Valve dödar Steam Controller - rear ut de sista för 60 spänn.

Robot
Valve dödar Steam Controller - rear ut de sista för 60 spänn.

Seattle-företagets satsning på en egen spelplattform går i graven.

#steam-controller, #valve


Medlem

Där ser man. Har aldrig testat en sådan själv men tycker spontant att den verkar otroligt obekväm med touchpads. Hur är den, ni som testat?

Steam Link ja, den har jag haft otroligt mycket nytta av.

Medlem

Antar att vi får se en liknande nyhet gällande deras vr-headset om sisådär 1-2 år


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Den hann ta slut!

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Antar att vi får se en liknande nyhet gällande deras vr-headset om sisådär 1-2 år

Den säljer som smör och är det är ofta backlogg på beställningar för den, det är den globala toppsäljaren bland alla objekt på steam, så njaaaa.

Medlem

Kan tänka mig att folk blev besvikna pga tron att den skulle ersätta mus och tangentbord för exempelvis FPS-spel - vilket den inte kunde. Däremot är den exceptionellt bra för lugnare spel typ X-Com, Civilization osv. Där är den perfekt för soffan.

Medlem

Kom så långt som till att välja kortbetalning, sen meddelades det slut. Min vanliga tur.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Köpte min Steam Controller och Steam Link på rea för några år sedan, och är sjukt nöjd med båda. Kontrollen tar lite tid att vänja sig vid och är kanske inte den mest bekväma kontrollen att hålla i, men det blir värt det när man sitter tillbakalutad och spelar ett spel man vanligtvis inte skulle kunna spela med handkontroll - t.ex. Civilization VI.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ibland ifrågasätter man sig själv när man hör företag göra något dumt, med över 300 anställda så tänker man att dom vet nog bäst vad som gäller, men Steam-machines och den där kontrollen .......... var ALDRIG någon bra idé.

Medlem
Skrivet av Heggiiman:

Den säljer som smör och är det är ofta backlogg på beställningar för den, det är den globala toppsäljaren bland alla objekt på steam, så njaaaa.

Backlogg på försäljning? Du menar att den säljer slut snabbare än vad som finns tillgängligt? Kan inte det betyda att man bara har två per dag att sälja?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

beställde igår kväll och hann iaf få tag i en:)

Medlem

Har två st så jag klarar mig ett tag. Hoppas de gör en version 2 nån gång i framtiden. Fast sannolikt är väl att de går all-in på VR istället?

eld
Medlem
Skrivet av nils45:

Ibland ifrågasätter man sig själv när man hör företag göra något dumt, med över 300 anställda så tänker man att dom vet nog bäst vad som gäller, men Steam-machines och den där kontrollen .......... var ALDRIG någon bra idé.

Steam machines gav oss ordentligt steam på linux, nu med ännu bättre stöd till och med efter de dödade steam machines, och även full picture mode.

Steam-link gav oss streaming till android, ios, raspberry pi, andra datorer med steam, och nu local-coop över internet.

steam controller gav oss universal mapping till alla spel till alla sorters input, så att man kan köra alla spel i soffan utan mus och tangentbord. Nu med fullt stöd för xbox kontrollern och dualshock.

Att säga att det inte var en bra idé är att bara kunna se 1 cm framför sig.

Jag tippar på att de dödar nuvarande steam controller men jag gissar att det är pga att vi kommer få se en ny modell längre fram.

Medlem
Skrivet av Heggiiman:

Den säljer som smör och är det är ofta backlogg på beställningar för den, det är den globala toppsäljaren bland alla objekt på steam, så njaaaa.

Topplistan baseras på hur mycket pengar som spenderats, inte antal sålda enheter. 1 Index = 16 spel för fullpris. Knappast svårt att nå nummer 1 när man säljer något för 999$ dollar


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Källa på att de lägger ner sin kontroller? För det är inte första gången de sålt den för så här lågt pris, innan fick man en + ett spel för runt en 100 lapp när de hade liknande rea för två år sedan.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Backlogg på försäljning? Du menar att den säljer slut snabbare än vad som finns tillgängligt? Kan inte det betyda att man bara har två per dag att sälja?

Precis! Absolut, men dom kan likaväl ha 5000000 per dag om vi nu bara ska gissa. Men mig veterligen så har dom inte gått ut med några officiella siffror så sanningen ligger väl någonstans däremellan.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Antar att vi får se en liknande nyhet gällande deras vr-headset om sisådär 1-2 år

Här dyker en bitter upp som fått mer brännbart i elden för att nästa half life blev ett VR spel.
VR kommer inte dö, det har bara börjat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

Steam machines gav oss ordentligt steam på linux, nu med ännu bättre stöd till och med efter de dödade steam machines, och även full picture mode.

Steam-link gav oss streaming till android, ios, raspberry pi, andra datorer med steam, och nu local-coop över internet.

steam controller gav oss universal mapping till alla spel till alla sorters input, så att man kan köra alla spel i soffan utan mus och tangentbord. Nu med fullt stöd för xbox kontrollern och dualshock.

Att säga att det inte var en bra idé är att bara kunna se 1 cm framför sig.

Jag tippar på att de dödar nuvarande steam controller men jag gissar att det är pga att vi kommer få se en ny modell längre fram.

Förutom det första du nämnde var varken Valve först med eller bäst (åsikt), så det var knappast deras idéer.

eld
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Förutom det första du nämnde var varken Valve först med eller bäst (åsikt), så det var knappast deras idéer.

Valve var inte först med spel på linux heller.

Men de har utan tvekan den mest universala lösningen i alla områden och allt är resultatet av deras steam machines initiativ.

Medlem
Skrivet av eld:

Valve var inte först med spel på linux heller.

Men de har utan tvekan den mest universala lösningen i alla områden och allt är resultatet av deras steam machines initiativ.

Nä, men det var såklart först med officiellt Steam på Linux.

Njae, med tanke på att använda deras system måste man lägga till spelet/programmet som ett icke-steamspel så skulle jag inte kalla det universellt, tex. om du skulle vilja streama webbläsaren måste du lägga till den (om det ens går), medan i andra program som tex. Parsec går det med vad som helst.
Samma med "Universal" Controller Support, tex. Inputmapper fungerar med allt överallt, med mer alternativ etc. (Använder en egen version av DS4Windows själv, öppen källkod är najs, och det är så mycket bättre och fungerar i precis allt, överallt, när som helst, dvs. universellt på riktigt).

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Topplistan baseras på hur mycket pengar som spenderats, inte antal sålda enheter. 1 Index = 16 spel för fullpris. Knappast svårt att nå nummer 1 när man säljer något för 999$ dollar

Se där, man lär sig något nytt varje dag!

Men med tanke på att den toppar t.ex Jedi fallen order som enligt steam spy har sålt 1-2M exemplar så tror jag nog att den säljer helt okej ändå.

Medlem

Gillar min Steam-link. Hoppas de inte överger den helt.

Medlem
Skrivet av skymf:

Kom så långt som till att välja kortbetalning, sen meddelades det slut. Min vanliga tur.

Du kan låna min. Den suger ändå så.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag tippar på att de dödar nuvarande steam controller men jag gissar att det är pga att vi kommer få se en ny modell längre fram.

Hoppas du har rätt. Jag har själv en steam controller och även om jag inte använder den vidare ofta tycker jag ändå den är ganska bra alternativ för att köra PC-spel från soffan som annars inte stödjer traditionell kontroll. Skulle vara väldigt tråkigt om steam controllern går helt i graven...

Medlem

Blir inte förvånad om det är i förberedelse för att komma med en konkurrent till Stadia.

Medlem

Köpte den till fullpris för något år sedan. Jag gillar den till att soffspela FPS-spel, tråkigt att dem skrotar den.

eld
Medlem
Skrivet av twilek:

Hoppas du har rätt. Jag har själv en steam controller och även om jag inte använder den vidare ofta tycker jag ändå den är ganska bra alternativ för att köra PC-spel från soffan som annars inte stödjer traditionell kontroll. Skulle vara väldigt tråkigt om steam controllern går helt i graven...

Yep, finns ingen annan kontroller som är så universell som steam controller, går att spela precis vad som helst med den!

eld
Medlem
Skrivet av kaealy:

Gillar min Steam-link. Hoppas de inte överger den helt.

Steam-link blev app på android, ios och en enkel installation på raspberry pi, hårdvaran blev överflödig.

Går att köpa en raspberry pi för runt hundralappen och snabbt installera steam-link på den.

Medlem

Hoppas att den gör come-back! Har tänkt köpa den sedan release, men aldrig kommit till skott.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

ELF
Medlem

Kan leva utan den, men....
Har försökt köra något spel med det trådlösa tangentbordet, men det är ju lagom jobbigt. Där emot skulle nog en Steam Controller vara trevlig. Så skulle inte säga nej till en version två om det är därför denna reas ut.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

12
Skriv svar