Half-Life: Alyx - hårdvarukrav och lista över kompatibla VR-headsets

Robot
Half-Life: Alyx - hårdvarukrav och lista över kompatibla VR-headsets

Ja, du behöver ett VR-headset men du behöver inte köpa de allra dyraste.

#half-life-alyx


Medlem

Skönt, då klarar mig med mitt gamla Vive system...😎

Medlem

No problems here. CV1:an får leva nåt år till - Rift S/Quest känns som en sidegrade på många sätt och Index är komiskt dyr för vad den är.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Attans, antar att det är dags att uppgradera från Google Cardboard då.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Sitter på 4670k vilken verkar ha ungefär samma prestanda som i5-7500, så jag får väl avvakta och se prestandatester på Alyx.
Förhoppningsvis så räcker det med lite överklockning, ett nytt grafikkort och typ oculus CV1.
Jag hade inte tänkt att köpa ny dator med Index(eller motsvarande hårdvara) förens AMDs nästa sockel och att gpu konkurrensen blivit större, våren/hösten 2021 siktade jag på, men nu blir det svårt att vänta.

Medlem

Kan vara värt att nämna att spelet ingår om man köper eller har en Valve index.

MEG
Medlem

Bilden är oroande.
Bådar inte gott om det är en officiell bild, väldigt mycket komik över det hela.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Hoppas verkligen på flopp. Ett skämt mot alla fans som väntat på HL3 och fortsättning på episode 2.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hoppas verkligen på flopp. Ett skämt mot alla fans som väntat på HL3 och fortsättning på episode 2.

Tramsigt. Hade det varit OK om spelet bara rebrandats som något annat än HL?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av MEG:

Bilden är oroande.
Bådar inte gott om det är en officiell bild, väldigt mycket komik över det hela.

Den är officiell, från spelseriens nya hemsida. Ja, den sticker ut från alla andra bilder, lite Tintin över den.


signatur
Medlem

Härligt att veta att man kommer kunna köra med WMR headsetet.
Blir nog att köpa spelet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Den är officiell, från spelseriens nya hemsida. Ja, den sticker ut från alla andra bilder, lite Tintin över den.

Ha! Det har du faan rätt i. Älskar Tintin.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

eld
Medlem
Skrivet av MEG:

Bilden är oroande.
Bådar inte gott om det är en officiell bild, väldigt mycket komik över det hela.

Jag antar att du redan sett trailern och mest letar problem där inga finns

Medlem

Oculus Quest with PC + Link Cable <3


signatur

I want to play a game.

Medlem

Snacka om att spotta på alla Half-Life fans med att släppa .ett VR-Spel. När VR är bara för de få som har extra mycket pengar att lägga ut på VR.
Min Åsikt.

Medlem
Skrivet av onliner72:

Snacka om att spotta på alla Half-Life fans med att släppa .ett VR-Spel. När VR är bara för de få som har extra mycket pengar att lägga ut på VR.
Min Åsikt.

Nej det är inte att spotta det är att driva utvecklingen framåt imo
Som det tagits upp så behöver inte VR vara dyrt.
Du behöver inte titta på bland det dyraste, index med alla tillbehör tex


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För bästa upplevelse lär det vara Valve Index som gäller.

Medlem
Skrivet av onliner72:

Snacka om att spotta på alla Half-Life fans med att släppa .ett VR-Spel. När VR är bara för de få som har extra mycket pengar att lägga ut på VR.
Min Åsikt.

Jag hade snarare blivit besviken ifall det inte var VR. Supernöjd även om jag måste punga ut en massa på ny dator och VR.

Medlem

Har HTC vive men funderar på att köpa index kontrollerna. Men vill också ha trådlöst men kan inte få båda.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hoppas verkligen på flopp. Ett skämt mot alla fans som väntat på HL3 och fortsättning på episode 2.

Gulligt. Din flopp är ett skämt

(Testar FZ censureringsmaskin)

Medlem

Än så länge ruskigt jämn omröstning på alla tre alternativ

Själv vette fasiken, blir ju att uppdatera burk nästa år, att slänga in ett VR headset och ny skärm kan ju bli dyrt... Men men, får se vad det blir, såg ju ganska lovande ut måste jag säga.

Medlem

Alternativet att man redan har VR borde finnas med.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hoppas verkligen på flopp. Ett skämt mot alla fans som väntat på HL3 och fortsättning på episode 2.

Beror helt på Valves förväntningar, gissar att dessa är skalade efter hur få VR-enhet det finns bland Steams användare. Tror (och hoppas) likväl på att det blir en dunderflopp ändå. Å ena sidan måste publiken dels ha ett VR-dörrstopp samt vara intresserade av en shooter, å andra sidan är VR-publiken så svältfödda på spel att de lär köpa vad som helst som att Valve sålde vatten i öknen.

MEG
Medlem
Skrivet av eld:

Jag antar att du redan sett trailern och mest letar problem där inga finns

https://i.imgur.com/bGuLSAo.jpg

Nja, vi vet inte med säkerhet huruvida det finns eller inte finns problem (vi kan bara tro eller gissa), svårt att dra en sådan slutsats av en trailer.
Om inte annat så visar historien detta, och ja du har rätt jag letar problem


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Väldigt intresserad av att spela, men blir svårt eftersom jag enbart ha konsoller. Skulle däremot kunna tänka mig att betala kanske en tusenlapp eller två för att låna/hyra all nödvändig utrustning (dator+vr) en vecka för att spela igenom.

Medlem

Ser ju väldigt intressant ut, men för min del blir det ju rätt dyrt för att kunna köra det. Jag behöver i princip en helt ny dator : ) . Min i5 2500k håller inte riktigt måttet.

ELF
Medlem

Hoppas det håller upp till alla förväntningar och är riktigt bra. Aldrig kört vr men skulle verkligen vilja testa.
Lär dock dröja ett bra tag för mig. Har en backlog som heter duga och behöver ny prolle+graffe för att kunna driva det allra senaste i 90+ stabila fps. VR headset på det. Sen vill man ju även ta klivet upp till 1440p....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag hoppas verkligen att det här kommer bli en killer app för VR. Fler sålda VR-headsets betyder en större install base, och då kanske utvecklarna vågar satsa på VR-spel, och om det finns fler spel att spela så kommer efterfrågan på headsets öka, och då kommer konkurrensen öka och priserna gå ner. Hoppas verkligen att det här är det som får snöbollen i rullning.

Medlem

@Arzei: Quest är dock en klass för sig själv. Det är smått fantastiskt att plocka upp den var man än är och helt fri från sladdar. Man bryr sig inte så mycket om mobilgrafiken om jag ska vara ärlig. Nu finns ju möjligheten att koppla med Link och få PC-grafik också. Det sagt verkar Oculus satsa på just den breda massan och Index är som du säger lite mer premium. Har också kört Varjo och det är helt amazeballs. Lagt beställning på Index bara för HL:Alyx

Medlem

Hade priset på Steam varit under €1000 hade jag lagt en order nu direkt, så jag avvaktar för stunden. Är dock inte bitter.

12
Skriv svar