Härmed proklamerar jag 2020 som backloggens år!

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Bra initiativ!

Min backlogg för 2020:

- XCOM2
- Spider-man
- Horizon: Zero Dawn
- Dragon Quest 11
- Grim Fandango
- Wasteland 2
- Doom (2016)
- Disco Elysium
- Assassins Creed: Odyssey

Med sambo, jobb, stort hus och ett barn som anländer i början av maj blir det en utmaning. Speciellt som Cyberpunk, Wasteland 3, AoE IV, FF7 etc också dyker upp. Vet inte hur det här ska gå ...

dags att bli singel


signatur

//monster

Medlem

Jag funderar på att skapa en Scrum-tavla med backlog, to-do, in-progress och done, för mina spel. Sen ska jag grooma backloggen en gång i veckan och prioritera om vilka spel som ska komma in i nästa sprint.

Låter det som ett koncept?

Medlem

@A1200G: Haha nja, det är alla spel jag äger, jag har klarat av en bra del av dom genom åren, men det är ändå flera hundra jag inte spelat färdigt eller ens startat. Men 20 stycken ska dras av i år i alla fall!


signatur

STADIA | PC | PS4 PRO | XBOX ONE S | NINTENDO SWITCH

Streaming är framtiden, du äger inte dina spel på steam, skivläsare är högljudda och förlegade och horisontellt linjerade thumbsticks är bäst.

Gen
Medlem

Tänker inte lura mig själv, har flyttat tonvis med spel till "Kommer inte att spela" kategorin Ett spel tar ju trots allt flera veckor att klara av.

Backloggens befriare
Skrivet av Gen:

Tänker inte lura mig själv, har flyttat tonvis med spel till "Kommer inte att spela" kategorin Ett spel tar ju trots allt flera veckor att klara av.

Ja, det är ju också ett sätt att bli av med dem! Jag försöker att bli bättre på det...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

dags att bli singel

Lycka till som småbarnsförälder om han nu inte bestämmer sig för att göra sig av med kärringen. 😂😂😂😂

Medlem

Haha jag har en annan ratio, jag säljer av 10 ospelade PS4-spel i backloggen för varje jag klarar, så kanske jag är nere på 0 när PS5:an släpps!

Förr året klarade jag RDR2 (men halva var ju redan spelat 2018 ) samt Spiderman.

Medlem

Ibland känns det som om jag gott skulle behöva ett decennium för att reda ut hela min backlogg.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Wow, jag har nog inte kört klart ett ända spel sen 2012 och det var borderlands 2 och sen dess har det blivit mer att jag har kört ett spel och sen börjat om för att man har byggt gubben fel. Ta Darksouls serien älskar det lagt ca 100h på Ds3 kom till slutet tror jag och började om pågrund av att jag kände att jag fuskade när jag tog hjälp av andra o döda vissa bossar.. Har runt 60 titlar som jag har börjat med men ej avslutat. Assassins creed odysséy ser ut att bli ett av dom få spelen som kommer få ett slut. 50% på progression:)

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Wow, jag har nog inte kört klart ett ända spel sen 2012 och det var borderlands 2 och sen dess har det blivit mer att jag har kört ett spel och sen börjat om för att man har byggt gubben fel. Ta Darksouls serien älskar det lagt ca 100h på Ds3 kom till slutet tror jag och började om pågrund av att jag kände att jag fuskade när jag tog hjälp av andra o döda vissa bossar.. Har runt 60 titlar som jag har börjat med men ej avslutat. Assassins creed odysséy ser ut att bli ett av dom få spelen som kommer få ett slut. 50% på progression:)

Exakt det där jag också fastnat i. Har man för många spel så kör man aldrig klart något, framförallt när man saknar tid för egna intressen och det så kan gå länge mellan spelsessioner (om det var en månad sedan man senast spelade så är det lätt att smyga på ett nytt istället för att fortsätta spela något där man glömt hur både story och kontroller var...)

Min strategi inför PS5 är ”ett ut, ett in”. Helt enkelt, håll emot för backlog-köptrycket och ha bara ett ospelat spel åt gången...

