Valve har rensat 900 spel från Steam bara senaste dygnet

Robot
Valve har rensat 900 spel från Steam bara senaste dygnet

Äntligen tar Valve ett krafttag mot allt skräp som läggs upp.

#banhammer, #steam, #valve


Medlem

Jag undviker Steam så mycket det går, jag ogillar det monopol som dom haft i så många år och deras klient är ett av det mest bloatade och trögaste som finns på marknaden.
Jag skulle hellre se en renodlad klient bara för spelen och eventuellt för Store. Kapa bort alla sociala funktioner och streamingfunktioner för dom är fullständigt värdelösa. Alla jag känner kör Discord, har inte skrivit ett chatmeddelande över Steam på många år.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Jag undviker Steam så mycket det går, jag ogillar det monopol som dom haft i så många år och deras klient är ett av det mest bloatade och trögaste som finns på marknaden.
Jag skulle hellre se en renodlad klient bara för spelen och eventuellt för Store. Kapa bort alla sociala funktioner och streamingfunktioner för dom är fullständigt värdelösa. Alla jag känner kör Discord, har inte skrivit ett chatmeddelande över Steam på många år.

Du bara dumpar en massa åsikter som inte har med nyheten att göra. Om du undviker Steam lär du väl inte bry dig om att 900 spel rensats bort?

Medlem

@StrongBad:
Personligen älskar jag funktionaliteten som Steam-klienten möjliggör. Inte nog med att man får tillgång till en välutvecklad Store utan man har även bra library-funktionalitet samt tillgång till ett community för varje spel och vänkrets man kan tänka sig. Använder aktivt både Discord, Steam Friends, Steam Community, Steam Library och Steam Store. De aspekter jag inte använder kan jag bara ignorera så jag ser inte riktigt hur detta är ett problem för dig?

• Tvingar Steam dig att vara online på friends?
Nej, du kan vara invisible för alltid (till skillnad från Battle.Net som frågar dig var 7e dag och andra som inte ens har den möjligheten), stänga av alla notifikationer och dölja allt du eventuellt vill i profil-inställningarna.

• Är det ett måste att vara aktiv i community-delen av Steam?
Nope, du kan själv delta i den mån du önskar. Community-delen möjliggör utförlig kontakt mellan utvecklare, moderatorer, spelare och alla andra parter som önskar vara aktiva.

• Är du begränsad i inställningar relaterat till klientens beteende, utseende, nerladdningar och diverse andra funktioner?
Ännu en gång: Nej. Klienten ger dig möjligheten att ändra utseende via användarskapade gränssnitt (tyvärr ej officiella alternativ men möjligheten finns att ändra), göra gränssnittet skalbart baserat på upplösning, ändra till ett konsolvänligt gränssnitt, ändra hur prestanda-heavy gränssnittet är för grafikkortet samt göra det mer vänligt gentemot äldre datorer, ändra nerladdningshastighet (kollar på dig MS Store, invävd i operativsystemets nerladdningsbegränsningar), var du laddar ned ifrån och massa andra inställningar.

Det du ser som bloatat ser andra som möjligheten att skräddarsy ens användarupplevelse. Det du inte vill använda behöver du inte använda.

Medlem
Skrivet av Brona:

Du bara dumpar en massa åsikter som inte har med nyheten att göra. Om du undviker Steam lär du väl inte bry dig om att 900 spel rensats bort?

Öm tå, jag ber om ursäkt. Jag tycker att 900 spel som rensas bort är högt relevant till det jag skrev, om du tänker efter lite. Det visar vilken sorts plats som Steam har blivit efter alla år i monopolställning och hybris ifrån Valve, det har svämmats över av oseriösa utvecklare och bedragare på Marketplace bara för att nämna några.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Spegelvänd alla staplar för att se utvecklingen i kvalitet...

Medlem

900 skräpspel känns som en vanlig månad i Steam. Hoppas de tar bort mycket mycket fler.

Medlem

@StrongBad Den värsta och trögaste jag har stött på är hittils microsoft store när det kommer till deras spel och hur man avinstallerar och installerar. Steam är inte så hemsk enligt min mening men ja, monopol är aldrig roligt bland de store's som har bra alternativ

Skrivet av StrongBad:

Öm tå, jag ber om ursäkt. Jag tycker att 900 spel som rensas bort är högt relevant till det jag skrev, om du tänker efter lite. Det visar vilken sorts plats som Steam har blivit efter alla år i monopolställning och hybris ifrån Valve, det har svämmats över av oseriösa utvecklare och bedragare på Marketplace bara för att nämna några.

