"Bra" säger de första Phoenix Point-recensionerna

Robot
"Bra" säger de första Phoenix Point-recensionerna
Medlem

Ytterligare ett spel som får ligga och dra lite då, tills det betatestats färdigt och kommit till en Steam-rea.

I och för sig skulle det väl komma till Game Pass, så kanske blir tidigare...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Förhandsbokat sedan länge! Riktigt bra spel!

Medlem

Satt och spelade detta på tok för länge in på natten igår, det blev inte mycket sömn inatt... Utifrån min spelsmak och ca 8 timmars speltid så ser jag ett praktiskt taget perfekt spel, som från mig får ett sällsynt men självklart toppbetyg.
Men beroende på hur spelet utvecklar sig så kan det kanske tappa nåt steg i betygstrappan, men jag har svårt att se att upplevelsen kan ändras till något annat än minst "bra".
Några buggar har jag inte stött på alls för övrigt.

Medlem

Läste VG247.com recensionen igår och det kändes som dom jämförde det med XCOM utan att alls nudda vid originalet X-Com. Fick känslan av att recensenten inte var påläst Var lite förvirrande.

Medlem

Jag blev lite avtänd av alla dlc-paket men ärligt talat så lär jag köpa paketet med season pass..🙄

Medlem
Skrivet av waeress:

Läste VG247.com recensionen igår och det kändes som dom jämförde det med XCOM utan att alls nudda vid originalet X-Com. Fick känslan av att recensenten inte var påläst Var lite förvirrande.

Det är ju inte speciellt likt "originalen" så varför skulle de ta upp det? De flesta gamers idag har spelat XCOM(alternativt UFO serien) och inte enemy unknown eller terrors from the deep.

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Jag blev lite avtänd av alla dlc-paket men ärligt talat så lär jag köpa paketet med season pass..🙄

Låter som du är en del av problemet my friend. 😂😂😂

Medlem

Få se när det landar på steam. Om man minns det då 🤣🤣🤣

Medlem

@kaealy: Phoenix Point är ju mycket mer likt originalen än vad det är likt XCOM spelen från Firaxis.

Medlem

För er som har spelat det, hur är det med customization? Kan man göra sina karaktärer lika unika som i Xcom spelen? Ser inte ut så på screenshots men det är ju typ en av de roligaste delarna i Xcom

Medlem
Skrivet av kaealy:

Det är ju inte speciellt likt "originalen" så varför skulle de ta upp det? De flesta gamers idag har spelat XCOM(alternativt UFO serien) och inte enemy unknown eller terrors from the deep.

Jasså, flesta verkar tycka tvärt om. Sen så ligger ju Julian Gollop som skapade originalspelen bakom phoenix point.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

För er som har spelat det, hur är det med customization? Kan man göra sina karaktärer lika unika som i Xcom spelen? Ser inte ut så på screenshots men det är ju typ en av de roligaste delarna i Xcom

Vad det gäller customization av utseendet så är det jämförtbart med vanilla XCOM 2, förutom att man inte kan customizera hur rustningarna ser ut bortsett färg och mönster, utan det är direkt kopplat till vilka rustningsbitar man bär. Det finns inte heller lika bizzara komponenter som i XCOM 2, typ cigarrer, hippie-solglasögon eller cowboyhattar...

Vad det gäller customizering av skills och stats, så är det marginellt magrare än XCOM 2 tycker jag, men bättre än övriga X-COMs. Varje karaktär har tre huvudattribut; styrka, vilja och speed som påverkar lite olika stats på ganska vanliga sätt.
När man levlar så får man ett antal poäng man kan lägga i attributen som man tycker, eller spendera en större summa på att köpa speciella skills som är dels kopplat till klassen soldaten har, samt så har varje soldat ett antal skills som är slumpade som just den soldaten kan låsa upp vid olika punkter i sitt levlande.
Det finns också ett multi-class-system, där man vid level 4 eller 5(?) kan börja levla på en annan klass, men det har jag inte testat ännu, men det verkar intressant.

Medlem
Skrivet av Horniak:

Jasså, flesta verkar tycka tvärt om. Sen så ligger ju Julian Gollop som skapade originalspelen bakom phoenix point.

