Interaktiv karta och tidslinje kompletterar Netflix-Witcher

Robot
Interaktiv karta och tidslinje kompletterar Netflix-Witcher

Få koll på vad som händer var och när.

#netflix, #the-witcher


Medlem

Tycker de var ytterst dåliga på att berätta när i tiden saker hände i relation till varandra, mycket dåtid som inte kändes som dåtid.

Medlem

@heady89: Det var nog lite det som var tanken.. Eftersom bitarna började falla på plats ju längre in i serien man kom. Tycker detta var mycket snyggare gjort, än "20 år tillbaka"...

Medlem

Fem säsonger?! Jag som tänkte att han kunde bli nästa Bond...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Egentligen blir alla sånna här serier där du har en utkristalliserad hjälte aldrig spännande, du vet att han kommer överleva iaf dom flesta säsongerna. Men serien i sig var max 3 av 5 på en bra dag. Blir dock spännande att se fortsättningen!

Medlem
Skrivet av heady89:

Tycker de var ytterst dåliga på att berätta när i tiden saker hände i relation till varandra, mycket dåtid som inte kändes som dåtid.

Nej det tog ett tag innan jag fattade att den hoppade i kronologin över huvud taget. Men väl fattat gick det ganska bra att hänga med. Det är väl svårt att göra klassiska "dåtid" saker i ett fantasy universum... Lixom ska dom ha en nirvana t-shirt och hålla på med yo-yos på gatan när det är dåtid?

Däremot hade dom väl kunnat haft typ en textbild med "2 år före cintras fall", "4 år efter" eller nått sånt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Egentligen blir alla sånna här serier där du har en utkristalliserad hjälte aldrig spännande, du vet att han kommer överleva iaf dom flesta säsongerna.

Spänningen kan väl ligga i många saker utöver hurvida hjälten överlever eller dör.


signatur

subterranean homesick alien

Jag tror det bara vara en fråga om när The Witcher skulle bli TV-serie. Fantastiska spel, och säkerligen bra böcker också.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Böckerna har beskrivits som pretentiösa av vissa, men Netflix verkar ta det hela ett steg längre i de flesta avseenden. I böckerna kan man i alla fall följa storyn utan att behöva vänta till nästa kapitel/bok för att inse vad det var som just hände. T.om spelen målar upp en bättre bild av hur de hoppar mellan tid och karaktärer, och då är det ett förhållandevis nytt medium jämfört med film.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Däremot hade dom väl kunnat haft typ en textbild med "2 år före cintras fall", "4 år efter" eller nått sånt.

Ja, känns ju som en självklarhet, men tydligen inte, och inte fanns det någon smart vinst med att inte berätta det heller, mer typ, undra om de är nutid nu...

Medlem

Har man läst böckerna är det lättare att förstå när i tiden man är. Då jag har läst några av böckerna och spelat spelen så hängde jag med mer än vad min fru gjorde. Så fick sitta och berätta mer förklarligt vad som hände och när det hände. Men tycker dom bör ha haft mer notiser om vart i tiden dom var. Och lite tråkigt att säsongen var så kort då den avspeglar hela första boken. Tycker dom kunde haft lite fler avsnitt för att fått med mer förklaring om världen och karaktärena. Visserligen kommer det säkert mer sånt.

Skägg.
10 Chambers

Jag har bara läst halva The Last Wish och tyckte att berättandet var rörigt. I en serie som Westworld är det ju en del av hela poängen men jag såg inte riktigt motivationen till att göra det här?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har bara läst halva The Last Wish och tyckte att berättandet var rörigt. I en serie som Westworld är det ju en del av hela poängen men jag såg inte riktigt motivationen till att göra det här?

Nej precis, i Westworld var det ju en medveten twist att det INTE var samtidigt kronologiskt, en twist som funkade... Men som sagt här var det mest att det kändes rörigt.

Gissningsvis var motivationen att dom hoppades att det skulle gå igenom rutan lite av sig själv utan metoder som kan anses vara lite 'fusk' av många filmskapare... Alltså att berättandet ska kunna göra sig själv tydligt utan att tillämpa några speciella 'knep'. Jag skulle tro det var en ambition dom hade som dom inte riktigt lyckades genomföra.


signatur

subterranean homesick alien

Exakt det kändes bara konstigt at det verkade som Yennefer blev magiker på typ en vecka, när det tydligen gått 4 år

Och att det kändes som att Jaskier och Geralt gick ut på äventyr varje vecka när det gick år i mellan.

Föresten! Varför är Översättningen på Hästen Roach så konstig??


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Alltså, hur gör man sådant här, gör man det i flash?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Spänningen kan väl ligga i många saker utöver hurvida hjälten överlever eller dör.

Om det inte hade varit en actionorienterad serie, så hade det ju varit det så klart. Som Sopranos, väldigt spännande serie även om huvudpersonen mer eller mindre är odödlig med plotarmor.

1
Skriv svar