Inga next gen-exklusiva titlar till Xbox Series X vid lansering

Robot
Inga next gen-exklusiva titlar till Xbox Series X vid lansering
Medlem

Något kunde väl få vara dragplåster..

Medlem

Jag ogillar det där med exklusiviteter så jag tycker detta är jättebra.
men jag antar att det kommer vara ett antal funktioner som man inte kommer kunna använda annat än på den nya.
och det är inget fel på det.

Medlem

Det har ju funkat väldigt bra med denna generation tycker jag, One s kontra One x, så jag tycker inte det gör något.

NuZ
Testpilot

Intressant! Ser inget problem i det men en liten oro att spelen blir lidande av det.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tråkigt att inte få spel som är skrivna exklusivt för konsolen utan bara ögongodis.
Vill man ha den bästa Xboxen framöver så ska man alltså köpa en PC.

Näe, jag tycker att detta är oerhört tråkigt och det är dåligt för marknaden att Sony kan tappa lite av motivationen att konkurrera, eftersom att Microsoft inte kommer satsa på optimerade next-gen spel på länge.

Tänk också på att multiplayer spel inte får fungera bättre på den nya hårdvaran, då det skulle påverka spelupplevelsen för dom med xbox one och att spelmotorerna ofta har problem med olika hårdvara.

Medlem

Det hämmar utvecklingen när man inte till fullo kan dra nytta av nya möjligheter som ges med ny hårdvara. Nu måste de begränsa sig så att de kan köras på äldre generationen. Låter som ett dåligt drag.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lasrod:

Det hämmar utvecklingen när man inte till fullo kan dra nytta av nya möjligheter som ges med ny hårdvara. Nu måste de begränsa sig så att de kan köras på äldre generationen. Låter som ett dåligt drag.

Precis min oro


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Bra! Man ska inte behöva tvinga sin polare att skaffa en dyr maskin när båda kan spela tillsammans iaf. Tror dock att spelen kommer vara mer optimerat till nya xbox,så något mer flyt osv kommer der ju vara i jämförelse med äldre variant.

Medlem

Microsoft har inte lärt sig misstaget från Xbox One verkar det som.

Medlem

Stor besvikelse. I praktiken blir det som att spela Xbox One-spel, om än mycket snyggare, men utseendet är ju verkligen inte allt.

Överhuvudtaget så känns det som att Microsoft kommer få en stor utmaning när de ska kommunicera releasen. Inget tydligt namn på den nya konsolen och få exklusiva spel till en början. Kommer folk ens förstå att det kommer en helt ny konsol och inte bara ännu en variant på Xbox One X?

Man kanske till och med ska fråga sig: Är det verkligen en helt ny konsol?

Det här är som när Nintendo kämpade med Wii U.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bluebird:

Stor besvikelse. I praktiken blir det som att spela Xbox One-spel, om än mycket snyggare, men utseendet är ju verkligen inte allt.

Överhuvudtaget så känns det som att Microsoft kommer få en stor utmaning när de ska kommunicera releasen. Inget tydligt namn på den nya konsolen och få exklusiva spel till en början. Kommer folk ens förstå att det kommer en helt ny konsol och inte bara ännu en variant på Xbox One X?

Man kanske till och med ska fråga sig: Är det verkligen en helt ny konsol?

Det här är som när Nintendo kämpade med Wii U.

Känns som det finns två vinklar på detta.

1. Microsoft förändrar hur man släpper konsoler, med generationsöverskrivande tjänster (Game Pass) och spel. De fintar det traditionella sättet att kränga konsoler, dvs bra exklusiva titlar, genom att låta folk spela sina favoritspel, fast snyggare. Samma mentalitet som One X haft. "Enhanced for Series X". Tänk till och med om One X är den ryktade "klenare" nya xboxen - en refreshad slim-variant.

2. Microsoft har insett att de aldrig kan tävla mot Sony och Nintendo på AAA-exklusiva spel och är helt fokuserade på att kränga tjänster som Game Pass fullproppade med indie och AA, och enstaka AAA-spel som såklart också släpps på Windows 10. De har ju redan börjat gå åt de hållet med tvärsläpp av alla Xbox Studios-spel, som dessutom ingått i Game Pass.


signatur
Medlem

Bra Microsoft!

Medlem

Känns som att många tolkar detta fel. Spelen på X ser grafiskt bättre ut, har ofta bättre draw-distance och högre/stabilare fps. Vad mer kan man begära är min fråga?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Intressant! Ser inget problem i det men en liten oro att spelen blir lidande av det.

Exakt. Tänker på den antika CPUn i dagens generation. Nu måste den finnas med i åtanke kommande 2 åren.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Känns helt fel att inte satsa på exklusiva spel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Tror folk måste börja inse det här med konsoler som inte är bakåtkompatibla m.m. Precis som Xbox One och Xbox One X är samma konsol, kommer nya Xbox One 2 bara vara en hårdvaru-uppgradering. Vilket gör att man kan spela samma spel på dom olika konsolerna, men med olika grafik. Precis som man alla pc-gamers köper samma spel, men får köra på olika grafikinställningar för att få det att rulla på ens dator.
Såklart kommer Xbox One 2 kunna leverera en massa annat, men att det ska bli nån crazy stuff tror jag hör till det förgånga.
Det kommer inte bli disketter istället för cdskivor, det kommer inte bli en Nintendo-konsol med konstiga kontroller. Det kommer bli en Xbox, med senaste hårdvaran som finns tillgänglig, vilket kommer ge spelen lite extra kraft att leverera, som dom inte kommer kunna göra på nuvarande konsoler.

Medlem

Surt, då utvecklarna måste anpassa hela spelet efter antik 5400rpm HDD teknik, grafik med 10-20% av prestandan och en APU med processorkraft sämre än en i5-i7 CPU från 2009 :/.

Medlem

100% väntat och 100% förståeligt.

eld
Medlem
Skrivet av saigon:

Känns som att många tolkar detta fel. Spelen på X ser grafiskt bättre ut, har ofta bättre draw-distance och högre/stabilare fps. Vad mer kan man begära är min fråga?

Att de kunde göra spel för en 12tflop maskin istället för 6tflops.

Nu kommer series x mest sitta som en glorifierad 4k maskin istället för att pusha spelen extra mycket.

Medlem

Någon gång måste Microsoft klippa av livlinan till Xbox One (OG) med. Xbox One S har i alla fall äkta HDR. Och dårå lite bättre GPU.

Medlem

Det man vill ha är en riktigt bra tårta, bakad från grunden på bra råvaror av en high-end konditor.

Men detta blir lite som att köpa en 10 dagar gammal ambrosia-kaka på ICA och sen hiva på lite grädde och marsipan. Ser kanske rätt bra ut, men innehållet är alltjämt en kaka från affären.

PS. Det är inget fel på ambrosia-kaka.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Intressant! Ser inget problem i det men en liten oro att spelen blir lidande av det.

Samma här, orolig över att bristen på processorkraft kommer att innebära att vi som skaffar Xbox Series X inte kommer att få njuta av mer fysik och liknande i spelen. Jag är annars glad på sitt sätt att det kanske finns olika "grafikinställningar" men inte om det innebär att en hel del måste skippas.

Gen
Medlem

Vad var isf poängen med att köpa massa utvecklare?

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

Vad var isf poängen med att köpa massa utvecklare?

Så att folk kan spela en massa nya microsoft-spel för 10kr i månaden på pc.

Medlem

Ser flertalet som verkar besvikna över att det blir i praktiken att spela Xbox One-spel fast bara snyggare. Kan någon förklara för mig vad jag missat förutom detta i generationsbyte mellan konsolerna, vad är det mer man ska få förutom hårdvaruprestandan. Speldesign och story är ju inte hårdvarubaserat.
Jag förstår ju såklart att optimerar man spel för en ny konsol så kan man göra tekniska saker som inte ens går att göra bakåtkompatibelt med en äldre konsol och då istället måste strunta i dem. Men känns ändå som något missnöje över att vi spelen inte kommer bli lika bra för att de inte är exklusiva?

Medlem
Skrivet av Olidion:

Ser flertalet som verkar besvikna över att det blir i praktiken att spela Xbox One-spel fast bara snyggare. Kan någon förklara för mig vad jag missat förutom detta i generationsbyte mellan konsolerna, vad är det mer man ska få förutom hårdvaruprestandan. Speldesign och story är ju inte hårdvarubaserat.
Jag förstår ju såklart att optimerar man spel för en ny konsol så kan man göra tekniska saker som inte ens går att göra bakåtkompatibelt med en äldre konsol och då istället måste strunta i dem. Men känns ändå som något missnöje över att vi spelen inte kommer bli lika bra för att de inte är exklusiva?

Speldesign kan vara hårdvarubaserad, men story behöver inte vara det i lika stor grad.

Tänk dig att man vill ha fler spelare i multiplayer, rökgranater eller förstörbara miljöer T.Ex.
I single player så vill du kanske ha större episka bossfighter, mer ai kontrollerade trafikanter/fotgängare i GTA, en mer levande skog i Read Dead, bättre reflektioner i miljön så att det kan användas som en del i gameplay, mer realistiska ansiktsuttryck som hjälper än att tolka situationer utan att man tappar immersion M.M.

Sen så har det väl alltid varit en stor fördel enligt många reportrar att man bara behöver optimera spel för en typ av hårdvara(jämfört med PC), men det verkar helt plötsligt inte vara så viktigt längre....

Ambassadör
Xbox

Det fungerar ganska bra på PC har jag hört...

Precis som förra generationskiftet så kommer många spel att vara crossgen, skillnaden nu är att alla firstparty också är det. Vad fick vi förra gången som var så himla häftigt exklusivt under launchwindow? Nä, det spelar ingen roll då de allra bästa spelen av hävd kommer en bit in i generationen när devs har full koll på hårdvaran.

Det här känns väldigt konsumentvänligt och trevligt, och jag förstår ärligt talat inte vad som är problemet. Tredjepartsutvecklare är dessutom fria att göra vad de vill.


signatur

Jump in.

Medlem

Trist att höra. Vad händer härnäst, ingen exklusiv TV eller Sports heller?


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Jag är så sjukt imponerad av Microsoft sätt att revolutionera konsol igen. Självklart kommer fanboys från båda sidor klaga. Men rätt coolt att de gör allt tillgängligt för alla, sen att XCloud kommer senare (kunna spela på samtliga devices) och Game Pass är en enormt bra tjänst som jag upptäckte häromdagen kan man väl säga. Grymt bra och prisvärd tjänst.

Detta bådar gott! Nu kanske jag inte måste ha nya Xboxen vid släpp

12
Skriv svar