Vinterspelsakuten

Medlem
Vinterspelsakuten

Tipsa om era bästa vinterspel. Kriteriet för att vara ett vinterspel är att det måste vara snö, snö och snö.

Jag själv älskar ju SSX-spelen.


signatur

IDKFA

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Horizon Zero Dawn med DLC: The Frozen Wilds! Går att göra snöänglar! Samt handhjärtan riktat mot snöiga berg!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Christmas Nights: Into Dreams. Aktivt hela December på Sega Saturn (om man inte fuskar med systemklockan) eller när man klarat av alla uppdrag i Steam-versionen.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

SSX 3 är ett jäkla drömspel, älskade att spela det på mitt gamla Xbox.

Få spel är ju snö rakt genom, men jag gillar introt i Fable 2. Bra skit!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Det första Lost Planet av Capcom! Massor av snö! Aldrig klarat av det hela, men det spelet rekommenderar jag. Finns två uppföljare också, dock osäker på hur mycket snö det är i dem.

Hittade en passande gameplay-video:

Medlem

Älskar snöbanor i spel! Steep kan jag rekommendera. Brukar inte ha sådär jätteroligt när jag lirar det men det är väldigt avkopplande. Sen har vi även Frostpunk

Edit: Så mycket nostalgi i tråden att jag fick ta ner 1080 Avalanche och spela på Gamecube Emulator

Medlem

Bygg en vinterpark i Planet Coaster! Sjukt mysigt att dekorera med alla möjliga saker.

Nerdcubed byggde en riktigt mysig park


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

FM-guru
F.d. Sisyr

Det första spelet jag kom att tänka på är The Long Dark. Överlevnadsspel där just snön (eller närmare bestämt kylan) är central för spelet. Kanske det bästa spelet i genren på marknaden, definitivt uppe i toppen i alla fall.

Och det har givetvis massvis med snö!

Redaktör
Ponny

Freezeezy Peak i Banjo-Kazooie har orimligt hög jul-, snö- och mys-faktor.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Som alternativ till Steep finns ju SNOW - kör förstapersonsläge och surfa runt i pudret

Infectonator Christmas Edition - web/flash-spel. Jag kör det varje år den 23:e, sprid zombievirus och utplåna jorden.

Viscera Cleanup Detail: Santa's Rampage - Tomten har löpt amok och stympat alla nissarna i verkstan'. Ditt jobb är att städa upp efter massakern.

Terraria - Frost Moon-eventet! Ganska svårt så det kräver att man lootat hyffsat bra vapen

Winter Challenge - Gammalt lir jag körde på 486:an. Skidskytte och backhoppning som dattaspel har aldrig varit roligare 😆

Supreme Snowboarding - Har aldrig lirat SSX, men detta är ett roligt snowboardspel med arkadkänsla


signatur

no remorse

Skribent

Andra skivan i Final Fantasy VII går inte av för hackor

Releasehästryttare

Spelade precis igenom första dark souls 3 DLCt (ashes of andariel) och det är ju en stor snö bana, grymt snygg is.

Medlem

Inledningen i RDR2 är ju väldigt snöig och har mysiga "pulsa i snön"-effekter. Det enda andra spelet jag kan minnas där man också kan pulsa omkring på riktigt (dvs. man sjunker ner lite etc.) är Assassins Creed 3, men även där är det väl bara i vissa delar.

Kommer faktiskt inte på några andra moderna snöiga spel som jag gillat men Lost Planet som nämndes tidigare minns jag som rätt nice, även det gamla The Thing-spelet.

Nu när jag tänker på The Thing minns jag ju att det finns en riktigt stämningsfull The Thing-inspirerad bana i No One Lives Forever 2, och då minns jag även att man under ett bra tag ju springer runt i snön uppe i sovjet någonstans i spelet. Mysigt.

Mest av allt önskar jag nog bara att snö-biten i Red Dead 2 i början var några timmar längre... Haha.

Förövrigt så är snö i spel en så jäkla underskattad grej, framförallt kan det ju bjuda på en massa gameplay som i t.ex. Assassins Creed 3 där man (och fiender) rör sig mycket långsammare i djup snö etc. etc. Borde finnas betydligt fler snöiga survivalspel tycker man.

Edit: Vafan, Första Max Payne är ju snöstorm hela tiden också! Höll på att glömma det.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Inledningen i RDR2 är ju väldigt snöig och har mysiga "pulsa i snön"-effekter. Det enda andra spelet jag kan minnas där man också kan pulsa omkring på riktigt (dvs. man sjunker ner lite etc.) är Assassins Creed 3, men även där är det väl bara i vissa delar.

Kommer faktiskt inte på några andra moderna snöiga spel som jag gillat men Lost Planet som nämndes tidigare minns jag som rätt nice, även det gamla The Thing-spelet.

Nu när jag tänker på The Thing minns jag ju att det finns en riktigt stämningsfull The Thing-inspirerad bana i No One Lives Forever 2, och då minns jag även att man under ett bra tag ju springer runt i snön uppe i sovjet någonstans i spelet. Mysigt.

Mest av allt önskar jag nog bara att snö-biten i Red Dead 2 i början var några timmar längre... Haha.

Förövrigt så är snö i spel en så jäkla underskattad grej, framförallt kan det ju bjuda på en massa gameplay som i t.ex. Assassins Creed 3 där man (och fiender) rör sig mycket långsammare i djup snö etc. etc. Borde finnas betydligt fler snöiga survivalspel tycker man.

Edit: Vafan, Första Max Payne är ju snöstorm hela tiden också! Höll på att glömma det.

Ohhh No One Lives Forever! Önskar att jag kunde spela det igen

Geeks Gaming
Skrivet av Sisyr:

Det första spelet jag kom att tänka på är The Long Dark. Överlevnadsspel där just snön (eller närmare bestämt kylan) är central för spelet. Kanske det bästa spelet i genren på marknaden, definitivt uppe i toppen i alla fall.

Och det har givetvis massvis med snö!

Håller med här. Brukar köra några timmar varje år, ju mindre snö desto fler timmar
Riktigt välgjort spel med en (numera) riktigt trevlig story

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det första spelet jag kom att tänka på är The Long Dark. Överlevnadsspel där just snön (eller närmare bestämt kylan) är central för spelet. Kanske det bästa spelet i genren på marknaden, definitivt uppe i toppen i alla fall.

Och det har givetvis massvis med snö!

Wow såg ju fantastiskt ut. Ska kolla om jag har tid att spela det över julen! Tack för tipset.


signatur

IDKFA

Medlem

The Division 1 var ett mysigt spel!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd

Nya Sniper Ghosts Warriors: Contractors utspelar väl sig i Sibirien så mycket snö?

Medlem

Jag får alltid ett sug efter att spela Icewind Dale när det börjar närma sig jul

Medlem

Winterspring i wow

Medlem

Gamla spelet de gjorde på John Carpenters The Thing.

Medlem

santa claus in trouble
santa claus in trouble...again
gratis på google... softonic om man orkar med deras reklam och pop banners
men bästa julspelen om man gillar plattformspel

man spelar en tomte som ska samla julklappar och annat kul
bra grafik och julkänsla

Medlem

The Hunter: Call of the Wild med reservat-expansionerna Medved-Taiga och Yukon Valley. Den förstnämnda är i snöklädda Sibirien och med den detaljrikedom som spelet har är det mycket mysigt, och den andra tar plats i Alaska, som till en början verkar somrig och fin men titt som tätt kommer en snöstorm och förvandlar allt till ett vitt landskap.

Medlem

Här är en enkel. Skyrim.
Bara knata norrut tills snö och is täcker allt. Jag spelade det när den där nyversionen släpptes, och det ar riktigt inlevelsefullt att närma sig havet i norr, med vinande vind. Kändes kallt på riktigt

Skribent

Första Syphon Filter hade en del mysiga snöbanor vill jag minnas.

Edit: Det var nog tvåan 🤔

Medlem
Skrivet av Shadee:

Första Syphon Filter hade en del mysiga snöbanor vill jag minnas.

Syphon Filter!!!! 😁

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Mest av allt önskar jag nog bara att snö-biten i Red Dead 2 i början var några timmar längre... Haha.

Du vet väl om att det går att rida hur mycket som helst i RDR2 uppe i de snöiga bergen under hela spelet?

I RDR2-tråden brukar vi ibland kalla de nordligaste bergsmassiven för Nordkap och liknande. Det finns många roliga saker som hänt där, eller hur @breahl och @Över45 och @Mortaigne?

Jag tillbringade massor av timmar i bergen. Istället för att spela vidare i storyn så red jag bara runt och utforskade bergstoppar och dalar. Helt fantastiska vyer och det finns massor att upptäcka och jaga där.

Här är förresten ett "julkort" jag tog förra julen (givetvis tomtekläderna på):

Releasehästryttare

WOT banan Glacier är vansiningt snygg också:

Medlem

Vintervärlden i Diddy Kong Racing är julmagi i dess renaste form!


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Metro 2033 med uppföljare. Känns nästan som hemma när man klättrar upp ur tunnelbanan och blir piskad i ansiktet av nordanvinden.

123
Skriv svar