Star Wars: The Rise of Skywalker är sjuukt bra!

Medlem

Såg filmen igen idag.
Tyckte den var mest OK första gången, med en del saker jag störde mig på.
Nu andra gången gillade jag den mer. Riktigt bra Star Wars. Och en del saker jag störde mig på försvann nu när man såg filmen en andra gång.
8/10

Men jag gillade också The Last Jedi, även om den som en del i en trilogi makes no sense.

Medlem

Man skrotade Luke centralfiguren på ett förnedrande sätt redan innan.

Och I den här så plockar man bort hela poängen med 4,5,6 genom att magiskt ta tillbaka "skurken" som förintades i sina beståndsdelar, förutom massor med "plotholes" som räcker till en hel sil.

De har förstört det här IP't precis lika effektivt som man gjorde i sista Terminator filmen, förstörde grunden/meningen med de två första klassiska filmerna endast 5minuter in.

Agenda/politik går som en slakt på steroider genom populärkulturen.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Releasehästryttare
Medlem

Red Letter Media är inte heller så förtjusta i filmen:

Mike, med glimten i ögat: "I don't want to say if you legitimately liked this film you have a low IQ, but if you legitimately liked this film you have a low IQ". ^^

Förstår inte hur dom kan hålla sig för skratt när dom läser tweetsen i början haha.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Star Wars timeline:
https://9gag.com/gag/aAgKKwd


signatur

autograph

Medlem

Såg den med tjejen på lillejul och eftersom hon gillade den så kan man räkna ut med röven och en krita att jag inte gjorde det.

Trots att jag är fanboy deluxe så kan jag inte säga att denna är bra. Den har absolut sina höjdpunkter och bild och ljud är i världsklass. Det blir tydligt att man inte hade en plan med dessa tre filmer utan man har kört sitt egna disneyrace och jj hade inte mycket val inför denna filmen.

Trots det så väljer de att stänga några hål och sedan öppna upp x nya som man egentligen inte får några svar alls på då tempot är i 400 precis hela tiden. Man kan jämföra det med sista säsongen av GOT, det är pang på, speedtravel, pang på, speed igen och så håller det på i hela filmen. Man hinner inte känna ngt alls och när chewie och Frick blir de som levererar mest känsla i sista delen i denna saga så säger det allt egentligen.

Jag ger den 4/10 och då mest baserat på hantverket och inte storyn, extremt besviken på detta.

Skägg.
10 Chambers

Såg den tidigare idag och ja, lökigheten var svår att ducka för.

Vad jag inte gillade:

  • Kejsarens comeback från ingenstans. Det enda (vad jag vet) som hintade om det var skrattet i trailern). Det kändes verkligen som något som de hade behövt bygga upp mer, nu avhandlades det snabbt för att komma vidare med filmen.

  • Scenerna med Leia. Det var så uppenbart att man behövde skriva manus utefter det som redan filmats. Hon kunde ha fått dö i The Last Jedi.

  • Rey är Palpatines barnbarn. Hade läst teorier om att hon (och Snoke) var klonad av Palpatine (alternativt Lukes avhuggna hand) och det hade funkat bättre. När gökade Kejsaren liksom? De orkade inte ens berätta vem av Reynolds föräldrar som var hans barn.

  • Dark Rey. 30 sekunders scen? Specialljussabel? What.

  • Knights of Ren. Var det bara jag som fått för mig att de också var sithpojkar? De tränade ju med Luke tillsammans med Ben Solo

  • Och på tal om Solo. Scenen där Han snackar med sin son. Kanske lökigast i hela filmen. Hoppas Ford fick riktigt bra betalt.

  • Den nya droiden. EE-D, eller Emotion Exposition Droid.

  • Alla problem fick sin lösning inom ett par scener. Lando bara råkade vara utklädd (han måste gilla det) under Indiska Mardi Gras. De stod på exakt rätt plats för att dolk-grejen skulle linjera perfekt med dödsstjärnan. Osv.

  • Kyssen mellan Kylo och Rey. Kom igen.

  • Force Ghost-Luke kan både fånga grejer och använda kraften åt Rey.

  • Den genomgående känslan att den nya trilogin inte håller ihop, att man inte haft en övergripande tanke från film ett till tre.

Puh. En ganska så lång lista och det var bara grejerna som slank ur.

Detta gillade jag:
Förbannat snygg film. Det är svårt att inte bli impad när ILM får till synes oändliga resurser. Specialeffekterna är fantastiska. Enda jag höjde på ögonbrynet åt var de utklädda hästarna.
Att det är slut. Detta var väl en helt ok avslutning ändå men jag har haft större nöje av


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Såg den tidigare idag och ja, lökigheten var svår att ducka för.