Medlem

Egentligen har jag väl en backlog också men tröttnar jag på spelet så ser jag ingen anledning att slutföra det.

Klatade ut death stranding igår. Nu blir det nog åter tillbaka till witcher 3 eller valfritt resident evil spel.

Medlem

Grymt, har samma ambition som TS men har en mkt mindre backlogg. Jobbar på Fallout 4 nu, sen har jag följande som skall avklaras i år:
Doom
Prey
Mutant year Zero
Samtliga kampanjer i Destiny 2
Age of Wonders
Fler som jag inte kommer på just nu.

Medlem

Förresten, är backlog bara spel man äger som skall avklaras eller räknas även spel man inte äger men har ambitionen att spela?

Medlem

Finns för många spel så jag har gett upp, spelar det jag känner för istället. Just nu vill jag köra Disco Elysium men det saknar handkontroll stöd tyvärr.

Medlem

Vad är definitionen av backlogg nu då? Är det de spel som man har och vill spela men inte haft tid till eller är det ALLA spel på Steam/Epic osv? Isåf har jag 600+ spel som jag aldrig installerat ...

Testpilot
Skrivet av Hullken:

Vad är definitionen av backlogg nu då? Är det de spel som man har och vill spela men inte haft tid till eller är det ALLA spel på Steam/Epic osv? Isåf har jag 600+ spel som jag aldrig installerat ...

För mig så tänker jag: spel som jag har betalat för, dvs inte spel som varit gratis. Dessa kan givetvis inkluderas i backloggen om jag fattar tycke för spelet men annars inte.

Mitt bästa tips om man vill börja klara fler spel är att vara bestämd, välja ett spel och köra det. Om man tycker att det är tråkigt/dåligt etc. släpp det och ta nästa. Undvik spel som inte har ett givet slut.

Sedan får man såklart spela hur man vill men om målet är att få ned backloggen är det rätt bra tips som fungerat för mig.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

För mig så tänker jag: spel som jag har betalat för, dvs inte spel som varit gratis. Dessa kan givetvis inkluderas i backloggen om jag fattar tycke för spelet men annars inte.

Mitt bästa tips om man vill börja klara fler spel är att vara bestämd, välja ett spel och köra det. Om man tycker att det är tråkigt/dåligt etc. släpp det och ta nästa. Undvik spel som inte har ett givet slut.

Sedan får man såklart spela hur man vill men om målet är att få ned backloggen är det rätt bra tips som fungerat för mig.

Om man köpt mycket Humble Bundles så har man en del då ...

Testpilot
Skrivet av Hullken:

Om man köpt mycket Humble Bundles så har man en del då ...

Haha. Tja, det var min tolkning av det hela. Jag har inte köpt alltför mycket på HB men har några stycken spel därifrån.

Om man har extremt mycket, kanske att man får anta en annan strategi, alternativt se över sina inköp hehe.

Gen
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ja, det är ju också ett sätt att bli av med dem! Jag försöker att bli bättre på det...

Förr i tiden när jag hade mer tid spelade det ingen roll men idag när jag har mindre så tänker jag hela tiden "Har jag verkligen tid och verkligen lust att lira detta spel?". Vid minsta tvekan lägger jag undan det. Listan som blir kvar är lättare att hantera och kan då ta ett spel åt gången i lugn och ro enligt den tid jag har kvar. Men skulle jag ha en backlog på 200+ spel kommer det bara kännas omöjligt.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av ChalleT:

Förresten, är backlog bara spel man äger som skall avklaras eller räknas även spel man inte äger men har ambitionen att spela?

Backlog är spel som man äger men som man inte har spelat än, annars hade det ju varit lite tokigt.


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av ChalleT:

Grymt, har samma ambition som TS men har en mkt mindre backlogg. Jobbar på Fallout 4 nu, sen har jag följande som skall avklaras i år:
Doom
Prey
Mutant year Zero
Samtliga kampanjer i Destiny 2
Age of Wonders
Fler som jag inte kommer på just nu.

Destiny 2 forsaken är verkligen bra

Januari:
Köpta(0 st):

Klarade (2 st):

-Final Fantasy V Advance (GBA - 6/1)
-Bloodstained Curse of the Moon (Switch-11/1)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Destiny 2 forsaken är verkligen bra

Enda jag inte skaffat ännu, blir härnäst!
Dock ett dåligt spel om man vill minska backloggen.

