Använda de och dem rätt har blivit svårare med åren

Medlem
Använda de och dem rätt har blivit svårare med åren

Jag har tyvärr stött på detta fenomen överallt, både på FZ och andra ställen och det har ökat betydligt under den senaste tiden. Jag vet inte om detta kommer förändra något, men för de intresserade finns en artikel på SvD.se.

Ett utdrag:

Reglerna för formellt skriftspråk är inte enkla, men begripliga. De när pronomenet är subjekt: de träffade sina vänner. Dem som objekt: vi träffade dem. För konstruktionen de som råder valfrihet när de kan ses både som objekt i huvudsatsen och som del av subjektet i bisats: vi träffade de/dem som blivit antagna. När de är bestämd artikel ska det alltid vara de, också i objektsställning: vi träffade de nya studenterna.

Rådet till osäkra är tvärtom att alltid skriva de. Då är chansen störst att det blir rätt, eftersom de är fem till tio gånger vanligare än dem.

Läs gärna hela texten på SvD.se.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag känner personer som tar det ett steg längre. De skriver märkliga ord som: "Domma".

När det ska vara: "Har du sett de/den här/dessa?" så skriver de: "Har du sett domma här?".


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Moderator | Testpilot

Det jag brukar göra är att jämföra med engelskan.

De = They
Dem = Them

Funkar hur bra som helst, och det är så jag lärt mig hur det fungerar. Nu för tiden går jag bara den omvägen om jag är väldigt osäker.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Enklast om man inte orkar skilja på de/dem är väl att ge upp och bara skriva dom. Det är godtagbart precis som mej, dej och sej om det inte är någon viktigare text. Tydligen.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Det jag tycker är mest märkligt är att folk orkar lägga så mycket energi på att ordpolisa om de/dem.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det jag brukar göra är att jämföra med engelskan.

De = They
Dem = Them

Funkar hur bra som helst, och det är så jag lärt mig hur det fungerar. Nu för tiden går jag bara den omvägen om jag är väldigt osäker.

Det är så jag tänker också för att komma ihåg.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Det jag tycker är mest märkligt är att folk orkar lägga så mycket energi på att ordpolisa om de/dem.

Jag brukar inte anmärka på folks stavning och/eller grammatik i tråden jag läser. (Blir både OT och dålig stämning.) Men ville väcka frågan då det är jobbigt att läsa "dem-inlägg" i och med att det ser så fel ut.

Skrivet av Earthscum:

Grammar Nazi found. Please return to sender.

Kalla mig vad du vill, till syvende och sist är det författaren av inlägget som är avsändaren och den som läser mottagaren. Om mottagaren inte orkar läsa inlägget på grund av att det är jobbigt att läsa eller svårt att förstå, så är det avsändaren som förlorar på det då budskapet inte kommer att nå fram.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ett annat tips är att använda vi/de eller oss/dem

Hon tycker inte om oss/dem
Vi/De tycker inte om henne

NiC
Medlem

Brukar tänka så här.

Oss kan bytas mot dem, och vi mot de.

Vi är ute efter en ny bil = De är ute efter en ny bil.
Han körde på oss med bilen = Han körde på dem med bilen.

Medlem
Skrivet av conthox:

Men ville väcka frågan då det är jobbigt

Är det verkligen jobbigt dock?

Spoiler:

Nä, det är inte jobbigt!

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Är det verkligen jobbigt dock?

Det är väl helt och hållet subjektivt(?).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Det jag brukar göra är att jämföra med engelskan.

De = They
Dem = Them

Funkar hur bra som helst, och det är så jag lärt mig hur det fungerar. Nu för tiden går jag bara den omvägen om jag är väldigt osäker.

Alla gör förvisso hur de vill men jag skulle råda att hitta genvägar inom svenskan istället.

Jag, Vi, Han, Hon är utbytbara mot De
"Jag ska ha kalas, Vi ska ha kalas, Han ska ha kalas, De ska ha kalas"

Mig, Oss, Honom, Henne är utbytbara mot Dem.
"Folk kommer till mig ikväll, Folk kommer till oss ikväll, Folk kommer till honom ikväll, Folk kommer till dem ikväll"

Eller helt enkelt bara lära sig de grammatiska reglerna för subjekt (de) och objekt (dem). Då kan man aldrig ha fel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det jag brukar göra är att jämföra med engelskan.

De = They
Dem = Them

Funkar hur bra som helst, och det är så jag lärt mig hur det fungerar. Nu för tiden går jag bara den omvägen om jag är väldigt osäker.

Bra tips, samma här.

Ett annat knep som jag använt ibland är att testa ersätta de/dem med mig. Om det låter rätt med mig så ska det stå dem. Om det låter fel med mig så ska det definitivt inte stå dem. 😄

Det är rätt enkelt knep. Ett exempel...

Han bjöd de/dem på fika men de/dem ville inte ha något.

Jag testar att ersätta de/dem med mig...

Han bjöd mig på fika men mig ville inte ha något.

Det är ingen tvekan om var det låter fel. 😊 Där det låter fel så ska det stå de, där det låter rätt så ska det stå dem. Och då får vi...

Han bjöd dem på fika men de ville inte ha något.

Det knepet går att använda i 9 fall av 10. Kan vara värt att prova om man är osäker eller håller på och lär sig.

Edit: jag såg att det dök upp flera liknande tips. Men jag låter det stå kvar. Kanske hjälper det någon. 😊

Medlem

Eller skriver man Dom alltid...


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Är det verkligen jobbigt dock?

Jag tycker faktiskt att det gör ont i själen varje gång jag ser ett felplacerat de/dem. Brukar aldrig kommentera på det (det skulle kännas oartigt), men jag dör lite inombords.

Edit: Tycker dock att det är helt okej att köra "dom" istället för de/dem. Tror att det kommer att bli allt vanligare över tid.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Inaktiv

Subjekt/Objekt är inte svårt att lära sig.

Subjektet gör någonting, objektet utsätts för någonting.
"De" är de som gör någonting, "dem" är de som utsätts för någonting.
Oftast är därför "dem" i slutet av en mening.

De kastade bollar på dem.

Moderator | Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Alla gör förvisso hur de vill men jag skulle råda att hitta genvägar inom svenskan istället.

Jag, Vi, Han, Hon är utbytbara mot De
"Jag ska ha kalas, Vi ska ha kalas, Han ska ha kalas, De ska ha kalas"

Mig, Oss, Honom, Henne är utbytbara mot Dem.
"Folk kommer till mig ikväll, Folk kommer till oss ikväll, Folk kommer till honom ikväll, Folk kommer till dem ikväll"

Eller helt enkelt bara lära sig de grammatiska reglerna för subjekt (de) och objekt (dem). Då kan man aldrig ha fel.

Det är sant. Egentligen är det bättre att lära sig det ordentligt, men lite som du är inne på så har alla sina egna metoder. Varianten jag använt mig av är oftast lättare att förstå för vissa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det är väl helt och hållet subjektivt(?).

Skrivet av Nomman:

Jag tycker faktiskt att det gör ont i själen varje gång jag ser ett felplacerat de/dem. Brukar aldrig kommentera på det (det skulle kännas oartigt), men jag dör lite inombords.

Edit: Tycker dock att det är helt okej att köra "dom" istället för de/dem. Tror att det kommer att bli allt vanligare över tid.

Vi är alla olika såklart. Tycker bara det är märkligt att man får ont i själen och dör lite inombords för att någon skriver de istället för dem. Känns som udda saker att hänga upp sig på. Oroväckande t om.

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Det jag tycker är mest märkligt är att folk orkar lägga så mycket energi på att ordpolisa om de/dem.

Men, men, vad ska man annars göra om dagarna?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Och då ska vi inte ens prata om särskrivningarna... Så enkelt men tydligen så svårt

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Och då ska vi inte ens prata om särskrivningarna... Så enkelt men tydligen så svårt

En särskrivning känns som en ”allvarligare” sak eftersom det kan förändra betydelsen med vad personen försöker förmedla. De/dem = not so much

Medlem

Har själv haft svårt, men sen jag lärde De/Dem = Vi/Oss så har det blivit lätt, bara byta ut och se om det passar.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv

@HallonTreo: Precis, och sen ska man i princip alltid skriva ihop orden men kan förstå nu när många konsumerar minst lika mycket engelsk text där man så gott som alltid särskriver orden.

Avstängd

dem måste sluta sär skriva irriterande utan punkt komma också ho-ho

Särskriva har jag sällan gjort. Jag tycker det är underbart att skriva ihop ord så att helt nya idéer kan skapas: tukttuta. Har ingen aning om vad jag nyss skrev men det låter ballt!

Releasehästryttare
Skrivet av anon_119148:

@HallonTreo: Precis, och sen ska man i princip alltid skriva ihop orden men kan förstå nu när många konsumerar minst lika mycket engelsk text där man så gott som alltid särskriver orden.

För står inte vad du men ar /sarkasm

För mig är särskriving ett stort problem, jag vill att folk säger till mig när jag gör fel så jag kan göra bättre.

Medlem

@anon_119148: Appropå engelska, är det bara jag som stör mig något enormt på alla dessa (förmodat) engelsktalande som inte vet att "should've" betyder "should HAVE" och inte"should OF".

Lika illa är folk som skriver "skämt och sido" och särskriver på svenska.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skrivet av Nomman:

Jag tycker faktiskt att det gör ont i själen varje gång jag ser ett felplacerat de/dem. Brukar aldrig kommentera på det (det skulle kännas oartigt), men jag dör lite inombords.

Edit: Tycker dock att det är helt okej att köra "dom" istället för de/dem. Tror att det kommer att bli allt vanligare över tid.

När "dom" kom in i SAOL för 21 år sedan så trodde folk att det skulle bli vanligare över tid. Jag tycker å andra sidan att det har minskat under den här tiden, så jag vet inte riktigt om det kommer bli vanligare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Zymac:

@grollo_92: Appropå engelska, är det bara jag som stör mig något enormt på alla dessa (förmodat) engelsktalande som inte vet att "should´ve" betyder "should HAVE" och inte"should OF".

Lika illa är folk som skriver "skämt och sido" och särskriver på svenska.

Det är enklare för oss, som tittar på engelskan utifrån, att hålla koll på detta. Samma sak med There, Their och They're.
Apropå våra egna problem med de och dem (samma underliggande fenomen orsakar svårigheterna).

Skrivet av AplAy:

Särskriva har jag sällan gjort. Jag tycker det är underbart att skriva ihop ord så att helt nya idéer kan skapas: tukttuta. Har ingen aning om vad jag nyss skrev men det låter ballt!

Det var förstås den tuta som nyttjades vid tukthusen för att kommunicera med de intagna. Om de nu hade haft en tuta. Jag skulle misstänka att det skulle avstavas tukt-tuta inom svenskan om vi hade det.
Vi må ogilla särskrivningar men vi ogillar definitivt svårlästa ord.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Zymac:

@grollo_92: Appropå engelska, är det bara jag som stör mig något enormt på alla dessa (förmodat) engelsktalande som inte vet att "should´ve" betyder "should HAVE" och inte"should OF".

För att inte tala om "you're" och "your" eller "there" och "their".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

123
Skriv svar