Vad jag inte gillade:

  • Kejsarens comeback från ingenstans. Det enda (vad jag vet) som hintade om det var skrattet i trailern). Det kändes verkligen som något som de hade behövt bygga upp mer, nu avhandlades det snabbt för att komma vidare med filmen.

  • Scenerna med Leia. Det var så uppenbart att man behövde skriva manus utefter det som redan filmats. Hon kunde ha fått dö i The Last Jedi.

  • Rey är Palpatines barnbarn. Hade läst teorier om att hon (och Snoke) var klonad av Palpatine (alternativt Lukes avhuggna hand) och det hade funkat bättre. När gökade Kejsaren liksom? De orkade inte ens berätta vem av Reynolds föräldrar som var hans barn.

  • Dark Rey. 30 sekunders scen? Specialljussabel? What.

  • Knights of Ren. Var det bara jag som fått för mig att de också var sithpojkar? De tränade ju med Luke tillsammans med Ben Solo

  • Och på tal om Solo. Scenen där Han snackar med sin son. Kanske lökigast i hela filmen. Hoppas Ford fick riktigt bra betalt.

  • Den nya droiden. EE-D, eller Emotion Exposition Droid.

  • Alla problem fick sin lösning inom ett par scener. Lando bara råkade vara utklädd (han måste gilla det) under Indiska Mardi Gras. De stod på exakt rätt plats för att dolk-grejen skulle linjera perfekt med dödsstjärnan. Osv.

  • Kyssen mellan Kylo och Rey. Kom igen.

  • Force Ghost-Luke kan både fånga grejer och använda kraften åt Rey.

  • Den genomgående känslan att den nya trilogin inte håller ihop, att man inte haft en övergripande tanke från film ett till tre.

Puh. En ganska så lång lista och det var bara grejerna som slank ur.

Detta gillade jag:
Förbannat snygg film. Det är svårt att inte bli impad när ILM får till synes oändliga resurser. Specialeffekterna är fantastiska. Enda jag höjde på ögonbrynet åt var de utklädda hästarna.
Att det är slut. Detta var väl en helt ok avslutning ändå men jag har haft större nöje av

Du summerar det bra. Som nämnt tidigare tycker jag egentligen det är TLJ som är största problemet. Den filmen gick sin egen väg, istället för att fortsätta på vad J.J Abrams satte upp i TFA. TRoS behövde göra nästan allt själv.

Tänk om vi fick Knights of Ren i "TLJ" istället. Bygg upp dem lite, helst deras förhållande till Ben. Lek med tanken att de var vänner när alla tränade hos Luke. De gjorde sedan valet (eller blev manipulerade som Ben verkat bli) att tillsammans gå någon annanstans. Att Ben sedan "förråder" dem som han gör i TRoS och har ihjäl dem hade kunnat bli underbart att få se i filmerna, men Knights of Ren, likt mycket annat, slängs bara bort.

Jag hade också gillat om "TLJ" hade slutat med att första scenen med skeppen i TRoS som kommer upp från ingenstans, att alla får någon form av meddelande, och att Palpatine då utannonserar att han är tillbaka. Fortfarande ganska lökigt, och dumt att han ens är med i filmen till att börja med, men hade garanterat hjälpt en del med vad vi hade.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Fortfarande 86% "user reviews" på Rotten tomato's när jag kikade nyss, lita på oss
Samma som FA fick då alla hade höga förväntningar, tillfällighet?
Metacritic's siffror ligger nog närmare verkligheten.

Disneys bolags och IP grab bådar verkligen skräp för framtiden och oss konsumenter som jag ser det.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Snacka om att gripa efter halmstrån, om inte user scores på IMDB eller Rotten Tomatoes passar agendan måste det så klart vara fejkade åsikter

Förresten, snacka om trist youtube kanal du länkade där, enbart en massa propaganda snack med en subjektivt hatisk agenda.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Jag gillar Star Wars enormt mycket, men kan inte säga ärligt att någon av filmerna någonsin varit särskilt bra rent film-mässigt, det är mängder av hål i logiken och skämt vid konstiga tillfällen, men på det stora hela så är de fantastiska, det är inte så mycket vad som händer i filmerna som är tjusningen, det är universumet som är det coola med det hela.

Tycker alla de nya filmerna passar bra in i serien som helhet, och tycker de var riktigt underhållande att kolla på, fångade Star Wars-känslan perfekt (precis som föregående filmer), sen om man jämför med spel som Knights of the Old Republic är varenda film askass, men de som säger att originaltrilogin är något sorts mästerverk drämmer till nostalgi-trumman lite väl mycket.

Kort sagt, Star Wars är fantastiskt universum, men alla filmerna har sina plus och minus, och tycker ingen av dem är särskilt mycket bättre än de andra, de håller ungefär samma nivå allihop.