Medlem

Lever hårt efter mantrat att bara spela ett spel i taget, och aldrig köpa ett nytt förrän man antingen klarat det eller kommit fram till att man inte vill fortsätta. Ta da, ingen backlog, ingen stress

brukar sedan varva så att typ varannat spel är ”nytt” och varannat spel är något äldre som aldrig blev av att jag spelade när det kom.

Ambassadör
Xbox

Då var nästa spel avklarat. Star Wars Jedi: Fallen Order. Gillade det så pass mycket att jag 100%-ade det, och så undrar man varför det tar så lång tid med backloggen...

Avklarade spel 2020: 2
Antal spel från backloggen: 2
Inköpta spel: 0


signatur

Jump in.

Medlem

Jag som samlar på spel, både fysiskt och ickefysiskt. Har steam som trotjänaren med nästan 1.200spel, verkligen inte spelat i närheten av allt, men har väldigt mycket spel som jag vill spela.
Sen har man ju sin ps4, switch, Nintendo 3Ds, xbox 360, xbox, 8bit, snes, mega drive, gameboy också. Backloggen är för lång för att klaras av

Första spelet att klara av 2020 blev My Friend Pedro, lite för enformigt och "långt" för vad det går ut på, men ett rätt coolt spel.

Påbörjade spel är:
Fallen Order
Witcher 3
Planet Coaster
Red dead redemption 2

En lång väg att gå, men små steg åt gången.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

För mig så tänker jag: spel som jag har betalat för, dvs inte spel som varit gratis. Dessa kan givetvis inkluderas i backloggen om jag fattar tycke för spelet men annars inte.

Mitt bästa tips om man vill börja klara fler spel är att vara bestämd, välja ett spel och köra det. Om man tycker att det är tråkigt/dåligt etc. släpp det och ta nästa. Undvik spel som inte har ett givet slut.

Sedan får man såklart spela hur man vill men om målet är att få ned backloggen är det rätt bra tips som fungerat för mig.

Håller med, när man har begränsat med tid måste man verkligen ha en strategi för vad som ska spelas och när. Spel jag köper har jag alltid som mål att klara. Tyvärr är jag lite tidsoptimist och tror att jag ska kunna spela mer än vad jag hinner. Köper därför lite för många spel, tycker ändå jag har ganska bra disciplin, har iaf påbörjat alla spel jag köpt. Gillar alla prenumerationstjänster även om spelandet blir mer ofokuserat känner jag inte samma behov av att klara ett spel jag påbörjat utan har lättare att lägga ett spel åt sidan.

I år är planen att klara följande spel:
Shadow of War (third act)
Shadow of War (desolution of Mordor)
WOW Battle for Azeroth (levla två karaktär från 110 till 120)
Halo Reach
Halo 3 - 5
Destiny 2 Forsaken kampanjen co-op med en polare
Road Redemption
Sen får vi se om jag hinner med något mer.

Medlem

Jag har tappat räkningen på out klarade spel. Låter helt slumpen avgöra vad jag spelar. Och har några spel jag kör Apex GtaV online RDR2 online DayZ mm som inte går att klara. Klarade igenom Death stranding och Starwars fallen order under jul nyår. Och börjar igen på Dark souls 3 för att förra gången fastnade jag på en hög av slutbossar jag var för dålig/okoncentrerad för att klara.

Avstängd
Skrivet av ChalleT:

Dock ett dåligt spel om man vill minska backloggen.

Det kan tolkas på två sätt.
Antingen är det ett dåligt spel som man inte bör spela.
Eller att det är ett tidskrävande spel. Hur ska jag tolka det ?

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Det kan tolkas på två sätt.
Antingen är det ett dåligt spel som man inte bör spela.
Eller att det är ett tidskrävande spel. Hur ska jag tolka det ?

Då skall jag vara tydligare 🙂
Tänker att det är ett spel som inte är helt optimalt när man vill minska sin backlog då det är lätt att fastna i och inte finns något direkt slut på.

Skriv svar