Konstgjorda spermier.

Medlem
Konstgjorda spermier.

Läste på DN om att ett forskarteam har lyckats skapa konstgjorda spermier i provrör. De hoppas att de kan hjälpa infertila par att få barn. Tidigare har det pratats mycket om moral, själ och andra intressanta saker. Hur ställer ni er till det här, konstgjorda spermier, och hur de påverkar mänskligheten och våran (vad vissa) kallar moral?
Och hur förhåller ni er mellan konstgjorda spermier och kloning?

Artikeln finner ni här,
eller: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/spermier-framstallda-i-pro...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

låter ju bara fint, däremot inte sagt att alla som vill borde få skaffa barn..

"Enligt forskarna är det tänkbart att i framtiden ta stamceller ur testiklarna på män med fertilitetsproblem, låta cellerna mogna i provrör och sedan använda spermierna i konstgjord befruktning."

Inaktiv

... Behöver vi verkligen det här? Kommer vi inte att ha nog med människor i framtiden utan det här? Vi kan inte fortsätta öka befolkningen och allting kommer att lösa sig automatiskt - Det faktum att inte alla kan få barn och Malaria är vår saving grace.

Jag menar, det kanske är kul om är impotent (Eller snarare, man tar bort den roliga biten och blir ändå fast med ett barn! GREAT!), men det här är verkligen ingenting som främjar mänskligheten som en helhet om vi inte börjar bli utrotade som i en B-skräckis. THINK OF THE CHILDREN!

Medlem

Innebär detta att barnen inte kommer födas med en själ iochmed att vetenskapen skapade dessa barn?

Blir det härmed så att dessa barn är frukten av vetenskapens våldtäkt på Guds territorium, födseln?

Hur kommer dessa små barn kunna komma till himmelen, om satan är dess fader?

Men jag undrar fortfarande hur bäbisar kommer till


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Nja, det där handlar om Babbisar. Och är väldigt underhållande.

(Post 1 sek. efter min, BTW)

Medlem

Trevligt för alla som behöver den extra pushen.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Läste på DN om att ett forskarteam har lyckats skapa konstgjorda spermier i provrör. De hoppas att de kan hjälpa infertila par att få barn. Tidigare har det pratats mycket om moral, själ och andra intressanta saker. Hur ställer ni er till det här, konstgjorda spermier, och hur de påverkar mänskligheten och våran (vad vissa) kallar moral?
Och hur förhåller ni er mellan konstgjorda spermier och kloning?

Artikeln finner ni här,
eller: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/spermier-framstallda-i-pro...

Funkar inte det heller så ställer jag gärna upp på att försöka göra tjejer på smällen.

Medlem

Why not, alla som vill bör få barn. Så länge dom har åldern inne och är ansvarsfulla.

Medlem

Så det är sånt här forskare lägger tid och resurser på?

Medlem

Om man vart klonad då skulle man heta George Cloney.

Medlem
Skrivet av Juno Reactor:

Om man vart klonad då skulle man heta George Cloney.

Hello, my name is George Cloon...
\

...EEEEEEEEEEEEEEEEEY
\

Nämnde jag att klonen blev schizofren också?

Ok dags för serious face ;

Eftersom man nu kan 'bygga' sina spermier, innebär det då att man inom en snar framtid kan se genmodifierade barn som föds utan risk för diverse sjukdomar, barn som ska kunna bli starkare snabbt och så?

Detta framsteg verkar ju vara ett sådant så att man ska kunna framställa spermier som är bättre än "vanliga" som gemene man har.

Nedanstående citat är det som väcker dessa tankar hos mig ;

Citat:

I tidigare försök på möss har han tillsammans med sina kolleger skapat spermier som lyckades befrukta ett musägg. Resultatet blev sju ungar, varav sex överlevde. Men de hade både tillväxt- och andningsproblem.

Skrivet av nyhlin:

Så det är sånt här forskare lägger tid och resurser på?

Detta är väl en subgenre inom genetiken misstänker jag, och kan vara en viktig 'upptäckt' för att förstå människan lättare, om man kan på något sätt förbättra chanserna att människor får friska barn ser jag det som ett framsteg, även om det nog inte gynnar dom fattiga i världen så kan det skapa friskare medborgare, och (förhoppningsvis) kan man sedan allokera mer resurser på dom fattigare delarna av omvärlden.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

om vi kan börja göra riktiga space marines?

Medlem
Skrivet av Blackbeard:

om vi kan börja göra riktiga space marines?

Hurra! Alla mina barn ska bli Space MArines


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Skulle man inte då med andra ord kunna välja själv hur man vill att sitt barn ska se ut, hur det ska bete sig etc.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Begun the clone war has.

Medlem

Här försökte man göra en tråd om ett aktuellt och intressant ämne, kan vi försöka höja nivån på diskussionen igen?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Här försökte man göra en tråd om ett aktuellt och intressant ämne, kan vi försöka höja nivån på diskussionen igen?

det är lönlöst min vän, snart derailar hela tråden till en om invandring/gud/SD och...... makaroner.

Medlem

Jesus says no.

Medlem

Som alltid med vetenskap och forskning finns det både positiva och negativa aspekter. Hjälp vid infertilitet har redan nämnts och kloning kan kanske anpassas så att sjukvården inte längre behöver förlita sig på organdonering.

Egentligen ser jag ingen större skillnad på om en människa skapas på naturlig eller konstgjord väg (förutom att den naturliga borde vara betydligt roligare för de inblandade). Att vi i framtiden kanske kan styra avkommans egenskaper i större utsträckning kan ses som skrämmande men samtidigt kan det ge en möjlighet att utrota vissa sjukdommar och defekter.

Medlem

Vad är det som är skrämmande med att kunna styra vilka egenskaper ens barn ska ha?
Alla föräldrar vill ju ge sina barn en så bra grund som möjligt.

Naturligtvis så kommer rikare föräldrar alltid ha bättre förutästtningar att ge sina barn en bra start i livet.
Och livet ÄR orättvist. Det kommer alltid finnas de som har det bättre än en själv.

För det är väl ingen som går och är naiv nog att tro att allt ska vara rättvist?


signatur

Dryg och bitter.

1
Skriv svar