Medlem
Skrivet av matt76:

Snacka om att gripa efter halmstrån, om inte user scores på IMDB eller Rotten Tomatoes passar agendan måste det så klart vara fejkade åsikter

Förresten, snacka om trist youtube kanal du länkade där, enbart en massa propaganda snack med en subjektivt hatisk agenda.

?
IMDB's 7 av 10 ligger väl mer i linje med Metacritic's eller?
Och du tycker du nu att Rotten's 86% sedan 6k till nu +51k är trovärdigt?
Åsikter är åsikter, de blir nu inte automatiskt propaganda bara för att de inte råkar stämma med dina.

Ingen kommentar till videon annars i posten närmast?


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Quake-konnässsör

@cb99: Börjar tillhöra allmän kännedom att Rotten Tomato är inte riktigt så bra längre, kanske började som en bra idé, men utvecklade till någon helt annat.

Tror jag väntar till denna film kommer ut på tv innan man ser den, har absolut ingen lust att se den

Medlem

Kan inte direkt säga att Metacritic konton som enbart skapats upp för att ge filmen 1 eller 0 av 10 Är direkt trovärdiga (tittade på flertalet av dem), men det kanske du tycker då (samma åt andra hållet där de gett 10 av 10).

En youtube som nämner ord som ”sjw” brukar jag inte direkt ta på allvar då man redan där vet vilken grupp människor videon riktar sig mot, något som är rätt uppenbart när man sedan tittar på kommentarerna till den.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av cb99:

Fortfarande 86% "user reviews" på Rotten tomato's när jag kikade nyss, lita på oss
Samma som FA fick då alla hade höga förväntningar, tillfällighet?
Metacritic's siffror ligger nog närmare verkligheten.

Disneys bolags och IP grab bådar verkligen skräp för framtiden och oss konsumenter som jag ser det.

Rotten Tomatoes 86% kommer från användare som har verifierat att de har köpt en biljett. Finns inget på metacritic vad jag ser som kräver verifikation, så ett av dem verkar låta vem som helst skapa konton, inte bara ett, och rösta.

Jag vet vilket system som jag litar mer på och som jag tror ligger närmare sanningen.

Eller kanske det hela är en konspiration från filmbolagen som skapar användare och låter dessa köpa biljetter? Eller att de betalar folk för att rösta rätt?

Avstängd

Recension från internets viktigaste person:

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiddi:

Jag gillar Star Wars enormt mycket, men kan inte säga ärligt att någon av filmerna någonsin varit särskilt bra rent film-mässigt, det är mängder av hål i logiken och skämt vid konstiga tillfällen, men på det stora hela så är de fantastiska, det är inte så mycket vad som händer i filmerna som är tjusningen, det är universumet som är det coola med det hela.

Tycker alla de nya filmerna passar bra in i serien som helhet, och tycker de var riktigt underhållande att kolla på, fångade Star Wars-känslan perfekt (precis som föregående filmer), sen om man jämför med spel som Knights of the Old Republic är varenda film askass, men de som säger att originaltrilogin är något sorts mästerverk drämmer till nostalgi-trumman lite väl mycket.

Kort sagt, Star Wars är fantastiskt universum, men alla filmerna har sina plus och minus, och tycker ingen av dem är särskilt mycket bättre än de andra, de håller ungefär samma nivå allihop.

De gamla filmerna är också omtyckta på grund av hur snyggt gjorda de var (och fortfarande är) för sin tid. Det fanns som inget likt Star Wars på den tiden, och originalfilmerna kommer alltid ha sin plats i historieböckerna som en av de bättre trilogierna vi fått på vita duken. De är långt ifrån felfria, men det är mångt och mycket världen de byggde upp, charmen, blandningen mellan sci-fi och fantasi som gjort det så ofantligt stort.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

De gamla filmerna är också omtyckta på grund av hur snyggt gjorda de var (och fortfarande är) för sin tid. Det fanns som inget likt Star Wars på den tiden, och originalfilmerna kommer alltid ha sin plats i historieböckerna som en av de bättre trilogierna vi fått på vita duken. De är långt ifrån felfria, men det är mångt och mycket världen de byggde upp, charmen, blandningen mellan sci-fi och fantasi som gjort det så ofantligt stort.

Ja jo, men om man ska jämföra dem bortsett från det visuella (för givetvis är nyare filmer snyggare, och de här nya är ju specialeffekter och scener helt i världsklass) så tycker jag folk överskattar dem enormt gentemot de här nya filmerna, för de har det du radade upp också, Star Wars-känslan. Får väl ändå kritisera dem från samma ståndpunkt, är ju jäkligt svårt att vara rättvis om man har olika för varje film.

Är såklart helt fritt att tycka om dem mer än de nya, men vissa behandlar ju de nya filmerna som om de vore det värsta som hänt sen förintelsen, och sätter de gamla på en sådan omotiverat hög pedestal (och de kan aldrig förklara varför utan att på sätt och vis motbevisa sig själva, vilket jag måste säga är riktigt underhållande ).

Det är kanske sant som de säger, att det inte finns någon som hatar Star Wars mer än dess fans.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiddi:

Ja jo, men om man ska jämföra dem bortsett från det visuella (för givetvis är nyare filmer snyggare, och de här nya är ju specialeffekter och scener helt i världsklass) så tycker jag folk överskattar dem enormt gentemot de här nya filmerna, för de har det du radade upp också, Star Wars-känslan. Får väl ändå kritisera dem från samma ståndpunkt, är ju jäkligt svårt att vara rättvis om man har olika för varje film.

Det många ofta glömmer är att första filmen släpptes 1977. Vad de lyckades med då, är bra mer bättre än vad vi får idag. Det går liksom inte att jämföra. Det faktum att filmerna ser ut om de gör och är över 40 år gamla är ett testament till hur bra gjorda de faktiskt var på sin tid, och faktiskt håller idag också. Givetvis är de nya filmerna "snyggare" på ett tekniskt plan, det är ändå 40 år emellan, men det är en charm där med originalen som de aldrig kommer lycka slå. Allt var mer äkta, där nästan alla skepp var äkta miniatyrer, vilket inte är fallet i de nyare filmerna.

Skrivet av Fiddi:

Är såklart helt fritt att tycka om dem mer än de nya, men vissa behandlar ju de nya filmerna som om de vore det värsta som hänt sen förintelsen, och sätter de gamla på en sådan omotiverat hög pedestal (och de kan aldrig förklara varför utan att på sätt och vis motbevisa sig själva, vilket jag måste säga är riktigt underhållande ).

Många gör det för att flertalet personer inte finner dem bra, där jag är en av dem. Problemet i stort är att skaparna till de nya filmerna är väldigt fantasilösa, och bara återanvänder de gamla filmerna istället för att försöka göra något nytt. Med det sagt påstår jag inte att de kopierar rakt av, men det är tillräckligt mycket för att det ska vara störande. Utöver det är filmerna väldigt mediokra och i viss mån missar hela poängen med vad folk gillade med originalen till att börja med.

Skrivet av Fiddi:

Det är kanske sant som de säger, att det inte finns någon som hatar Star Wars mer än dess fans.

Just den delen är nästan sant för nästan vilken community som helst. Var samma prat med Star Trek när Discovery kom ut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

På tal om de äldre filmerna får vi inte heller glömma att scenerna på den tiden var mycket längre. Varje kameravinkel hölls längre istället för cutaway till annan kameravinkel eller scen.

Idag har den genomsnittliga kameravinkeln förkortats med ett par sekunder jämfört med 40 år sedan. Detta ger upplevelsen för oss äldre att allt känns "snabbare".

Blir nästan lite "speed-dejting" av det hela: hur skall du hinna lära känna en karaktär, få en uppfattning om karaktären, dennes struggles & dreams, osv., om du bara får lära känna dem någon minut eller så pga. "hets-editing"?

Å andra sidan kan man ju argumentera för att idag är filmskapare bättre på att kommunicera handlingen visuellt och auditivt än tidigare vilket gör att de inte behöver dra ut på saker och ting. Frågan är om det har hjälpt eller stjälpt.

Länk om hur filmer utvecklats sedan 1930: https://www.wired.com/2014/09/cinema-is-evolving/

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det många ofta glömmer är att första filmen släpptes 1977. Vad de lyckades med då, är bra mer bättre än vad vi får idag. Det går liksom inte att jämföra. Det faktum att filmerna ser ut om de gör och är över 40 år gamla är ett testament till hur bra gjorda de faktiskt var på sin tid, och faktiskt håller idag också. Givetvis är de nya filmerna "snyggare" på ett tekniskt plan, det är ändå 40 år emellan, men det är en charm där med originalen som de aldrig kommer lycka slå. Allt var mer äkta, där nästan alla skepp var äkta miniatyrer, vilket inte är fallet i de nyare filmerna.

Många gör det för att flertalet personer inte finner dem bra, där jag är en av dem. Problemet i stort är att skaparna till de nya filmerna är väldigt fantasilösa, och bara återanvänder de gamla filmerna istället för att försöka göra något nytt. Med det sagt påstår jag inte att de kopierar rakt av, men det är tillräckligt mycket för att det ska vara störande. Utöver det är filmerna väldigt mediokra och i viss mån missar hela poängen med vad folk gillade med originalen till att börja med.

Just den delen är nästan sant för nästan vilken community som helst. Var samma prat med Star Trek när Discovery kom ut.

