Se första bilden på den biffiga processorn i Xbox Series X

Robot
Se första bilden på den biffiga processorn i Xbox Series X

Phil Spencer har den i fickan som "turpeng".

#xbox-series-x


Medlem

Det finns nåt lite ängsligt i att det står "8K" på den.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Det finns nåt lite ängsligt i att det står "8K" på den.

Det är så man gör processorn 8K-kompatibel.

Skrivet av Bojkott:

Det är så man gör processorn 8K-kompatibel.

Oooo fungerar det även om man skriver det själv med en tuschpenna??


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Oooo fungerar det även om man skriver det själv med en tuschpenna??

Nää. Måste ristas in. Jag spelar i 4K60fps med min i I73770K tack vare det enkla tricket. Ristar du flera kommandon så gör inga mellanslag, för då kan du råka ut för överhettning.

Medlem

Ingen som via bilden räknat ut Die Size än? Om nu 56 compute units stämmer så gissar jag på att den måste ligga norr om 400mm² åtminstone, troligtvis någonstans runt 450mm². Blir nog inte billigt att framställa.

EDIT:
wccftech estimerade ca 401mm² känns lågt om man nu ska få plats med 8C Zen 2, 56 CU, Memory Controllers och framför allt om Raytracing hårdvara ska få plats också.
https://wccftech.com/xbox-scarlett-apu-die-shot-analysis-die-...

Kan vara att det baseras på 7nm+ som tydligen är 20% tätare. Men då vete tusan hur tillgängligheten kommer se ut när konsolen lanseras. Brukar väl oftare var sämre yeild på senaste men kanske kompenserar kostnaden för lägre Die Size.

EDIT 2:

Digital Foundry mäter till ca 405mm² (9min in)

Ambassadör
Xbox

Det är nära nu!


signatur

Jump in.

Medlem

cpu+gpu i samma die? därför den ser fet ut?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Ingen som testat att scanna qr-koden?

Gen
Medlem
Skrivet av bluebird:

Det finns nåt lite ängsligt i att det står "8K" på den.

Lite rädd för att 8K kommer att vara en stor del av deras marketing. 8K är så...sjukt långt bort att det inte ens är värt att prata om.

Medlem
Skrivet av Ctrl:

cpu+gpu i samma die? därför den ser fet ut?

Jo det är väl mer eller mindre bekräftat att både Xbox Series X och PS5 kommer ha APU (CPU+GPU), baserat på AMD Zen 2 och RDNA.

Skrivet av Gen:

Lite rädd för att 8K kommer att vara en stor del av deras marketing. 8K är så...sjukt långt bort att det inte ens är värt att prata om.

Minecraft 8K? =D Men ja det känns väldigt långt borta. One X med sina 6Tflops klarar ju knappt av Native 4K i 30fps i dagens spel. RDNA må vara mer effektiv men inte så pass att 12Tflops RDNA kan uppnå 4x mer prestanda som krävs för 8K, för att inte tala om det som krävs för nästa generations spel.

Känns som man då behöver mer än 20-24Tflops RDNA + HDM2 med en minnesbandbredd på 1TB/S för att klara 8K 30fps vettigt i nästa generations krävande AAA-spel.

Sen fattar jag inte riktigt vem som kommer bry sig om 8K överhuvudtaget. Man behöver väl 80-90" 8KTV för att ens se någon skillnad mot 4K om man sitter på normalt avstånd. Hur många har en sådan TV idag?

Om nu Microsoft eventuellt kommer satsa på en 8K marknadsföring är det nog för att det tycker 4K är gjort. Känns idiotiskt men skulle tyvärr inte förvåna mig. De har ju själva målat in sig i det här hörnet när de marknadsförde One X som den ultimata 4K maskinen, när det snarare hade varit mer lämpligt nu för Series X att marknadsföras som en 4K konsol.

Medlem

Jo, lite som Google marknadsfört Stadia som 4K-konsol som redan nu skall slå Sonys och Microsofts nästa generation, men som inte ens i praktiken når upp till gamla PS4P eller XB1X, och med upplösning som ibland inte ens når 1080p!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar