Star Wars The Rise of Skywalker Recension/Rant

Medlem
Star Wars The Rise of Skywalker Recension/Rant

Varning för er som inte har sett filmen, den här recensionen kommer att innehålla många spoilers.
Den kommer också att innehålla många synpunkter som vissa av er kanske inte håller med om. Den här recensionen var lite som terapi för mig så alla eventuella stavfel, svordomar och smeknamn är avsiktligt och för min egen njutning samt bearbetning.

Den här filmen var nog den sämsta Star Wars filmen jag någonsin har sett. Jag såg den på premiären och efteråt satt jag bara och stirrade på eftertexterna med händerna på ansiktet och försökte förtvivlat få allt att bara vara en sjuk feberdröm. Men nej, det var verkligt.

Filmen börjar med en gigantisk varningslampa. Den första meningen i den klassiska flytande texten ut i rymden lyder ”The Dead Speak!”,,,, tydligen har Palpatine överlevt den exploderande andra Dödsstjärnan och basunerar nu ut hans existens och hans mål att hämnas på galaxen. Idioti.

Vi får träffa självaste Pappa Palpy redan i första 15 minuterna av filmen efter att Emo Ren tar sig till den sämst namngivna planeten någonsin, Exegol. Tydligen en gammal bortglömd sith planet med endast ett utmärkande landmärke, en gigantisk hovrande sten obelisk. Under den obelisken sitter en gammal Palpatine med lite cybernetiska implantat och det antyds att det är samma Palpatine som vi såg sist i Return of the Jedi. Hur fan överlevde han? För det första ”sprängs” han när Darth Angst slänger ned han i ett klassiskt imperiehål. Sedan sprängs det hålet extremt mycket när Dödsstjärnan Nr 2 också sprängs.

När Palpatines gömställe visas ser vi snabbt ett antal Snokes som ligger i ett akvarie och vi får reda på att Palpatine skapade Snoke. Varför? Och varför finns det massa leftover Snokes? Ingen förklaring i hela filmen. Efter en halv sekund har Kylo bestämt sig för att gamla Kejsaren är värd att följa. Varför? Jo för det visar sig att Pappa Palpy har i hemlighet byggt en miljon nygammla Star Destroyers. Samma gamla Star Destroyers förutom att alla har en ACME Deathstar Laser som sticker ut ur hangaren på magen! Varenda en. Rimligt. Vilka har byggt dem? Jo Sauron har nämligen ett gäng luv beklädda kult anhängare som måste ha jobbat stjärtarna av sig för att under ca 30 år fyllt planetens mantel med Stjärnkryssare. Men varför har dem byggt in dem i planeten hör jag dig fråga? Håll käften säger Star Wars och alla Stjärnkryssare reser sig prompt utan problem rakt igenom jord och sten för att snyggt hänga över/täcka planeten som någon sorts Stärnkryssartröjja.

Men man får inte glömma att Stjärnförstörare bara kan hovra en väldigt specifikt distans ifrån planetens yta utan hjälp. Dessa magnifika skapelser som kan resa igenom rymden snabbare än en stammande Jawa och förstöra vilken planet som helst kan inte lämna planetens yta utan att någon berättar för dem vilket håll som är uppåt. Mot rymden. Som av en händelse är motsatsen av nedåt där dem kom ifrån.

I nästa scen i Det Våras för Kejsaren får vi igen träffa våra rebellkompisar eller förlåt Resistance. Poe och Finn röjer runt i Falken och försöker göra någonting, ärligt talat har jag glömt för det enda som vi lär oss här är att Falken kan göra någonting som kallas lightspeed skipping. Det innebär att istället för att låta Nav datorn räkna ut en säker rutt genom Hyperspace så bara gasar man och hoppas på det bästa. Minns ni Han Solos varning, ”Without precise calculations we could fly right through a star or bounce too close to a supernova and that'd end your trip real quick, wouldn't it?”. Visserligen är rymden relativt tom men det stoppar inte vårat rag tag gäng från att göra denna manöver 3 gånger raskt efter varandra och varje gång råkar dem av en händelse hamna i atmosfären av 3 olika planeter, preciiiiiis ovanför marken. Också sjukt rimligt.

Poe och Finn tar sig tillslut till rebellernas hemliga häng och träffar Rey som mellan The Last Jedi och nu har blivit den kraftfullaste Jedi någonsin för att Leia har tränat henne i djungeln, Yoda-style. Jag önskar nästan att hon sprang omkring med Carrie Fischer(RIP) i en ryggsäck och gjorde svettiga backflips. Men no such luck.

Pey och Roe har ett konstigt parbråk om vem som kan mest om falken/BB-8. Det visar sig att Rey kan allt om hur man flyger och mekar genom att ha vuxit upp på en planet med sandiga, trasiga Star Destroyers. Som om jag skulle kunna designa nästa månraket eftersom att jag lekte med trasiga radioapparater när jag var liten.
Ett par snabba klippningar senare, och helvete vad det klipps, jag tror inte att en scen är längre än ett par sekunder. Vi vill ju inte att barnen ska somna om det är tyst för länge. Vi åker till en ökenplanet som inte är Tatooine, för att leta efter en sithkarta som det bara verkar finnas två av. Den här sithkartan visar vägen till Exegol. Lika rimligt som att det finns en karta till Luke Skywalker i The Force Awakens. Lando Calrissian hoppar fram, mördar en stormtrooper och berättar att han har häckat på denna planet sen han var där med Luke som också letade efter den här kartan. Oklart och oförklarat.

Kylos New Flavour gör ett framträdande och visar upp senaste modellen av världens sämsta fordon, en korsning av en landspeeder, bandvagn och katapult. Om du tycker att det är en jävligt skev kombo så har du rätt men fan om inte The New Orders R&D snubbar har lyckats den här gången. Det här är ju ändå samma killar som designade Dödsstjärnan ett och två, TIE-fightern och senast The Starkiller Base. Det här fordonet bär två stormtroopers, en som styr hyffsat och en annan som bara sitter och väntar tills hans polare bestämmer sig för att avfyra honom mot vilken fiende dem nu jagar. Det kan inte vara kul att ha gått hela Koopatrooper utbildningen för att hamna i Ballistiska Missil Legionen.

Vi rundar av ökenplaneten med dem sämsta överrumplingen eller egentligen den bästa för på något sätt lyckas The New Disorder smyga sig på Rey och gänget på en öken. En öken där man ser ganska lång åt alla håll, ett par stenpelare visserligen men verkligen inget gigantiskt hinder där du kan gömma en pluton med stormtrooper och Kylos Emogängriddare.
Rey skjuter ut lite Force Lightning utan träning och Chewie dör inte.

Men innan vi glömmer bort det igen så hittade gänget en annan sithkarta, logiskt nog skrivet på en sjukt ful kniv, som endast C-3PO kan läsa. Dock så vägrar han att berätta vad som står för det skulle göra filmen för kort. Så Pro Cameron vet precis vart vi ska för att ge C-3PO en lobotomi sen berättar han att han har varit en Spice Smuggler, ingen bryr sig och filmen fortsätter.

Ännu en ny ointressant planet men den här gången är det natt. Vi får möta Zorii Bliss som verkar ha vart en gammal flamma till Poe, vi får aldrig se hennes ansikte och vi hinner inte bry oss för C-3PO har ett känslomässigt farväl eftersom han ska lobotomeras för att få tag på det som står på den apfula kniven. Men var inte oroliga, filmen bajsar totalt på C-freepios uppoffring genom att ge tillbaka hela hans minne lagom till filmens slut. C-3PO lobotomeras av en urgullig liten gubb-alien som är filmens höjdpunkt.