När filmen gjordes är irrelevant, kanske var enastående då, men är som sagt mer sentimentalitet som pratar, inte för att det ser bättre ut. Och tycker verkligen inte de gamla har åldrats så väl som folk säger, det är tom. svårt att ens få tag i originalet då de alla har blivit ändrade och uppgraderade under åren.

Tycker som sagt alla filmerna är medelmåttiga som bäst, annat än universumet, som de alla delar, är handlingen i dem till största del förutsägbart och klyschigt. Tycker att de nya definitivt håller samma kvalité (bättre rent cinematografiskt, koreografiskt etc.), poäng och känsla som de föregående.

Jo, men det är också problemet, fans tycker nytt eller saker som inte uppfyller deras förväntningar till 100% är asdåligt oavsett, att lyssna på dem är lönlöst för de kommer inte acceptera något som görs eller sägs, de vill vara arga uppenbarligen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiddi:

När filmen gjordes är irrelevant, kanske var enastående då, men är som sagt mer sentimentalitet som pratar, inte för att det ser bättre ut. Och tycker verkligen inte de gamla har åldrats så väl som folk säger, det är tom. svårt att ens få tag i originalet då de alla har blivit ändrade och uppgraderade under åren.

Tycker som sagt alla filmerna är medelmåttiga som bäst, annat än universumet, som de alla delar, är handlingen i dem till största del förutsägbart och klyschigt. Tycker att de nya definitivt håller samma kvalité (bättre rent cinematografiskt, koreografiskt etc.), poäng och känsla som de föregående.

Jo, men det är också problemet, fans tycker nytt eller saker som inte uppfyller deras förväntningar till 100% är asdåligt oavsett, att lyssna på dem är lönlöst för de kommer inte acceptera något som görs eller sägs, de vill vara arga uppenbarligen.

Det är det inte alls. Det är alltid relevant när något skapades för att kunna göra någon vettig jämförelse. En nyare pryl är i de flesta fall alltid "bättre", men för att göra en värdig jämförelse måste man också jämföra vad de åstadkom när båda släpptes också. Du kan ju inte bara jämföra i nutid där den nyare prylen, eller filmen i det här fallet, har nästan all övertag. Tycker du de inte har åldrats väl så gör det givetvis inget, då alla får ha sin egna åsikt.

Problemet jag tycker om man ska säga originalen är medelmåttiga, att man någonstans borde tycka prequel-trilogin och sequel-trilogin är det också. Även om de på många sätt är snyggare och "nyare" så är handlingen och utförandet i helhet inte lika stabil. På många sätt föredrar jag (nu i efterhand) prequel-filmerna just för att de har en bättre rödtråd genom trilogin vilket de nyaste filmerna saknar.

Klart folk tycker "nytt" och saker som inte uppfyller deras förväntningar är dåligt när det är... Dåligt. Utseendemässigt och ljudmässigt är filmerna riktigt bra, men karaktärerna, handlingen, samt hur de utvecklar dessa genom tre filmer, är en av de mest horribla i filmhistorien (Sett till större och populära franchises). Det faktum att de har två regissörer som går åt två helt olika håll, med en av dem som sedan är tvungen att på något sätt avsluta hela skiten under 3 timmar är oacceptabelt. Man kan se det lång väg att de inte hade någon bra plan på hur det här skulle göras och avslutas.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är det inte alls. Det är alltid relevant när något skapades för att kunna göra någon vettig jämförelse. En nyare pryl är i de flesta fall alltid "bättre", men för att göra en värdig jämförelse måste man också jämföra vad de åstadkom när båda släpptes också. Du kan ju inte bara jämföra i nutid där den nyare prylen, eller filmen i det här fallet, har nästan all övertag. Tycker du de inte har åldrats väl så gör det givetvis inget, då alla får ha sin egna åsikt.

Problemet jag tycker om man ska säga originalen är medelmåttiga, att man någonstans borde tycka prequel-trilogin och sequel-trilogin är det också. Även om de på många sätt är snyggare och "nyare" så är handlingen och utförandet i helhet inte lika stabil. På många sätt föredrar jag (nu i efterhand) prequel-filmerna just för att de har en bättre rödtråd genom trilogin vilket de nyaste filmerna saknar.

Klart folk tycker "nytt" och saker som inte uppfyller deras förväntningar är dåligt när det är... Dåligt. Utseendemässigt och ljudmässigt är filmerna riktigt bra, men karaktärerna, handlingen, samt hur de utvecklar dessa genom tre filmer, är en av de mest horribla i filmhistorien (Sett till större och populära franchises). Det faktum att de har två regissörer som går åt två helt olika håll, med en av dem som sedan är tvungen att på något sätt avsluta hela skiten under 3 timmar är oacceptabelt. Man kan se det lång väg att de inte hade någon bra plan på hur det här skulle göras och avslutas.

