Hur ofta handlar du fysiskt, digitalt? Omröstning

Pansarknekt

Blev disillusionerad när jag envisades med fysiska utgåvor och man fick en tom skiva med origin på och en nyckel ist.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jag köper bara spel fysiskt till konsol, digitalt till PC då det knappt går att köpa fysiska spel dit. Är bara en kod i fodralet ändå.

Föredrar fysiskt till konsol för då kan jag låna ut spel till vänner.

Exakt samma för mig. Fysiskt till konsol för att kunna låna med polare o kunna byta in om spelet är skräp. Köper bara de exklusiva spelen till konsol, resten till PC där det är digitalt som gäller. Har ingen optiskt läsare längre i burken.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag har en riktigt stor samling fysiska spel, men jag tycker inte det är lika kul att köpa fysiska spel sen de började med dvd fodral och inga goodies.

Älskar 80-90talets stora boxar.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Nintendo: 100% fysiskt
Playstation: 50% / 50%
PC: 100% digitalt

Generellt. Fysiskt till dem plattformar där digitala återköp är onödigt krångliga eller omöjliga + är osäker på spelet.
Sen litar jag inte ett dugg på Nintendos eshop. Känns som dem är över 10 år efter i tekniken vad gäller digitala köp.

Annars 100% digitalt till plattformar som erbjuder en smidig modern lösning för hantering av konton, köp, ångerrätt och återbetalning. (ex. Steam)

Medlem

Det är i princip bara Collectors Edition som jag köper fysiskt, om det kommer med fysiska samlarprylar då. CE i digital version känns lite meh, men visst blir det en sådan ibland också om det kommer med season pass eller annat innehåll och man är säker på att man kommer att spela spelet såpass mycket att det är värt det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Senaste spelet jag köpte en fysisk kopia av är troligtvis BF3. Kör bara PC så det har naturligt inte blivit några fler fysiska köp efter det.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Till PC så sker allt digitalt men till konsolen blir det fysiskt eftersom jag stort sett alltid tar med den när jag reser

Medlem

Jag köper allt digitalt pga det är billigare och snällare för miljön.

ELF
Medlem

PC

De flesta köpen är digitala då det inte finns några direkta fysiska kopior längre. Köper jag fysisk kopia så är det oftast samlarutgåva, men har även hänt att jag fått tag på något gammalt spel som jag verkligen vill ha.
Köper kanske ett nytt spel/dlc/expansion per månad. Men då är det sällan för mer än 100 kr om det inte är en samlarutgåva dvs eller något som jag vet jag kommer spela direkt efter köp.

Har intern bluray läsare i huvuddatorn, men den är ej inkopplad. Än extern bluray brännare är på väg as we speak. Kommer inte ha något intern i nästa bygge men vill ändå ha möjligheten till att använda skivor. Har flera äldre spel och hoppas även på att kunna få tag på fler... Sen som datorentusiast (LOL) så måste man ju bara ha vissa saker. Funderade även på extern diskettstation, men där sa jag ifrån.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

"Ofta" blev till "Sällan" under denna generationen när jag mer eller mindre slutade spela på konsol. Fysiska utgåvor av PC-spel blev sedan länge överflödigt då man bara får en Steam-kod i lådan.

Medlem

PC-spel köper jag alltid digitalt. Konsolspel kan jag köpa fysiskt om priset är bra eller om det är en samlarutgåva.

Medlem

Det har hänt att jag köpt spel fysiskt och använt koden för digital download. Vet att jag grabbade nån WoW-expansion billigt på elgiganten och använde koden för att låsa upp det online och ladda hem den.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Jag brukade hänga dagligen på t.ex. Webhallen och Cdon i hopp om att hitta roliga spela att köpa men de senaste åren har jag inte köpt ett enda spel. Jag tror att det kan ha att göra med att jag lämnat konsol-livet bakom mig sedan Xbox 360 och nu mera endast spelar på PC. Men ja, jag slogs av samma tanke under Black Friday när jag såg de fysiska spelen reas ut.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Senaste året har det nog varit mer eller mindre 50-50 mellan fysiska och digitala köp för min del.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Köper endast fysiska exemplar. Det är en religös upplevelse att öppna mitt spelskåp med flera hundra spel och tillbe spelgudarna att fortsätta skapa magi

Medlem

Jag har ingen konsol så det blir bara PC-spel som jag köper, och därmed 99% av gångerna blir det digitalt. Så det som blir fysiska köp är enbart collector editions.

Medlem

Kanske blir 1-2 Collector's Edition spel per år.
I år blev det ett ex World of Warcraft 15th Anniversary Collector's Edition.
Och förra året blev det ett ex av World of WarCraft: Battle for Azeroth - Collector's Edition.

Medlem

PC - Digitalt sedan de stora boxarna försvann och det digitala utbudet framsvann.
Förutom att bygga en samling förstår jag inte fördelen med att köpa fysiskt.

Medlem

Köper där det är billigast. Men oftast är det ju digitalt.
Sist jag köpte fysik kopia var av battlefield V för den var billigare, men var ju bara ett fodral med koden.

Ingen cd-läsare inkopplad, finns inte ens 5.25 platser i burken men har en liggandes ifall behov finns.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur kan så många svara "ALDRIG"? Hur gjorde Ni på 1980-2000-talet? Svarade "Sällan".

Jag köpte ”Alltid” förr, jag samlade typ, älskade dom stora kartongerna, men sen försvann det mer å mer från hyllorna! Jag kör endast pc nu för tiden, så det finns knappt å köpa fysiskt väl?! Men jag svara faktiskt ”aldrig”

Medlem
Skrivet av Dr904:

Nintendo: 100% fysiskt
Playstation: 50% / 50%
PC: 100% digitalt

Generellt. Fysiskt till dem plattformar där digitala återköp är onödigt krångliga eller omöjliga + är osäker på spelet.
Sen litar jag inte ett dugg på Nintendos eshop. Känns som dem är över 10 år efter i tekniken vad gäller digitala köp.

Annars 100% digitalt till plattformar som erbjuder en smidig modern lösning för hantering av konton, köp, ångerrätt och återbetalning. (ex. Steam)

Precis samma här, till switch vill jag helst köpa fysiskt. Playstation har blivit mer digitalt vilket jag ångrar nu i efterhand, måste ta och köpa en hdd så jag kan installera ner kopior då jag inte litar på Sony/Nintendo på samma sätt som Gog/steam.

Medlem

Äger bara Ps4 nu för tiden och där blir det digitalt mer än enstaka spel så svarade aldrig. Även när jag körde på pc så var det digitalt senaste tiden. 90 talet köpte man inte många spel som tidigare diskuterats, då fanns det nätverk bland polarna.

Men se hur det gick, piratade spel = inget umgänge längre. Måste bero på det o inte åldern med jobb och familj o ingen fritid.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Köper bara fysiskt om det inte är nåt indie som bara finns digitalt. Köper bara fysiskt till sonen också. PC spelar jag inte. Billigare med fysiskt och så gillar jag min samling som växt dom senaste 20-25 åren.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur kan så många svara "ALDRIG"? Hur gjorde Ni på 1980-2000-talet? Svarade "Sällan".

Frågan är väl ställd hur man gör nu, inte för 20-40 år sedan?

Idag köper jag inte spel fysiskt längre, inte till någon plattform.

Medlem

Till PC är det 100% digitalt (för att det är enklare), men till konsolerna är det nog 25% digitalt. Efter att ha vuxit upp med NES och SNES så ser jag spelande på konsol som något speciellt och då är det viktigare med fysiska spel av någon anledning. Jag kan inte riktigt beskriva varför denna uppdelning görs. Det känns lite som en lyxvara på något sätt.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

It's not a lake, it's an ocean

Jag köper nästan enbart fysiskt, till och med när jag redan har spelet via Game Pass. Som samlare är det oundvikligt. Digitalt köper jag endast om spelet inte finns att få tag i fysiskt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Till Nintendo blir det 99% fysiska spel och till PS och Xbox 50-50 och till PC bara digitalt (går det ens köpa fysiska till PC?)

Hur ofta man köper digitalt beror på om det kommer bra spel eller inte. Brukar väldigt sällan köpa spel vid release nu för tiden utan kan vänta 3-6 mån efter och köpa de för halva priset. Har så mycket annat att spela ändå.

Nintendo har så bra andrahandsvärde så där kan man få tillbaka det mesta när man säljer. PS och Xbox så är oftast spelen betydligt billigare fysiskt än digitalt. Dock köper jag ofta såna spel som man spelar korta sessioner av digitalt då jag är lat. 😉
PC säger sig självt, finns ju inte fysiskt så.....

Har inte haft skivläsare i datorn på 10 år och kommer nog aldrig mer ha det.

Medlem

Då jag kör uteslutande pc atm så ser jag ingen mening med dom s.k fysiska spelen, när jag hade ps4 dock så blev det en del fysiska då jag gillar att äga mina spel

Medlem

Jag köper nästan uteslutande fysiskt men det blir snart slut med det nu när Gamestop ska slå igen portarna och man inte längre kan byta in spel o få lite slantar för dem.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur kan så många svara "ALDRIG"? Hur gjorde Ni på 1980-2000-talet? Svarade "Sällan".

För att folk lever i nutid och svarar på frågan baserat på nutid och hur man gör i nuet? Inget konstigt

123
Skriv svar