När har man "klarat ut" ett spel?

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du har rätt, men ändå fel.

Folk säger att de får spela som de vill, men att de inte har klarat ut ett spel om de inte spelar som "ni" vill. Alltså får de inte spela och "klara" ett spel som de känner för, inte spela som de vill.

Frågan är ju då, vem är boven? Är boven spelarna som tar åt sig av "er" som säger att de inte klarar spel på riktigt, eller är det spelarna som säger att andras sätt att spela på inte ger dem rätten att säga de "klarat ut" ett spel? För mig skulle jag säga att det är sistnämnda.

Varför bry sig om vad någon annan tycker om ens spelande överhuvudtaget?

Jag har inget emot om någon spelar med save states men det är inte samma sak att klara ett spel med save states som att klara ett spel utan save states. Det är bara så det är.

Jag tycker inte att det finns en bov. Att man inte klarat ett spel "legit" om man fuskat är bara sanningen. Sanningen är helt likgiltig till vad folk tycker om den, den bara är.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man diskuterar givetvis det som var roligt utifrån sitt eget perspektiv. Det är väl inte så svårt? Du spelade som vanligt, berättar hur kul du hade, din kompis spelade på ett annat sätt och diskuterar hur kul han eller hon hade.

Men du ser inte hur det inte kan bli någon diskussion om t.ex. en svår passage i ett spel om den ena "fuskat" sig igenom och den andra "spelat ärligt"?

Skrivet av uberpwnage2.0:

Om något är det nog säkrare att säga att de flesta vill ha kul när de spelar. Det jag stött på (Personlig erfarenhet givetvis) är att folk bara vill ha kul. Jag är själv en sådan person som oftast vill spela på en högre svårighetsgrad då jag gillar utmaningen och klura hur jag ska klara av en svår boss, men de flesta vill oftast bara få det gjort och gå vidare.

Självklart vill man ha kul när man spelar, annars är det dumt att hålla på med spel. Tycker man att spelet är kul så antar man utmaningen och spelar som det är tänkt, annars tycker man nog inte spelet är så kul ändå eftersom det inte är värt tiden det tar att ta sig igenom spelet.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Och här har vi det bästa med den här diskussionen, du ser spel och att klara dem som någon sorts prestation, det gör inte alla. De flesta vill bara ha kul, precis som när folk bara tittar på film och vill bli underhållen.

Att klara ett SP-spel är väl en prestation? Om man bara vill ha kul och skiter i om man klarar spelen eller ej så är man väl inte seriöst intresserad av spelet ifråga? Ungefär som när man chattar med mobilen samtidigt som en film som någon sagt är bra rullar på TVn.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Ibland fuskar folk för att de tycker det är kul. Problemet om något med din syn på det hela i den här situationen, likt Mike:s, är att ni anser spel vara en utmaning och har av någon anledning svårt att förstå och acceptera att folk inte har samma synsätt. Fusk kan vara relaterat till lathet. Orka låsa upp alla karaktärer i ett fighting-spel genom att spela igenom storyn 40+ gånger när man kan skriva in en kod och göra det på en gång, är man lat då? Förtjänar man inte att spela med alla karaktärer? Klart man gör. Det är bara ett drygt sätt att sätta upp ett fighting-spel på, som underbart nog det blivit mindre och mindre av.

Spel är en utmaning. Det är självklart att det ska vara kul på vägen men fuskar man sig genom ett spel så har man fortfarande inte klarat det på riktigt och förmodligen tyckte man inte det var tillräckligt kul för att klara om inte fusken fanns där.

Ett exempel från mig själv är Borderlands the Pre-Equel. har spelat både ettan och tvåan men Pre-Equal var ingen höjdare men vi började på det i co-op så vi bestämde oss för att slutföra det. I staden hittade vi en kista som man öppnade med SHIFT-koder, i kistan var vapen som oftast var bättre än det man kunde få ute i spelet. Vi hittade då en app där alla dessa SHIFT-koder samlades in av an andra användare och kunde på så sätt öppna kistan massvis med gånger och få extremt bra vapen vilket tog bort all utmaning i spelet. Det kändes som fusk fast det är en mekanik i spelet som finns från utvecklarna.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_306295:

Jag tror ett easy mode hade gjort Dark Souls till ett sämre spel.
Väldigt många människor hade ställt ner svårighetsgraden till Easy efter att ha kämpat med en boss några gånger, nu tvingas de istället kämpa igenom och klara bossen ändå.
Svårighetsgraden är det som gör Dark Souls bra, det är det som gör att man utforskar världen för att hitta bättre items och då hittar nya saker och hemligheter, det är det som gör att man bryr sig om hur man levlar upp sin gubbe, det är det som gör att man läser item descriptions, kommer på taktiker i sitt huvud, summonar andra spelare o.s.v.
Om man bara kan blåsa igenom spelet på Easy skulle spelet bara bestå av att trycka framåt och spamma R1.

Det bästa av alla världar är att folk får bestämma över sin egna spelupplevelse. Har jag lite tid eller inte ork att bli utmanad utan vill ha kul istället, är det givetvis bättre för den personen om de får ställa ned svårighetsgraden om de har möjlighet. Att säga något annat är för mig dumt, då spel i första hand är till för att ha kul och fly från vardagen.

