CD Projekt Red försonas med Witcher-pappan Andrzej Sapkowski

Robot
CD Projekt Red försonas med Witcher-pappan Andrzej Sapkowski

Efter fler år av käbbel har man stärkt sitt framtida samarbete.

#CD-projekt-red, #Sapkowski, #The-Witcher, #nyhetstips


Medlem

Härligt att båda parter nu är överens Förhoppningsvis leder till något ännu smarrigare framöver!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

CD Projekt har ju verkligen hanterat det på bästa sätt. Tyvärr kan man väl inte säga detsamma om Andrzej. Girig värre även om man förstår honom en smula.

Medlem

Hahaha, fan vad sorgligt att Sapkovski endast tog 90 lakan för sitt verk från början. Jag vet att han inte trodde på det men det var fan sorgligt..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jäklar vad han måste ha ångrat sitt val 😆

Medlem

Haha, skyll dig själv gubbe säger jag. Han fick erbjudandet men tackade nej.

Medlem

Han fick väl en rejäl slant av Netflix, så nu är allt glömt och förlåtet och han är redo att försonas med CD Projekt.

Medlem

Bra att de försonats antar jag men tycker författaren verkar helt störd...Gör det ju inte bättre av att han uttalat sig om hur spelen inte haft någon påverkan på böckernas popularitet XD

Nåväl, nu kanske det kan bli mer spel i Witcher-världen utan några juridiska bekymmer dem emellan!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

CD Projekt har ju verkligen hanterat det på bästa sätt. Tyvärr kan man väl inte säga detsamma om Andrzej. Girig värre även om man förstår honom en smula.

Det hela baseras på en del missförstånd. Tydligen så har de aldrig varit arga på varandra på det sättet som Internet har målat upp det, flera sidor som har överdrivit det hela. Däremot så tyckte han att Witcher hade varit lika stort även utan spelen och det tror jag ingen håller med om.

Medlem

Nu känner jag inte till historien men det är väl inte mer än rätt? Om de kom överrens om 90 papp och han fick det så finns det väl inget att klaga på, en deal är en deal liksom.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det hela baseras på en del missförstånd. Tydligen så har de aldrig varit arga på varandra på det sättet som Internet har målat upp det, flera sidor som har överdrivit det hela. Däremot så tyckte han att Witcher hade varit lika stort även utan spelen och det tror jag ingen håller med om.

Jag håller med. Det är nog väldigt många, mig själv inkluderat, som aldrig hade hört talas om The Witcher före det första spelet i serien släpptes.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

gubben fick nog säkert sina miljoner så nu är alla nöjda o glada.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det hela baseras på en del missförstånd. Tydligen så har de aldrig varit arga på varandra på det sättet som Internet har målat upp det, flera sidor som har överdrivit det hela. Däremot så tyckte han att Witcher hade varit lika stort även utan spelen och det tror jag ingen håller med om.

Lite så, vad är sannolikheten att Netflix hade gjort en serie utan spelen? Obefintlig!

Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag håller med. Det är nog väldigt många, mig själv inkluderat, som aldrig hade hört talas om The Witcher före det första spelet i serien släpptes.

Har läst en översättning av första boken och ja... den är inte så bra skriven. Möjligt att den är bättre på originalspråket men tror inte det, samt att den officiella översättningen till serien kom 2018 så nej, inte riktigt att den hade varit känd utan spelen :).

Medlem
Skrivet av Esri:

Det hela baseras på en del missförstånd. Tydligen så har de aldrig varit arga på varandra på det sättet som Internet har målat upp det, flera sidor som har överdrivit det hela. Däremot så tyckte han att Witcher hade varit lika stort även utan spelen och det tror jag ingen håller med om.

Jag ska ärligt talat medge att jag inte följt det speciellt mycket djupare än vad som skrivits på spelsidor/CD Projekts hemsida. Helt klart så hade ju inte böckerna fått samma uppmärksamhet utanför Polen om inte spelserien gjorts.
Jag själv köpte faktiskt en av hans böcker efter jag spelat The Witcher 3.

Medlem

Tycker serien var helt okej! Vill gärna se mer, är igång och kör igenom 3:an igen. Fan vilket bra spel det är.. CD projekt måste bygga vidare på serien, är de bara jag som gillar Geralt btw? Och hans muttrande skeptiska beteende?

Medlem
Skrivet av Cladrius:

är de bara jag som gillar Geralt btw? Och hans muttrande skeptiska beteende?

Geralt är ju kung😃.

Medlem

Ta alltid intäkter. Annars kan ni själva hamna i den här situationen. Han har världens tur att Polen nyligen antog en ny lag som gjorde det här möjligt. Tror inte att samma lag finns i Sverige.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ta alltid intäkter. Annars kan ni själva hamna i den här situationen. Han har världens tur att Polen nyligen antog en ny lag som gjorde det här möjligt. Tror inte att samma lag finns i Sverige.

Vilken lag? Var är det för skillnad mellan Polen och Sverige i det här fallet? Låter intressant

Medlem

Ungefär samma ångest som infann sig i Leffe Loket Olsson när han tacka nej till 50 öre för varje Bingo-lott kan jag tänka. Sägs att Bingo-Berra fick trösta gubben i flera år efter med stegar, färgfemmor och duttpennor!

Medlem
Skrivet av baxtex:

Nu känner jag inte till historien men det är väl inte mer än rätt? Om de kom överrens om 90 papp och han fick det så finns det väl inget att klaga på, en deal är en deal liksom.

Nja, jag antar att när avtalet skrevs och serien ännu inte var populär, så ansågs det nog inte vara så noga exakt hur det slutgiltiga skriftliga avtalet utformades. Avtalet kan ha varit ganska spretig när det gäller framtida titlar och andra rättigheter som inte rör just spelet så som grafiska noveller, brädspel och merchandise som det står i texten.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Tycker serien var helt okej! Vill gärna se mer, är igång och kör igenom 3:an igen. Fan vilket bra spel det är.. CD projekt måste bygga vidare på serien, är de bara jag som gillar Geralt btw? Och hans muttrande skeptiska beteende?

Efter flera genomspelningar är Geralt fortfarande kanske min absoluta favorit protagonist, ever. ❤

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vilken lag? Var är det för skillnad mellan Polen och Sverige i det här fallet? Låter intressant

Jag vet inte exakt vad den lagen heter. Men en relativt ny lag i Polen som säger att kreatörer kan kräva mera pengar på sina verk om det är en succé typ. Det var, ska vi säga, kanske 12+ månader sedan den lagen klubbades igenom i Polens riksdag (eller vad den nu heter). Och så fort den gick igenom så var han, författaren, på CD Project Red med sina advokater. Men den deal som CDPR och han gjorde för 90000 var långt innan. Så detta är typ endast Good-Will från CDPRs sida. Att gå med på en större belopp. Det är inte så att dem inte har den cashen i kaffeburken. Och skulle CDPR ha viljat statuera ett exempel av honom skulle nog Polens rättssystem ha gått på CDPR sida.

Han sålde. Såg att efter spel NUMMER 3 att det blev en sådan succé och då vill ha mera pengar.

Jag tror inte att en sådan lag finns i Sverige. Tror inte att det är en EU låg heller.

Gnällkuk

Av princip kommer jag aldrig köpa en enda bok i hans serie, vidrig gubbe. All eloge till CDPR.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Tycker serien var helt okej! Vill gärna se mer, är igång och kör igenom 3:an igen. Fan vilket bra spel det är.. CD projekt måste bygga vidare på serien, är de bara jag som gillar Geralt btw? Och hans muttrande skeptiska beteende?

Jag gillar Geralt som fasen. Förstår inte alls de som gnäller på att han är bitter och sur. Det finns en stor humor och värme bakom hans fasad. Samt att man ju själv får forma honom en hel del som spelare.

En rakt av briljant skriven karaktär, vill jag påstå.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Detta är väl det bästa som kunde hända.
Till slut blir folk nöjda och kan gå vidare.

Medlem

Oavsett vad och hur saker varit innan så är det är väl fint att dom kommer överens nu och att Sapkowski inte längre känner sig blåst.

Medlem

Sapkowskis son dog detta året, han blev 47 år gammal.

Enligt Sapkowski så skapade han Witcher serien mer eller mindre för sin son när sonen var bortrest men släppte inte den officiellt förrän senare under 90-talet pga kommunismen inte tillätt ett skit förrän dess.

Detta kan ha påverkat CDPRs beslut.


signatur

Ordo Ab Chao

1
Skriv svar