Sug efter att spela på dagen, inget lust när du kommer hem?

Gnällkuk
Sug efter att spela på dagen, inget lust när du kommer hem?

Hej,

Tänkte bara kika om det är fler som stött på detta fenomen. I stunder när jag inte har något spel som jag riktigt nöter så kan jag ibland få ett stort sug att spela något spel, nytt eller gammalt, när jag befinner mig på jobbet t ex. När jag sedan beger mig hemåt så försvinner suget, antingen helt eller mestadels och jag kanske på sin höjd startar spelet men stänger sedan av det redan i menyn, eller efter 10-15min spelande.

Är det någon annan som upplever samma? Så trist att känna entusiasm och sug och sedan bara likgiltighet och tristess...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jo det har man känt.
Men brukar mer vara att när jag väl är hemma inte ids starta.
Däremot om jag startar så brukar jag sen fastna

Mycket nu på senaste när jag är sugen på att spela nått VR spel som jag tänker på under dagen men när jag kommer hem inte ids sätta igång alltid.
Just pga det krävs lite inkopplade och flytt av 2 fåtöljer.
Därför är det härligt att nu också äga en Quest så då är det problemet borta om man bara är sugen på lite snabb VR spelande


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Tråddemonen
Testpilot

@trickeh2k: Beror på hur starkt sug jag har för spelet som jag håller på med, när jag spelade Yakuza så hade jag inte speciellt mycket sug att åtetvända i spelet efter en lång arbetsdag. Men souls spelen så kände jag mig helt beroende att kämpa på och slåss mot ångestfyllda bossar, trots att jobbet hade sugit livet ur en.

Medlem

Händer allt för ofta att jag får ett extremt Final Fantasy sug, startar spelet och tröttnar redan innan introt är slut..

Medlem

Ibland för mig också.
Det kan vara kroppens mekanism som säger åt en att vila hjärnan från elektronisk input också.

Viktig återhämtning att göra ingenting ibland också.

Att gå och träna när man känner så är nog det bästa.

Jag upplever det snarare som att jag blir trött på ett spel, att grinda efter något längre tid, avinstallerar det, spelar annat, men då vill tillbaka till det andra för att slutföra "arbetet"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd

Alla vet vi ju att jobb är jobb(igt). Och spel fungerar för väldigt många som en flykt från verkligheten vilket är varför denna känsla finns hos så många under dagen för att sen avta när man kommer hem, just av den orsaken att när man kommer hem har man inte samma undermedvetna känsla av att man måste fly verkligheten.

Se det som ett tecken på att både ditt aktiva jag och undermedvetna är nöjd med livet och situationen utanför jobbet.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Gnällkuk
Skrivet av Zimpan:

@trickeh2k: Beror på hur starkt sug jag har för spelet som jag håller på med, när jag spelade Yakuza så hade jag inte speciellt mycket sug att åtetvända i spelet efter en lång arbetsdag. Men souls spelen så kände jag mig helt beroende att kämpa på och slåss mot ångestfyllda bossar, trots att jobbet hade sugit livet ur en.

Mjo, men det problemet har jag inte heller haft när jag spelat ett spel mycket under en period, t ex när något nytt spel släppts eller så. Det är under perioder när jag inte har något spel jag kör ofta eller mycket som det kan bli så här.

Skrivet av DrAg00nEn:

Alla vet vi ju att jobb är jobb(igt). Och spel fungerar för väldigt många som en flykt från verkligheten vilket är varför denna känsla finns hos så många under dagen för att sen avta när man kommer hem, just av den orsaken att när man kommer hem har man inte samma undermedvetna känsla av att man måste fly verkligheten.

Se det som ett tecken på att både ditt aktiva jag och undermedvetna är nöjd med livet och situationen utanför jobbet.

Kanske, det ökar helt klart när man har en långsam dag på jobbet med lite att göra och känner sig understimulerad. Angående den sista meningen ser jag dock inget samband alls för min egen del.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Angående den sista meningen ser jag dock inget samband alls för min egen del.

Menar så klart inte att det gäller för alla. Kan ju även vara så enkelt att när du är hemma har du andra prioriteringar eller att du har annat som du faktiskt vill göra. Medan du på jobbet tänker du att du hellre skulle sitta hemma och spela eftersom spelande är en oändlig ocean över vad du kan uppleva och är så enkelt att känna sug efter då inga andra yttre stimulanser finns tillgängliga förutom jobbet.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Kontot avslutas

Jag kan känna det ibland när jag är hemma.
Många gånger har jag märkt att det är på spel som man gillade att spela när man spelade de första gången och då kanske man vill uppleva den känslan igen av det spelet. Men det är skillnad att spela ett spel för första gången när man inte vet något om det än vad det är när man redan har klarat av spelet en gång, och då är det lättare att tröttna på spelet snabbare.

