Vi recenserar Netflix Witcher-serie!

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

[har ännu inte tittat]
Har lirat de första två spelen och det första var en stor favorit på den tiden. Men det jag hör om actionscenerna så blir jag verkligen inte glad och det känns som julhelgen blir allt mindre eftertraktad. Vad jag minns av spelen så var det inte den typen av action där man hoppar runt och rider på tentakler. Känns för superhjälteaktigt.

Geralt har i min mening alltid varit mer på den lugnare sidan, även om han gjort vad som krävs, men definitivt ingen Spindelmannen eller Batman.

Om jag inte hört att serien blir bättre så hade jag förmodligen slutat titta efter detta. Och nej, jag är inget fan av superhjältefilmer och alla dessa överdriva actionsekvenser.

I 2an hoppar man ju runt och springer/rider på tentalker och grejer när man dödar den där... ja, vad den nu heter, tentakelmonstret i floden.

Medlem

Skönt med en CG-fri överläpp 🙃

Medlem

kul å se att alla verkar gilla. jag har mkt höga förhoppningar och ska spara till en riktigt bra kväll


signatur

//monster

Medlem

Har tittat färdigt på säsongen och skulle just nu ge det hela en svag 8/10. Serien är bra, men lite ojämn pacing, pungrustningar och halvdan CGI gör att det inte når längre än så.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Näe, jag har inte spelat The Witcher. Eller något annat Final Fantasy än halva sjuan. Något Hideo Kojima-spel. Säkert en rad andra spel. Å andra sidan har jag skrivit om spel i snart 20 år.

Du har inte missat nått enligt mig.

Medlem

Har kollat första avsnittet. Hade förväntningen att det skulle vara riktigt uselt. Sen tappade jag nästan hakan. Va det är ju riktigt bra! Då har jag läst alla böckerna och spelat del 1-3.
Jag skippar att jämföra hur storyn är mot vad jag vet om the Witcher i sig. Känns onödigt att detaljkolla alla story "fel". Men jag kommer definitivt att fortsätta kolla. Var riktigt snygga blodiga strider och Geralts närstridsscener var bra gjorda. Så en tråkig jul känns räddad.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Har tittat färdigt på säsongen och skulle just nu ge det hela en svag 8/10. Serien är bra, men lite ojämn pacing, pungrustningar och halvdan CGI gör att det inte når längre än så.

Att du ens sätter ett så pass högt betyg på hela säsongen ger mig ju ytterligare skäl att kolla. Innan jag började kolla tänkte jag blir det för dåligt stänger jag av.

Medlem

3,5/5 eller 6,5/10 är mitt betyg. Serien hade behövt en större budget med allt vad det innebär.
Min referens är spelserien.

Medlem

Fan vilka snygga svärdsfighter det är, och Cavill är grymt bra som Geralt!

Sen finns det en del "konstigheter" som varför är alla Cintra soldater och slåss på ett öppet fält istället för att ta sig an motståndarna från murarna i deras befästa stad? Har de inte sett The Holy Grail? Alla vet att fransmännen inte går att slå när de befäst sig bakom höga murar. Inte ens om man bygger en träkanin att gömma sig i

Medlem

Första avsnittet nu sett! Gillart som fan! Riktigt fin koreografi! Ska försöka dock att inte bingea allting som jag precis gjorde med The Expanse säsong 4 dock

Kom igen nu tvekare! In på Netflix och njut med er!

Medlem

@Över45: Det kan gå ner till 7/10 när jag sugit på karamellen lite till. Man ska se det för vad det är, det är inte GoT med hundratals miljoner i budget per avsnitt.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Serien är bra..men ser hellre ett The Witcher 4 utvecklat av CDPR än en till säsong av det här!

Medlem
Skrivet av Deli:

Serien är bra..men ser hellre ett The Witcher 4 utvecklat av CDPR än en till säsong av det här!

varför då?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

FM-guru
F.d. Sisyr

Sett första avsnittet och vet inte om tummen är upp eller ned, men jisses vad jag störde mig på musiken i serien. Den spelas ju hela tiden!

Är det en sorglig scen så spelas hög, sorglig musik. Är det en romantisk scen så spelas hög, romantisk musik. Är det en våldsam scen så, ja, ni fattar.

Påminner mig om amerikanska realityserier så som alla matlagningsprogram etc där man känner sig manade att dunka hög musik, hela tiden. Inte nice.

Fightscenen mot slutet av avsnittet var dock kvalitet, synd att inte övriga stridsscener fram till dess höll samma nivå.

EDIT: Annars känns det lite som The Witcher kan gå samma väg som Spartacus - en serie som efter en skakig start (än idag tycker jag att de första avsnitten är direkt usla) växte till en personlig favorit. Grunden finns där.

Medlem

Tycker den är mycket bra än så länge men har en del problem exempelvis är dialogen cringy som fan ibland. "Yikes" liksom, lol.

Medlem

Gillar serien skarpt, inte mycket att klaga på, men läser man här förstår man varför folket idag har svårt tycka om någonting alls....herregud att klaga/rösat ner serien för skit grejer/konstiga saker.


signatur

Spela spel är kul ibland.

NuZ
Testpilot
Skrivet av kEJTLiN:

3,5/5 eller 6,5/10 är mitt betyg. Serien hade behövt en större budget med allt vad det innebär.
Min referens är spelserien.

Du menar alltså att du satt 8h på en dag och kollade på en serie du ”bara” 6,5 i betyg?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

gudars skymning vad har dom gjort med triss. älskade triss
hennes hår..tapapde hakan hennes ögon..ne nu blev jag besviken värre..hon ser typ lite tantig ut och inte en stek het rödhårig ung tjej


signatur

New life, New hope

Geeks Gaming
Skrivet av kalle.lindestrom:

gudars skymning vad har dom gjort med triss. älskade triss
hennes hår..tapapde hakan hennes ögon..ne nu blev jag besviken värre..hon ser typ lite tantig ut och inte en stek het rödhårig ung tjej

Blev lite chockad jag med, dock fungerar hon för övrigt

Medlem
Skrivet av NuZ:

Du menar alltså att du satt 8h på en dag och kollade på en serie du ”bara” 6,5 i betyg?

Först verkar det som att du tycker 8h i sträck är mycket att investera i något man inte tycker om, sedan skriver du "bara" inom citationstecken precis som om betyget 6,5 inte är speciellt lågt.

Jag hade ingen aning om vilken budget serien fått, det blev uppenbart i och med första avsnittet. Att man därför måste spara in på vissa områden kan jag förstå och i viss mån bortse ifrån, även om det i min värld oundvikligen sänker helhetsintrycket. De två tydligaste exemplen kan vara specialeffekter och känslan av storslagenhet, de har nog till och med en hel del med varandra att göra.

Något jag inte klarar av att bortse ifrån är att vissa av skådespelarna var direkt dåliga även om det ibland säkert kan förklaras med att manuset lämnade mycket att önska. Klippningen förstörde också en hel del, serien hade garanterat mått bra av att vara cirka fem avsnitt längre för att utveckla världen och karaktärerna ordentligt.

Seriens absoluta räddning för min del var Geralt och i viss mån Yennefer. Triss och Jaskier/Dandelion var däremot inte alls vad jag hade hoppats på.

Förhoppningen inför säsong två är att den blir bättre, en förhoppning som faktiskt känns någorlunda rimlig.

Medlem

Påminner om denna generationens "Hercules" och "Xena", lite som en söndags-matiné, en mysig-serie som man gärna kollar när är förkyld och hemma från jobbet. Lite halvtaskig CG, corny dialog, helt ok fight-koreografi. Jag gillade den overall förutom att vissa scener är lite väl utdragna med massa prat som inte ger en så mycket.

Medlem

Annat än att tidshoppen var lite förvirrande (men man fattade till sist hur allt hängde ihop), så har det här potential att bli en fantastisk serie, första säsongen var riktigt bra, mycket exposition nu i början såklart men jag ser mycket fram emot hur de ska tackla storyn när den verkligen börjar på riktigt, fick ju en liten glimt av "Ithlinne's Prophecy" redan. Solklar 8/10, närmar sig Game of Thrones, men behöver kanske lite mer intrig (vilket de kommande böckerna har gott om, dvs. om serien nu ska följa dem).