Har spelat cirka 10-12 timmar nu och tycker liknelsen med enemy unknown och terror from the deep är väldigt långsökt, spelade igenom terror from the deep så sent som förra året dessutom.

Medlem

Så sugen på detta... skriver det om många spel men detta ska spelas tids nog!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av kaealy:

Låter som du är en del av problemet my friend. 😂😂😂

Ojaaa! Jag förnekar det inte en sekund.
Men detta är en genre av spel som jag avgudar, så motståndsrörelsen får klara sig utan mig den här gången.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Har spelat cirka 10-12 timmar nu och tycker liknelsen med enemy unknown och terror from the deep är väldigt långsökt, spelade igenom terror from the deep så sent som förra året dessutom.

Ja det är verkligen jättelångsökt att man skulle jämföra spelet med de original som enligt skaparen detta är en "andlig" uppföljlare till. (ironi)

Medlem
Skrivet av waeress:

Läste VG247.com recensionen igår och det kändes som dom jämförde det med XCOM utan att alls nudda vid originalet X-Com. Fick känslan av att recensenten inte var påläst Var lite förvirrande.

Kanske för ung? Det var ju ett tag sen.😃

Medlem

Nackdelen när man total sänker många bra spel med mediokra betyg, är att dom som vet sig ha ett någorlunda bra spel i sina utvecklar/distributör händer, så förstår jag mycket väl om man inte vill ge recensions "demos" till dessa (mer negativa av många bra spels recensioner). Jag blev helt förundrad att Death Stranding fick 5 av 5, det är nog det enda spelet som jag tycker lika med fz om betyget. Jag menar Shenmue 3 får 4 av 5, control får 3 av 5? Vilket av dessa 2 är mer nyskapande och tekniskt imponerande, inte shenmue3 iaf. Samma sak med Days Gone... Vet ni varför folk blir upprörda när ni total sänker spel med usla betyg, en stor del är att många gillar dom spelen mer än ni, så när ni ger spelen sämre betyg än förtjänat, så pissar ni både på deras "smak" och "kan även förstöra nöjet", för många kan ett spel dom gilllar bli förstört om dom ser någon recension på en sida dom gillar, ge det "knappt godkänt".. Sen det andra är, dom som inte blir påverkade, dom blir snea, för 2 anledningar också, 1, man gillar inte att något man själv älskar blir "förtalat" och "förnedrat" med ens egen uppfattning oförtjänat taskig kritik, vilket skadar spelets framgång, men än värre, man tappar totalt förtroendet på era recensioner?? Så om ni inte förstår varför vissa blir väldigt "högljudda" (fel ord jag vet), om era betyg, så är det inte bara för att man tycker olika, utan också, man känner mindre och mindre förtroende för någon som man följt länge och använt länge som "smak kompass", för under lång tid så stämde era betyg väldigt väl med vad majoriteten tyckte" Nu tycker jag, att ni gnäller på allt, och inget, nästan på gränsen till blivit snobbiga och bortskämda, så ni kan inte släppa skitsaker, det blir en slags pedantisk felsöknings kontroll, så istället för att se vad som är bra, så ser ni vad som inte är dåligt... Det är en stor skillnad...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Nackdelen när man total sänker många bra spel med mediokra betyg, är att dom som vet sig ha ett någorlunda bra spel i sina utvecklar/distributör händer, så förstår jag mycket väl om man inte vill ge recensions "demos" till dessa (mer negativa av många bra spels recensioner). Jag blev helt förundrad att Death Stranding fick 5 av 5, det är nog det enda spelet som jag tycker lika med fz om betyget. Jag menar Shenmue 3 får 4 av 5, control får 3 av 5? Vilket av dessa 2 är mer nyskapande och tekniskt imponerande, inte shenmue3 iaf. Samma sak med Days Gone... Vet ni varför folk blir upprörda när ni total sänker spel med usla betyg, en stor del är att många gillar dom spelen mer än ni, så när ni ger spelen sämre betyg än förtjänat, så pissar ni både på deras "smak" och "kan även förstöra nöjet", för många kan ett spel dom gilllar bli förstört om dom ser någon recension på en sida dom gillar, ge det "knappt godkänt".. Sen det andra är, dom som inte blir påverkade, dom blir snea, för 2 anledningar också, 1, man gillar inte att något man själv älskar blir "förtalat" och "förnedrat" med ens egen uppfattning oförtjänat taskig kritik, vilket skadar spelets framgång, men än värre, man tappar totalt förtroendet på era recensioner?? Så om ni inte förstår varför vissa blir väldigt "högljudda" (fel ord jag vet), om era betyg, så är det inte bara för att man tycker olika, utan också, man känner mindre och mindre förtroende för någon som man följt länge och använt länge som "smak kompass", för under lång tid så stämde era betyg väldigt väl med vad majoriteten tyckte" Nu tycker jag, att ni gnäller på allt, och inget, nästan på gränsen till blivit snobbiga och bortskämda, så ni kan inte släppa skitsaker, det blir en slags pedantisk felsöknings kontroll, så istället för att se vad som är bra, så ser ni vad som inte är dåligt... Det är en stor skillnad...

Puh.
Det var lång mening utan punkt.
Men jag tycker det är konstigt att man blir upprörd på betyg.
Tips, läs inga recensioner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av HaZe303:

Nackdelen när man total sänker många bra spel med mediokra betyg, är att dom som vet sig ha ett någorlunda bra spel i sina utvecklar/distributör händer, så förstår jag mycket väl om man inte vill ge recensions "demos" till dessa (mer negativa av många bra spels recensioner). Jag blev helt förundrad att Death Stranding fick 5 av 5, det är nog det enda spelet som jag tycker lika med fz om betyget. Jag menar Shenmue 3 får 4 av 5, control får 3 av 5? Vilket av dessa 2 är mer nyskapande och tekniskt imponerande, inte shenmue3 iaf. Samma sak med Days Gone... Vet ni varför folk blir upprörda när ni total sänker spel med usla betyg, en stor del är att många gillar dom spelen mer än ni, så när ni ger spelen sämre betyg än förtjänat, så pissar ni både på deras "smak" och "kan även förstöra nöjet", för många kan ett spel dom gilllar bli förstört om dom ser någon recension på en sida dom gillar, ge det "knappt godkänt".. Sen det andra är, dom som inte blir påverkade, dom blir snea, för 2 anledningar också, 1, man gillar inte att något man själv älskar blir "förtalat" och "förnedrat" med ens egen uppfattning oförtjänat taskig kritik, vilket skadar spelets framgång, men än värre, man tappar totalt förtroendet på era recensioner?? Så om ni inte förstår varför vissa blir väldigt "högljudda" (fel ord jag vet), om era betyg, så är det inte bara för att man tycker olika, utan också, man känner mindre och mindre förtroende för någon som man följt länge och använt länge som "smak kompass", för under lång tid så stämde era betyg väldigt väl med vad majoriteten tyckte" Nu tycker jag, att ni gnäller på allt, och inget, nästan på gränsen till blivit snobbiga och bortskämda, så ni kan inte släppa skitsaker, det blir en slags pedantisk felsöknings kontroll, så istället för att se vad som är bra, så ser ni vad som inte är dåligt... Det är en stor skillnad...

Fast. Det där med att ge "sämre betyg än förtjänat" - det finns inga rätt eller fel, det är upp till var och en hur bra ett spel är. Blir man som läsare kränkt av "fel" betyg så ligger problemet hos en själv, inte hos recensenten eller betyget. Man får gärna tycka att recensenten har fel, det är bara sunt (tyckande, som sagt), men det blir lite skevt att hävda att det är fel eftersom man själv eller andra recensenter tyckt annorlunda.

Av de exempel du tar upp är Days Gone det enda som fått ett lågt betyg, resten har vi bedömt som "bra" eller bättre (våra betyg). Jämförelser mellan två spel i helt olika genrer blir lite avigt, de bedöms av olika personer och är två helt olika upplevelser. Visst, man kan kika på t.ex. innovation som du gör, men inte enbart. Att vi ibland ligger lägre (och ibland högre) än våra kollegor beror på att recensioner är tyckande - folk tycker olika.


signatur
1
Skriv svar