Däremot kan jag ibland fastna för ett spel som jag kanske inte har spelat på över tio eller femton år när jag märker att det finns mycket i spelet som jag har glömt bort. Då kan det vara kul att undersöka de sakerna igen.

En annan sak som har fått mig att spela ett gammalt spel igen har varit när ett spel har återsläppts och det finns en del nytt i spelet.
Crash Bandicoot N Sane Trilogy var nog ett av de senaste sådana spel. Annars har jag ett annat exempel på spel som jag brukar tröttna på och det är när jag har spelat gamla NES spel igen men när NES Classic Mini släpptes så var det skillnad, spelen kändes mycket roligare att spela igen för mig och jag tror att det berodde på att de hade lagt till Suspend Points så att man kunde spara och fortsätta vid ett senare tillfälle, för det är väldigt tråkigt att behöva göra om samma sak om och om igen.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Alla vet vi ju att jobb är jobb(igt). Och spel fungerar för väldigt många som en flykt från verkligheten vilket är varför denna känsla finns hos så många under dagen för att sen avta när man kommer hem, just av den orsaken att när man kommer hem har man inte samma undermedvetna känsla av att man måste fly verkligheten.

Se det som ett tecken på att både ditt aktiva jag och undermedvetna är nöjd med livet och situationen utanför jobbet.

Tror också det har att göra med jobbet, de flesta fritidsintressen och hobbys känns väldigt lockande på arbetstid men när man väl är ledig och har sin fritid avtar suget.
Jag har på slutet ett jättesug att läsa när jag jobbar men väl hemma tar jag mig oftast inte met än en sida innan jag ger upp.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Gnällkuk

@DrAg00nEn: nej och det var ju bara för mig själv jag svarade, för andra kan det ju naturligtvis vara precis så som du säger men personligen kan jag inte minnas att jag känt någon skillnad vare sig jag varit väldigt uppåt eller nedåt. är man nedstämd är man väl generellt mindre sugen på det mesta.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Ponny

Känner igen mig, särskilt då jag jobbar (mycket) mer eller mindre i perioder. Under tunga perioder får jag sug efter både det ena och det andra spelet, och tänker att "när det lugnar ner sig, dååå...!" men när (t.ex.) tidningslämningen är gjord orkar jag ändå bara dö i soffan framför nån halvbra Netflix-serie. ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

@DrAg00nEn: är man nedstämd är man väl generellt mindre sugen på det mesta.

Brukar ju vara så. Dock från egen erfarenhet när jag hade väldiga ekonomiska bekymmer och var väldigt nedstämd under några månaders tid så var det enda jag ville och nästan kunde göra var att spela. Mer eller mindre dygnet runt. Kom på mig själv ett flertal gånger att vakna med kontrollen i famnen. Men alla fungerar vi olika och har olika metoder att orka med lite svårare tider. För mig var det helt klart spelande som fick mig, inte på bättre humör, men att komma bort från verkligheten.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Moderator | Testpilot

Händer mig ganska ofta. För min del handlar det väl mest om att man inte orkar vara på jobbet för det är en seg dag och tänker: "Fan om jag var hemma och fick lira lite av det här nya spelet istället". När jag väl kommer hem är jag dock så less och trött efter den jobbiga dagen så det blir typ HBO/Netflix istället.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ja, ganska ofta (speciellt på fredagar!). Men jag är typ hundra procent säker på att vi upplever så eftersom vi sover för lite. 6-7 timmar/dygn är inte tillräckligt, även om man klarar sig utmärkt på jobbet.

8h sömn och 1-2 frukter per dygn så kommer man jävlar i mig ha mycket mer energi än normalt hemma på kvällen, då blir man förmodligen rastlös av Netflixtittande.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Sedan jag började jobba hemifrån brukar jag ta några spelpass på 1-2h när suget kommer. Väldigt avkopplande istället för att känna att jag måste klämma in när barnet somnat.

Medlem

Det kan vara så för mig ibland, nu var jag rätt sugen på att ha en hel kväll med RDR2 vilket jag haft men det var inte lika nice som jag hade det förra helgen när jag spelade. Det kanske beror på att man förväntar sig något omedvetet eller jag vet inte.

Jag har samma situation när jag vill vara osocial och vara själv en helg eller så, när jag väl är det så känner jag mig mest bara ensam och vill vara social istället. Det beror på hur social jag har varit också. Då kan det vara riktigt supernice att spela ett tv-spel men föredrar mest serier nu för tiden.

1
Skriv svar