Med det sagt skulle jag aldrig tvinga utvecklare att lägga till ett easy mode om de inte vill. På samma sätt som folk får spela ett spel hur de vill får utvecklarna givetvis bygga sitt spel hur de vill också.

Skrivet av anon_306295:

Varför bry sig om vad någon annan tycker om ens spelande överhuvudtaget?

Jag har inget emot om någon spelar med save states men det är inte samma sak att klara ett spel med save states som att klara ett spel utan save states. Det är bara så det är.

Jag tycker inte att det finns en bov. Att man inte klarat ett spel "legit" om man fuskat är bara sanningen. Sanningen är helt likgiltig till vad folk tycker om den, den bara är.

Näe du spelar ju ut spelet på olika sätt, men båda parter spelar ändå ut spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Shadee:

Men du ser inte hur det inte kan bli någon diskussion om t.ex. en svår passage i ett spel om den ena "fuskat" sig igenom och den andra "spelat ärligt"?

Jag skrev just åt dig hur man lätt och slätt kan diskutera det ändå. Om du har haft problem med en grotta, berätta varför den var svår för dig. Den andra personen, om den då använt diverse verktyg för att ta sig igenom, kommer givetvis inte känna samma sak, men då har ju den människan annat den kan berätta istället. Den människan i det exemplet spelar inte för utmaningen utan för att ha kul.

Liknande konversationer har jag dagligen med kollegor som inte spelar spel och om ämnen som inte är spelrelaterade alls.

Skrivet av Shadee:

Självklart vill man ha kul när man spelar, annars är det dumt att hålla på med spel. Tycker man att spelet är kul så antar man utmaningen och spelar som det är tänkt, annars tycker man nog inte spelet är så kul ändå eftersom det inte är värt tiden det tar att ta sig igenom spelet.

Du trycker för ditt eget synsätt på spel som att det är någon form av sanning. Personligen har jag "fuskat" i bland annat Ni No Kuni II och Kingdom of Amalur just för att spelen var för enkla för at det inte fanns något genuint sätt att göra det svårare på. Vill jag ha det svårare får jag fixa det och kul, på samma sätt som någon kanske skulle valt att slänga på ett god mode och ha kul. Du kan inte bestämma och borde inte ha åsikter om hur andra ska spela sina spel. Jag är väldigt förvånad över att du inte verkar tycka att folk ska få anpassa sin upplevelse om de vill.

Vissa anser att köra automat med sin bil är fel då det inte ger den "genuina känslan" som att köra med växellåda. Ska vi personer som gillar växellåda trycka ned folk och säga "ni kör fel" om de har automat, alternativt "antar ni utmaningen med att köra bil ska ni göra det rätt"? Märker du inte hur dumt det låter? Jag är ingen rally-expert, men jag skulle inte vara förvånad om många rallyn praktiskt taget kräver att man har växellådan för att det är en del av skickligheten för många med att köra bil. Ska då de som har bilar som kör automat inte få ha kul med ett eget uppsatt race om de vill?

Nu är street-racing förbjudet och folk som har växellåda lär säkert inte vara intresserade av att tävla ändå i det stora hela, men du förstår förhoppningsvis vad jag vill få sagt. Byt ut så det passar spel så har vi exakt samma situation vi snackar om precis nu.

Skrivet av Shadee:

Att klara ett SP-spel är väl en prestation? Om man bara vill ha kul och skiter i om man klarar spelen eller ej så är man väl inte seriöst intresserad av spelet ifråga? Ungefär som när man chattar med mobilen samtidigt som en film som någon sagt är bra rullar på TVn.

Bara för att du tycker det så gör inte andra det. Klart man kan bara intresserad av ett spel, spela och ha kul, men inte anse det vara en prestation. Alla tävlar inte, alla ser inte heller spel som något annat än en hobby som de bara har kul med.

Skrivet av Shadee:

Spel är en utmaning. Det är självklart att det ska vara kul på vägen men fuskar man sig genom ett spel så har man fortfarande inte klarat det på riktigt och förmodligen tyckte man inte det var tillräckligt kul för att klara om inte fusken fanns där.

Och är gör du igen samma misstag. Det är en utmaning för dig, men det betyder inte på något sätt att alla andra vill att det ska vara utmanande, utan de vill ha kul istället. Jag gillar League of Legends otroligt mycket och några år tillbaka när jag inte hade jobb, gillade jag att spela rankade matcher för att bli bättre, och visa mig vara bäst. Det var min anledning till att ens spela spelet.

League of Legends har diverse "fun modes" som större delen av mina vänner tyckte om att spela istället. De gillade inte stressen med att spela ranked och vara bäst hela tiden. De ville bara spela och ha kul, oberoende om de vann, förlorade, dödade eller blev dödad hela tiden. Just då förstod jag inte (precis som du just nu) varför de inte ville utmana sig själva, men överlag så spelar det ju ingen roll. Jag har mitt sätt att spela spelet, och de har sitt. Precis som att vissa vill använda regelrätta fusk, spara när de vill och du vill inte.

