Ja du, jag kan ju inte direkt påstå att jag är något proffs

Inaktiv
Ja du, jag kan ju inte direkt påstå att jag är något proffs

men jag ger det ändå alltid ett försök.
För det är något som jag tycker är väldigt kul att göra.

Jag har inte skrivit så mycket här på FZ nu på ett tag känns det som, och är för att jag försöker att återuppta ett gammalt intresse. Att spela in filmklipp och sen sätta ihop det till något via något redigeringsprogram.
Just nu valde jag att göra något som någon annan hade skrivit bara för att komma igång igen och valde pjäsen Mormor gråter av Jonas Gardell, kände att det kanske passade nu närmare juletid.

Jag gör ju min version av pjäsen pga brist på vissa resurser med mera men följer ändå manuset.
Just nu har jag installerat Windows XP via VirtualBox på datorn för att få tillgång till Windows Movie Maker som jag brukade använda mig av förr, så det blir inte direkt någon proffsig film, har satt ihop två stycken scener av fyra och det syns att det är klippt men det är kul att ha för egen skull.
Eftersom jag inte känner så många längre som är intresserade av detta så har jag arbetat med detta på egen hand och jag har fått spela alla sex rollerna.

Igår när jag satte ihop den andra scenen så kunde jag först inte spara filmen via Movie Maker utan jag fick spara projektet, börja sedan kolla igenom och plocka bort ett klipp åt gången tills jag hittade det klippet programmet hade problem med. Men när jag lade in ett liknande klipp igen så fungerade det.
Men jag funderar lite över om det kan bero på smartphonen som jag använder och lägga upp på Google Drive för den har börjat krångla mer och mer. För ibland när jag lägger upp på Google Drive från den smartphonen så fungerar det inte att spela klippen utan jag får ta bort klippen och lägga in de igen.
Det är väldigt tråkigt när det blir så bara.

Men jag ska fortsätta och hoppas att det i alla fall ska fungera någorlunda bra.
För annars är det kul att ha börjat att spela in igen lite.
Önskar mig bara en greenscreen och ett program som man kan använda sig av det till. Har sett mycket roligt som man skulle kunna göra med sina filmer om man använder sig av det. Lägga in sig själv, eller någon sak i en film eller bild så att det ser ut som att man själv eller den saken finns med där man lägger in det.

Några av de häftigaste klippen som jag har sett på Youtube med greenscreen är någon som gjorde så att det såg ut som om han klev rakt in i en tv och satte sig i en solstol på en strand.

Så om jag någon gång får det som behövs för greenscreen så kommer jag börja att förbättra några äldre videoklipp som jag har och även göra nya filmklipp med hjälp av greenscreen.

Medlem

Kör på bara! Däremot så har jag något emot Movie Maker. Ett tips är Avid Media Composer (https://www.avid.com/media-composer-first). Har använt fulla versionen i jobbet. Jag vet dock inte hur det ser ut med gratis versionen, men det finns chroma key i Avid, annars kör på trial version för After Effect.

Sen beror det på vad för extra saker du kommer lägga in på Green Screen, om du behöver 3d modelleringsprogram så är 3ds Max väldigt bra, annars om du vill ha ett gratisprogram så uppfattar jag det som att Blender har blivit grymt på senare år.

Keep it up!

Inaktiv
Skrivet av Perkulinium:

Kör på bara! Däremot så har jag något emot Movie Maker. Ett tips är Avid Media Composer (https://www.avid.com/media-composer-first). Har använt fulla versionen i jobbet. Jag vet dock inte hur det ser ut med gratis versionen, men det finns chroma key i Avid, annars kör på trial version för After Effect.

Sen beror det på vad för extra saker du kommer lägga in på Green Screen, om du behöver 3d modelleringsprogram så är 3ds Max väldigt bra, annars om du vill ha ett gratisprogram så uppfattar jag det som att Blender har blivit grymt på senare år.

Keep it up!

Tack för tipsen. Ska kolla upp det med.

Jag har letat väldigt mycket efter program och det som jag har fastnat väldigt mycket för är iMovie, men då behöver jag få tag på någon Apple produkt där iMovie finns. Annars när jag brukar söka på greenscreen så har jag för mig att det är Adobe Premier PRO som många tipsar om.

Movie Maker har jag hållit på med eftersom jag inte har känt att jag har haft råd med så mycket annat plus att jag inte är något proffs och Movie Maker Vista är det som jag tycker är det enklaste att lära sig.
Men eftersom jag vill börja att satsa på greenscreen så försöker jag hitta andra program då Movie Maker inte kan uppnå det jag vill med mina filmer.

Inaktiv

Jag hittade lite blandade greenscreen effekter på Youtube som det också skulle vara kul att ta ner och använda när jag sätter ihop något. Det var bland annat eld som brann, rök, Terminator syn med mera.
Men egentligen får man ju inte ta ner från Youtube, så det skulle vara kul att hitta dessa effekter någon annanstans men annars får jag väl försöka hitta något som kan ta ner dessa effekter från Youtube ändå.

1
Skriv svar