Spel att spela med sonen 5 år.

Medlem

Jag hade rekommenderat de olika skylanderspelen som finns. Enkla att spela och alla är på svenska, vilket jag uppskattat mer och mer när barnen varit små. Risken är att man måste köpa massa figurer, men jag gissar att man får ett dussintal för en spottstyver på blocket eller så. Detta har båda mina barn (son och dotter) spelat i omgångar sedan femårsåldern utan större bekymmer. Det har coop också så att kompisarna kan vara med (2-spelare splitscreen), bara man har ett pr olika figurer.

Är barnet duktigt på kontrollern är Rayman Legends helt fantastiskt. Det är också relativt förlåtande med bra checkpoints osv. Också det med coop (4-pers om jag kommer ihåg rätt).

Legospelen som också nämnts brukar vara toppenbra i den åldern med.

Andra spel som är fina att spela är Steamworld Dig 1&2 samt Skyforce anniversity.


signatur
Medlem

Ett litet bisarrt tips är Death Stranding. Min 5-åring älskar att springa runt i stora miljöer och han får så spela på ställen där jag vet att inget ont kan hända.

Utöver det gillar han Forza Horizon (han gillar när jag sitter bredvid och suckar när han kör ner träd). Tillsammans har vi spelat olika Lego-spel tillsammans också.

Medlem

LocoRoco 1-2 kanske?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ja alla har sin egna åsikt. Jag skulle personligen inte låta ett barn på fem år spela något mer verklighetstroget typ som Call of Duty eller Battlefield. Ratchet and Clank, Street Fighter, kanske även Super Smash bros skulle jag inte ha något problem med. Beror också givetvis på hur mogen och förstående den lille krabaten är.

Japp mycket beror ju på uppfostran annars, personligen började jag spela Counter Strike vid ca 5 år ålder.

Medlem

Jag och en kompis började spela Human Fall Flat igår, nu är vi bägge två födda på 80-talet, men det är hysteriskt kul. Co-op, enkla och få kontroller och man ska bara ta sig igenom banor genom att hoppa, ta tag i saker och dra runt prylar i miljön. Tänker att hela spelets upplägg är ju vad små barn ändå gör, man provar sig fram, flyttar runt saker och försöker lösa problem

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Jag köpte Knack 2 till min 6-åriga son i julklapp och han kunde inte sluta prata om hur man plötsligt kunde göra sig mindre och sen stor igen med de olika delarna.
Väldigt barnvänligt spel!

Annars kan jag rekommendera Worms, det är hur kul som helst tillsammans.

Vi har Knack och Knack 2 här hemma och kan också rekommendera varmt. 6 åringen och 8 åringen brukar spela Coop, och ibland är jag med. Jätteroligt! Hoppas på ett Knack 3 när ps5 släpps.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Little big planet kan man spendera många timmar i.
Sonic Unleashed funkar, finns väl till PS4 nu med?
Tror dock FPS/3rd person-spel kan vara svårt för en som är 5 år, beror lite på vilket det är... vi har kört lite Hello Neighbor på datorn, hon älskar det men det är som sagt lite bök med kontrollerna, hjälps vi åt går det bra, Annars är ju spelet rätt "svårt" som det är ibland.

Medlem

Disney infinity 1.0 2.0 & 3.0 kan ju vara svårt att få tag på men finns säkert på blocket, tradera etc. skitkul att byta gubbar och grejjer, vi har typ alla (stackars plånbok) Starwars triologin spelen är bra och skoj.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Underskatta inte en femåring att lära sig hur saker fungerar eller hur många knappar det än må vara. Om de tycker om att spela, eller tycker det är roligt/underhållande så kommer de att lära sig.

jbx
Medlem

Min 6-åring spelar the sims 4. Lärde sig otroligt snabbt trots att han inte kan läsa helt. Skrev in fusk för massa pengar sen fick han gå loss.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Underskatta inte en femåring att lära sig hur saker fungerar eller hur många knappar det än må vara. Om de tycker om att spela, eller tycker det är roligt/underhållande så kommer de att lära sig.

Alla är olika, vissa ger upp så fort det blir lite jobbigt, då tar det längre tid, medan andra nöter på.

Medlem

@xScaryKidx: Minecraft tycker jag funkar, man kan ju börja i creative.

Medlem

Började när dottern var runt 5-6år med Creative mode i Little Big Planet. Sen gick vi över till Lego Star Wars och lite andra liknande spel. Nu förtiden är det Minecraft och Roblox som gäller

Medlem

Om jag får addera en fråga till tråden så undrar jag över spel på svenska för samma målgrupp, till PC funkar också. Lego spelen t.ex. är ju kul, men kräver ändå att jag översätter. Little Big planet känner jag till som översatt.

Medlem

Everybodys golf älskade mina ungar när de var små, kul att spela ihop!

12
Skriv svar