Hur ofta handlar du fysiskt, digitalt? Omröstning

Hur ofta handlar du fysiskt, digitalt? Omröstning

Hur ofta handlar du datorspel/tv-spel fysiskt?
Hur ofta handlar du datorspel/tv-spel digitalt?
Gör du olika beroende på plattform?
Och vad är dina orsaker?

BONUS-frågor:
Har du en gammal dator med skivläsare? Åsikter om det?
Har du en ny dator med skivläsare? Åsikter om det?
Är det ett måste med skivläsare i dator för dig?

På PC är alla tvingade till digitala versioner nuförtiden, och de fodral som finns brukar komma med en kod till en av de flera digitala speltjänsterna. På konsol släpps spelen både på skivor och som digitala nedladdningar. Digitalt ökar i försäljning, men fodral fortsätter att säljas. I indie-världen är det mycket digitalt som gäller.

Köper både fysiskt och digitalt till mina olika enheter. Fodral ger mig en större känsla av att man äger spelet och ibland vill man kanske ha en speciell samlarbox. En fördel med att köpa fysiskt till konsol är möjligheten att kunna låna ut spel till andra eller ta med sig ett spel till en kompis.

Omröstning nr 2 för gäster/ej registrerade.

Kan en admin fixa omröstningen till tråden? Råkade bli fel!

Ska stå:

Ofta
Semi eller halv-ofta
Ibland
Sällan
Aldrig

Edit: Kom med en egen fix.
Edit 2: Finns nu en omröstning för medlemmar och en omröstning för gäster.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag köper bara spel fysiskt till konsol, digitalt till PC då det knappt går att köpa fysiska spel dit. Är bara en kod i fodralet ändå.

Föredrar fysiskt till konsol för då kan jag låna ut spel till vänner.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Om retrospel (som jag är en ivrig samlare av) räknas så blir det ofta.
Om inte så blir det sällan, endast några få spel till moderna konsoler som är värda att köpas, men när det köps så är det fysiskt som gäller.

Moderna PC-spel är digitalt all the way förutom enstaka samlarutgåvor.

Bonussvar: Har flera gamla datorer (Amiga, Atari, Mac, PC) med diskett och eller skivläsare, men min moderna PC saknar skivläsare (Men jag har en extern USB-skivläsare och USB-Diskettstation)


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Har köpt 100% digitalt till både PC och konsol de senaste åren. Tänker dock börja gå tillbaka till fysiska utgåvor igen för vissa spel, saknar kartongerna. Gillar att ha dem som prydnad. Problemet är väl att man inte har obegränsat med plats.

Medlem

På konsoll: 9 gånger av 10 fysiskt. Varför? För att jag ska kunna sälja vidare spelet. På PC är det däremot alltid digitalt, för det skulle man ändå inte kunna sälja vidare. När jag köper spel till dottern är det alltid fysiskt, till den mån att det går, för det blir givetvis mycket roligare för henne på det viset.

Medlem

Köper uteslutande digitalt då det är smidigast och det finns i princip ingen som helst mening att köpa fysiskt längre. (Om man inte hittar något begagnat spel till bra pris typ) Bättre för miljön också

Medlem

Väldigt sällan jag köper fysiskt nu för tiden, det är mest om det är någon Collector's Edition som man vill ha men det har inte blivit av i år (köpte dock både Yakuza 6 CE och Valkyria Chronicles 4 CE förra året).

Årets enda fysiska spel kommer nog vara Star Wars Jedi: Fallen Order som jag troligtvis kommer få i julklapp. Åh, just det, köpte Mass Effekt: Andromeda för 49kr från Webhallen i våras.

Medlem

Försöker alltid köpa fysiskt så gott det går till konsol.

De flesta PC spels köps digitalt.

Medlem

Oftast digitalt till konsol. Om inte priserna är helt åt skogen. Vilket det kan vara på vissa nya titlar. Då blir det fysiskt.

PC spelar jag inte så mycket längre. Men där är det ju digitalt de få gångerna jag får sug på nåt.

(shenmue 3 fick jag fysiskt till Ps4 då jag var en backare. Vill ha det jämsides 1an och 2an till dreamcast i hyllan. Inte börjat spela det än då Death stranding är för bra! Kanske låter shenmue 3 stå i hyllan. Bara för att inte förstöra mina fina minnen av de första spelen)

Medlem

Köper bara fysiskt. Detta på konsol då. På PC går det vad jag vet i princip inte att köpa fysiskt längre, så där blir det digitalt.

Backloggens befriare

Hur ofta handlar du datorspel/tv-spel fysiskt?
Är det ett spel jag verkligen gillar, vill jag ha det fysiskt, om möjligt. Så då köper jag det fysiskt, och eftersom att jag dragit ner på inköpen ganska brutalt de senaste året (köpt 3 spel än så länge i år, 7 spel om man räknar med sådant som jag kompletterat med fysiska utgåvor av sådant jag redan hade digitalt men nu spelat och vill ha i hyllan).
Så större procent fysiska spel än digitala i år, helt klart, men klart färre än tidigare år.

Hur ofta handlar du datorspel/tv-spel digitalt?
Så sällan som det är möjligt. Det är om det är en riktigt bra deal, som man inte "kan" missa.

Gör du olika beroende på plattform?
Ja, på PC är man ju nödgad att köpa digitalt nu för tiden, tyvärr. Så där är det längesedan jag köpte ett spel fysiskt, sist var nog "Xcom 2: War of the Chosen" tror jag, som nog dessutom bara innehöll en kod till Steam…
På Xbox och PS4 är det i stort fysiskt, frånsett reor när erbjudandena är för bra för att åsidosättas.

Och vad är dina orsaker?
Tycker att jag har gått igenom det ovan.

BONUS-frågor:
Har du en gammal dator med skivläsare? Åsikter om det?
Definiera gammal? Jag har för närvarande en laptop från 2016, den skulle jag inte kalla gammal. Men inte heller ny. Den har en CD/DVD-läsare.

Har du en ny dator med skivläsare? Åsikter om det?
Snart har jag en ny dator! Om några veckor. Det medföljde inga optiska enheter för CD/DVD/Blu-Ray men det har jag sedan gammalt. Och de åker in, omedelbums.

Är det ett måste med skivläsare i dator för dig?
Ja. Utan tvekan, Inte minst för att jag ska kunna rippa mina skivor. Jag är en sådan där som lyssnar på snurrande skivor i olika format, och kommer nog alltid att göra det. Så har därför inga musiktjänster. Nu lyssnar jag inte på musik digitalt speciellt ofta. Men det kan ju vara skönt att ha alternativet om man ska åka någon längre sträcka någon gång, eller på jobbet ibland.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

På Nintendo switch är det nog 50/50 digitalt eller fysiskt.
Eftersom Nintendo switch är "indiekungen" så blir det "indiespel" digitalt och "större spel" fysiskt.
PS4 endast fysiskt men har enbart köpt en handfull spel till PS4 så länge jag ägt den, ingen konsol som prioriteras då det mesta känns som gammal skåpmat på PS4.
PC är 100% digitalt.

Jag har ingen skivläsare i datorn dock en som man ansluter via usb


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Hur ofta handlar du datorspel/tv-spel fysiskt?
Ett par gånger i halvåret, lite beroende på releaser och erbjudanden.

Hur ofta handlar du datorspel/tv-spel digitalt?
I ungefär samma utsträckning som fysiska spel, mestadels beroende på erbjudanden.

Gör du olika beroende på plattform?
Ja, det blir närmast uteslutande fysiska kopior för tv-spelen.

Och vad är dina orsaker?
Jag uppfattar det som att de digitala butikerna på konsolerna inte är konkurrensutsatta på samma sätt och har därmed ingen fördelaktig prisutveckling. Digitala butiker till PC:n har bättre prisutveckling och kan ge mig bättre erbjudanden.

BONUS-frågor:

Har du en gammal dator med skivläsare? Åsikter om det?
Min bärbara "spel"dator har skivläsare, köptes 2015 (Gammal? Ny?).
Min andra bärbara MacBook från 2009 har en skivläsare, dock har jag inte dragit igång den på drygt 5 år så oklart om allt fungerar fortfarande.

Har du en ny dator med skivläsare? Åsikter om det?
Definitionsfråga på "ny". Min primära dator satte jag ihop första gången 2013 och den fick en omfattande uppgradering 2016. Det sitter en skivläsare i den.

Min bärbara arbetsdator saknar skivläsare vilket är förjävligt då arbetet kräver att jag hanterar skivor eller certifikat som levereras på skivor. Jag vill helst inte nyttja externa skivläsare om skivorna är skyddsklassade.

Är det ett måste med skivläsare i dator för dig?
Ja, det är ett måste med skivläsare. Jag vill kunna installera alla gamla spel jag har på cd-skivor och dvd-skivor, vilka inte är registrerade på några plattformar. Jag har flera skivor med backup på bilder och dylikt som jag vill kunna nyttja. Jag vill INTE sitta och på nytt betala för spel jag redan äger bara för att få in dem i olika plattformar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

Hur kan så många svara "ALDRIG"? Hur gjorde Ni på 1980-2000-talet? Svarade "Sällan".

Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur kan så många svara "ALDRIG"? Hur gjorde Ni på 1980-2000-talet? Svarade "Sällan".

KÖPTE man spel på 1980-2000-talet?

Medlem

Fysiskt till konsol, digitalt till pc.

Medlem

Köper fysiskt till konsol (PS4) om det är större spel, sofflir och indie (tänk Speedrunners/UCH) kör jag digitalt.
PC exklusivt digitalt, har ingen läsare i burken.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skribent

Var en av dem som skrek högst när vi var påväg mot ett mer digitalspelutbud. Ville ju ha mina spel fysiska!

Iroin är att jag idag nästan bara köper digitalt. Smidigt att slippa hantera skivor som barnen kan repa, även mindre plast hemma att förvara.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Är PC spelare och har i stort sett alltid varit det sedan början av 90 talet.
Nu för tiden köper jag aldrig fysiska spel, men jag skulle vilja det.
Det var något speciellt då man gick hem från en fysisk butik med en stor låda med snyggt/coolt omslag och hade man drage på sig spendar byxorna och skaffat sig en Collectors Edition låda så var det en massa godis i lådan som väntade på en.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Samlade på CD-boxar innan, när platsen tog slut kastade jag faktiskt allt. Orkade inte hålla på och spara för sparandets skull.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Sedan ett antal år tillbaka köper jag bara spel digitalt till min PC. Dock köper jag fortfarande en hel del musik-CD och filmer/serier på Blu-ray och DVD.

Medlem

Om priset på det fysiska spelet är jämförbart med det digitala brukar jag numera alltid gå på det fysiska spelet, om jag inte har väldigt, väldigt bråttom. Av den enkla anledningen att det då är möjligt att sälja vidare eller ge bort om intresset för spelet svalnar.

Bortsett från detta så är ju digitalt smidigare på alla vis, åtminstone sålänge servrarna fortfarande upprätthålls för nedladdning. Tidigare köpte jag endast fysiska spel om det kom från en franchise jag brann för eller om jag misstänkte att jag skulle tycka väldigt mycket om det. Som en samling då. Spelar bara på konsol ska tilläggas.

Avstängd
Skrivet av Hulle:

KÖPTE man spel på 1980-2000-talet?

Dessa fysiska objekt är exempel på spel man köpte i fysiska format. Ja, man gick till en fysisk affär, gav fysiska sedlar i utbyte att få gå hem med fysiska varor man plockat från fysiska hyllor:

Tro det eller ej: allt detta ägde rum på en fysisk plats med väggar, tak och golv! *breathtaking*

P.S. Det rekommenderades att man kom i fysiska påsatta kläder och inte fysiskt naken.

Medlem

Har för mej att Chris Roberts sagt att när väl star citizen är klart så ska man kunna köpa en HD med spelet färdiginstallerat om man så vill. Det var ju ett tag sen han sa detta, men skulle det stämma så blir det säkert första gången för många spelare där dom köper ett spel med en fysisk kopia, jag pratar då om den yngre generationen 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Nu har jag inte ens nån intern cd/dvd-läsare i min dator, Senaste spelet till PC jag köpte på skiva var nog Diablo 3. Så det är i princip bara digitalt nu mera.

Köpte faktiskt Little Big Planet 2 begagnat på DVD i våras till PS3, många spel finns bara på skiva till den.

Senaste spelet jag köpte fysiskt var witcher 3, jag kommer endast köpa fysiskt till pc ifall det kommer en grym collectors edition till något av mina favoritspel.

Konsoll skulle jag köpa fysiskt, men har inte köpt något spel på konsoll sen Destiny(1).

Medlem

Glömmer bort att man ens fortfarande kan köpa fysiska kopior av spel.

Kontot avslutas

För fem år sedan så sålde jag hellre fysiska spel än att köpa, då skulle allt vara digitalt.

Nu har det börjat bli ganska ofta jag köper fysiskt och jag köper nästan inga spel digitalt längre.


signatur

ゼルダの城

Medlem

99% av fallen blir det fysisk media


signatur

God is dead

123
Skriv svar