Skrivet av Zensu:

Första avsnittet nu sett! Gillart som fan! Riktigt fin koreografi! Ska försöka dock att inte bingea allting som jag precis gjorde med The Expanse säsong 4 dock

Kom igen nu tvekare! In på Netflix och njut med er!

Det misslyckades jag med direkt, precis som med The Expanse.

Medlem
Skrivet av Deli:

Serien är bra..men ser hellre ett The Witcher 4 utvecklat av CDPR än en till säsong av det här!

Tror du att det är samma klick som gör spelet och serien?

NuZ
Testpilot
Skrivet av kEJTLiN:

Först verkar det som att du tycker 8h i sträck är mycket att investera i något man inte tycker om, sedan skriver du "bara" inom citationstecken precis som om betyget 6,5 inte är speciellt lågt.

Jag hade ingen aning om vilken budget serien fått, det blev uppenbart i och med första avsnittet. Att man därför måste spara in på vissa områden kan jag förstå och i viss mån bortse ifrån, även om det i min värld oundvikligen sänker helhetsintrycket. De två tydligaste exemplen kan vara specialeffekter och känslan av storslagenhet, de har nog till och med en hel del med varandra att göra.

Något jag inte klarar av att bortse ifrån är att vissa av skådespelarna var direkt dåliga även om det ibland säkert kan förklaras med att manuset lämnade mycket att önska. Klippningen förstörde också en hel del, serien hade garanterat mått bra av att vara cirka fem avsnitt längre för att utveckla världen och karaktärerna ordentligt.

Seriens absoluta räddning för min del var Geralt och i viss mån Yennefer. Triss och Jaskier/Dandelion var däremot inte alls vad jag hade hoppats på.

Förhoppningen inför säsong två är att den blir bättre, en förhoppning som faktiskt känns någorlunda rimlig.

Ja men fortfarande är 8h i sträck mycket för en 3/5 serie när man kan jobba eller umgås med familjen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Geeks Gaming

@kEJTLiN: Triss som skådespelare är bra men utseendet är man du färgad efter spelen (iaf i mitt fall, Go team triss! ).
Dandelion känns ganska klockren om man tänker på spelen. Går man efter böckerna så fick jag en annan uppfattning om samspelet mellan Geralt och honom.

Avstängd
Skrivet av Fiddi:

Annat än att tidshoppen var lite förvirrande (men man fattade till sist hur allt hängde ihop), så har det här potential att bli en fantastisk serie, första säsongen var riktigt bra, mycket exposition nu i början såklart men jag ser mycket fram emot hur de ska tackla storyn när den verkligen börjar på riktigt, fick ju en liten glimt av "Ithlinne's Prophecy" redan. Solklar 8/10, närmar sig Game of Thrones, men behöver kanske lite mer intrig (vilket de kommande böckerna har gott om, dvs. om serien nu ska följa dem).

Det misslyckades jag med direkt, precis som med The Expanse.

Jag gillade inte alls hur det hoppade i tiden hela jäkla tiden. Har sett alla 8 avsnitt nu och ger det 5/10. Men jag tyckte inte första säsongen av Game of thrones var så bra heller så jag hoppas denna blir bättre nästa säsong, och gärna mindre hopp i tiden i den.

Hade varit bättre om dom hade startat från början och kört på framåt i tiden i stället för att hoppa bakåt stup i kvarten, man blev bara förvirrad. Men striderna var bra gjorda och "slutstriden" för denna säsong var mäktig.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Ja men fortfarande är 8h i sträck mycket för en 3/5 serie när man kan jobba eller umgås med familjen

Om man inte har jobb eller familj då? Vad gör man då enligt dig?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Har kollat igenom serien nu, tyckte serien var riktigt bra. Gillade inte andra avsnittet bara, kändes som att det avsnittet var regisserat av snubbar som gör b-serier. Men resten av serien var riktigt bra.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Det blåser iaf inte lika mycket i serien som i spelet.

Medlem

Hmm, efter att sett 4 avsnitt har jag blivit sugen att spela witcher 3. Har faktiskt hoppat denna tidigare då det helt enkelt inte funnits i tid. Kan man hoppa in i 3an utan att spelat 1 och 2?

Skriv svar