Jo, för att jämföra visuellt är helt värdelöst när det är ett såpass stort spann mellan filmerna, det har ingen betydelse för filmerna i helhet, eller snarare att det är uppenbart att de kommer vara olika och vad som är bättre och sämre med det är irrelevant. Lite som att jämföra grafiken i ett 2005-spel till ett idag, värdelöst, oavsett åstadkommanden i dåtid. Så man får kolla på de andra aspekterna istället, och helt enkelt konstatera att det är såklart nytt ser bättre och skarpare ut.

Ja, vad är problemet? Det var ju bokstavligen det jag sa. Och jag anser att handling och utförande är precis lika stabilt i alla av dem.

Det är inte sant någonstans, det är inte för att det potentiellt är dåligt, det är för att de i förväg bestämt sig att det ska vara dåligt, många som använde ord som SJW och liknande långt innan första nya filmen släpptes tex. och det är ju ett klart tecken på en redan bestämd åsikt. Tycker karaktärerna utvecklas likvärdigt med de andra trilogierna, var inte särskilt bra i dem andra filmerna heller, som sagt medelmåttigt. Tycker det passade ganska okej ihop, Star Wars har alltid haft småmysko tempo och massa sidohistorier som inte egentligen betyder något.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiddi:

Jo, för att jämföra visuellt är helt värdelöst när det är ett såpass stort spann mellan filmerna, det har ingen betydelse för filmerna i helhet, eller snarare att det är uppenbart att de kommer vara olika och vad som är bättre och sämre med det är irrelevant. Lite som att jämföra grafiken i ett 2005-spel till ett idag, värdelöst, oavsett åstadkommanden i dåtid. Så man får kolla på de andra aspekterna istället, och helt enkelt konstatera att det är såklart nytt ser bättre och skarpare ut.

Nu pratade jag dock inte om att jämföra dem endast visuellt, utan som helhetsfilm. Vill man bara se det visuellt så är det en sak, men ska man jämföra något på riktigt bör man göra en ordentlig jämförelse.

Skrivet av Fiddi:

Ja, vad är problemet? Det var ju bokstavligen det jag sa. Och jag anser att handling och utförande är precis lika stabilt i alla av dem.

Ingenting? Jag har inte påstått något annat. Vi diskuterar bara filmen och Star Wars i helhet, eller?

Skrivet av Fiddi:

Det är inte sant någonstans, det är inte för att det potentiellt är dåligt, det är för att de i förväg bestämt sig att det ska vara dåligt, många som använde ord som SJW och liknande långt innan första nya filmen släpptes tex. och det är ju ett klart tecken på en redan bestämd åsikt. Tycker karaktärerna utvecklas likvärdigt med de andra trilogierna, var inte särskilt bra i dem andra filmerna heller, som sagt medelmåttigt. Tycker det passade ganska okej ihop, Star Wars har alltid haft småmysko tempo och massa sidohistorier som inte egentligen betyder något.

Jo det är sant, för min del och för väldigt många andra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu pratade jag dock inte om att jämföra dem endast visuellt, utan som helhetsfilm. Vill man bara se det visuellt så är det en sak, men ska man jämföra något på riktigt bör man göra en ordentlig jämförelse.

Ingenting? Jag har inte påstått något annat. Vi diskuterar bara filmen och Star Wars i helhet, eller?

Jo det är sant, för min del och för väldigt många andra.

Men, det som ändras absolut mest är det visuella, därav är vad det var för åstadkommande på 70-talet irrelevant för just filmen i helhet. Är helt värdelöst att jämföra något om man har olika ståndpunkter, och som sagt, det är nog mer troligt att man redan bestämt sig innan jämförelsen om man har det, och det är definitivt inte en "ordentlig jämförelse".

Du sade ju bokstavligen "Problemet jag tycker om man ska säga originalen är medelmåttiga, att man någonstans borde tycka prequel-trilogin och sequel-trilogin är det också"
så vad betydde det annars? Jag hade redan sagt att så var fallet, flertal gånger.

Får helt enkel komma överens att vi definitivt inte håller med på den punkten, det är bara simpel psykologi att folk inte tycker om förändringar som princip. För allt jag sett om den kritiken (inte den normala sansade, som ser både det bra och dåliga, utan enorma nostalgi-glasögon och ser på det lite objektivt utan fördomar om hur det ska bli) har varit tunna argument, mest anti-SJW tjat och hur Kathleen Kennedy har förstört Star Wars, vilket hänt x antal gånger förut men de är fortfarande kvar och tittar uppenbarligen ändå (eller så gör de inte det och då är deras argument ännu mer värdelösa).

Inaktiv
Skrivet av Fiddi:

Det är kanske sant som de säger, att det inte finns någon som hatar Star Wars mer än dess fans.

