VR - med eller utan sladd?

Medlem
VR - med eller utan sladd?

Jag har spelat en del Oculus Quest hos en kompis. Det kan ju vara fantastiskt kul ett tag. Så nu funderar jag på om man skulle skaffa något själv. Men jag är också nyfiken på andra spel, som inte stöds av Quest. Utbudet känns lite skralt ändå.

Hur mycket är sladden i vägen på de övriga VR-maskinerna, om man är van med Quest? Kommer jag att störa mig på det?

Krävs det en monsterdator för att driva spelen? Min har några år på nacken nu...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Jag väntar själv på att ett bra headset ska komma utan sladd. Avskyr sladden, tycker väl inte direkt att den är i vägen men man känner att den sitter där och det stör jag mig på.
Det känns som man använder något som är väldigt omodern men ändå kostar en förmögenhet.

Medlem

Jag stör mig inte på sladden.
Bara den är nog lång så det inte sträcks.
Jag har ett Lenovo med 4m sladd vilket är kortaste laget men har en förlängning på 1m och då är det perfekt.

Oculus Quest går annars att streama pcvr trådlöst via wifi 5ghz.
Vad som är bäst för det har jag själv ställt i Oculus Quest tråden både här och på SweC så nån kommer kanske med bra tips där

Ang datorprestanda så har vi spelat pcvr på ett antal datorer här hemma, vill nog påstå att allt fungerat utan problem
Exempel på datorer:
Intel i7 6700k 16Gb GeForce GTX 1060 6gb
Intel i7 6700k 16Gb GeForce GTX 1070 8gb
Intel i7 2600k 16gb GeForce GTX 970 4gb
Intel i7 6500 16gb Radeon rx 570


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hoppas kunna väcka tråden.

Jag vill testa VR på spel som jag annars skulle spela på vanlig skärm. (primärt inte intresserad av dedicerade VR-spel, för VR:andets skull så att säga)

Jag kommer sitta ned vid PC:n, sladd är alltså okej. Vad ska jag välja om jag inte vill lägga femsiffrigt?

Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hoppas kunna väcka tråden.

Jag vill testa VR på spel som jag annars skulle spela på vanlig skärm. (primärt inte intresserad av dedicerade VR-spel, för VR:andets skull så att säga)

Jag kommer sitta ned vid PC:n, sladd är alltså okej. Vad ska jag välja om jag inte vill lägga femsiffrigt?

HP Reverb G2 (släpps snart), verkar idealiskt för det med sin höga upplösning om 2160x2160 per öga. Åtminstone om du har ett grafikkort som orkar driva dess fulla upplösning (minimikrav för det är GTX 1080 / RTX 2060 Super / RX 5700). Kanske är det det bästa även om du har ett klenare kort och måste köra "half resolution" (omkring 1500x1500 per öga). Se System Requirement for Reverb G2 (reddit).

Annars kanske HTC Vive Cosmos. Det har sågats för sin dåliga tracking av handkontroller, men för ditt användningsfall spelar det mindre roll.

Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hoppas kunna väcka tråden.

Jag vill testa VR på spel som jag annars skulle spela på vanlig skärm. (primärt inte intresserad av dedicerade VR-spel, för VR:andets skull så att säga)

Jag kommer sitta ned vid PC:n, sladd är alltså okej. Vad ska jag välja om jag inte vill lägga femsiffrigt?

Om du inte är emot Oculus så avtäcks Oculus Quest 2 med alla Specs mm.
Billig och nästan lika hög upplösning som HP Reverb G2 enligt förhands Specs.
Så kan vara värt att vänta och se vad som sägs om den

Att spela vanliga spel med ett VR headset funkar men jag ser som ingen anledning att inte spela dedikerad VR spel också.
Med Quest behöver du inte sitta fastkopplad så det är än lättare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar