Test – Google Stadia

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Refund eller inte - det är illa skött. De säljer spel i en vecka, sen helt plötsligt skänker de bort dem till alla som köpt Stadia (Pro ingår ju, så alls har tillgång). Det gör mig jäkligt osugen att köpa fler, för vilket spel ger de bort nästa gång? Och det finns dessutom inte jättemånga.

Så funkar det överallt, hur kan du missat det?
Månadens mobil på Comviq, PS plus, Xbox Gold osv...

Väldigt många som gillar att betala och få "gratisspel", om du inte vill det får du helt enkelt hålla ut till 2020 då Google släpper tjänsten gratis till alla!

Inte långt kvar, du fixar det!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, köp är ju köp, och det är enklare och känns säkrare än abonnemang. Det jag tycker är kasst är att de plötsligt ger bort spel gratis som de dagen innan tagit betalt för. Jag köpte Tomb Raider några dagar innan och spelade det, vilket jag hade undvikit om jag vetat om att det skulle komma till Pro strax efter. Det sägs att man kan få lämna tillbaka genom att kontakta supporten, men det är fortfarande illa skött. Om de slängt med Tomb Radier och Farming Sim från start istället för två veckor senare hade de sluppt mitt gnäll och jag hade sluppit lägga tid på att refunda.

"Om jag hade vetat!"

Tänk om man tänkte så när man gjorde mobilköpet... Undrar om det går att klaga lite så att man får det där erbjudandet dom kör med NU?
xD haha

Medlem
Skrivet av piddau:

Hörde det inte funkade så bra, så jag valde helt enkelt att inte testa. Men får kanske försöka och se om det funkar acceptabelt! Tack

Bättre att bilda sin egen uppfattning, stadia funkar ju SOM VI VET olika för olika personer beroende på många olika saker.

Redaktör
Skrivet av dLiiN:

Så funkar det överallt, hur kan du missat det?
Månadens mobil på Comviq, PS plus, Xbox Gold osv...

Väldigt många som gillar att betala och få "gratisspel", om du inte vill det får du helt enkelt hålla ut till 2020 då Google släpper tjänsten gratis till alla!

Inte långt kvar, du fixar det!

Skrivet av dLiiN:

"Om jag hade vetat!"

Tänk om man tänkte så när man gjorde mobilköpet... Undrar om det går att klaga lite så att man får det där erbjudandet dom kör med NU?
xD haha

Det står dig fritt att inte tycka detta är ett problem, liksom jag har rätt att tycka att det är det. Men du får gärna lägga ner den där spydiga tonen, tack.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det står dig fritt att inte tycka detta är ett problem, liksom jag har rätt att tycka att det är det. Men du får gärna lägga ner den där spydiga tonen, tack.

Kan hålla med om att dom skulle kunna sköta det på ett annat sätt, annonsera ut månaden innan spelsläppen kanske?

Sen att Google väljer att rea ut tomb raider några dagar innan det släpps till pro medlemmarna är ju lite fuckat.

Snart är basic här och man kan behålla spelen man köpt under sin tid som pro medlem (med rabatt) och därför är det väl vettigt antar jag?

JAG TYCKER att Google borde kallat founders och premier för Early access och basic för launch!

Redaktör
Skrivet av dLiiN:

Kan hålla med om att dom skulle kunna sköta det på ett annat sätt, annonsera ut månaden innan spelsläppen kanske?

Sen att Google väljer att rea ut tomb raider några dagar innan det släpps till pro medlemmarna är ju lite fuckat.

Snart är basic här och man kan behålla spelen man köpt under sin tid som pro medlem (med rabatt) och därför är det väl vettigt antar jag?

JAG TYCKER att Google borde kallat founders och premier för Early access och basic för launch!

Är helt enig med dig.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det står dig fritt att inte tycka detta är ett problem, liksom jag har rätt att tycka att det är det. Men du får gärna lägga ner den där spydiga tonen, tack.

Vad gäller min spydighet så är jag trött på att väldigt många gnäller på saker som antingen är felaktiga eller påhittade.

Samt det eviga tjatet om "om jag bara vetat att det skulle vara rea veckan efter..." osv...

Det kanske bara är en felskrivning av dig i början på artikeln och därför en helt omedveten vinkling.

Medlem

Låter som rent skräp ärligt talat. Dom enda spelen som verkar körbara om man inte sitter hemma på en 100 lina (I vilket fall man väljer PC eller konsol som inte har fucking latens) verkar vara turordningsbaserade spel och dom har inte inkluderat ett enda av dom. Bara action. Att ha någonting som Civ eller Total War att spela när jag vill hade varit praktiskt taget den enda anledningen att skaffa Stadia.

När man kan få en konsol för under 2000 kr så känns Stadia som det värdelösaste alternativet som introducerats sedan Ouya.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Låter som rent skräp ärligt talat. Dom enda spelen som verkar körbara om man inte sitter hemma på en 100 lina (I vilket fall man väljer PC eller konsol som inte har fucking latens) verkar vara turordningsbaserade spel och dom har inte inkluderat ett enda av dom. Bara action. Att ha någonting som Civ eller Total War att spela när jag vill hade varit praktiskt taget den enda anledningen att skaffa Stadia.

När man kan få en konsol för under 2000 kr så känns Stadia som det värdelösaste alternativet som introducerats sedan Ouya.

Jag skulle kunna tänka mig lira allt utom typ CS på Stadia, destiny 2 funkar skitbra, väljer hellre att starta stadia än ps4an.
Så jävla smidigt.
Latensen känner man endast om man spelar destiny via Chrome med mus och då är den minimal.

Tänk dig att gå tillbaka från 240/144hz på CS till 60hz, det är lite jobbigt i början men det är helt klart spelbart.

detta är min uppfattning, det kan skilja sig mycket pga många olika faktorer.

Jag hoppas att när dom släpper basic så kommer dom också släppa nån demo på nått spel så att man själv kan avgöra om det är spelbart hemma hos sig eller vart man nu vill spela.

Medlem
Skrivet av dLiiN:

Kan hålla med om att dom skulle kunna sköta det på ett annat sätt, annonsera ut månaden innan spelsläppen kanske?

Sen att Google väljer att rea ut tomb raider några dagar innan det släpps till pro medlemmarna är ju lite fuckat.

Snart är basic här och man kan behålla spelen man köpt under sin tid som pro medlem (med rabatt) och därför är det väl vettigt antar jag?

JAG TYCKER att Google borde kallat founders och premier för Early access och basic för launch!

Vänta på basic för att sitta och spela i 720p år 2020? Nej tack.
Stadia är skräp.
Förhoppningsvis är det dött inom ett år eller två.

Medlem
Skrivet av loerk:

Vänta på basic för att sitta och spela i 720p år 2020? Nej tack.
Stadia är skräp.
Förhoppningsvis är det dött inom ett år eller två.

1080p* helt ok enligt mig för en GRATIS tjänst.
Har man högre krav så finns ju Pro.

Medlem
Skrivet av dLiiN:

Jag skulle kunna tänka mig lira allt utom typ CS på Stadia, destiny 2 funkar skitbra, väljer hellre att starta stadia än ps4an.
Så jävla smidigt.
Latensen känner man endast om man spelar destiny via Chrome med mus och då är den minimal.

Tänk dig att gå tillbaka från 240/144hz på CS till 60hz, det är lite jobbigt i början men det är helt klart spelbart.

detta är min uppfattning, det kan skilja sig mycket pga många olika faktorer.

Jag hoppas att när dom släpper basic så kommer dom också släppa nån demo på nått spel så att man själv kan avgöra om det är spelbart hemma hos sig eller vart man nu vill spela.

"Under den här veckan med Stadia har tjänsten betett sig oförutsägbart. På FZ-kontoret är den irrationell, spattig, ologisk. Vissa gånger flyter allt, andra har det känts som att spela i 10 fps."

Att betala 130 spänn i månaden för att praktiskt taget endast slippa 30 sec boot-up på sin hemkonsol känns inte helt värt.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

det är ju inte dyrt att skaffa konsoll idag, man kan köpa en beg ps4 slim för små pengar idag, så slipper man alla problem vad stadia innebär..

Samt att spelen är sjukt billiga till PS4. Har inte exakta priset framför mig, men tror att man sparar många hundralappar per spel. Och då är man garanterad att äga dem, om man köper fysiskt.

Stadia kommer aldrig att fungera med nuvarande affärsmodell. Som mer eller mindre alla säger, kör Netflix/Spotify modell så kan det funka. Snart kommer Xcloud vilket, tillsammans med PS Now, kommer att köra över Stadia om de inte skärper sig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kan inte riktigt försvara köpet av stadia pro när man idag kan köpa en xbox one s digital för 990.
ok, den tog visst slut direkt men 1200 finns fortfarande.
sen kan man bara lägga till gamepass så får man en jävla massa spel. billigare än stadia.

Medlem

Detta är även en review av redatören på FZ Tomas Helenius... Som precis som de flesta andra verkar såga denna tjänst bara för att det inte passar dem och dom bor på fel plats. Ni är välkomna hem till mig vilken dag som helst att testa Stadia som det ska fungera... Sthlm verkar inte vara så bra, så kanske flytta till västra götaland som alla riktiga människor?! Läst vad du skriver men du ser ju själv att en fet lina in i huset på kontoret betyder ju inte att ni på FZ redaktionen har det dedikerat till just er. Säkert 1000 pers som använder samma och vissa en del krävande saker som att följa r/teenNSFW kanaler som äter upp erat bredband. Vi är 4 personer på en 250mbit och jag har aldrig ens märkt av att jag spelar på en stream. Polaren som bor mitt i gbg med 10/10 uppkoppling märker inte att han spelar online förrutom att han har lägre upplösning än mig. Han spelade dessutom stadia idag på en riktigt dålig windows portable maskin utan problem. Det är väl typ i3, 4gb ram och har inte ens ett dedikerat grafikkort. Its the future, ni behöver bara skaffa er bättre uppkoppling i sthlm tydligen. Sjukt att jag på landet har bättre än er... Recensera det under samma förhållanden som dom som har en bra upplevelse innan innan ni kastar skit på det. Det är ju inte stadia som suger, utan eran situation.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Kan inte riktigt försvara köpet av stadia pro när man idag kan köpa en xbox one s digital för 990.
ok, den tog visst slut direkt men 1200 finns fortfarande.
sen kan man bara lägga till gamepass så får man en jävla massa spel. billigare än stadia.

vem fan köper en konsol när streaming is the shit? 1200 spänn för en S?! det är ungefär som att spela Crysis på en chromebook. Misstänkar att du inte ens äger stadia eller ett pro?!

Medlem
Skrivet av robbis:

Detta är även en review av redatören på FZ Tomas Helenius... Som precis som de flesta andra verkar såga denna tjänst bara för att det inte passar dem och dom bor på fel plats. Ni är välkomna hem till mig vilken dag som helst att testa Stadia som det ska fungera... Sthlm verkar inte vara så bra, så kanske flytta till västra götaland som alla riktiga människor?! Läst vad du skriver men du ser ju själv att en fet lina in i huset på kontoret betyder ju inte att ni på FZ redaktionen har det dedikerat till just er. Säkert 1000 pers som använder samma och vissa en del krävande saker som att följa r/teenNSFW kanaler som äter upp erat bredband. Vi är 4 personer på en 250mbit och jag har aldrig ens märkt av att jag spelar på en stream. Polaren som bor mitt i gbg med 10/10 uppkoppling märker inte att han spelar online förrutom att han har lägre upplösning än mig. Han spelade dessutom stadia idag på en riktigt dålig windows portable maskin utan problem. Det är väl typ i3, 4gb ram och har inte ens ett dedikerat grafikkort. Its the future, ni behöver bara skaffa er bättre uppkoppling i sthlm tydligen. Sjukt att jag på landet har bättre än er... Recensera det under samma förhållanden som dom som har en bra upplevelse innan innan ni kastar skit på det. Det är ju inte stadia som suger, utan eran situation.

Herregud, lugna ner dig. "Recensenten tycker inte likadant som mig, han måste ha fel", det funkar inte så, finns en hel del faktorer som går in i bedömningen samt att det dessutom kan lika gärna betyda att FZ har högre standarder än dig, utöver det finns det ju den absolut största faktorn, dvs. att RECENSIONER ÄR 100% SUBJEKTIVA, de beror BARA på recensentens upplevelse och ingen annans.
Om du inte håller med, så är du välkommen att skriva en recension kring dina egna upplevelser så kan ju denna recensent komma in och säga hur fel du har och att du är dum i huvudet att prisa det så mycket, då får du se hur absolut meningslösa såna här uttalanden är.

Sen fungerar allting vid optimala förhållanden, är mycket viktigare att veta hur det fungerar i alla andra situationer, och så är hastighet och uppkoppling inte allt, vet inte om du läste recensionen men den gick igenom affärsmodellen, Stadias funktioner och tjänster, dyra spel etc. vilket alla går in i slutbetyget (läs: subjektivt).

Medlem

Jag må vara ensam i att säga detta, och jag är lite förvånad själv, men allt funkade asbra med Stadia när jag provade igår. Satt dock på en väldigt bra lina och har koll på hur mitt nätverk fungerar utan och innan. Inget tjaffs om någonting.

Efter allt negativt som jag läst var jag förvånad över hur smidigt det var och hur lite konstigheter det varit med kommunikation eller något annat. Jag fick mitt mail med aktiveringskoden en vecka innan hårdvaran kom, hårdvaran var väldigt lätt att installera och fungerade ootb och allt flöt på i "4K" i Destiny 2 och Samurai Showdown eller vad det nu heter.

Mitt enda klagomål är att utbudet för spel är begränsat samt att det är otroligt dyrt med spel som är i ett sådant "virtuellt" format. Kan tycka att om man pröjsar 99kr/mån borde det vara mer eller mindre gratis att spela (iaf med en tidsbegränsning, om det nu måste finnas).

Redaktör
Skrivet av robbis:

Detta är även en review av redatören på FZ Tomas Helenius... Som precis som de flesta andra verkar såga denna tjänst bara för att det inte passar dem och dom bor på fel plats. Ni är välkomna hem till mig vilken dag som helst att testa Stadia som det ska fungera... Sthlm verkar inte vara så bra, så kanske flytta till västra götaland som alla riktiga människor?! Läst vad du skriver men du ser ju själv att en fet lina in i huset på kontoret betyder ju inte att ni på FZ redaktionen har det dedikerat till just er. Säkert 1000 pers som använder samma och vissa en del krävande saker som att följa r/teenNSFW kanaler som äter upp erat bredband. Vi är 4 personer på en 250mbit och jag har aldrig ens märkt av att jag spelar på en stream. Polaren som bor mitt i gbg med 10/10 uppkoppling märker inte att han spelar online förrutom att han har lägre upplösning än mig. Han spelade dessutom stadia idag på en riktigt dålig windows portable maskin utan problem. Det är väl typ i3, 4gb ram och har inte ens ett dedikerat grafikkort. Its the future, ni behöver bara skaffa er bättre uppkoppling i sthlm tydligen. Sjukt att jag på landet har bättre än er... Recensera det under samma förhållanden som dom som har en bra upplevelse innan innan ni kastar skit på det. Det är ju inte stadia som suger, utan eran situation.

Om det hade stått ”Västra Götaland -där riktigt folk bor” som systemkrav så hade jag testat där. Men det gör det inte, utan bara olika uppkopplingshastigheter, och jag har testat två olika. En funkar mest bra, en dåligt ibland (spel-pc), ok ibland (Chromecast) hyfsat bra (jobb-laptop). Speldatorn har konsekvent funkat sämst, så jag har svårt att se att det beror på överbelastad lina.


signatur
Medlem
Skrivet av robbis:

vem fan köper en konsol när streaming is the shit? 1200 spänn för en S?! det är ungefär som att spela Crysis på en chromebook. Misstänkar att du inte ens äger stadia eller ett pro?!

Yaaaaay... latency... begränsat utbud... sämre grafik än pc... ojämn upplevelse om man inte kopplar in det i en hundra lina... "the shit"...

Medlem
Skrivet av dLiiN:

Jag tänkte typ så här istället:
"Kul!
Skulle aldrig ens komma på tanken att köpa spelet själv, kul att testa."

Jo men det skulle släppts tillsammans med något annat åtminstone. Det är meningen att det ska fungera lite som en "System Seller".

Medlem

Går det att läsa spelpriserna någonstans? Alltså vad spelen kostar, elle måste man skaffa stadia för det?

Medlem

Man har följande länk: https://stadia.google.com/store(kom upp igår eller idag)

men vet inte hur mycket den hjälper dig om du inte har konto tyvärr. Annars finns där säkert sidor som har listat det om man googlar lite.

Generellt är det rätt dyrt dock. Darksiders Genesis släpptes igår för 429. Prisjakt säger att generella priset för PC versionen ligger på 299kr. Samtliga PRO rabatter försvann häromdagen och inga nya finns att synas och inget har uttalats på deras twitter eller liknande..