Och hur ska en vanlig simpel store kunna se vilka som e seriösa utvecklare osv om där inte är en community som klagar på spelet? Hur ska don lyckas se det och ta bort det?

PS: att vara den största inom området är inte monopol, steam har ej haft monopol.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Glöm inte, AAA-spel kan också vara "skräp". Detta borde man också ta tag i.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

@Walter S.A. Iego: Dock skillnad på subjektivt dåliga spel och low effort crap
Men visst, Fallout 76 tillhör väl båda kategorierna.

Medlem
Skrivet av Seveni:

@StrongBad Den värsta och trögaste jag har stött på är hittils microsoft store när det kommer till deras spel och hur man avinstallerar och installerar. Steam är inte så hemsk enligt min mening men ja, monopol är aldrig roligt bland de store's som har bra alternativ

Typ, högerklicka på ett spel i xbox appen och avinstallera? Gå in på "spel jag äger", gå in på spelets storesida och installera? Inte nåt vidare komplicerat. Har visserligen väldigt få spel på windows store, men har några fler installerade pga game pass (som jag fick 3 månaders gratis sub på från discord nitro)

Medlem

fan på tiden, alldeles för mkt total skit som bara blåser spelarna. dom borde ha en grupp folk som testar allt innan det bara randomly släpps på steam.


signatur

//monster

Medlem

Det kan ju vara bra att de tar bort sånt som är rent skit, men jag kommer nog aldrig att förstå mig på folk som aktivt letar efter spel via Steam-store.

Medlem

Till folk som testat köpa random steamkey's förstår varför detta görs.

Jag testade en gång dum som jag var.

Medlem

Kanske är det konkurrensen från Epic som får Steam att ta tag i det till slut, viktigt att fortsätta att vara en attraktiv plattform.

Avstängd
Medlem
Skrivet av monsterbenke:

fan på tiden, alldeles för mkt total skit som bara blåser spelarna. dom borde ha en grupp folk som testar allt innan det bara randomly släpps på steam.

Blåser spelarna? Bara göra en retur så har du pengarna tillbaka på under 2 timmar.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Steam är dåligt pga all shovel ware och assetflips!
"Steam tar bort nästan 1000 icke spel "
Steam still bad!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag har använt Steam sedan 2004 och det här med skräpspel har aldrig påverkat min uppfattning om plattformen. Ni som har problem med detta fenomen, hur försämrar skräpspelen eran Steam-upplevelse?

Jag har till och med letat efter småspel att köpa ett par gånger de senaste åren och har då inte direkt överväldigats av antalet spel jag skulle kalla "rent skräp". Kanske har det att göra med min exkludering av spel med taggen "Anime"..

Edit: Sista meningen är 50% sarkasm och 50% ärligt ställd fråga.

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Kanske har det att göra med min exkludering av spel med taggen "Anime"..

Nej, det har med att göra att inga av dessa spel säljs, vilket gör att steam rekommenderar de så got som aldrig, och för att hitta dom så behöver du aktivt söka efter dom. De gånger du faktiskt kan se svärmen av dom är ifall du listar alla nysläppta spel, och inte valves filtrerade lista. För att nå t.ex. dit så behöver du gå till nya spel, välja alla och sedan knappen lista alla.

PS anime spel är relativt ovanlig shovel ware nog för att det finns åt andra sidan men de är en liten bråkdel av antalet (specialty rpgmaker går att filtrera bort , men inte alla förbannade puzzle spel och man vill gärna inte filtrera bort allt puzzle då det finns bra spel där under med )

https://store.steampowered.com/search/?sort_by=Released_DESC&...

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Jag har använt Steam sedan 2004 och det här med skräpspel har aldrig påverkat min uppfattning om plattformen. Ni som har problem med detta fenomen, hur försämrar skräpspelen eran Steam-upplevelse?

Jag har till och med letat efter småspel att köpa ett par gånger de senaste åren och har då inte direkt överväldigats av antalet spel jag skulle kalla "rent skräp". Kanske har det att göra med min exkludering av spel med taggen "Anime"..

Edit: Sista meningen är 50% sarkasm och 50% ärligt ställd fråga.

Personligen skiter jag i att skit som kommer ut, det som är bra hör man av kompisar typ.
Som utvecklare är det ju störande att man delar plats med allt skit dock haha. Men det är väl som det är.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Jag har använt Steam sedan 2004 och det här med skräpspel har aldrig påverkat min uppfattning om plattformen. Ni som har problem med detta fenomen, hur försämrar skräpspelen eran Steam-upplevelse?