Skrivet av Shadee:

Ett exempel från mig själv är Borderlands the Pre-Equel. har spelat både ettan och tvåan men Pre-Equal var ingen höjdare men vi började på det i co-op så vi bestämde oss för att slutföra det. I staden hittade vi en kista som man öppnade med SHIFT-koder, i kistan var vapen som oftast var bättre än det man kunde få ute i spelet. Vi hittade då en app där alla dessa SHIFT-koder samlades in av an andra användare och kunde på så sätt öppna kistan massvis med gånger och få extremt bra vapen vilket tog bort all utmaning i spelet. Det kändes som fusk fast det är en mekanik i spelet som finns från utvecklarna.

Intressant att du säger "det kändes som fusk". Vissa känner inte så, antingen för att det är en del av spelet, eller för att de bara tycker om att hoppa in, skjuta lite fiender och inte bry sig något mer.

Nu går vi bara runt i cirklar här, men kort och gott finns det egentligen bara ett rätt svar på hela den här frågan i mitt tycke, vilket också är mitt sista inlägg gällande det här i tråden:

Om du och Mike vill spela spel för utmaningen och inte använda er av funktioner eller annat som anses i era ögon vara "fusk" så får ni göra det. Vissa (mig och dig inkluderat) spelar för utmaningen, att få kämpa och att man känner sig duktig när man klarat ett svårt spel. Andra känner inte så. En mängd människor vill bara ha kul, inget annat. De vill bara starta spelet, spränga fiender, eller spela på ett sådant sätt så de känner att de har kul med spelet. Om det då är ordagrant att fuska med koder, fuskspara innan en boss som inte har en sparpunkt där (ligger långt bak), eller annat får de också gör de. Har de klarat spelet på samma sätt som du har? Nej, givetvis inte, ni spelade spelet på olika sätt. De har dock spelat och klarat spelet.

Givetvis håller inte fusk och diverse funktioner om man ska tävla på något sätt, men då kommer vi tillbaka till hur du och jag väljer att spela våra spel. Vissa vill inte spela för att tävla, vissa gör det inte för utmaningen. Många vill bara ha kul och jag tycker det är fel att på något sätt får det låta som att vi har rätten att säga "Du har inte klarat ut det här spelet".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det bästa av alla världar är att folk får bestämma över sin egna spelupplevelse. Har jag lite tid eller inte ork att bli utmanad utan vill ha kul istället, är det givetvis bättre för den personen om de får ställa ned svårighetsgraden om de har möjlighet. Att säga något annat är för mig dumt, då spel i första hand är till för att ha kul och fly från vardagen.

Med det sagt skulle jag aldrig tvinga utvecklare att lägga till ett easy mode om de inte vill. På samma sätt som folk får spela ett spel hur de vill får utvecklarna givetvis bygga sitt spel hur de vill också.

Jag tror inte folk kan välja det bästa för sig själv. Det blir att man mer eller mindre tvingas in i ett easy mode på grund av sin egen lathet, bekvämlighet, brist på tålamod o.s.v.
Nästan inga AAA-spel är utmanade längre så jag tycker är väldigt bra att Dark Souls gör något annorlunda. För mig är ett äventyr inget äventyr om det inte finns en risk för misslyckande. Med easy mode tar man bort den risken. Det ligger i hela spelidén och estetiken att man ska pusha igenom svårigheterna utan att gå hollow(ge upp).

Tomonobu Itakagi gjorde rätt som hånade spelarna in-game som valde Ninja Dog-mode(easy mode) när han tvingades lägga till det i Ninja Gaiden: Black. Det modet borde aldrig ens funnits.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Näe du spelar ju ut spelet på olika sätt, men båda parter spelar ändå ut spelet.

När det kommer till vissa spel som kanske då Chrono Trigger så kanske det gör varken bu eller bä för hur svårt spelet är om man använder save states och man kanske mest är ute efter storyn. Men med vissa spel(som typ alla NES-spel) tar man bort utmaningen helt om man spelar med save states. Då skulle inte jag kalla det att "klara spelet" om man spelat med save states. Jag skulle kunna kalla det "klarat det med fusk" eller "klarat det med save states".

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_306295:

Jag tror inte folk kan välja det bästa för sig själv. Det blir att man mer eller mindre tvingas in i ett easy mode på grund av sin egen lathet, bekvämlighet, brist på tålamod o.s.v.
Nästan inga AAA-spel är utmanade längre så jag tycker är väldigt bra att Dark Souls gör något annorlunda. För mig är ett äventyr inget äventyr om det inte finns en risk för misslyckande. Med easy mode tar man bort den risken. Det ligger i hela spelidén och estetiken att man ska pusha igenom svårigheterna utan att gå hollow(ge upp).

Tomonobu Itakagi gjorde rätt som hånade spelarna in-game som valde Ninja Dog-mode(easy mode) när han tvingades lägga till det i Ninja Gaiden: Black. Det modet borde aldrig ens funnits.

Och det är okej. Om folk är lata, inte orkar eller har tid så är det inget fel med det. Vill de spela ett spel den ynka tiden de kan så ska de givetvis få göra det. Om spelet i vanlig ordning inte är gjort för dem, men spelaren kan anpassa så det passar dem så är det också givetvis okej. Du vill bli utmanad, andra vill inte det. Svårare är det inte.

Jag är öppen för humor av nästan all dess like i rätt situationer, men tycker du inte det låter konstigt när du säger "Personen gjorde rätt som hånade spelarna"? Du hade givetvis inte tyckt det varit kul om folk hånade dig för du potentiellt misslyckas gång, på gång, på gång. Finns givetvis en chans att du nu (som de flesta när man har den här diskussionen) säger att du inte bryr dig om det, men jag är säker på att det inte alltid är sant. Sätt dig och spela ett online spel som går ut på att tävla med folk och även du skulle bli less i längden om du inte var lika duktiga som de absolut bästa och de försöker trycka ned dig för att du i jämförelse med dem är dåliga.

Skrivet av anon_306295:

När det kommer till vissa spel som kanske då Chrono Trigger så kanske det gör varken bu eller bä för hur svårt spelet är om man använder save states och man kanske mest är ute efter storyn. Men med vissa spel(som typ alla NES-spel) tar man bort utmaningen helt om man spelar med save states. Då skulle inte jag kalla det att "klara spelet" om man spelat med save states. Jag skulle kunna kalla det "klarat det med fusk" eller "klarat det med save states".

Jag håller med. Det kan vara bra att vara specifik i hur man klarat spelet så folk som bryr sig förstår, men du har ju ändå gjort det, så det är ju bra vi känner samma där.

Gällande utmaningen så är det samma som jag alltid sagt (även tidigare i detta inlägg), vissa spelar inte för utmaningen. Vissa vill bara ha kul och ta sig igenom spelet på sitt eget sätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Och det är okej. Om folk är lata, inte orkar eller har tid så är det inget fel med det. Vill de spela ett spel den ynka tiden de kan så ska de givetvis få göra det. Om spelet i vanlig ordning inte är gjort för dem, men spelaren kan anpassa så det passar dem så är det också givetvis okej. Du vill bli utmanad, andra vill inte det. Svårare är det inte.

Jag är öppen för humor av nästan all dess like i rätt situationer, men tycker du inte det låter konstigt när du säger "Personen gjorde rätt som hånade spelarna"? Du hade givetvis inte tyckt det varit kul om folk hånade dig för du potentiellt misslyckas gång, på gång, på gång. Finns givetvis en chans att du nu (som de flesta när man har den här diskussionen) säger att du inte bryr dig om det, men jag är säker på att det inte alltid är sant. Sätt dig och spela ett online spel som går ut på att tävla med folk och även du skulle bli less i längden om du inte var lika duktiga som de absolut bästa.

Itakagi tvingades i princip att lägga till easy mode i Black för att folk hade klagat på svårighetsgraden i originalet som släpptes ett år tidigare. Hans lösning var att Ayane i spelet konstant hånade spelaren som valde easy mode så att så få som möjligt skulle göra det.
En rolig lösning tycker jag när spelet precis som Dark Souls är helt beroende av sin svårighetsgrad. Om Ninja Gaiden hade varit enkelt hade det varit ett ganska kasst spel, det har kass story, konstig estetik, man gör samma sak om och om igen men det har också bland de bästa och djupaste stridssystemen som existerar i spel. Något man skulle gå miste om om man spelar på easy och kan button masha sig igenom spelet. Det är meningen att man ska bemästra stridssystemet och själv känna sig som en superninja i slutet.

Alla spel behöver inte passa alla och det bör inte vara ett krav att alla ska kunna klara ett spel. Jag vill se fler spel som inte alla kan klara.

Det är ingen som hånar någon i verkliga livet för att de inte klarar Dark Souls eller Ninja Gaiden eller spelar med save states. Ingen bryr sig.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_306295:

Itakagi tvingades i princip att lägga till easy mode i Black för att folk hade klagat på svårighetsgraden i originalet som släpptes ett år tidigare. Hans lösning var att Ayane i spelet konstant hånade spelaren som valde easy mode så att så få som möjligt skulle göra det.
En rolig lösning tycker jag när spelet precis som Dark Souls är helt beroende av sin svårighetsgrad. Om Ninja Gaiden hade varit enkelt hade det varit ett ganska kasst spel, det har kass story, konstig estetik, man gör samma sak om och om igen men det har också bland de bästa och djupaste stridssystemen som existerar i spel. Något man skulle gå miste om om man spelar på easy och kan button masha sig igenom spelet. Det är meningen att man ska bemästra stridssystemet och själv känna sig som en superninja i slutet.

Det är ingen som hånar någon i verkliga livet för att de inte klarar Dark Souls eller Ninja Gaiden eller spelar med save states.
Ingen bryr sig.

Intressant. På vilket sätt blev han tvingad?

Skrivet av anon_306295:

Det är ingen som hånar någon i verkliga livet för att de inte klarar Dark Souls eller Ninja Gaiden eller spelar med save states.
Ingen bryr sig.

Jo. Det händer oftare än vad du tror. Även om många använder "git gud" på skämt så gör givetvis en mängd personer inte det och tar det steget längre, där det blir ännu värre it tävlingssammanhang.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Intressant. På vilket sätt blev han tvingad?