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Jag må vara ensam i att säga detta, och jag är lite förvånad själv, men allt funkade asbra med Stadia när jag provade igår. Satt dock på en väldigt bra lina och har koll på hur mitt nätverk fungerar utan och innan. Inget tjaffs om någonting.

Gratulerar, men att Stadia funkar bra för dig betyder ju inte att det funkar bra för andra.

Skrivet av Landelusen:

...och allt flöt på i "4K" i Destiny 2 och Samurai Showdown eller vad det nu heter.

Problemet är bara att Destiny 2 på Stadia är låst till 1080p och med medium settings. Du borde läsa på https://www.windowscentral.com/google-stadia-doesnt-run-destiny-2-and-red-dead-redemption-2-4k-resolution-exhibits-more-input-lag "Now comes the part about resolution. According to Google, all games on Stadia can run at 4K resolution and 60 FPS. Digital Foundry found out that that wasn't the case. Destiny 2 may run at 60 FPS on Stadia, but it's locked to 1080p. This means that it looks incredibly blurry on a 4K display since it's being upscaled and is just a video stream. ".
Praktfiasko för alla som sitter med sina dyra 4K TV med andra ord.

Medlem
Skrivet av devilrat:

Gratulerar, men att Stadia funkar bra för dig betyder ju inte att det funkar bra för andra.
Problemet är bara att Destiny 2 på Stadia är låst till 1080p och med medium settings. Du borde läsa på https://www.windowscentral.com/google-stadia-doesnt-run-destiny-2-and-red-dead-redemption-2-4k-resolution-exhibits-more-input-lag "Now comes the part about resolution. According to Google, all games on Stadia can run at 4K resolution and 60 FPS. Digital Foundry found out that that wasn't the case. Destiny 2 may run at 60 FPS on Stadia, but it's locked to 1080p. This means that it looks incredibly blurry on a 4K display since it's being upscaled and is just a video stream. ".
Praktfiasko för alla som sitter med sina dyra 4K TV med andra ord.

Haha, har du tråkigt hemma eller? Vet inte om du läste allt jag skrev, men jag beskrev bara hur det fungerade för mig och försökte ta höjd för kommentarer som dina. Skrev att jag hade väldigt bra uppkoppling och satte 4K inom citationstecken för att påskina att jag förstår kompromissen, så jag är väldigt påläst och medveten, men uppskattar länken om någon annan vill ha info! Ha en kalastrevlig helg

Medlem
Skrivet av devilrat:

Gratulerar, men att Stadia funkar bra för dig betyder ju inte att det funkar bra för andra.
Problemet är bara att Destiny 2 på Stadia är låst till 1080p och med medium settings. Du borde läsa på https://www.windowscentral.com/google-stadia-doesnt-run-destiny-2-and-red-dead-redemption-2-4k-resolution-exhibits-more-input-lag "Now comes the part about resolution. According to Google, all games on Stadia can run at 4K resolution and 60 FPS. Digital Foundry found out that that wasn't the case. Destiny 2 may run at 60 FPS on Stadia, but it's locked to 1080p. This means that it looks incredibly blurry on a 4K display since it's being upscaled and is just a video stream. ".
Praktfiasko för alla som sitter med sina dyra 4K TV med andra ord.

Känner inte själv att det är "incredibly blurry" på min 4k tv iallafall och har samma upplevelse som Landelusen. Det är främst på datorn jag känner att spelen är lite väl suddiga för att jag verkligen ska trivas med det.

Att allt körs på medium osv stör mig inte nämnvärt. Jag märker av det dom första 5-10 minuterna sen är man van eller nått och man bara spelar på(märker samma sak med t.ex PSVR som ofta visar suddiga spel med nedsatta visuella effekter, men man vänjer sig och har kul sen istället).

Hade varit kul om dom lyckas med detta och kan förbättra det dom har nu, för när det funkar bra funkar det riktigt bra.

and then there was silence.


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Jag skulle absolut kunna tänka mig Stadia om det bara gick att crossplaya vissa spel (Typ Divison 2) med PC.

Men när det sker så tror jag inte att mina vänner spelar Divison 2 längre.

Dags för video recensioner? Vem läser år 2020 ?

Medlem

Worst console launch ever, Google Stadia: https://youtu.be/m0OYCMkr-_Q

123
Skriv svar