Jag har till och med letat efter småspel att köpa ett par gånger de senaste åren och har då inte direkt överväldigats av antalet spel jag skulle kalla "rent skräp". Kanske har det att göra med min exkludering av spel med taggen "Anime"..

Edit: Sista meningen är 50% sarkasm och 50% ärligt ställd fråga.

De som ser allt skit som släpps, är de som har relativt nya konton eller inga köp / wishlists / follow osv på spel, eftersom Steam analyserar och rekommenderar spel baserat på hur konton används och vilka spel de spelar mest så finns knappt något att rekommendera, så de ser ett mycket bredare spektrum av kategorier.

Medlem

Vem Fan är det då som köper alla dessa skitspel? Företagen måste ju tjäna på det annars hade de inte funnits.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Blåser spelarna? Bara göra en retur så har du pengarna tillbaka på under 2 timmar.

inte om man dröjer 2 veckor innan man testar spelet, då refundar dom normalt inte även om man bara varit inne i menyn och tillbaka.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

inte om man dröjer 2 veckor innan man testar spelet, då refundar dom normalt inte även om man bara varit inne i menyn och tillbaka.

Det är ju inte valves problem, det är ju ditt eget fel.
Det är ju likadant med ångerrätt om du handlar på nätet 14 dagar oavsett om du packat upp paketet eller ej.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Vem Fan är det då som köper alla dessa skitspel? Företagen måste ju tjäna på det annars hade de inte funnits.

Fast det är absolut inte alltid så, visst det finns massa portade telefonspel som företag gjort och annat smått skit av större företag. Men det finns en otrolig mängd skit som folk suttit och gjort i Unity, Unreal, AGS, Gamemaker etc som dom bara släpper för månadspengen, troligen aldrig gjorda för att tjäna så mycket pengar på, sedan finns det även massa skit som är free to play bara för att dom kan vara det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Öm tå, jag ber om ursäkt. Jag tycker att 900 spel som rensas bort är högt relevant till det jag skrev, om du tänker efter lite. Det visar vilken sorts plats som Steam har blivit efter alla år i monopolställning och hybris ifrån Valve, det har svämmats över av oseriösa utvecklare och bedragare på Marketplace bara för att nämna några.

Ok mot bättre vetande ska jag bemöta dina argument. Du surrar om monopol men det är fel. Det finns gott om alternativ till Steam. Ingen plattform är så stor eller funktionsrik som Steam, men det gör inte Steam till ett monopol för det. Steam hade varit ett monopol om konsumenter inte haft nåt val än att välja det för digitala köp, vilket inte är fallet. Du klagar på bloat och tröghet, men många funktioner du upplever som bloat kan vara något nån annan finner användbart. Ditt förslag att "Kapa bort alla sociala funktioner och streamingfunktioner för dom är fullständigt värdelösa." är, hur ska jag uttrycka mig, tveksamt. Skulle Steam bara erbjuda en länk till Discord och tvinga sina användare att registrera sig på en annan plattform för funktionalitet som man kan förvänta sig i Steam? Utveckla gärna. Youtube blir inte sämre för att de erbjuder streaming trots att Twitch är störst på området. Det är tråkigt att du känner dig drabbad av oseriösa utvecklare och bedragare. Jag kan bara ge dig samma råd jag ger människor för Google Play butik. Läs omdömen och köp bara från kända utvecklare/utgivare. Är du osäker så gör en snabb googling om spelet.

Får jag fråga dig; vilken launcher du tycker är best in class?

Skrivet av kEJTLiN:

Jag har använt Steam sedan 2004 och det här med skräpspel har aldrig påverkat min uppfattning om plattformen. Ni som har problem med detta fenomen, hur försämrar skräpspelen eran Steam-upplevelse?

Jag har till och med letat efter småspel att köpa ett par gånger de senaste åren och har då inte direkt överväldigats av antalet spel jag skulle kalla "rent skräp". Kanske har det att göra med min exkludering av spel med taggen "Anime"..

Edit: Sista meningen är 50% sarkasm och 50% ärligt ställd fråga.

Jag bara skakar på huvudet varje gång folk gnäller på att det är för mycket skräp på Steam. 90% av det som släpps på Youtube är förmodligen skräp men ingen klagar på det? Problemet är isf att Steam behöver bli bättre på att skräddarsy rekommendationer så att guldkornen sållas ut.

1
Skriv svar