Hur bra är Netflix-Witcher? Sätt DITT betyg

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Alla som tycker något annat än 3 av 5 har fel!

Nope, du har fel. Take that!

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Alla som tycker något annat än 3 av 5 har fel!

Jag tycker 3 1/2 av 5 men då det inte var ett valalternativ fick det bli 4 av 5 för min del. Jag är på givmilt humör.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Btw är det offensive att tycka det är konstigt med mörkhyade alver?

Nej, jag tycker inte det. Fast detta var faktiskt inte första gången jag såg en mörkhyad alv. Någon mer här som minns Pirotess från Record of Lodoss War? Och hon var t o m en av mina favoritkaraktärer från den världen!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Sjukt blandade känslor kring det. Tyckte det var underhållande och påminde lite om spelen (inte läst böckerna). Spelen tycker jag kan vara lite lökiga på vissa ställen även fast serien är det mer. Är väldigt lik 90-/ tidigt 2000-tals fantasy/sci-fi i stilen med lite mer självstående avsnitt. Om det framgick mer att de var sammanhängande avsnitt skulle jag kika på det med mer koncentrerade ögon. Detta gjorde att berättandet blev sjukt förvirrande när det utspelades i många olika tidslinjer som inte var helt parallella. Tycker manus sjunker pga lättsamheten krockar med någon form av ett mer komplext berättande.
Men serien har sin charm för att den känns B, eller är B snarare, jag tycker den gör det på ett medvetet sätt. Ser framemot säsong 2 då den ska vara mer sammanhängande och då kanske berättandet blir bättre.
Hon som spelade Triss tyckte jag var värdelös dock. Fyllde ingen funktion förutom fanservice.

Medlem

Tyckte nog att den var värd en 3.5 av 5 men det alternativet fanns inte så det fick bli en 3:a, för den var verkligen inte värd en 4:a eller högre enligt mig. Nog för att jag gillar Cavill som Geralt men det fanns för många andra saker jag störde mig på. Men underhållen var jag iaf genom hela serien så ser definitivt fram emot säsong 2.

Medlem

4/5
Det var som att Game of Thrones och Merlin(galet B) fått ett Barn.
Mysigaste serien på lääänge!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Nej, jag tycker inte det. Fast detta var faktiskt inte första gången jag såg en mörkhyad alv. Någon mer här som minns Pirotess från Record of Lodoss War? Och hon var t o m en av mina favoritkaraktärer från den världen!

https://i.pinimg.com/originals/c9/79/e7/c979e7a31f394988d80f4...

Finns ju Drows aka Dark Elves i massa universum.
Känner inte till henne, men hon har ju fortfarande den där alviska utstrålningen/skönheten.
Dara i Witcher ser ju bara ut som en skranig kille från pakistan med påklistrade öron. Känns knappast Alvisk.
Whats next? Feta Alver? Fatshaming att inte ha med det.
Eller varför inte Långa dvärgar? Mexikanska hobbitar?
Tycker det hela bara blir lite fånigt.

Medlem

Betyg: Bra.

Hade kunnat varit en del bättre och är lätt att se missad potential.

Med det sagt hade den kunnat varit bra mycket sämre.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Den var okej. 3/5. Flera av avsnitten var rätt trista, speciellt det mesta som hade med Ciri att göra och ogillade att berättelsen hoppade framåt och bakåt hela tiden istället för att vara kronologisk. Dock har serien onekligen väldigt stor potential, säsong 2 kan bli helt lysande så jag kommer titta på den när den kommer. Eller så blir det skit, vem vet?

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Förmodar att de som ger serien 4 eller 5 är sådana som ger Marvel-filmerna 4 eller 5 i betyg?

Jag gav den fyra. Marvel/DC får oftast två eller möjligen tre i betyg av mig.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Tack för din input. Väldigt givande!