Jag minns inte hela storyn och vet inte exakt vad som är sant men jag tror att folk högre upp på jag antar utgivaren Tecmo (eller hans kollegor på Team Ninja) ville ha ett easy mode så att spelet potentiellt skulle sälja mer, Itakagi var starkt emot idén men gav sig eller tvingades ge sig och valde sin egen lösning.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Jo. Det händer oftare än vad du tror. Även om många använder "git gud" på skämt så gör givetvis en mängd personer inte det och tar det steget längre, där det blir ännu värre it tävlingssammanhang.

Att någon säger git gud tycker jag man ska klara av att ta.
Mest hört det om Dark Souls och i Dark Souls är verkligen lösningen på ens problem att git gud. Det är bara så det är, git gud och du kommer klara den där bossen. Aldrig förstått problemet...
Det måste vara försvinnande få som blir ledsna för att någon säger att de måste git gud i ett singleplayerspel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_306295:

Att någon säger git gud tycker jag man ska klara av att ta.
Mest hört det om Dark Souls och i Dark Souls är verkligen lösningen på ens problem att git gud. Det är bara så det är, git gud och du kommer klara den där bossen. Aldrig förstått problemet...
Det måste vara försvinnande få som blir ledsna för att någon säger att de måste git gud i ett singleplayerspel.

Fast det slutar ju inte vid git gud. Det är oftast något man säger bara för att jävlas, men att det sedan urartar ganska snabbt för att, tro det eller ej, vissa ställen på internet så beter sig folk som rövhål.

Men ren mobbning (När och om det går så långt) är en helt annan annan diskussion.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är klart att idrottare som dopar sig även de skall kunna kalla sig världsmästare, de har ju inte förmågan att träna sin kropp och viljan att vinna utan preparat och då är det ju inte mer än rätt att de kan pillra i sig piller för att också få stå på pallen ovanför den där andra snubben som lagt ner tid och energi på att bli bra.

Sen måste ju alla förstå att det är livsfarligt att klättra i berg, så har du varit i Nepal på resa och sett Mt Everest så kan man säga att du bestigit det också... bara för att nån annan faktiskt bestigit berget så skall ju de inte ha rätt att säga att du inte gjort det bara för att du var för feg, otränad eller lat för att faktiskt försöka. Såklart du också besteg berget, säger den som kom ner från toppen med förfrusna fingrar och träffar dig i hotellbaren i värmen.

Givetvis så skall även den som köpt svaren på provet ha rätt att komma in på läkarhögskolan, hur skulle de annars kunnat tävla om platserna med de som faktiskt är intelligenta nog att förstå provets frågor, det kan ju inte bara vara de som har färdigheter att klara provet som skall kunna gå vidare utan alla måste ju ha samma möjligheter att få kalla sig läkare oavsett om de kan nåt eller inte om medicin.

Spela hur fan du vill men kom inte och säg att fusk är samma sak som att inte fuska, att jämföra en ärlig prestation med en oärlig prestation kommer aldrig vara okey i ögonen hos de som INTE fuskar, enbart i ögonen hos de som fuskar och vill att andra skall tycka om dem ändå, ingen bryr sig men du kommer aldrig få samma respekt som fuskare från de som valde att gå den hårda vägen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av brewitz:

Det är klart att idrottare som dopar sig även de skall kunna kalla sig världsmästare, de har ju inte förmågan att träna sin kropp och viljan att vinna utan preparat och då är det ju inte mer än rätt att de kan pillra i sig piller för att också få stå på pallen ovanför den där andra snubben som lagt ner tid och energi på att bli bra.

Sen måste ju alla förstå att det är livsfarligt att klättra i berg, så har du varit i Nepal på resa och sett Mt Everest så kan man säga att du bestigit det också... bara för att nån annan faktiskt bestigit berget så skall ju de inte ha rätt att säga att du inte gjort det bara för att du var för feg, otränad eller lat för att faktiskt försöka. Såklart du också besteg berget, säger den som kom ner från toppen med förfrusna fingrar och träffar dig i hotellbaren i värmen.

Givetvis så skall även den som köpt svaren på provet ha rätt att komma in på läkarhögskolan, hur skulle de annars kunnat tävla om platserna med de som faktiskt är intelligenta nog att förstå provets frågor, det kan ju inte bara vara de som har färdigheter att klara provet som skall kunna gå vidare utan alla måste ju ha samma möjligheter att få kalla sig läkare oavsett om de kan nåt eller inte om medicin.

Spela hur fan du vill men kom inte och säg att fusk är samma sak som att inte fuska, att jämföra en ärlig prestation med en oärlig prestation kommer aldrig vara okey i ögonen hos de som INTE fuskar, enbart i ögonen hos de som fuskar och vill att andra skall tycka om dem ändå, ingen bryr sig men du kommer aldrig få samma respekt som fuskare från de som valde att gå den hårda vägen.

Det är ju inte riktigt samma sak. Som nämnt tidigare i tråden är spel inte någon tävling i grunden, utan alla sitter hemma och spelar för sig själv. Enda gången jag skulle ta ett steg tillbaka gällande sådant här är online-spel då man måste sätta någon form av gräns när man spelar med andra människor. I viss mån skulle man ju kunna kalla diverse addons i MMOs för fusk, men så långt vill jag inte gå.

Alla dina jämförelser har egentligen inget med det här att göra. Om någon fuskar på provet, ljuger om att de klättrat upp för ett berg så är det ju inte samma sak som att någon spolar tillbaka i ett spel, eller sparar precis innan en boss när man inte i vanlig ordning ska göra det. Dina exempel är ofta tävlingar, någon from av prestation som folk jobbar för. Spel är i grunden underhållning, där folk nu för tiden har möjlighet att spela som de vill. Vill du spela på svåraste? Gör det. Vill någon annan spela på easy? Låt dem göra det. Vill en tredje använda sig av extra funktioner som får deras spelupplevelse att vara bättre? Låt dem göra det också.

Nu finns det givetvis folk som tävlar i spel och är stolta över att de klarat av ett spel som många skulle anse vara svårt och det är okej (jag är en av dem), men jag skulle aldrig i mitt liv säga att någon inte klarat ut spelet om de anpassat upplevelsen för sig själv om de tycker en vis del är för svårt eller vad det nu kan tänkas vara. Givet (som vi kommit överens om tidigare) att de inte klarat ut spelet som utvecklaren hade tänkt, men de klarade det på sitt eget sätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

En till fråga till er som varit aktiva i tråden: Anser ni det vara fusk om man använder flöjten i Super Mario Bros. 3 för att ta sig till slutet av spelet på en gång? Har man inte klarat spelet om man skippar till sista världen, kör alla de sista svåra banorna och tar kål på sista bossen? Är det fusk enligt er definition om man använder sig av Konami-koden på NES? Då får man massvis med extra liv man i vanlig ordning inte har tillgång till och således fler försök att ta sig igenom spelet.

Även om funktionen är inbyggd i spelet (och är gömd som en hemlighet) så "fuskar" man ju ändå ändå och spelar inte spelet som det är tänkt, eller?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

När efterttexterna rullar.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ju inte riktigt samma sak. Som nämnt tidigare i tråden är spel inte någon tävling i grunden, utan alla sitter hemma och spelar för sig själv. Enda gången jag skulle ta ett steg tillbaka gällande sådant här är online-spel då man måste sätta någon form av gräns när man spelar med andra människor. I viss mån skulle man ju kunna kalla diverse addons i MMOs för fusk, men så långt vill jag inte gå.

Alla dina jämförelser har egentligen inget med det här att göra. Om någon fuskar på provet, ljuger om att de klättrat upp för ett berg så är det ju inte samma sak som att någon spolar tillbaka i ett spel, eller sparar precis innan en boss när man inte i vanlig ordning ska göra det. Dina exempel är ofta tävlingar, någon from av prestation som folk jobbar för. Spel är i grunden underhållning, där folk nu för tiden har möjlighet att spela som de vill. Vill du spela på svåraste? Gör det. Vill någon annan spela på easy? Låt dem göra det. Vill en tredje använda sig av extra funktioner som får deras spelupplevelse att vara bättre? Låt dem göra det också.

Nu finns det givetvis folk som tävlar i spel och är stolta över att de klarat av ett spel som många skulle anse vara svårt och det är okej (jag är en av dem), men jag skulle aldrig i mitt liv säga att någon inte klarat ut spelet om de anpassat upplevelsen för sig själv om de tycker en vis del är för svårt eller vad det nu kan tänkas vara. Givet (som vi kommit överens om tidigare) att de inte klarat ut spelet som utvecklaren hade tänkt, men de klarade det på sitt eget sätt.

Det är exakt samma sak. Det finns såvitt jag vet ingen "tävling" i att bestiga Mt Everest eller att komma in på läkarlinjen utan det är nåt folk gör för sitt eget intresses skull (ärligt talat är en idrottstävling även den i tävlarnas egna intresses skull det med även om det finns mästerskap som kontrolleras av utomstående för att... DET INTE SKALL FUSKAS).

Så bestiger du ett berg kan du iaf säga att du lyckades med det och "vann" över naturen som ställde ett berg framför dig och liksom sa... "Kom igen, se om du kan ta dig hela vägen upp utan att dö!!", om du inte bestiger berget kan du liksom inte heller ta åt dig äran att ha gjort det även du i ditt egna sinne tycker att du besteg berget så kommer resten av världen inte hålla med dig för uppenbarligen satt du i hotellbaren mest.

Klarar du ett spel så kan du iaf slå dig för bröstet och säga att du löste utmaningen som spelskaparna gjorde åt dig utan att ta några fuskkoder eller inmoddade spartillfällen till hjälp. Utmaningen var inte att se slutsekvensen, utmaningen är resan, gillar du inte spelet så kan du välja att inte spela spelet mem du kan heller inte säga att du tog dig igenom hela spelet för att du sett slutsekvensen eller klarade bossen med GODMODE. Att klara spelet med fusk är inte att klara av spelet lika lite som att köpa alla rätta svaren på provet är samma sak som att få 100% rätt svar på sagda prov.

Sen hur DU väljer att spela spelet själv bryr sig resten av världen extremt lite om i slutändan men att säga att fusk är lika legitimt som att inte fuska det är det som är själva poängen. Nej det är inte samma sak.

Moderator | Testpilot
Skrivet av brewitz:

Det är exakt samma sak. Det finns såvitt jag vet ingen "tävling" i att bestiga Mt Everest eller att komma in på läkarlinjen utan det är nåt folk gör för sitt eget intresses skull (ärligt talat är en idrottstävling även den i tävlarnas egna intresses skull det med även om det finns mästerskap som kontrolleras av utomstående för att... DET INTE SKALL FUSKAS).

Så bestiger du ett berg kan du iaf säga att du lyckades med det och "vann" över naturen som ställde ett berg framför dig och liksom sa... "Kom igen, se om du kan ta dig hela vägen upp utan att dö!!", om du inte bestiger berget kan du liksom inte heller ta åt dig äran att ha gjort det även du i ditt egna sinne tycker att du besteg berget så kommer resten av världen inte hålla med dig för uppenbarligen satt du i hotellbaren mest.

Klarar du ett spel så kan du iaf slå dig för bröstet och säga att du löste utmaningen som spelskaparna gjorde åt dig utan att ta några fuskkoder eller inmoddade spartillfällen till hjälp. Utmaningen var inte att se slutsekvensen, utmaningen är resan, gillar du inte spelet så kan du välja att inte spela spelet mem du kan heller inte säga att du tog dig igenom hela spelet för att du sett slutsekvensen eller klarade bossen med GODMODE. Att klara spelet med fusk är inte att klara av spelet lika lite som att köpa alla rätta svaren på provet är samma sak som att få 100% rätt svar på sagda prov.

Sen hur DU väljer att spela spelet själv bryr sig resten av världen extremt lite om i slutändan men att säga att fusk är lika legitimt som att inte fuska det är det som är själva poängen. Nej det är inte samma sak.

Näe jag håller inte med. Du klättrar ordagrant inte ett berg om du åker linbana upp. Du klarar dock ut ett spel trotts att du fuskar eller använder andra funktioner för att lättare (eller svårare) nå slutet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Näe jag håller inte med. Du klättrar ordagrant inte ett berg om du åker linbana upp. Du klarar dock ut ett spel trotts att du fuskar eller använder andra funktioner för att lättare (eller svårare) nå slutet.

Du har ordagrant inte klarat spelet för att du använt dig av fusk för att minska utmaningen, att öka utmaningen kan aldrig räknas som fusk då själva definitionen av fusk är just att ta en ful genväg. De som klarar av Dark Souls med Guitar Hero-gitarren har jag mer respekt för än nån som knappat in en kod i spelet för att ta sig till sista rummet där Gwyn redan ligger död och det räcker med att sätta sig vid elden eller gå ut genom porten.

Moderator | Testpilot
Skrivet av brewitz:

Du har ordagrant inte klarat spelet för att du använt dig av fusk för att minska utmaningen, att öka utmaningen kan aldrig räknas som fusk då själva definitionen av fusk är just att ta en ful genväg. De som klarar av Dark Souls med Guitar Hero-gitarren har jag mer respekt för än nån som knappat in en kod i spelet för att ta sig till sista rummet där Gwyn redan ligger död och det räcker med att sätta sig vid elden eller gå ut genom porten.

Ja det kan man ju tycka, men det är ju liksom hela poängen med tråden. Bara för att man inte klarar spelet som utvecklaren har tänkt betyder det ju inte att man "inte klarat spelet". Så länge man tar sig till slutet har man ju gjort det, folk kan ju välja att göra det på olika sätt.

Men då menar du alltså att om man använder konami-koden för att få extra liv, eller använder flöjten i Super Mario Bros. 3 som fusk och inte giltigt heller? Just Mario 3 flöjten är ju intressant, då man bara tar sig till sista världen och måste ändå spela igenom de sista och svåraste banorna. Båda är ju dessutom inbyggda i spelet av utvecklarna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag tror inte folk kan välja det bästa för sig själv.

Va?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Klart som korvspad att man inte kan gå runt och hävda att man klarat ett spel om man fuskar sig igenom det.

Förstår inte vad som är så kontroversiellt med det.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

En till fråga till er som varit aktiva i tråden: Anser ni det vara fusk om man använder flöjten i Super Mario Bros. 3 för att ta sig till slutet av spelet på en gång? Har man inte klarat spelet om man skippar till sista världen, kör alla de sista svåra banorna och tar kål på sista bossen? Är det fusk enligt er definition om man använder sig av Konami-koden på NES? Då får man massvis med extra liv man i vanlig ordning inte har tillgång till och således fler försök att ta sig igenom spelet.

Även om funktionen är inbyggd i spelet (och är gömd som en hemlighet) så "fuskar" man ju ändå ändå och spelar inte spelet som det är tänkt, eller?

Ja det är fusk om man använder fusk. Även inbyggda sådana. Alla spel på den tiden hade fuskkoder. Men man kan fan inte hävda att man klarat Doom om man kör med God Mode, även om det är inbyggt.

