The Last of Us var 10-talets bästa spel, enligt Metacritic-användarna

Medlem

The Last of Us är sjukt bra och stämningsfullt. Witcher 3 var bra, men kanske inte så bra som en del vill hävda. Jag hade satt Heavy Rain på topp-10 också. Visst är kontrollen seg som sirap, men den täta atmosfären och underbara musiken slår det mesta. Zelda hade jag inte haft med på topp-20 ens. Då var Horizon betydligt bättre.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Näe. Nog för att det är bra, men det är inte God of War-bra.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Heavy Rain var en, för mig, halvt unik spelupplevelse
Skrivet av lampis:

The Last of Us är sjukt bra och stämningsfullt. Witcher 3 var bra, men kanske inte så bra som en del vill hävda. Jag hade satt Heavy Rain på topp-10 också. Visst är kontrollen seg som sirap, men den täta atmosfären och underbara musiken slår det mesta. Zelda hade jag inte haft med på topp-20 ens. Då var Horizon betydligt bättre.

Tror aldrig jag spelat något spel som påminner om det, varken före eller efter. (enda spelet jag spelat av det gänget btw). Det platsar inte på listan för det är inte fantastiskt som spel, och det kom 2009,men Silent Hill Shattered Memories är nog det enda andra spelet som liksom skiljt dig och satt skarpa minnen i mig.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag fattar inte riktigt storheten i spelet.
Det ska erkännas. Jag slutade spela nån gång kort efter att man flytt från staden.
Men jag tyckte kartorna var så urbota tråkiga. Svårt att förklara
Men te.x visste man alltid var man skulle för de belyste eller färglade dessa bitar annorlunda. Sen så kändes det som halvsåsig 3rd person shooting. Och jag är inget fan av 3rd person shooting överlag. Trist crafting. Idunno. Jag gav upp helt enkelt.

Så... jag hann aldrig bli superengagerad i karaktärerna vilket jag ju misstänker är spelets starkaste sida.

Lite osäker på vilka spel jag tyckt är bäst.
MEST har jag väl spelat LoL, Heartstone och kanske Overwatch.

Bubblare:
Pillars of Eternity 1 var NÄSTAN helt fantastiskt. Blev lite segt i slutet. Samma med Divinity Original Sin 1 (gillade inte alls 2an lika mycket).
Samma med Witcher 3. Blev lite obalanserat i svårighetsgraden och det var lite FÖR stort. Ja, man måste inte göra allt men jag tänkte att det är ett spel jag bara kommer spela en gång, så jag gjorde iaf det mesta.

Men glömmer säkert något schyst lir, och sen finns det ju flera jag inte spelat.

Vi är en aning det motsatta, jag älskade The Last of Us och jag har kört introt av Divinity och Pillars of Eternity och jag fastnade inte för dem. Witcher 3 har jag inte kört för jag kan tusan mig inte få mig att komma genom ettan med dess genanta stridskonst system

LoL har jag förmodligen kört mest eller sekundärt LittleBigPlanet serien.

Namen rent av nostalgi så skulle jag ha LBP2 Som bästa spel men det är bara nostalgi kicken som säger det till mig

Medlem

Har kört alla spelen men inte klarat GoW och RDR2. Tycker att vi ska vara glada över alla bra spel och att varje person som med allt annat har sin unika spel smak. Just nu så vill jag nog försöka avsluta lösa trådar innan nästa gen konsoler kommer. Började precis att spela om Dark souls 3 för att jag fastnade i slutet sista gången jag spelade. Mycket bra spel hela tiden tycker jag. Tiden räcker inte till speciellt när man kör mycket online spel som RDR2/GTAV online Apex och Dayz.

Medlem

Listan stämmer väl överens med alla andra listor, så det är antagligen de 10 spelen som är bäst, även om jag haft roligare med många andra spel

Medlem

Storyn var riktigt bra, ett av de bästa i ett spel. Gameplayen tyckte jag var ok

Medlem

Tycker Last of Us är en värdig etta. Storyn och karaktären är top notch och jag tycker faktiskt att gameplayet är riktigt bra. Nackdelarna är pusslen när man flyttar stegar och så som är lite för lämpliga för situationerna. Men gameplayet rent actionmässigt har en tyngd som passar spelets ton. Det är rått och brutalt. Att slå in en fiendes huvud med en planka med spikar i eller bli jagad av clickers kan kännas sjukt obehagligt. Speciellt tycker jag närstridscombaten har ett bra flyt för interaktionen med miljön man befinner sig i, som även är tydlig i Uncharted. Få spel har det flytet med animationerna som Naughty Dogs spel har vilket bidrar till den cinematiska känslan och speletshelhet. Sen ställer man mer krav när spelet tar sig på större allvar vilket gör det svårare för den ludonarrativa dissonansen att klinga rätt. Men i mina ögon fungerar det i Last of Us fall.

Inaktiv

Tycker Dark Souls är 10-talets bästa spel.

Skrivet av UntouchableFart:

Tycker Zelda Botw borde bort från listan, så extremt överskattat spel!

Har du spelat igenom spelet?

Medlem

Det som jag tyckte var lite tråkigt med the last of us var att det blev lite förutsägbart när man kom in i ett nytt område och såg lite lämpligt utplacerade bilar eller annat skrot så förstod man rätt snabbt att här blir det en strid så småningom

Medlem

Nej nej. Grym atmosfär och grymt berättande. Gameplay ganska tråkigt som jag minns det. Tråkiga strider.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Intressant att två konsolspel var bäst senaste 10 åren (enligt listan).

Medlem
Skrivet av Evilof:

Tror aldrig jag spelat något spel som påminner om det, varken före eller efter. (enda spelet jag spelat av det gänget btw). Det platsar inte på listan för det är inte fantastiskt som spel, och det kom 2009,men Silent Hill Shattered Memories är nog det enda andra spelet som liksom skiljt dig och satt skarpa minnen i mig.

Nej, det kom 2010. Trots att spelmekaniken haltar så är det det spelet som har berört mig mest, till och med mer än vad The Last of Us gjorde. Den tunga atmosfären och storyn är så mörk, så djup. Det har inte Quantic Dreams andra spel lyckats fånga.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

En fantastisk story och en av få anledningar till att jag köpte en ps3a, men bästa spelet på 10-talet, nej verkligen inte. Man ska också komma ihåg att medan det har en fantastisk story och karaktärer så har spelet ett väldigt mediokert gunplay, så hoppas verkligen tvåan är bättre på spelfronten.

Jag håller nog också Alien Isolation som ett av de bästa spelen, vilken otrolig överraskning och vilken briljant AAA leverans på en sån nichad marknad.

Medlem

@Freakon: GOW var ju den största besvikelsen... kändes som en walking simulator med otroligt klumpig gameplay.

Medlem
Skrivet av dafuq:

@Freakon: GOW var ju den största besvikelsen... kändes som en walking simulator med otroligt klumpig gameplay.

Menar du God of war eller Gears of War?

God of war är ett sant mästerverk sett till alla faktorer. Alltså både teknik och allt annat. Story, dialoger, tempo, lore, karaktärsutveckling, gameplay, etc.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr

Håller inte alls med. Jag gillade The Last of Us, men hade jag gjort en lista på typ topp 20 eller topp 30 bästa spel över årtiondet hade det nog inte kommit med. Det var ett bra spel men lämnade inte alls samma avtryck hos mig som det tycks ha gjort hos de flesta. Den visuella designen på banorna höll dock toppklass, liksom produktionsvärdet i allmänhet.

Med det sagt är jag osäker på vad jag själv skulle välja som årtiondets spel. Ingen solklar vinnare i alla fall, rätt jämnt där uppe. Några kandidater skulle kanske kunna vara Pathfinder: Kingmaker, Crusader Kings 2, The Witcher 3, Disco Elysium, Dominions 5, Tales of Maj'Eyal och Subnautica. Men jag skulle kunna rabbla många fler...

Medlem

Håller på att spela igenom LoU: Remastered inför släppet av 2an och det är fortfarande absolut topp inom sin genre. Få spel har skapat så genuina känslor för karaktärer som LoU, där är Naughty Dog absolut starkast.

RDR2 är en solklar etta för mig för 10-talet. Kan springa runt i timmar i Rockstars mästerverk och inte göra någonting produktivt alls, och samtidigt ha hur kul som helst.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Det är inte ens lönt att försöka kora det bästa spelet på en sådan tidsperiod, tycker jag. Last of Us är onekligen värt firande, men spelet går ju inte ens att jämföra med t.ex Witcher 3, då spelen är så olika. Bättre att nämna de som stack ut, vilket dessutom hjälper en att hitta spel man missat.

Medlem

@Freakon: Jag menar god of war.. Och jag håller inte med alls.. Eftersom jag älskade dom andra GOW spelen så var detta en besvikelse då det inte längre känns som ett GOW spel. Dom har ändrat det för mycket, allt från combat till en story som inte passar Kratos.

Medlem

@Freakon: https://m.youtube.com/watch?v=tY6vIDCK7iQ kolla på denna så förstår du hur jag menar.

Medlem
Skrivet av dafuq:

@Freakon: Jag menar god of war.. Och jag håller inte med alls.. Eftersom jag älskade dom andra GOW spelen så var detta en besvikelse då det inte längre känns som ett GOW spel. Dom har ändrat det för mycket, allt från combat till en story som inte passar Kratos.

Jag förstår, men håller verkligen inte med. God of war's utveckling står sig som den bästa utvecklingen av en spelserie någonsin i min bok. Helt otroligt att man kan ta ett så pass urvattnat koncept och sätta en helt ny standard i spelbranschen.

Kärnan är kvar i form av djupt stridsystem och grymma fiender och bossar. Skillnaden, enligt mig, är dock att precis allt annat är mer vuxet, moget och modernt.

Ahh, måste köra ett varv till. ❤️


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av dafuq:

@Freakon: https://m.youtube.com/watch?v=tY6vIDCK7iQ kolla på denna så förstår du hur jag menar.

Jag ska kika, tack


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

@Freakon: Snälla, orignal GOW gameplay var ju mkt mer unik än denna... I princip alla playstation exlusiva titlar spelas ju med exakt den värdelösa inzoomade kameravinkeln.

Jag tror nog inte du spelade de andra GOW spelen. För om du älskade dom tidigare, kan jag inte förstå vad som är bättre med denna ineraktiva film.

12
Skriv svar