionen handlade om.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag ville bara ha fram att allt är krångligare på PC, det var det diskussionen handlade om.

Bara så innerligt trött på det. Samma diskussion har pågått sen 1995.

Spela på det system som faller dig i smaken och låt andra göra det samma.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag ville bara ha fram att allt är krångligare på PC, det var det diskussionen handlade om.

Det är i regel inte krångligare.
PC har nog inte varit så smidigt för spel som det varit det senaste 10åren.

Jag har tex mer tjorv med ps4 pga den jag använder minst och när man väl ska använda den så är kontrollerna urladdade, måste koppla om med sladdar och adapter för att köra med Xbox kontroll, ps4an eller spelet man ska köra utdaterat.
Ett "fönster" på 60min man har till att spela kan bli kraftigt förminskat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Det är i regel inte krångligare.
PC har nog inte varit så smidigt för spel som det varit det senaste 10åren.

Jag har tex mer tjorv med ps4 pga den jag använder minst och när man väl ska använda den så är kontrollerna urladdade, måste koppla om med sladdar och adapter för att köra med Xbox kontroll, ps4an eller spelet man ska köra utdaterat.
Ett "fönster" på 60min man har till att spela kan bli kraftigt förminskat.

Jag har en stationär laddare till mina kontroller, dom sitter där då jag inte spelar. Den laddar bara om den behöver ladda, väldigt smidigt.

En sådan ungefär:

179kr, billigt och bra.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av devilda:

Är det bara jag som fortfarande har problem att spela Red Dead Redemption 2? Mitt spel fryser till i någon sekund och sedan stängs det av och jag får ett felmeddelande där det står "Red Dead Redemption 2 exited unexpectedly". Jag har varit i kontakt med supporten minst 10 gånger och har fått göra nya steg-för-steg "guider". Sista gången sa supporten att han inte kan göra något mer och att han måste eskalera vidare problemet. Jag ställs sist i kö och de kontaktar mig när det är min tur.

PC: RTX 2080ti, i9-9900k, 32gb ram, ASUS Prime Z390 A

Är det någon här som har haft samma problem och lyckats lösa detta?

Kör du DX12 eller Vulkan? Jag får krasher varje gång jag rider in i typ Valentine när jag kör DX12 men med Vulkan har jag inte haft en enda krash sen jag uppgraderade burken och skaffade Windows 10. Har dock sämre burk än din med eni7 9700k, GTX 1660Ti och 16gb RAM.
Sen vet jag inte om det är en slump men jag har senaste dagarna sett flera med samma problem som alla har 32gb RAM, borde ju inte påverka på något vis överhuvudtaget men vem vet.

Medlem

Jag fick ett felmeddelande "out of memory" i samband med "exited unexpectedly" kraschen en gång utav alla hundra ggr det kraschat. Så jag felsökte mina minnen (16gb ddr4 corsair xmp profil på 3000mhz) tänkte att det kanske är dem som är problemet, men hittade inga fel eller dylikt. Jag körde olika tester jag kunde komma på e.g memtest86.

Till slut tänkte jag att jag prövar höja page file i Windows som sista idé vilket jag oftast låter Windows sköta i normala fall.

Till min förvåning och barnglädje har det inte kraschat sen dess.

Jag antar att spelet sparar väldigt mycket oanvänd data som tar upp så mycket plats att det tar stopp någonstans och kraschar eller något.

Efter några timmars spelande där jag rider på häst genom staterna och gör collector uppdrag så är min page file ca 22gb och spelet använder ca 8 till 13gb ram beroende på var jag befinner mig i spelet vilket jag inte vet om det är normalt för ett spel.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Jag fick ett felmeddelande "out of memory" i samband med "exited unexpectedly" kraschen en gång utav alla hundra ggr det kraschat. Så jag felsökte mina minnen (16gb ddr4 corsair xmp profil på 3000mhz) tänkte att det kanske är dem som är problemet, men hittade inga fel eller dylikt. Jag körde olika tester jag kunde komma på e.g memtest86.

Till slut tänkte jag att jag prövar höja page file i Windows som sista idé vilket jag oftast låter Windows sköta i normala fall.

Till min förvåning och barnglädje har det inte kraschat sen dess.

Jag antar att spelet sparar väldigt mycket oanvänd data som tar upp så mycket plats att det tar stopp någonstans och kraschar eller något.

Efter några timmars spelande där jag rider på häst genom staterna och gör collector uppdrag så är min page file ca 22gb och spelet använder ca 8 till 13gb ram beroende på var jag befinner mig i spelet vilket jag inte vet om det är normalt för ett spel.

Bra iakttagelse jag har själv misstänkt nå liknande.
Ska prova det samma.
Jag har fortfarande problem med att spelet crashar alltid en gång.
Efter 30-60min spelade så crashar spelet till desktop och en gång fick jag samma felmeddelande och en gångGFX error.
Det roliga är att efter att spelet crashat första gången så kan jag spela sen hur länge som helst utan problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bra iakttagelse jag har själv misstänkt nå liknande.
Ska prova det samma.
Jag har fortfarande problem med att spelet crashar alltid en gång.
Efter 30-60min spelade så crashar spelet till desktop och en gång fick jag samma felmeddelande och en gångGFX error.
Det roliga är att efter att spelet crashat första gången så kan jag spela sen hur länge som helst utan problem.

Riktigt märkligt är det.

Jag har fortfarande inte fått en krasch nu sen den 17e november (sista crashloggen) då jag höjde page file.
Så jag hoppas det fungerar för dig också.


signatur

Ordo Ab Chao

Testpilot

En fråga till veteranerna.

Som jag fattat kan man ha flera hästar. Hur går man tillväga?
Jag tänkte dra upp i bergen och jaga lite och fylla mina hästar med skinn o grejer.

Går det att sno en vagn kanske?

Medlem

@Harakiri:

Du kan äga fler än en häst, ja. Du får köpa fler stallplatser.
Du kan dock inte använda fler än en ägd i taget.
Däremot kan du få med dig en annan person häst, t.ex NPCernas häst, genom att ha ditt lasso på den och då få med den.
Vagnar kan du också sno men du kan även köpa sådana.

Nu utgår jag ifrån att du pratar om Online-delen och inte Storyn.


signatur

Halo kompis!

Medlem

@Harakiri: Ja, som @Bussovic nämnde så kan du rida en ägd häst i taget. Du kan sedan fånga en annan häst och tämja den (eller helt enkelt sno en häst av en NPC). Sedan kan du rida på ena hästen och den andra följer efter. Funkar både i story mode (mellan missions) och online.

Du kan även fånga en tredje häst och få den att följa med. Det har funkat bra i PS4-versionen, jag vet dock inte om det även går att ha en tredje häst i PC-versionen. Värt att prova. Det är rätt trevligt med tre hästar när man är ute och jagar och kan ta med sig flera stora pälsar.

Kolla bara att någon av de andra hästarna inte halkar för långt efter, då kan man tappa bort den. Ett sätt att hålla koll på de extra hästarna är att dra en av dem i lasso.

Testpilot

@Bussovic tänkte mest i singleplay läget och inte online.
@Nemo Låter knixigt om man måste fånga/sno hästar varje gång. Det går alltså inte att ta ur sin häst ur stallet. Ta av sadeln och hämta nästa häst man har i sitt stall?

Är nog på sin plats att jag experimenterar lite med det. Verkar också vara kört att ha en egen vagn. Tänk va smidigt med en liten kärra o lasta allt på.

(Jepp jag är en hoarder i open world spel )

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det går alltså inte att ta ur sin häst ur stallet. Ta av sadeln och hämta nästa häst man har i sitt stall?

Nej tyvärr, av någon anledning så går inte det.

Jag kan tänka mig att Rockstar vill begränsa sånt online, men i single player så borde det ju inte vara något problem. Det hade varit rätt kul om det gick att rida runt med en hel karavan av hästar.
🤠🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴

Medlem

@Harakiri: Det där med sadeln är ju en av de viktigare grejerna i spelet. Glöm den inte och om hästen dör förlorar man ju massor av saker. Misstaget med att "glömma" sadeln har jag varit klantig nog att göra 😁. Jag började rida barbacka på en pålle från en av gruppens läger, sadeln låg kvar vid min sovplats. När jag skulle jaga undrade jag var alla vapen tagit vägen. Arthur hade nog glömt det där starka goda morgonkaffet.

Vagnarna har mest varit en besvikelse. Sno dem och sälja dem till en viss hälare går bra men det jag vill ha en vagn till är naturligtvis att frakta grejer. Jag har då aldrig lyckats göra det! Så de planerna är inte möjliga i storyläget iaf.☹️

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Riktigt märkligt är det.

Jag har fortfarande inte fått en krasch nu sen den 17e november (sista crashloggen) då jag höjde page file.
Så jag hoppas det fungerar för dig också.

Kan rapportera inte en enda crash hittils sen jag fixade page filen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan rapportera inte en enda crash hittils sen jag fixade page filen.

Borde jag kontakta rockstar kring det, eller de kanske redan är medvetna om problemet. Hittar inte ett skit på nätet om det dock någonstans.

Hur som helst, riktigt roligt att det fungerar för dig med. Hoppas det fungerar för andra som också testar.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Borde jag kontakta rockstar kring det, eller de kanske redan är medvetna om problemet. Hittar inte ett skit på nätet om det dock någonstans.

Hur som helst, riktigt roligt att det fungerar för dig med. Hoppas det fungerar för andra som också testar.

Det tycker jag du ska göra.
Glömde tacka för tipset


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar