Jason Schreier: Utvecklare är frustrerade över bristen på Project Scarlett-information

Robot
Jason Schreier: Utvecklare är frustrerade över bristen på Project Scarlett-information

Medan bilder på Playstation 5-devkit blir allt vanligare saknas fortfarande konkurrenten.

#project-scarlett


Medlem

Windows 10, Rdna2, Zen2+. Nått annat dom behöver ?


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Blir det en "mini PC" månne?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Windows 10, Rdna2, Zen2+. Nått annat dom behöver ?

Exakta specs.

Det kan bli kostsamt eller onödiga frustrationer över att man måste hålla tillbaka pga osäkerheten om man kommer ha teknisk budget nog för spelet.

Som att ha middagsbjudning med förbestämd budget men utan att du vet ifall det kommer 1 eller 5 personer.

Medlem

Väntar också på Scarlett info. Bara att den är snabbare räcker inte.

Det som hade varit kul är om gamla spel samt nya spel kommer stöda 4k 60hz och verkligen köra 60fps samt dolby vision/hdr 10+ det är klart det som är intressantast och samt bra spel. Sen är det viktigt att uhd bluray stöder dolby vision och hdr 10+ för detta saknas nör man spelar från uhd bluray skivor endast hdr 10 stöds då

Medlem

Den här väntan med undran om hur nästa generation blir...det är spännande!
Jag hoppas det blir ett strategirikt och ett långt utannonserandebattle mellan Sony och Microsoft ända fram till release.
Kul med nextgen! Men jag tror att resan dit blir smaskig! Alla oannonserade titlar, tisselochtassel om när och hur. Vilka tjänster? hur ser de ut? prestanda? Tillkortakommanden? Bobby Ewing var i duschen HELA TIDEN? Är Kneighly..Schreiers bror? ...smask!

Kul nyhetsår under 2020...bring it on!

eld
Medlem
Skrivet av Dres81:

Väntar också på Scarlett info. Bara att den är snabbare räcker inte.

Det som hade varit kul är om gamla spel samt nya spel kommer stöda 4k 60hz och verkligen köra 60fps samt dolby vision/hdr 10+ det är klart det som är intressantast och samt bra spel. Sen är det viktigt att uhd bluray stöder dolby vision och hdr 10+ för detta saknas nör man spelar från uhd bluray skivor endast hdr 10 stöds då

Gamla spel lär lätt köra 60, kanske till och med 120 i vissa fall.

Nya spel kommer vara oftast vara 30 hur snabb scarlet än blir, det är bara så det blir när du kan välja hur mycket du vill lägga på varje frame.

Skribent

Ja det blir ju svårt att överträffa PS5 om man inte har några faktiska spel att backa upp det med. Visst kan utvecklare börja utveckla spel med Scarlett i åtanke redan nu, men utan konkret hårdvara att jobba mot lär resultatet inte bli tillnärmelsevis lika bra som om man hade kunnat optimera för den specifika hårdvaran redan från början.

Medlem

Kotaku i sin prime.

Medlem
Skrivet av Dres81:

och verkligen köra 60fps

Självklart kan den "verkligen köra i 60fps". En PS1 kan "verkligen köra i 60fps", men utvecklarna valde istället att fläska på med grafiken. Och så har det varit i stort sett med varenda konsol, och så kommer det vara med nästa generations konsoler också. Bra grafik kan man marknadsföra, det är svårare med framerate. Majoriteten av högbudgetspel kommer att ha så pass snygg och krävande grafik att det inte körs i 60fps.

Medlem

Jag kan tänka mig att det kan kanske bli aktuellt med en försening av Scarlett. Dem är efter, tydligen också så ganska rejält. Bara ett par stycken har fått lite info om vad dem ska sikta på. Och det är inte alls i närheten av PS5 Devkit. Skulle inte förvåna mig om dem skjuter upp release 6 månader för dem är inte klara. Det plus att Halo Infinite också är efter. Och 343i är inte glada över hur det ser ut på kontoret. (alltså State of The game) 3de Game Director tog över för nån månad sedan.

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Självklart kan den "verkligen köra i 60fps". En PS1 kan "verkligen köra i 60fps", men utvecklarna valde istället att fläska på med grafiken. Och så har det varit i stort sett med varenda konsol, och så kommer det vara med nästa generations konsoler också. Bra grafik kan man marknadsföra, det är svårare med framerate. Majoriteten av högbudgetspel kommer att ha så pass snygg och krävande grafik att det inte körs i 60fps.

Äntligen någon som fattar det där

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Självklart kan den "verkligen köra i 60fps". En PS1 kan "verkligen köra i 60fps", men utvecklarna valde istället att fläska på med grafiken. Och så har det varit i stort sett med varenda konsol, och så kommer det vara med nästa generations konsoler också. Bra grafik kan man marknadsföra, det är svårare med framerate. Majoriteten av högbudgetspel kommer att ha så pass snygg och krävande grafik att det inte körs i 60fps.

Bra kommentar. Jag vill addera följande info: Väldigt många 8-bitars nes samt 16-bitars snes spel renderades i 60fps. Sedan dess har det bara gått utför...

eld
Medlem
Skrivet av maq777:

Bra kommentar. Jag vill addera följande info: Väldigt många 8-bitars nes samt 16-bitars snes spel renderades i 60fps. Sedan dess har det bara gått utför...

På grund av att PPU'n i en nes eller snes var ganska låst i vad den kunde göra och ritade alltid ut sina X antal sprites och X antal tilemaps per frame, inget mer inget mindre.

Nu har vi GPU's med så flexibla pipelines att man kan göra saker som inte ens dess designers kunde föreställa sig.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Självklart kan den "verkligen köra i 60fps". En PS1 kan "verkligen köra i 60fps", men utvecklarna valde istället att fläska på med grafiken. Och så har det varit i stort sett med varenda konsol, och så kommer det vara med nästa generations konsoler också. Bra grafik kan man marknadsföra, det är svårare med framerate. Majoriteten av högbudgetspel kommer att ha så pass snygg och krävande grafik att det inte körs i 60fps.

Menar natutligt 60fps utan dipp alltså konstant 60fps framerate konstant utan lagg. Var mer det jag syftar på

Xbox one x hur många spel kör i 4k 60fps inte många alls. Då syftar jag på aa titlar

Förstår ni hur jag tänker

Medlem

Sony kommer ju vinna nästa generation som vanligt med dom bästa spelen, kvittar om nya xbox blir tio gånger mer kraftfull, kolla bara hur många exklusiva spela till ps4 som inte xbox har,, vad ska dom då komma med förutom snabb hårdvara? spelen är ju allt till konsoller..

NuZ
Testpilot
Skrivet av SWEBarb:

Sony kommer ju vinna nästa generation som vanligt med dom bästa spelen, kvittar om nya xbox blir tio gånger mer kraftfull, kolla bara hur många exklusiva spela till ps4 som inte xbox har,, vad ska dom då komma med förutom snabb hårdvara? spelen är ju allt till konsoller..

Utbudet och bredden. Gamepass är fantastisk. 200spel att spela. Jag uppskattar en del av Sonys exklusiva titlar men de är ju 5-6st på 7år som varit riktigt bra. I övrigt vad erbjuder Sony utöver dessa? Jag spelar lika mycket PS4 som på Xboxet här hemma men kan säga att Nintendo Switch gjorde nått de andra misslyckades med innan Xcloud som låter lockande. Är att spela ”on the go” på ett smidigt sett


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

eld
Medlem
Skrivet av NuZ:

Utbudet och bredden. Gamepass är fantastisk. 200spel att spela. Jag uppskattar en del av Sonys exklusiva titlar men de är ju 5-6st på 7år som varit riktigt bra. I övrigt vad erbjuder Sony utöver dessa? Jag spelar lika mycket PS4 som på Xboxet här hemma men kan säga att Nintendo Switch gjorde nått de andra misslyckades med innan Xcloud som låter lockande. Är att spela ”on the go” på ett smidigt sett

Apple har runt 1 miljon spel på app store, men jag ser inte folk som väljer det som ett alternativ till xbox eller playstation.

Det brukar alltid handla om exclusives.

NuZ
Testpilot
Skrivet av eld:

Apple har runt 1 miljon spel på app store, men jag ser inte folk som väljer det som ett alternativ till xbox eller playstation.

Det brukar alltid handla om exclusives.

Svårt då de precis har lancerat Apple Arcade och gett stöd till Xinput från Blåtand. Annars är ju mobilen den mest sålda och använda spelplattformen om du vill räkna med den, så konkurrent är den


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

eld
Medlem
Skrivet av NuZ:

Svårt då de precis har lancerat Apple Arcade och gett stöd till Xinput från Blåtand. Annars är ju mobilen den mest sålda och använda spelplattformen om du vill räkna med den, så konkurrent är den

Vill inte spela ner mobilspel på något sätt, och folk spelar dom, men tanken här är att folk oftast inte väljer en iphone framför att ha en xbox eller playstation, snarare att alla har en telefon och sen väljer antingen en xbox eller playstation.

Vissa väljer alla alternativ när de vill spela alla exklusiva spel.

Det handlar fortfarande om att kvalite vinner över kvantitet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av eld:

Vill inte spela ner mobilspel på något sätt, och folk spelar dom, men tanken här är att folk oftast inte väljer en iphone framför att ha en xbox eller playstation, snarare att alla har en telefon och sen väljer antingen en xbox eller playstation.

Vissa väljer alla alternativ när de vill spela alla exklusiva spel.

Det handlar fortfarande om att kvalite vinner över kvantitet.

Årets bästa spel enligt mig har varit multiplatform. Kvaliteten har ökat något sjukt på xbox bara senaste året. Sony står kvar och segar för de tror de sitter så säkert medans MS tydligt har fokuserat på tjänsterna Och vad de kan erbjuda. Kommer komma riktigt bra titlar framöver från deras studios tror jag. Game pass är vi gamers Netflix. Har revolutionerat spelandet.

Jag väljer alla plattformar för jag gillar att spela på olika sett. Gillar alla konsoler lika mycket men inser faktum att xbox har gjort något riktigt bra och troligen kommer explodera kommande år. Dock så synd att de inte fått ut utvecklarenheterna. Osäker men är väl bara 1st spel från PS4 som vunnit Game of the year eller hur? God of War som var fantastiskt. Sen Zelda vann väl också. Resten är väl multiplattform?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

eld
Medlem
Skrivet av NuZ:

Årets bästa spel enligt mig har varit multiplatform. Kvaliteten har ökat något sjukt på xbox bara senaste året. Sony står kvar och segar för de tror de sitter så säkert medans MS tydligt har fokuserat på tjänsterna Och vad de kan erbjuda. Kommer komma riktigt bra titlar framöver från deras studios tror jag. Game pass är vi gamers Netflix. Har revolutionerat spelandet.

De ger i princip bort spel gratis som det är nu, hoppet för Microsoft ligger i att deras exklusiva spel kommande generationen blir hits, det kombinerat med gamepass kan vara väldigt potent.

Än så länge har både gears och halo inte varit konsol-säljare, och några nya stora IP'n har vi inte sett ännu. Och detta säger jag som stort fan av både Halo och Gears sen långt tillbaka.

Skrivet av NuZ:

Jag väljer alla plattformar för jag gillar att spela på olika sett. Gillar alla konsoler lika mycket men inser faktum att xbox har gjort något riktigt bra och troligen kommer explodera kommande år. Dock så synd att de inte fått ut utvecklarenheterna. Osäker men är väl bara 1st spel från PS4 som vunnit Game of the year eller hur? God of War som var fantastiskt. Sen Zelda vann väl också. Resten är väl multiplattform?

Jo absolut kan man köpa alla konsoler, det har jag gjort. Men i slutändan kommer många inte ha det behovet, då de kan spela de flesta spelet på en konsol och sedan exklusiva titlar. Ibland blir det inte värt att köpa en xbox one även med gamepass.

Sony har haft turen med med god of war, spider-man, horizon zero dawn denna generation, som alla på vissa sätt är nya IP'n eller gamla IP'n med nytt liv. Även om death stranding har tagits emot blandat så är även det en ganska stor exklusiv titel, sen har vi the last of us 2 runt hörnet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av eld:

De ger i princip bort spel gratis som det är nu, hoppet för Microsoft ligger i att deras exklusiva spel kommande generationen blir hits, det kombinerat med gamepass kan vara väldigt potent.

Än så länge har både gears och halo inte varit konsol-säljare, och några nya stora IP'n har vi inte sett ännu. Och detta säger jag som stort fan av både Halo och Gears sen långt tillbaka.

Jo absolut kan man köpa alla konsoler, det har jag gjort. Men i slutändan kommer många inte ha det behovet, då de kan spela de flesta spelet på en konsol och sedan exklusiva titlar. Ibland blir det inte värt att köpa en xbox one även med gamepass.

Sony har haft turen med med god of war, spider-man, horizon zero dawn denna generation, som alla på vissa sätt är nya IP'n eller gamla IP'n med nytt liv. Även om death stranding har tagits emot blandat så är även det en ganska stor exklusiv titel, sen har vi the last of us 2 runt hörnet.

Ja precis, exakt det jag skrev i andra tråden. Är mycket nygamla IP tyvärr. Men tror båda kommer komma med bra spel nästa år. DS är ju till PC också snart så det får MS en kaka av också. Bara Playstation får bra bakåtkompatibilitet så är det bra. Det sämsta med ps4 är just att inte kunna spela gamla spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

@NuZ:

xinput är en windowsfunktion. Självklart har inte AppleTV stöd för xinput.

NuZ
Testpilot
Skrivet av kingzla:

@NuZ:

xinput är en windowsfunktion. Självklart har inte AppleTV stöd för xinput.

Nu har den det iom IOS13 och har inte bara MFi kontroller stöd. Spelar med min DS4 och Xbone dosa på min iphone. Finns riktigt bra spel på Apple Arcade. Gratis 1månad så testa


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu har den det och inte bara MFi kontroller funkar. Spelar med min DS4 och Xbone dosa på min iphone

Nej, det är inte DirectX-input eftersom directx är ett ramverk för windows. Att du kan spela med dina "dosor" på AppleTV är för att Apple har implementerat drivrutiner för dessa, vilket var inför Apple Arcade. Varken PS4 eller tvOS har stöd för directx, oavsett om det är över bluetooth eller inte. DirectX är bara för Windows och Xbox.

NuZ
Testpilot
Skrivet av kingzla:

Nej, det är inte DirectX-input eftersom directx är ett ramverk för windows. Att du kan spela med dina "dosor" på AppleTV är för att Apple har implementerat drivrutiner för dessa, vilket var inför Apple Arcade. Varken PS4 eller tvOS har stöd för directx, oavsett om det är över bluetooth eller inte. DirectX är bara för Windows och Xbox.

Ja men nu menar jag typen av dosor om du läser om mitt inlägg. Förr så kunde man endast ha MFi dosor. Nu funkar istortsett alla blåtand dosor xinput, Dualshock, Dinput, MFi vilken sort du nu vill använda. Ja Xinput är ett MS API. Är du sur eller fått piss i kaffet? Reggade nytt konto endast för att vara morgonsur?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

eld
Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja precis, exakt det jag skrev i andra tråden. Är mycket nygamla IP tyvärr. Men tror båda kommer komma med bra spel nästa år. DS är ju till PC också snart så det får MS en kaka av också. Bara Playstation får bra bakåtkompatibilitet så är det bra. Det sämsta med ps4 är just att inte kunna spela gamla spel

Båda konsolerna kommer vara fullt bakåtkompatibla, vilket blir det absolut bästa med kommande generation, och dessutom med (förhoppningsvis) bättre framerates och upplösning.

Blir som att köpa ny pc!

NuZ
Testpilot
Skrivet av eld:

Båda konsolerna kommer vara fullt bakåtkompatibla, vilket blir det absolut bästa med kommande generation, och dessutom med (förhoppningsvis) bättre framerates och upplösning.

Blir som att köpa ny pc!

Ny hårdvara = Bli barn igen
Det betyder också att vi inte bara får en massa remasters som denna generation


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja men nu menar jag typen av dosor om du läser om mitt inlägg. Förr så kunde man endast ha MFi dosor. Nu funkar istortsett alla blåtand dosor xinput, Dualshock, Dinput, MFi vilken sort du nu vill använda. Ja Xinput är ett MS API. Är du sur eller fått piss i kaffet? Reggade nytt konto endast för att vara morgonsur?

Ja, för att Apple jobbat med Sony för att just deras kontroller ska fungera. Det har inget med anslutningsmetod eller xinput att göra. Ja, det är provocerande att rena felaktigheter sprids i dessa kommentarsfält, eftersom AppleTV inte har stöd för xinput.

Ett korrekt påstående hade varit "Nu har Apple tagit fram stöd för ds4 med hjälp av Sony". Apples OS är unix och PS4 kör unix, inget av dessa har DirectX som API.

12
Skriv svar