Poe och Finn tar sig till General Hux Stjärnkryssare för att frita Chewbacca, det går jättebra och dem blir fångade bara för att bli fritagna av General Hux som tydligen har läckt information till rebellerna för att han är arg på Kylo för att Kylo mobbade honom. Hux ber Poe att skjuta honom i armen, han blir skjuten i benet. Hux glömmer bort hur man ljuger och en Fanatisk Admiral dödar Hux och inget betydde någonting.

Rey och Kylo har en liten make-belive fight och Kylo berättar att Rey är en Palpatine. Så tydigen hade Pappa Palpy en son som inte alls gillade att leva så han skaffade en fru och Rey och försökte gömma sin familj från Pappa. Som vi vet så dumpade dem Rey på Jakku och blev sedan mördade utan att ge upp deras dotter.

Ny scen, ny planet, den här gången med ett Dödsstjärneskelett på så lite intressant ändå. Nästa karaktär som visar sig utan anledning är en kvinnlig version av Finn, hon berättar att hela planeten är fylld av ex-stormtroopers och gör en unik Finn till en totalt icke unik Finn. Hur länga har dem funnits här, ingen vet, ingen förklarar och ingen frågar.

Nu kommer en av dem dummare scenerna i hela filmen. Rey och Kylo slåss på vraket av Dödstjärnan Mark 2. Det är en dumlång fight och båda parterna verkar trötta på att slåss efter ett bra tag. Leia, som alla vet är en grym Jedi med fantastiska förmågor. Hon kan hålla andan i rymdens vakuum sjukt länge, överleva explosioner oavsett storlek, med kraften kan hon flyga genom rymden och till sist så kan hon genom att begå självmord störa sin son så att Rey vinner striden. Rey verkar inte fatta riktigt innebörden av vad Leia gör så hon healar Kylo!!!!!
Men det här gör ingenting för Rey och Kylo hinner rädda varandra och dö ett par gånger innan filmen är slut så allt är lugnt, fortfarande många intressanta scener kvar.

Kylo har ett snack med Hans Olo, ni vet, hans farsa som han mördar i The Force Awakens. De har nu i princip samma dialog som de har i den filmen men den här gången glömmer Adam Driver vad som stod i manuset och improviserar fram att Kylo nu blir snäll.
Rey har ett snack med Lukes Force Ghost, inget viktigt sägs utan Mark Hamill tackar för sin cameo och vi åker till nästa scen.

Nu kommer vi till slutet av filmen där mest antal dumma saker händer. Vi har redan snackat om Stjärnkryssar skiten så vi kan prata lite om landstriden vi har på Stjärnkryssaren istället. Fast jag orkar nog inte med det riktigt, det är så dumt och endast med i filmen för att någon i manusteamet tyckte det var en cool ide och ingen orkade hitta på något bättre.

Attacken på Exegol är ett skämt. Först så attackerar The Resistance med en handfull skepp mot en miljon Star Destroyers. Det går som man förväntar sig fast dem överlever långt mycket längre än som verkar rimligt. Sen säger filmen att The Resistance inte kan förlora för det vore konstigt så den skickar alla galaxens skepp till Exegol för att stärka upp dem få Resistance skeppen som är kvar. Det är så jävla många skepp. Kejsaren har en miljon skepp, the Resistence har 40 miljoner så nu är det någorlunda jämnt. Lando har tydligen åkt runt en kvart och tiggt hjälp.

Kylo, eller förlåt, Ben som han nu heter eftersom han är god nu, kommer till Exegol och slaktar sina gamla riddarkamrater utan problem eller ånger. Rey och Ben försöker att döda Palpatine men filmen verkar inte ha bestämt sig vad den vill riktigt så Palpatine blir en vampyr och suger ut J-Lo och Bennys life force och blir sitt 30 år yngre gamla gubb-jag. Sedan fullständigt spyr han ur sig Force Lightning upp i skyn och skepp sprängs höger och vänster. Det är alltså sith man ska bli när man blir stor.

Men filmen glömmer igen vad den vill så Ben slängs ner i ett hål och Rey glömmer bort att hon bryr sig so hon ställer sig upp går fram till Palapatine och han gör samma dumma grej hen gör i episod 3, han skjuter force lightning på Rey som speglar tillbaka det på honom som Mace Windu lärde henne aldrig. Han dör jättemycket och alla hans anhängare dör också jättemycket.

På något sätt lyckas Finn och Finn Nr 2 med hjälp av rymdhästar och dåligt manus ha sönder den Stjärnkryssare som guidade alla andra Stjärnkryssare/Dödsstjärnor uppåt. Eftersom att den Stjärnkryssaren blir förstörd så inser alla andra Stjärnkryssare att dem inte vare sig kan skjuta eller använda skjöldar. The Resistance spenderar, vad jag gissar, ett antal timmar med att utplåna alla Star Destroyers både på Exegol och en massa andra som på något sätt tagit sig runt i galaxen utan någon som helst handhållning från Mammakryssaren.

Rey dör när hon speglar ihjäl Palpatine men Ben märker det här, kravlar upp ur hålet han åkte ner i, använder den senaste Jedi Healing tekniken som Rey lärde sig själv mitt i filmen och aldrig berättade Kylo/Ben om och han healar Rey. Dem hånglar för att det måste dem annars kommer Disneys advokater och slår dem med deras bibelkontrakt. Direkt efter hånglet dör Ben av någon anledning som någon sorts dålig högstadieversion av Romeo och Raul-Julia. När den här kyssen kom bröt hela biografen ut i skratt, hån och allmänt dålig stämning inträffade sig. Det var inte första gången under filmen som folk skrattade men aldrig när filmen ville det. Ok, Babu Frik fick en del skratt men som sagt så var han filmens höjdpunkt.

Rey åker till Tatooine till Lukes gamla homestead. Här kommer filmens dummaste och onödigaste karaktär. Helt plötsligt vänder sig Rey om medans hon står och minns hur det var att vara Luke och där står en jävla kärring som antagligen har väntat hela filmen för att säga sin replik. Hon frågar vem Rey är????!?!? Visserligen en rimlig fråga om du träffar någon mitt ute i en öken men då hade jag nog hellre undvikt den personen. Dessutom är Lukes gamla stomping grounds extremt övergiven och extremt jävla off. Den här tanten råkar bara ha vägarna förbi för att filmen kan inte komma på något annat sätt för att Rey ska få säga sin fantastiska replik. Rey bestämmer sig för att sno Skywalker namnet för att det inte finns någon vid liv som kan klaga utan att hon har ihjäl dem med Mega Force Lightning. Hon svarar tanten med att hon heter Rey Skywalker. Luke och Leia visar sig via Force Ghost Mode men det är försent och ingen av dem orkar eller kan rädda den här filmen.

Jag älskar fortfarande Star Wars, trot eller ej, men jag kollar med glädje igenom the prequel trilogy hellre än att kolla på den här skitfilmen igen.

Det våras för Pappa Palpy Del 2
1
Dåligt
+
Babu Frik
-
Handlingen
-
Alla nya tomma karaktärer som bara sabbar mer än vad de fixar
-
Redan innan filmen började hade den mycket att fixa
-
Men den grävde bara sin grav djupare
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Väldigt underhållande recension

Medlem
Skrivet av JRico:

Väldigt underhållande recension

Tackar, it was from the heart.

Medlem

^
+
Samt en10'a för god humor, skrockade gott på flera ställen.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Avstängd

Sådan tragisk film som skulle knyta ihop säcken av en annars 40 år älskad filmserie och filmuniversum.

Det kändes som om vi fick skåda Arnold Schwarznegger efter sin bodybuilding karriär ha halkat in på tunga droger med Ozzy Osbourne och Rian Johnson som förstör hans kropp och psyke.