Varsågod!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

3,5/5 är vad d var tycker jag. Det var i överlag bra skådespelare och sceneri men det var på tok för rörigt. Min sambo tittade på serien och har aldrig spelat eller läst nåt och hade ingen aning om vem som spelade nån roll eller vad som pågick. Sen tycker jag det var konstigt att de gjorde en "origin" story på Yennefer och inte Geralt, så hennes bakgrund var för mycket tid lagd åt. Hade de börjat med Geralt istället så hade man kunnat relatera mer till vad han gick igenom och därmed bry sig mer om han. Hade inte skadat med lite mer monsterhunting med

Medlem

Som ett fan av både böckerna och spelen var jag riktigt nervös inför premiären av serien, Netflix har legat på en generell kvalitetsnivå som varit smärtsamt låg med både serier och filmer som varit häpnadsväckande dåliga. Med det sagt är jag ändå relativt okey med vad serien faktiskt blev.

Däremot tycker jag inte att serien gör ipt rättvisa. Både miljöer i allmänhet och karaktärer känns inte alls som jag fantiserat om genom åren. Rollsättningen av Triss, Fringilla & Yen känns inte särskilt seriösa, märkligt nog tycker jag nog att den som känns bäst lämpad för sin roll i hela casten är cavill...

Nilfgaards rustningar behöver vi inte ens prata om... I slutändan tycker jag att serien bevisar att sapkowski inte prioriterar ipt före pengarna, en gång för alla.

Medlem

den var ju inte dålig, men förväntade mig betydligt mer magi, potions och MONSTER (3/5)


signatur

//monster

Medlem

Trodde inte tjejerna var annat än bihang, så jag tyckte det var kul att få lära känna dem också. Blev väldigt sugen på spelet(trean) och hoppas på liknande story/gameplay?

Ett betyg på serien är nog ändå 4 av 5, drar bort lite för inpressat SJW-skit och lite för låg budget. Men längtar man till säsong 2 och hoppas på mera av allt så är nog 3 av 5 för lite. Hoppas att de rycker upp sig, fokuserar lite mera på häxkarlen och kanske visar en jakt på den där stora fågeln? Skulle kunna tänka mig ett helt avsnitt till bara det, helt utan dialog! Kul ändå att det var så mycket naket för att vara Netflix och att inte tjejerna var fula "bara för att". Häxkarlen själv var helt perfekt för rollen iaf. Så ja, 4 av 5!

Sen att vissa jämför med monsterproduktioner kanske inte är så rättvist? Jag jämför nog mera med Netflix tidigare egenproducerade matrial. Där står sig Witcher helt klart över medel!

Medlem

3/5, mest för jag läste böckerna innan jag såg serien. Bra, för att vara Netflix men något tunnt.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Whats next? Feta Alver?

Kan tipsa om mangan Plus-Sized Elf, riktigt bra.

Härligt att den får så höga betyg. Flest på 4 resp 5 i betyg.

5/5 !

Medlem
Skrivet av RullstolsHulkeN:

Härligt att den får så höga betyg. Flest på 4 resp 5 i betyg.

5/5 !

Håller med! Måste svida i alla hatarnas ögon

Medlem

3/5. Har läst böckerna och har redan min uppfattning om de olika karaktärerna. Känns som både Triss och Yen är felcastade.

Medlem
Skrivet av redruM:

Det behöver man så klart inte göra men då kan man i alla fall motivera varför serien är perfekt. Vilket sällan händer. Kanske mest för att det är känslobaserad kritik. De kassa effekterna kan man knappast ha en åsikt om, de var helt enkelt inte bra. När statisterna i förväg skrattar åt sina egna fula rustningar vet man att något är off. Jag ville verkligen att serien skulle svepa in och knocka allt annat men det är en brant backe dit.

Var är efekterna så dåliga? Jag tycker de nog lyckas fånga the witcher världen ganska bra.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

3/5 inte i närheten av GoT i story, skådespeleri och kvalitee(dom tidiga säsongerna av GoT).
Men ändå underhållande serie.

Btw är det offensive att tycka det är konstigt med mörkhyade alver?
Förstår att dom vill ha mer än en massa vita dudes... Men kunde dom inte kommit på något bättre än svarta alver?
Fantasy varelser brukar följa vissa stereotypiska drag. Det är ju inte ens så att Alverna vistas i en särskild varm region.
Känns bara som ett val för att vara "progressive" och inget annat.
I GoT så fanns det åtminstone olika regioner där det utspelade sig vilket förklarade varför det var olika etniciter.

Är man som jag också är, lite tolkien-skadad, så är det lätt att ha en färdig bild av hur en alv ska se ut. Då blir det att man höjer på ena ögonbrynet lite när den bilden rubbas. Dock så tycker jag att de kommer undan helt ok då det just är Fantasy. Bara man inte joxar med historiska personers etnicitet.

Tjejerna i skogen kommer de undan ännu bättre med då de är dryader och inte alver.

Läst alla böcker och tycker att det finns underhållningsvärde i denna! All heder åt herr Cavill som jag tycker axlar Geralt på ett värdigt sätt. Mycket duktigt! 4/5

Medlem
Skrivet av redruM:

Vad jämför man med om man röstar fem? Manuset är genomsuselt, effekterna likaså och nästan alla skådespelare utom några få misslyckas med att sälja in sina roller. Serien har mer gemensamt med Xena eller Young Hercules än något annat, tyvärr.

Edit: Varenda scen är dessutom suddig som fan i pereferin, förmodligen för att dölja usla kulisser.

Serien tar ett väldigt vanligt narrativt grepp med olika tidslinjer vilket i sin tur gör det mer spännande för tittarna att klura ut historien. Musiken är i min mening välkomponerad och lyfter på ett fint sätt flera scener. Där Game of thrones väljer att strössla med otaliga karaktär som dör en efter en utan syfte eller mening så fokuserar istället The Witcher på att lyfta fram ett fåtal karaktärer som spelar roll för berättelsen och inte är onödiga sidospår. Cavills tolkning är spot-on, men kan kanske för den oinsatte verka torr och oinspirerad. Faktum är dock att karaktären Geralt är mycket komplex men kräver sin tid att sätta sig in i. Serien bjuder även på superba actionscenerna och ett kamera-arbete som är mycket bra regisserat. 4/5 i betyg.

Geeks Gaming
Skrivet av redruM:

Det behöver man så klart inte göra men då kan man i alla fall motivera varför serien är perfekt. Vilket sällan händer. Kanske mest för att det är känslobaserad kritik. De kassa effekterna kan man knappast ha en åsikt om, de var helt enkelt inte bra. När statisterna i förväg skrattar åt sina egna fula rustningar vet man att något är off. Jag ville verkligen att serien skulle svepa in och knocka allt annat men det är en brant backe dit.

Jag ser att du har fått en myriad av svar tidigare, så jag ser inte direkt någon mening i att svara ungefär samma sak som andra.

Vi nöjer oss med att vi båda har fel

Skrivet av Jiminy:

Håller med! Måste svida i alla hatarnas ögon

Verkligen! Varje tråd är ofta den andra lik; De som tycker andra har fel måste ta ton.

Medlem

Gillar verkligen the witcher det enda som var lite jobbigt var dom olika tids hoppen lite svårt att hålla koll på

Medlem

Tycker serien är bra, inte super men bra.
Finns lite att förbättra som dialog osv men annars en bra början för att bygga vidare på kommande säsonger. Jag har själv inte läst böckerna eller spelat spelen men vad jag hört från dem som läst böckerna så följer serien böckerna riktigt bra. Serien fick mig dock att köpa Witcher 3 nu på rea

Medlem

Detta är säsong 1. Jag jämför med GoT säsong 1. Vissa saker i GoT s1 var bättre än Witcher, vissa saker i Witcher är bättre än got 1. Så min sammanfattning är att det är en RIKTIGT bra start. Jag ger den 5 av 5. Folk lipar på den konstiga timelinen som är, men jag tycker det är balls att dom gjort det så, det är mer rewarding för oss tidiga Witcher fans på det sättet.

Riktigt riktigt bra start på en serie som jag tror har grym potential att bli galet bra över säsongerna. Sen lipar många på skådespelarna, jag tycker alla är klockrena förutom Triss. Geralt är fantastisk, Yennefer är klockren, Danderlion är klockren, Ciri helt perfekt...inte mycket att klaga på men självklart hittar arga internet män saker att klaga på som alltid.

Medlem
Skrivet av justabit:

3/5. Har läst böckerna och har redan min uppfattning om de olika karaktärerna. Känns som både Triss och Yen är felcastade.

Triss är felcastad definitivt

Medlem

Var mycket mer underhållande än jag förväntade mig. Synd bara på den komplicerade tidslinjen som aldrig förklarades i serien.

Jag skulle säga mellan 3/5-4/5

123
Skriv svar