Ett mer korrekt uttalande är väl att det inte finns några som hatar de nya Star Wars-filmerna mer än fans av de gamla Star Wars-filmerna.
Samma fenomen återkommer i annat.
Ingen hatade Hobbitfilmerna så mycket som fans av LOTR-filmerna.
Ingen hatade Terminator 3 så mycket som fans av Terminator 1 & 2.
Ingen hatade Quake Champions så mycket som fans av de gamla Quakespelen.
O.s.v.

De gamla fansen förväntar sig något i samma klass eller iaf något som inte förstör hela franchisen på grund av hur pass mycket sämre kvalitetsmässigt det är.

Är såklart annorlunda för en casual biobesökare som bara är ute efter lite lättsmält popcornunderhållning i 2 timmar. Eller någon som tyckte originalen var mediokra, då finns det liksom inte mycket det behöver levas upp till.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Såg den tidigare idag och ja, lökigheten var svår att ducka för.

Vad jag inte gillade:

  • Kejsarens comeback från ingenstans. Det enda (vad jag vet) som hintade om det var skrattet i trailern). Det kändes verkligen som något som de hade behövt bygga upp mer, nu avhandlades det snabbt för att komma vidare med filmen.

  • Scenerna med Leia. Det var så uppenbart att man behövde skriva manus utefter det som redan filmats. Hon kunde ha fått dö i The Last Jedi.

  • Rey är Palpatines barnbarn. Hade läst teorier om att hon (och Snoke) var klonad av Palpatine (alternativt Lukes avhuggna hand) och det hade funkat bättre. När gökade Kejsaren liksom? De orkade inte ens berätta vem av Reynolds föräldrar som var hans barn.

  • Dark Rey. 30 sekunders scen? Specialljussabel? What.

  • Knights of Ren. Var det bara jag som fått för mig att de också var sithpojkar? De tränade ju med Luke tillsammans med Ben Solo

  • Och på tal om Solo. Scenen där Han snackar med sin son. Kanske lökigast i hela filmen. Hoppas Ford fick riktigt bra betalt.

  • Den nya droiden. EE-D, eller Emotion Exposition Droid.

  • Alla problem fick sin lösning inom ett par scener. Lando bara råkade vara utklädd (han måste gilla det) under Indiska Mardi Gras. De stod på exakt rätt plats för att dolk-grejen skulle linjera perfekt med dödsstjärnan. Osv.

  • Kyssen mellan Kylo och Rey. Kom igen.

  • Force Ghost-Luke kan både fånga grejer och använda kraften åt Rey.

  • Den genomgående känslan att den nya trilogin inte håller ihop, att man inte haft en övergripande tanke från film ett till tre.

Puh. En ganska så lång lista och det var bara grejerna som slank ur.

Detta gillade jag:
Förbannat snygg film. Det är svårt att inte bli impad när ILM får till synes oändliga resurser. Specialeffekterna är fantastiska. Enda jag höjde på ögonbrynet åt var de utklädda hästarna.
Att det är slut. Detta var väl en helt ok avslutning ändå men jag har haft större nöje av

Bra summering Calle,
Det enda jag skulle vilja lägga till är att hela trilogin var feg, så otroligt feg. Dom hade hela Star Wars universumet till sitt förfogande och dom väljer, i princip, att copy n pasta orginal trilogin. (och samtidigt radera allt som de hjältarna åstadkom)

TFA, vi tar tillbaks "imperiet" och "dödstjärnan" (nån måste fixa nåt manuellt på plats för att skeppen ska kunna spränga dödstjärnan) etc.
TLJ, Vi kan ju inte ha Hoth med igen men vi kan ta en salt-planet där en massa AT-AT:er anfaller rebellbasen. + ett ton med extremt dumt screenplay som jag inte ens orkar gå in på.
TROS, Låt oss chocka fansen och INTE ta med en nybyggd dödstjärna

(vi nöjer oss med en trasig) MEN tar tillbaks kejsaren från ingenstans.

Daisy Ridley och Adam Driver förtjänade bättre och skulle lätt ha kunnat bära sin egen trilogi.

Vad som är plågsamt tydligt är att den nya trilogin saknade en Kevin Feige som kunde se hela bilden och styra upp allt till ett bra slut precis som han gjorde med Avengers.

Inaktiv
Skrivet av Fiddi:

Ja, vad är problemet? Det var ju bokstavligen det jag sa. Och jag anser att handling och utförande är precis lika stabilt i alla av dem.

Menar du att du tycker The Phantom Menace och Attack of the Clones har lika bra handling och utförande som The Empire Strikes Back?

Medlem
Skrivet av brewitz:

Plot holes, dessa förbannade plot holes. Alla de tre sista filmerna är förbannat ogenomtänkta men värst av allt är när man struntar i etablerade regler för hur saker funkar. Om Batman helt plötsligt kan flyga och hade superstyrka hade ingen accepterat det, att Disney vill förstöra SW med detta ogenomtänkta skräp till ideer borde få GL att må dåligt å oss andras vägnar.