När han sedan 40 år senare skall försöka göra personbästa i marklyft medan hela världen tittar på så står han där med nerknarkad rygg, kropp och psyke. Han försöker så gott han kan, men alla droger från Osbourne a la Johnson väger tyngre än hans tidigare styrka.

Vi ser hur han kommer att ha ihjäl sig själv men tittar ändå på för det är ändå "slutet för honom". Det ser bara illa ut, han skriker av smärta och sorg, vi tittar på och känner medlidandet.

Han dör genom att bryta ryggraden. Vi lämnar alla gymmet extremt icke-tillfredsställda och undrar varför Arnold någonsin halkade in på Johsnon-knarket som bara förstörde honom utan återvändo till komplett återhämtning?

Medlem

Vidhåller min åsikt - 9 av 10! Värdig avslutning på filmserien!

Quake-konnässsör

Mel Brooks måste ha varit med här, kanske skulle filmen vara bättre då... Jaja får se sen när det kommer ut på tv

Rolig recension, skrattade genom hela läsningen.

Medlem

1 låter osannolikt som fan... får återkomma när jag sett filmen Lär vara minst 3 som de andra i trilogin dock...

Medlem

En etta var generöst. Jag är arg, ledsen, besviken och kränkt efter kvällens visning. Bland det dummaste var att den där jävla kniven kunde peka ut vart någonstans i den kraschade dödsstjärnan reliken fanns, noll ansträngning när de skrev den smörjan.

Medlem

Jag var missnöjd med filmen - som skulle vara det episka klimaxet! "But you were the chosen one!" skriker Obi Wan Kenobi och precis så känner jag. Om det skulle komma en Star Wars X så hade den funkat, men som avslutning på detta rymdepos? Usch vad besviken jag blev...


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Jag tycker det är humoristiskt med människor som ger filmen ett positivt betyg eftersom det kräver att man bortser från allt i den som är så fruktansvärt korkat och oförklarligt. Läste att man spelade in mer än halva filmen innan man valde att inkludera Palpatine. Han fanns inte med i något originalmanus men eftersom Rian valde att döda Snoke i förra behövde man väl en ny superskurk. Adam Driver kan ju tyvärr inte leverera på den fronten, man får mest intrycket att han hänger av sabeln vid 16.00 och går hem för att spela i ett emo-band.


signatur

Burn in the light.

Skägg.
10 Chambers

”Direkt efter hånglet dör Ben av någon anledning som någon sorts dålig högstadieversion av Romeo och Raul-Julia.”

Haha! Du fåååår INTE gifta dig med honom.

Kanske inte skulle vara lika hård i betyget men håller med dig om mycket. Framförallt att så lite förklaras när tempot är så högt. Kul att så många helt missat att det var Endor som DS2 kraschat på.


signatur
Medlem
Skrivet av redruM:

Jag tycker det är humoristiskt med människor som ger filmen ett positivt betyg eftersom det kräver att man bortser från allt i den som är så fruktansvärt korkat och oförklarligt. Läste att man spelade in mer än halva filmen innan man valde att inkludera Palpatine. Han fanns inte med i något originalmanus men eftersom Rian valde att döda Snoke i förra behövde man väl en ny superskurk. Adam Driver kan ju tyvärr inte leverera på den fronten, man får mest intrycket att han hänger av sabeln vid 16.00 och går hem för att spela i ett emo-band.

Skulle inte förvåna mig om det stämmer.

Sen tror jag att Adam Driver säkerligen skulle kunnat vara 'the big bad', om man hade någon som vet hur man bygger karaktärer och story.

Personligen tycker jag att Kylo Ren var den mest intressanta karaktären i hela trilogin och även bäst skådespeleri.(av dom nya)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skägg.
10 Chambers

Snoke-grejen är verkligen konstig. Det hade varit mer logiskt om Rey också var en klon. En som kanske smugglades ut därifrån vid ung ålder och gömdes undan. Så att Pappa Palpy blev tvungen att använda sin mer misslyckade Snoke-variant.


signatur
Medlem

Däremot har du missuppfattat några saker, Kylo dör, för han är fortfarande en Sith, så han kan inte force heal eller vad det heter, det är en Jedi (only) kraft, Sith kan bara ta och förstöra, däremot vad han gjorde var han gav sitt "life force" till henne, och offrade sitt eget liv på det sättet. Leya dör samtidigt som Ben, för hon var den som gjorde att han kunde släppa sitt hat, och göra dessa osjälvsika och goda gärningar. Hon styrde inte honom, men hon gjorde med all sin kraft att hjälpa Kylo/Ben, att bli sig själv. Så därför när Ben dör och försvinner i sina kläder (ala ben kenobi), så dör ju hon också, och hennes kropp försvinner då med? Så hon dog ju inte direkt innan som alla trodde? Men däremot håller jag med om mycket, det var enorma hål i manuset, men det har du tacka vår käre Rian Johnson för, då JJ hade inte mycket att jobba med tack vare hans jävla sabotage av trilogin? Detta var det bästa vi kunde få tack vare 2;An, och jag är nöjd, för jämfört är den här ändå 20ggr bättre än last jedi!

Skrivet av AplAy:

Sådan tragisk film som skulle knyta ihop säcken av en annars 40 år älskad filmserie och filmuniversum.

Det kändes som om vi fick skåda Arnold Schwarznegger efter sin bodybuilding karriär ha halkat in på tunga droger med Ozzy Osbourne och Rian Johnson som förstör hans kropp och psyke.

När han sedan 40 år senare skall försöka göra personbästa i marklyft medan hela världen tittar på så står han där med nerknarkad rygg, kropp och psyke. Han försöker så gott han kan, men alla droger från Osbourne a la Johnson väger tyngre än hans tidigare styrka.

Vi ser hur han kommer att ha ihjäl sig själv men tittar ändå på för det är ändå "slutet för honom". Det ser bara illa ut, han skriker av smärta och sorg, vi tittar på och känner medlidandet.

Han dör genom att bryta ryggraden. Vi lämnar alla gymmet extremt icke-tillfredsställda och undrar varför Arnold någonsin halkade in på Johsnon-knarket som bara förstörde honom utan återvändo till komplett återhämtning?

Väldigt bra jämförelse, stämmer bildligt/symboliskt väldigt bra, vad hade Rian där att göra över huvudtaget? Men däremot, var fick du arnold ifrån?

PS. Rian Johnsson kommer för alltid var hatad av star wars fans, även om många gillade hans film, faktiskt jag med i början, innan jag började tänka efter och tittade på massa youtube rants, så började jag inse vilken kalkon rulle det faktiskt var. Men faktiskt vissa saker gjorde han inte helt fel, t.ex, jag får rysningar i början när Rose syrra dör i den där slow motion scenen i den där extremt slöa (löjligt slöa) bombaren, men scenen och musiken är riktigt bra faktiskt enligt mig. Samma sak, när Luke har sin fejk fajt med Kylo, där framför sprändörrarna, den scenen är också skit bra gjort, synd bara att Luke inte fick en finare "hyllning" än den griniga "LOOSER" som han var i filmen...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Moderator | Testpilot
Skrivet av HaZe303:

Däremot har du missuppfattat några saker, Kylo dör, för han är fortfarande en Sith, så han kan inte force heal eller vad det heter, det är en Jedi (only) kraft, Sith kan bara ta och förstöra, däremot vad han gjorde var han gav sitt "life force" till henne, och offrade sitt eget liv på det sättet. Leya dör samtidigt som Ben, för hon var den som gjorde att han kunde släppa sitt hat, och göra dessa osjälvsika och goda gärningar. Hon styrde inte honom, men hon gjorde med all sin kraft att hjälpa Kylo/Ben, att bli sig själv. Så därför när Ben dör och försvinner i sina kläder (ala ben kenobi), så dör ju hon också, och hennes kropp försvinner då med? Så hon dog ju inte direkt innan som alla trodde? Men däremot håller jag med om mycket, det var enorma hål i manuset, men det har du tacka vår käre Rian Johnson för, då JJ hade inte mycket att jobba med tack vare hans jävla sabotage av trilogin? Detta var det bästa vi kunde få tack vare 2;An, och jag är nöjd, för jämfört är den här ändå 20ggr bättre än last jedi!

I och med ny canon så finns det egentligen ingenting som säger att det ska vara unikt för den ljusa sidan. Tar man med EU, numera Legends, kunde även den mörka sedan läka sår och andra skador.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Däremot har du missuppfattat några saker, Kylo dör, för han är fortfarande en Sith, så han kan inte force heal eller vad det heter, det är en Jedi (only) kraft, Sith kan bara ta och förstöra, däremot vad han gjorde var han gav sitt "life force" till henne, och offrade sitt eget liv på det sättet. Leya dör samtidigt som Ben, för hon var den som gjorde att han kunde släppa sitt hat, och göra dessa osjälvsika och goda gärningar. Hon styrde inte honom, men hon gjorde med all sin kraft att hjälpa Kylo/Ben, att bli sig själv. Så därför när Ben dör och försvinner i sina kläder (ala ben kenobi), så dör ju hon också, och hennes kropp försvinner då med? Så hon dog ju inte direkt innan som alla trodde? Men däremot håller jag med om mycket, det var enorma hål i manuset, men det har du tacka vår käre Rian Johnson för, då JJ hade inte mycket att jobba med tack vare hans jävla sabotage av trilogin? Detta var det bästa vi kunde få tack vare 2;An, och jag är nöjd, för jämfört är den här ändå 20ggr bättre än last jedi!

Nu vet jag inte hur uppdaterad canon det är på Wookieepedia - men läste detta:

"Although it was believed that malevolent Force-users could not employ Force healing, this was a wrong assumption. The dark side could in fact be used to heal, but, twisted by the dark side, such power came at a terrible price."

Lite om Darth Vader: "Darth Vader also experimented with Force healing fueled by the dark side, in which meditation on anger and frustration at his life and circumstances allowed his lungs to function without the aid of his hyperbaric chamber or his life support suit. He, too, quickly discovered that the dark side offered only a perversion of true healing, as the damaged alveoli of his lungs did not heal permanently, but rather remained functional as long as the intensity of his anger was kept focused"


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Lite i ämnet kanske, så postar här,

Suck,

Man får väl ge dem Mandalorien men nog jobbar de på för att kapa bland fansen till IP't.
Tror nog det kommer bli lite förändringar bland de "kreativa" efter denna slutkläm som ser ut att inte riktigt dra in förväntade $.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Här är den riktiga Last Jedi


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem
Medlem

Roligt skriven recension måste jag säga.

Jag håller med om en hel del också, men jag tyckte dock att filmen var underhållande. Jag kanske är lättroad, men jag gillade TFA och denna. Lost Jedi däremot är rätt bedrövlig. Inte för att filmen i sig är så tråkig utan för att man verkligen känner hur Rian Johnsson inte har någon som helst koll på vad Star Wars är. Star Wars är rymdopera. Det SKA vara klichéer, yviga gester och förutsägbar handling. För helt ärligt, Star Wars är lite B, men ska vara kul att se på.

Så den här sista filmen var bra mycket mer Star Wars än Last Jedi.

Quake-konnässsör

@Hulle: Rian får väl lära sig så, för han kommer göra tre nya filmer inom Star Wars världen

Medlem
Skrivet av almblad:

@Hulle: Rian får väl lära sig så, för han kommer göra tre nya filmer inom Star Wars världen

Va?!?
Tryckte nästan på rapportera knappen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av almblad:

@Hulle: Rian får väl lära sig så, för han kommer göra tre nya filmer inom Star Wars världen

Skrivet av Lord Backstab:

Va?!?
Tryckte nästan på rapportera knappen.

Det var planen att han skulle, men samtidigt har Disney och diverse sagt att alla nya filmer ligger på is. Vi får helt enkelt vänta och se.

Tror för övrigt Rian har potential till att göra ett gäng bra rullar när han får göra lite vad han vill. Ett av många problem med Last Jedi var att han försökte alleles för mycket och gjorde sin egna grej med huvudfilmerna, när han samtidigt behövde följa efter vad J.J Abrams gjorde.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av Lord Backstab:

Hur fan överlevde han? För det första ”sprängs” han när Darth Angst slänger ned han i ett klassiskt imperiehål. Sedan sprängs det hålet extremt mycket när Dödsstjärnan Nr 2 också sprängs.

Jag läser resten av recensionen när jag kan skrattat som en dåre utan att skrämma mina kollegor.

Medlem

Tack, Verkligen tack så mycket. Din recension gav mig mer glädje än någon av filmerna i denna trilogi har gjort. (Är det ens en trilogi?) Jag har sett alla SW filmer på Bio utom denna. Force awakens var ok, knappt. Men last Jedi var så dålig att jag tappade all motivation till att se några fler SW filmer.
Tycker att du på ett kul sätt lyfter fram ett av mina största problem med den nya "trilogin" nämligen att det känns som en enda stor improvisation, jag menar inte bara det att filmerna i sig inte alls hänger ihop, (om någon påstår att det fanns ett manus till en "trilogi" innan TFA så ljuger dom!) Scenerna hänger inte heller ihop, karaktärers motivation förstår man inte mycket av, motsägelser överallt.
Det enda jag fått ut av Disneys övertagande är, spinnof filmerna och The Mandalorian. Jag har dock fått en ny uppskattning för del 1-3 som nu framstår som mästerverk, och "i have the high ground" som lysande manusförfattande.

Medlem
Skrivet av Orisons:

Tack, Verkligen tack så mycket. Din recension gav mig mer glädje än någon av filmerna i denna trilogi har gjort. (Är det ens en trilogi?) Jag har sett alla SW filmer på Bio utom denna. Force awakens var ok, knappt. Men last Jedi var så dålig att jag tappade all motivation till att se några fler SW filmer.
Tycker att du på ett kul sätt lyfter fram ett av mina största problem med den nya "trilogin" nämligen att det känns som en enda stor improvisation, jag menar inte bara det att filmerna i sig inte alls hänger ihop, (om någon påstår att det fanns ett manus till en "trilogi" innan TFA så ljuger dom!) Scenerna hänger inte heller ihop, karaktärers motivation förstår man inte mycket av, motsägelser överallt.
Det enda jag fått ut av Disneys övertagande är, spinnof filmerna och The Mandalorian. Jag har dock fått en ny uppskattning för del 1-3 som nu framstår som mästerverk, och "i have the high ground" som lysande manusförfattande.

Tack så mycket, jag hade väldigt kul när jag skrev. Det fanns mycket material att jobba med

Medlem

Håller med om i princip allt. Speciellt delen kring alla nya/onödiga karaktärer som bara kändes som ett bra sätt att kränga fler leksaker på. Varningskon-roboten - wtf was your purpose? Force heal? Hade varit bra att ha i alla andra filmer. Avgå alla.

Tycker också att recensionen var på pricken. Faktum är att jag hade så många invändningar mot filmen när jag kom ut från bion att jag aldrig hade orkat skriva en så lång text.

Mycket i filmen är ologiskt, tramsigt och strider mot hela Star Wars universumet. Men jag skulle ändå sätta ett högre betyg än 1/10 eftersom det är rätt underhållande om man orka bortse från allt trams med mera.

Men det är helt knäppt hur man kan släppa igenom så mycket konstiga saker i filmens handling. Någon på filmbolaget borde ha dragit i nödbromsen för det här.

12
Skriv svar