Medlem
Skrivet av brewitz:

Det är exakt samma sak. Det finns såvitt jag vet ingen "tävling" i att bestiga Mt Everest eller att komma in på läkarlinjen utan det är nåt folk gör för sitt eget intresses skull (ärligt talat är en idrottstävling även den i tävlarnas egna intresses skull det med även om det finns mästerskap som kontrolleras av utomstående för att... DET INTE SKALL FUSKAS).

Så bestiger du ett berg kan du iaf säga att du lyckades med det och "vann" över naturen som ställde ett berg framför dig och liksom sa... "Kom igen, se om du kan ta dig hela vägen upp utan att dö!!", om du inte bestiger berget kan du liksom inte heller ta åt dig äran att ha gjort det även du i ditt egna sinne tycker att du besteg berget så kommer resten av världen inte hålla med dig för uppenbarligen satt du i hotellbaren mest.

Klarar du ett spel så kan du iaf slå dig för bröstet och säga att du löste utmaningen som spelskaparna gjorde åt dig utan att ta några fuskkoder eller inmoddade spartillfällen till hjälp. Utmaningen var inte att se slutsekvensen, utmaningen är resan, gillar du inte spelet så kan du välja att inte spela spelet mem du kan heller inte säga att du tog dig igenom hela spelet för att du sett slutsekvensen eller klarade bossen med GODMODE. Att klara spelet med fusk är inte att klara av spelet lika lite som att köpa alla rätta svaren på provet är samma sak som att få 100% rätt svar på sagda prov.

Sen hur DU väljer att spela spelet själv bryr sig resten av världen extremt lite om i slutändan men att säga att fusk är lika legitimt som att inte fuska det är det som är själva poängen. Nej det är inte samma sak.

Man måste ju skilja på prestation och prestation. Om två personer bestiger ett berg och den ena personen tar en lodrätt vägg upp till toppen och den andre tar den andra sidan som är en behaglig lutning hela vägen till toppen så uppnår ju båda målet men ingen kan ju säga att de har utfört samma prestation. Normalfungerande människor kan göra den distinktionen utan problem och försöker inte hävda något annat. Den som försöker hävda att båda gjort samma prestation har i min värld inte särskilt tungt vägande åsikter och är ingen man behöver lyssna till.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ishnak:

Man måste ju skilja på prestation och prestation. Om två personer bestiger ett berg och den ena personen tar en lodrätt vägg upp till toppen och den andre tar den andra sidan som är en behaglig lutning hela vägen till toppen så uppnår ju båda målet men ingen kan ju säga att de har utfört samma prestation. Normalfungerande människor kan göra den distinktionen utan problem och försöker inte hävda något annat. Den som försöker hävda att båda gjort samma prestation har i min värld inte särskilt tungt vägande åsikter och är ingen man behöver lyssna till.

Helt rätt! Alla har tagit sig till målet, men inte på samma sätt. Ska det vägas lika högt? Möjligen inte, men det är ju oftast något man får reda på om man bara har en vanlig konversation med personen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Akronym:

Ja, att om exempelvis ett easy mode skulle finnas i Dark Souls skulle väldigt många ställa ner svårighetsgraden till easy när de kör fast vilket i slutändan skulle leda till en sämre spelupplevelse än om alternativet inte hade funnits.

jbx
Medlem

I många spel så är det slut när platinum trophyn poppar för mig. Men eftersom jag gått över till pc så är det svårare nu.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Jag anser att man har klarat ut ett spel när huvuduppdraget är avklarat, vare sig man använt fusk eller inte. Sen är det ju upp till var och en att avgöra i fall det var välförtjänt.

Men det Mike mest troligt menar med ”beat the game” är att du inte har besegrat spelet och alla dess utmaningar om du har använt rewinds eller annat fusk. Utan då har du bara ”finished the game”.

Medlem

Vad menar ni med "klara ut". Varva heter det ju!

Backloggens befriare

Yay, precis vad världen behöver inför nästa decennium, mer elitistiska åsikter. Det är skräp, oavsett sammanhang.


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv
Skrivet av keffkebab:

Yay, precis vad världen behöver inför nästa decennium, mer elitistiska åsikter. Det är skräp, oavsett sammanhang.

Hellre det än postmodernistisk smörja där folks känslor och upplevelser går före sanningen.

ELF
Medlem

Alla får spela och klara ut spel hur de vill. Det viktiga är att ha kul. Visst, man kan vara stollt om man har klarat ut en del av ett spel som har varit extremt svår. Men att påstå att det är kul att spela om samma sekvens 10 gånger och som dessutom kanske tar 10 minuter eller längre är ändå att ljuga för sig själv.

Kommer jag till ett svårt ställe så försöker jag klara det, men tar det alldeles för lång tid så kan det hända att jag fuskar på ett eller annat sätt.
Händer även att jag vill kunna facerolla mig igenom ett spel. Kör Conan Exiles single player och har en mod som ökar level cap så hela spelet blir lite lättare. Jag gör det just för att jag kör sp och vill kunna låsa upp alla perks och grejer.

Men ibland finns det ju spel som jag ändå känner att jag bara måste klara ut som det är tänkt och då nöter jag tills jag klarat det.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skriv svar