Valve dödar Steam Controller - rear ut de sista för 60 spänn.

Inaktiv

Köpte en för några år sen, använde den två ggr, tyckte det var för jobbigt och gav bort den. Rent skräp med touch är min åsikt. Men finns säkert folk som kan vänja sig.

Medlem

steam machines är nog dött för gott... såg aldrig lovande ut.

Medlem

Controllern är "Udda"... Den tar lite tid att vänja sig vid eftersom den är "feltiltad" men när man vant sig vid det är den i själva verket helt j-a suverän. Använde den länge som controller till Elite Dangerous bland annat och på många sätt var den överlägsen de flesta HOTAS jag kört spelet med eftersom mängden kontroll åt alla möjliga håll är grym.
...men den tar tid att vänja sig vid. Man skulle kunna säga att alla andra gamepads är fel och denna är rätt, men vi har vant oss vid fel så till den grad att rätt känns fel.

Steam link *var* bra för sin tid. Idag saknar man högre upplösning, möjlighet att streama icke-steam-appar (även om det går att lösa) och lite annat, men för det priset du kan köpa den för på de olika reorna är det en no brainer att köpa en. Dom kastar ju enheterna på folk nästan gratis. Samma med controllern.

Steam Machines... Nej!

Steam Index VR - eftersom folk inte kan låta bli: Helt f'in j-a suveränt VR-kit. Upplösningen, krispheten, uppdateringsfrekvensen. Äntligen VR som verkligen fungerar på PC. Bekvämt, smart med den avtagbara "ansiktsmasken". Knuckles, hoppas på mer stöd framöver men det verkar ju komma snabbt i allt fler titlar. Tycker fortfarande PSVR är "folkets VR" för att det är så socialt och lätt-tillgängligt, men jo, de kränger MÅNGA index per månad. Verkligen fått fart på MasterRace VR-sug eftersom det äntligen kan leverera en acceptabel upplösning. Med titlar som Half-Life och Flight sim på ingång ser framtiden jäkligt ljus ut även för PCVR. Tror du något annat så ok, det är en demokratisk rättighet att få lov att ha fel.

Medlem

Tror att den föll på att den kunde ta lite tid att konfigurera och skräddarsy för spelen (jaja, vet, finns profiler att hämta som andra gjort) samt att marknaden är så ruskigt insnöad på att allt ska se ut som någon gammal playstation-kontroll. Har ju hänt noll på dendär fronten, bortsett från Nintendos tappra försök att förändra hur man spelar.

Är trogen pc-gamer så har ofta svårt för kontroller oavsett, men skaffade mig en steam controller då jag blev väldigt sugen på att se vad man kunde göra med den. Arma3 för att testa kontrollern var kanske både det bästa och det sämsta spelet att testa med. Det bästa då det finns bisarrt många keybinds och spelet känns väääldigt 'PC', men även det sämsta då det är långt ifrån arkadigt och kräver den kvickhet och precision som enbart en mus kan erbjuda. Men måste säga att det ändå fungerade ganska bra. Det föll väl såklart på att jag lirade online, och dels pga kontrollern inte hade lika snabb aim som mina motspelare, men även på att ett spel där man egentligen ska sitta med näsan tryckt mot skärmen och skjuta mot enstaka pixlar långt bort i fjärran inte är så optimala ett par meter bort från en 1080p-TV.

Kom på att jag även lirade en del Soma med den. Funkade hur bra som helst. Betydligt trevligare än att springa runt med en standard-kontroll med joystick-look Kan definitivt tänka mig att nyttja kontrollen till fler singleplayer-fps.

Tråkigt att den går i graven, men förstår även varför den inte säljer. Tappert försök att få PC-spelarna att sätta sig i TV-soffan.. men tror att många av oss sedan länge tillbaka pc-gamers har svårt att ge upp mus+tgb helt enkelt?

Obligatorisk bild på min kontroll med NES-dekaler.

Medlem
Skrivet av Hulle:

Där ser man. Har aldrig testat en sådan själv men tycker spontant att den verkar otroligt obekväm med touchpads. Hur är den, ni som testat?

Steam Link ja, den har jag haft otroligt mycket nytta av.

Omständigheter gör att Jag äger två stycken Steam-controllers som för det mesta samlar damm nuförtiden. Kontrollen är välbyggd och sitter skönt i handen. Storleken påminner lite om Xbox:s "The Duke". Knapparna och paddlarna sitter dock på ett sätt om inte gör den särskilt intuitiv att använda, det känns som en mysko blandning av alla gamepads man någonsin använt.

Så hur funkar den att spela med? Kortfattat, rätt uselt faktiskt. I FPS-spel är den rent utsagt värdelös. Att styra med en joystick på vänstra sidan, men istället bara ha en touchpad på högra funkar inte alls. Även om det är lätt att tweaka den via Steam så känns det som en riktigt dålig kompromiss.
Det funkar bättre i spel som exempelvis Disco Elysium eller spel som saknar ordentlig gamepad-support. Men inte ens där är den tillräckligt bra och jag kommer hela tiden på mig själv med att sträcka mig efter mitt bluetooth tangentbord med trackball när jag sitter i soffan. Det funkar tyvärr bättre än Steam-controllern.
Så är det något att sukta efter? Korta svaret är nej, du missar inget storslaget.

Medlem
Skrivet av Brona:

Har två st så jag klarar mig ett tag. Hoppas de gör en version 2 nån gång i framtiden. Fast sannolikt är väl att de går all-in på VR istället?

Jag tycker deras VR-satsning är rätt svårbegriplig. Har inte Valve lärt sig läxan? Det krävs en helt annan "stamnia" i växandet av ett hårdvaruföretag. Att gå från spelutvecklare till online-butik känns som ett mindre steg att ta.

12
Skriv svar