Korkat:
Det är omöjligt att ta sig till den hemliga planeten så att man måste guidas genom megaläskiga stormar och asteroidfält för att ta sig dit.... men sen så är det blå himmel och inga bekymmer att skeppa tusentals skepp till skurkplaneten när Lando kommer till undsättning...wtf?

Det var ju en sabla tur att de råkade ställa sig på exakt rätt ställe för att hålla upp dolken som visade ... siluetten på en krashad dödstjärna... vem gjorde dolken till att börja med? en uråldrig sith? knappast med tanke på att det var typ 30 år sedan den störtade ... var inte Endor en enda stor skogsplanet förresten?? wtf

Hur i hela helsefyr teleporteras saker när Ren o Ray pratar med varandra? Hur tusan fightas de utan att vara på samma ställe? Allt vi lärt oss om vad man kan ha kraften till... slängs ut med toavattnet. Kraften är inte magi, det är manipulation av den fysiska och i viss mån mentala världen... teleportering... njae. wtf i kubik.

En tie fighter är ett enmans budgetskepp gjort för masstillverkning utan egen konstgjord atmosfär som t.ex en x-wing har, piloten MÅSTE ha en dräkt på sig för att kunna överleva i rymden, de har heller inte hyperdrive utan är beroende av ett moderskepp för att resa mellan planetsystem, Vader hade en specialbyggd Tie Interceptor med hyperdrift (och andningshjälpmexel precis som alla andra tiepiloter) men i de senaste filmerna är det bara att hoppa i en tie och dra iväg genom solsystemen i rymden utan nån form av skydd.

Appropå resa... det går numera blixtsnabbt att räkna ut resvägen i hyperdrift tydligen, nåt som Han Solo i första filmen påpekar för Luke att det inte är så smart att inte låta navigeringsdator göra sina beräkningar, nu verkar det som att det bara är att trycka på valfri knapp så hamnar du nån annanstans.

Sen verkar hyperrymdresor ske omedelbart och inte kräva lång dötid på resande fot så att säga heller... och att spåra fiendeskepp genom hyperrymden går också helt plötsligt även utan att ha en spårningsmaskin planterad. wtf.

Från ingenstans kommer Snoke.... sen var det visst Palpatine som låg bakom honom... axelryckning. Att ha en emobaby som skurk tar nog priset. Hur otäck var inte Vader i New Hope första gången man såg den. Ren (sunkigt namn) är en upprörd snorvalp som mest är kinkig för att han varit uppe lite för länge. Han inleder sin story med att slå sönder inredningen i sitt lilla rum för att det inte gick som han ville.

Okey... i tre filmer har man byggt dödstjärnor för att spränga planeter... nu räcker det med en ärtbössa placerad som en hästkuk under en Star Destroyer. wtf

Hej mina rebellvänner, jag har tillfälligt tagit över efter Leia, jag har en plan för att rädda oss. Men istället för att berätta om min plan för att kunna genomföra den så stöter jag bort alla så de sticker iväg till ett kasino för att roa sig och dra på sig Imperiets (jag vägrar kalla det nåt annat) ögon och de har ihjäl oss alla... smart va?? wtf

Att träna till Jedi eller Sith kräver lååång tid, om man inte måste snabbinstalllera en ny karaktär i en film som snabbt måste ha alla kunskaper om kraften utan att ha öppnat Skolboken i jedi kurs 1. Sen är det ju toppen att nästan alla andra kompisar också på nåt sätt kan använda kraften de också även om det bara ärmför "ha en känsla" för något.

Tyvärr... Star Wars har tappat, hoppas Mandalorian kan inleda en annan era.

Allt du sagt = truth

Moderator | Testpilot
Skrivet av brewitz:

Plot holes, dessa förbannade plot holes. Alla de tre sista filmerna är förbannat ogenomtänkta men värst av allt är när man struntar i etablerade regler för hur saker funkar. Om Batman helt plötsligt kan flyga och hade superstyrka hade ingen accepterat det, att Disney vill förstöra SW med detta ogenomtänkta skräp till ideer borde få GL att må dåligt å oss andras vägnar.

Nu är det ju ändå ingen som flyger genom luften bara sådär. Leia "flyger" i rymden, då hon är tyngdlös. Vad är konstigt med det? Är det verkligen dumt att hon kan dra sig själv närmare ett föremål? Borde ju inte vara annorlunda mot att man har ett rep och drar sig närmare ett tungt objekt, gentemot om det var att lätt som man hade dragit till sig.

I viss mån är det ju konstigt att de inte kan flyga. Sith och Jedi borde ju kunna använda kraften och lyfta sig själv precis som de lyfter andra objekt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar