CD Projekt om hur de ska tjäna pengar på Cyberpunks multiplayer

Robot
CD Projekt om hur de ska tjäna pengar på Cyberpunks multiplayer
Medlem

"förssökt"
"hatera fråga varsamt"
"itne"

Missat kaffet idag? Eller är detta ett tecken på för mycket kaffe kanske?

Medlem

Så att ett bra spel säljer är inte nog idag?
Nåja bara det inte är pay to sin eller nån form av loot så är det väll "ok"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så att ett bra spel säljer är inte nog idag?
Nåja bara det inte är pay to sin eller nån form av loot så är det väll "ok"

Det är bara bra spel som går att sälja flera ggr om och sedan tshirts på det ala skyrim


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Striva:

"förssökt"
"hatera fråga varsamt"
"itne"

Missat kaffet idag? Eller är detta ett tecken på för mycket kaffe kanske?

Tycker generellt att man är ganska dåliga på korrning av, även uppenbara, stavfel på FZ. En snabb påläggning av en ordbehandlares rättstavningsfunktion torde råda bot på merparten av problemet.

Även om det är ett i-landsproblem tycker jag att det ger berörda artiklar en känsla av att vara slarvigt hopslängda.

MEG
Medlem

Vad du skojar till det Joakim "google-äversättning". Kom att tänka på Nöjesmassakern, en sketch med Sven Mellander där han jobbar som Överschättaje


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Tja, CDPR har ju rätt högt förtroende, med bra spel i bagaget och GOG med sina konsumentvänliga anti-DRM osv

Det låter ju, om man läser välvilligt mellan raderna, som att det inte blir loot boxes. Och att de vill undvika pay to win. Vad är kvar? Skins och weaponskins?
Kartpaket (som dock kan dela spelar asen). Annat?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så att ett bra spel säljer är inte nog idag?
Nåja bara det inte är pay to sin eller nån form av loot så är det väll "ok"

Med tanke på hur dyrt det är att utveckla spel så kanske dom går plus minus noll som bäst på enbart spelet.
Så att dom klämmer in mikrotransaktioner eller nåt liknande är nog det enda sättet att gå plus.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Med tanke på hur dyrt det är att utveckla spel så kanske dom går plus minus noll som bäst på enbart spelet.
Så att dom klämmer in mikrotransaktioner eller nåt liknande är nog det enda sättet att gå plus.

Det tror jag inte. Då gör man inte spelet från första början. Speciellt när microtransactioner inte är planerad som en stor del av spelet. Ingen skulle nog göra ett spel om man inte förväntas tjäna nått på det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Klart de måste till något sätt att tjäna pengar på ett spel som hålls aktivt. Siktar man på multiplayer är det viktigt att både spelare och investerare blir nöjda, annars dör det ut. Utmaning uppstår då "developers" prioriterar investerare över spelarbas. CDP har dock varit bra på balansera upp det tidigare och har ingen anledning att misstro dem nu. Snälla bevisa mig inte fel...

Skribent
Skrivet av Molotov:

Så att ett bra spel säljer är inte nog idag?
Nåja bara det inte är pay to sin eller nån form av loot så är det väll "ok"

Det handlar väl om två saker tror jag.

1. Nu har man lagt ner enormt med tid och pengar och utvecklat ett jätteprojekt så vill man kunna dra in pengar lite mer regelbundet än en stor engångspost. Jag tror CD Projekt sneglar avundsjukt på GTA V som fortfarande drar in pengar som smör.

2. Från oss spelare så verkar det mer och mer som att det inte räcker med att göra ett SP-spel utan någon form av multiplayer med regelbundet nytt innehåll. Jag håller absolut inte med på den här punkten, men min uppfattning är att de som är lite yngre förväntar sig "evighetsspel" - framförallt om det handlar om ett fullprisspel.

Medlem

Inget rage-ande om MTX? CDP har verkligen fripass på allt från massan.

MEG
Medlem
Skrivet av employed:

Inget rage-ande om MTX? CDP har verkligen fripass på allt från massan.

Jag kan skriva något om du vill, behöver först veta vad som menas med MTX?


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Med tanke på hur dyrt det är att utveckla spel så kanske dom går plus minus noll som bäst på enbart spelet.
Så att dom klämmer in mikrotransaktioner eller nåt liknande är nog det enda sättet att gå plus.

Sen är det ju stor skillnad mellan microtransactioner och "Monetarisering" som är ordet man använder sig av.
Monetarisering kan ju betyda att du betalar en engångssumma för hela MP läget och det sen inte innehåller mer köp än så, dvs en klassisk expansion som CDPR alltid använt sig av medan microtransactioner innebär gratis tillägg med köp av skins och kosmetika.

Medlem

@employed:

Nu har man ju inte gått ut och sagt att man ska finansiera med just MTX, eller missade jag något? Hade det varit en EA-release där man förväntar sig P2W MTX-lösningar så hade det nog blivit ett jävla liv. Mest för att EA har en historia av att släppa osmakliga lösningar. CDPR åtnjuter helt enkelt ett annat förtroende hos en stor del av spelarbasen då man inte gjort sig skyldiga till den sortens fadäser tidigare.

Man får ändå någonstans hysa viss förståelse för att utvecklare/utgivare behöver något sätt att dra in pengar kontinuerligt på onlinespel av den enkla anledningen att serverutrymme, underhållsarbete osv inte är gratis och jag tror att många har den förståelsen - därför blir det inte ramaskri bara för att det kommer en artikel som handlar om hur man ska tjäna pengar på sin produkt.

Ramaskriet kommer den dagen CDPR skiter i det blå skåpet och börjar ta betalt för Cyber Assault MegaPWNAGE Rifle +4 in game.

Redaktör
Skrivet av Striva:

"förssökt"
"hatera fråga varsamt"
"itne"

Missat kaffet idag? Eller är detta ett tecken på för mycket kaffe kanske?

Skrivet av Jaasii:

Tycker generellt att man är ganska dåliga på korrning av, även uppenbara, stavfel på FZ. En snabb påläggning av en ordbehandlares rättstavningsfunktion torde råda bot på merparten av problemet.

Även om det är ett i-landsproblem tycker jag att det ger berörda artiklar en känsla av att vara slarvigt hopslängda.

Det är slarv. Just i dag gick Jocke hem sjuk efter att detta skrevs, vilket kanske förklarar saken. Vi slarvar alla ibland, men vårt målet är att minimera sånt genom att läsa igenom det vi skriver innan vi trycker "Publicera"-knappen. Som ni sett gör vi inte alltid det, men då är det bara bra att ni petar på oss - tack!


signatur
Medlem

jag fattar inte översättningen..............jag är polsk så jag går in och kikar på vad han sa. Vi kan ha förlorat mycket i och med att A.I läser och tyder.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Så sälja spelet räker inte utan måste dra in mer pengar på multiplayer........ Jaja då vet man det ska inte köpa detta spelet för duger inte pengarna för sjävla spelet så då duger dom inte alls.

Geeks Gaming
Skrivet av Duke_Gamer:

Så sälja spelet räker inte utan måste dra in mer pengar på multiplayer........ Jaja då vet man det ska inte köpa detta spelet för duger inte pengarna för sjävla spelet så då duger dom inte alls.

Fast som jag tolkar det ska man bara ta betalt för produkter med värde. I min värld betyder det tex dlc likt som man gjorde med witcher 3 (som var löjligt mycket innehåll för pengarna).
Det blir väääldigt få spel för dig att spela om du ska bojkotta alla som gör så 😉

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är slarv. Just i dag gick Jocke hem sjuk efter att detta skrevs, vilket kanske förklarar saken. Vi slarvar alla ibland, men vårt målet är att minimera sånt genom att läsa igenom det vi skriver innan vi trycker "Publicera"-knappen. Som ni sett gör vi inte alltid det, men då är det bara bra att ni petar på oss - tack!

Orka att inte ha rättstavning år 2019 dock? Är ni ordmasochister? Tror det var 10 år sedan jag inte hade rättstavning i te.x browsern. Väldigt smidigt att få ett fett rött streck under allt man slarvat med (för det gör man).

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är slarv. Just i dag gick Jocke hem sjuk efter att detta skrevs, vilket kanske förklarar saken. Vi slarvar alla ibland, men vårt målet är att minimera sånt genom att läsa igenom det vi skriver innan vi trycker "Publicera"-knappen. Som ni sett gör vi inte alltid det, men då är det bara bra att ni petar på oss - tack!

”Vårt målet” *fnissar* (manligt fniss).


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av Harmond:

Orka att inte ha rättstavning år 2019 dock? Är ni ordmasochister? Tror det var 10 år sedan jag inte hade rättstavning i te.x browsern. Väldigt smidigt att få ett fett rött streck under allt man slarvat med (för det gör man).

Det stjälper ju lika mycket som det hjälper imo. Jag avskyr det, men det är förstås en smaksak. Oavsett, av tidsskäl läser vi själva igenom våra nyheter (eller ska i alla fall göra det). Men längre texter, nyheter och annat, hjälper vi varandra med. Tilläggas ska väl att vi på nätet nog tar lättare på typos än tidningsmänniskor - vi kan ju enkelt korrigera fel.


signatur
Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Det stjälper ju lika mycket som det hjälper imo. Jag avskyr det, men det är förstås en smaksak. Oavsett, av tidsskäl läser vi själva igenom våra nyheter (eller ska i alla fall göra det). Men längre texter, nyheter och annat, hjälper vi varandra med. Tilläggas ska väl att vi på nätet nog tar lättare på typos än tidningsmänniskor - vi kan ju enkelt korrigera fel.

Förstår inte hur det skulle stjälpa. Alltså jag AVSKYR såklart rättstavning som auto-redigerar. Men att få röda streck under ord man stavat fel på ser jag inte hur det skulle kunna göra något värre. Jag har såklart både engelsk och svensk rättstavning igång samtidigt då man ofta använder engelska ord eller är på engelska forum. Det kan hända att 1 av 500 ord så får jag rött streck under trots att det är korrekt (men så ovanligt att det inte finns med). Nä, inget jag kan leva utan, speciellt då jag tenderar till att skriva oerhört snabbt och slarvigt.

Medlem

Det är med ett lätt ryck i ögonbrynet jag synar CD projekts utalande om detta. Än så länge ingen skada skedd. Men jag antar att jag måste säga det även om dem:

Jag håller ett öga på er nu.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Tja, CDPR har ju rätt högt förtroende, med bra spel i bagaget och GOG med sina konsumentvänliga anti-DRM osv

Det låter ju, om man läser välvilligt mellan raderna, som att det inte blir loot boxes. Och att de vill undvika pay to win. Vad är kvar? Skins och weaponskins?
Kartpaket (som dock kan dela spelar asen). Annat?

"spelar asen"

Hehe...Hehe...

Medlem
Skrivet av employed:

Inget rage-ande om MTX? CDP har verkligen fripass på allt från massan.

Vi får väl se... MP känns lite påklistrat och mest som en ursäkt för att få in mikrotransaktioner i spelet. Dessutom kör dom, som vissa andra börjat göra, fulingen att införa det efter release så att MP-lägets kvalitet och mikrotransaktionerna inte påverkar snittbetyget på metacritics.

Redaktör

@Harmond: jag håller mig mer alert när jag själv måste läsa mig till vad som är fel, plus att markeringarna pajar läsrytmen. Det är förstås ett bra verktyg för att snabbt peka ut fel, men jag föredrar ändå att köra utan.


signatur
Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

@Harmond: jag håller mig mer alert när jag själv måste läsa mig till vad som är fel, plus att markeringarna pajar läsrytmen. Det är förstås ett bra verktyg för att snabbt peka ut fel, men jag föredrar ändå att köra utan.

Då så, alla är olika Läsrytmen ska ju iofs paja, man ska stanna upp när man ser ett rött streck och fixa det.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast som jag tolkar det ska man bara ta betalt för produkter med värde. I min värld betyder det tex dlc likt som man gjorde med witcher 3 (som var löjligt mycket innehåll för pengarna).
Det blir väääldigt få spel för dig att spela om du ska bojkotta alla som gör så 😉

jo men det var ju multiplayern dom vill tjäna pengar på med andra ord sälja skins eller maps då eller? Sälja DLC går ju an men vad ska det vara för jätte DLC som är för multiplayer endast?

CD Projekt om hur de ska tjäna pengar på Cyberpunks multiplayer. För mig låter det som hur ska vi ha loot boxes utan att folk blir arga.

Geeks Gaming
Skrivet av Duke_Gamer:

jo men det var ju multiplayern dom vill tjäna pengar på med andra ord sälja skins eller maps då eller? Sälja DLC går ju an men vad ska det vara för jätte DLC som är för multiplayer endast?

CD Projekt om hur de ska tjäna pengar på Cyberpunks multiplayer. För mig låter det som hur ska vi ha loot boxes utan att folk blir arga.

Det första jag kommer att tänka på (nu vet vi ju inget om hur mp ser ut) är dedikerade servrar. Men det är nog svårt att tjäna på det.

1
Skriv svar