Exklusiva titlar hos Epic Games Store titlar en rejäl kassako

Robot
Exklusiva titlar hos Epic Games Store titlar en rejäl kassako

Omsättningen 60 % högre än beräknat. Exklusiviteter är här för att stanna.

#epic-games, #epic-games-store


Medlem

Kan man tjäna pengar genom att subscriba, välja dom mest populära/dyraste spelen och sedan sälja dom på t.ex G2A?

Hörde detta av en polare

Gnällkuk

Vad som hade varit intressant att veta hur mycket pengar de plöjt ned i alla dessa deals. 60% bättre avkastning är dock givetvis en rejält positiv överraskning för dem. Jag tror fortfarande att de har/hade räknat med att gå back under en eller ett par år, man bygger inte upp en kundbas över en natt direkt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Gnällkuk
Skrivet av totte1015:

Kan man tjäna pengar genom att subscriba, välja dom mest populära/dyraste spelen och sedan sälja dom på t.ex G2A?

Hörde detta av en polare

Well, du kan ju regga ett konto och sedan sälja kontot med tillhörande spel. Däremot får du inga nycklar som du kan sälja vidare (så vitt jag vet). Så, det fungerar väl men om någon redan har ett konto får man då alltså logga in och ut på de olika kontonen för att spela om du redan haft ett konto.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Imponerande och trevligt för Epic och trevligt för gamers som föredrar Epic store


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Man kan också se det från perspektivet att det är trevligt för folk med tålamod. De kan då undvika att känna sig smutsiga genom att gynna Epic med köp av tidsexklusiva spel på deras plattform för att ett år senare köpa ett då redan färdigpatchat spel på en plattform som känns lite renare.

Förhoppningsvis har då utvecklaren av det tidsexklusiva spelet använt de pengar epic köpt dem med till mer spelutveckling snarare än till att plocka ut som mer vinst.

Härligt! Fått en massa gratis spel och deras jul-rea var ju helt galen när man fick vouchers på 10 dollar. Köpte bl.a. Control och Borderlands.

Medlem

Och fortfarande har Epic inte gett oss gamers ens grundläggande funktioner. Spendera pengarna på att göra en väl fungerande klient för oss, tack!

Geeks Gaming
Skrivet av Mikaelh:

Och fortfarande har Epic inte gett oss gamers ens grundläggande funktioner. Spendera pengarna på att göra en väl fungerande klient för oss, tack!

Vilka grundläggande funktioner? Köpa spel och kunna spela dom? Funkar hur bra som helst. Aldrig haft ett problem med Epic launchern och då har jag använt den sen UE4 blev gratis att använda. Funkar så sjukt mycket bättre än typ uplay och origin.

Medlem

250 miljoner dollar för tredje-part låter väldigt klent med tanke på all "hajp" Epic försökt skapa kring dess utbud. Om vi utgår ifrån att ett spel kostar 60 dollar blir det cirka 4.2 miljoner exemplar totalt. Alltså har Epic bara lyckats kränga 4.2 miljoner spel.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Vilka grundläggande funktioner? Köpa spel och kunna spela dom? Funkar hur bra som helst. Aldrig haft ett problem med Epic launchern och då har jag använt den sen UE4 blev gratis att använda. Funkar så sjukt mycket bättre än typ uplay och origin.

Cloud saves, achievements, friends list, wishlist, sorteringsfunktioner (sortera på senaste köp till exempel), etc etc. Enkla funktioner som är mycket grundläggande.

Uplay har allt detta plus dessutom uPoints som man samlar på sig genom att spela sina spel. Dessa poäng kan sedan användas för att köpa in-game cosmetics eller en 20% rabattkupong som kan användas på alla spel. Uppmuntrar en verkligen till att spela och minska sin backlog! Så Uplay är riktigt bra. Vad är det som inte är bra med Uplay, menar du? (Förutom att det är poppis att hata Ubisoft)

Medlem

Sålänge Epic Games kör med exklusivitet kommer jag aldrig använda deras genomruttna speltjänst.

Medlem

Och så kan jag tillägga att jag hatar att Epic inför exklusiviteter för PC-spelsindustrin. Steam, Origin, Uplay och GOG har i princip inga exklusiviteter. Epic borde fixa en bra spelklient och konkurrera på detta sätt istället för att ta speltitlar som gisslan.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Cloud saves, achievements, friends list, wishlist, sorteringsfunktioner (sortera på senaste köp till exempel), etc etc. Enkla funktioner som är mycket grundläggande.

Uplay har allt detta plus dessutom uPoints som man samlar på sig genom att spela sina spel. Dessa poäng kan sedan användas för att köpa in-game cosmetics eller en 20% rabattkupong som kan användas på alla spel. Uppmuntrar en verkligen till att spela och minska sin backlog! Så Uplay är riktigt bra. Vad är det som inte är bra med Uplay, menar du? (Förutom att det är poppis att hata Ubisoft)

'Cloud saves' finns sen ganska länge, en vänlista sedan ännu längre tillbaka och sorteringsfunktioner i spellistan (om något grundläggande) finns definitivt, så av de du nämnde direkt så har de redan 60% av dem.

Sen får du gärna visa vart Uplay har sin wishlist någonstans och vilka sorteringsfunktioner de har, för jag kan då inte hitta något som passar den beskrivningen.

Så jag undrar lite på vilken information du baserar din ställning på, eller om det helt enkelt är så att du talar ur skägget helt och hållet.

Skrivet av Mikaelh:

Och så kan jag tillägga att jag hatar att Epic inför exklusiviteter för PC-spelsindustrin. Steam, Origin, Uplay och GOG har i princip inga exklusiviteter. Epic borde fixa en bra spelklient och konkurrera på detta sätt istället för att ta speltitlar som gisslan.

Ganska många spel på samtliga plattformar som har exklusiviteter, inte minst Steam, och det hade dem långt, långt innan Epic började peta sig in på distributionsmarknaden.

Geeks Gaming
Skrivet av Mikaelh:

Cloud saves, achievements, friends list, wishlist, sorteringsfunktioner (sortera på senaste köp till exempel), etc etc. Enkla funktioner som är mycket grundläggande.

Uplay har allt detta plus dessutom uPoints som man samlar på sig genom att spela sina spel. Dessa poäng kan sedan användas för att köpa in-game cosmetics eller en 20% rabattkupong som kan användas på alla spel. Uppmuntrar en verkligen till att spela och minska sin backlog! Så Uplay är riktigt bra. Vad är det som inte är bra med Uplay, menar du? (Förutom att det är poppis att hata Ubisoft)

Cloud saves har funnits ett tag nu.
Friends list har funnits sedan dom släppte launchern.
Sorteringsfunktion finns.

Achievements och wishlist är bara extra. Inget som är grundläggande.

Jag är inte ett fan av ubisoft då dom säljer exakt samma spel om och om igen. Men uplay är så himla segt. Crashar konstant. Och de konstanta tvånget att även om man köper deras spel på en annan platform så måste man ändå installera Uplay är pain in the...

Medlem

Kanske hade varit bra att logga in och kolla innan jag kommenterade och spred fake news. Sist jag använde Epic fanns inte dessa funktioner.

Achievements är för mig mycket grundläggande och jag tänker vänta med att spela Detroit tills det finns.

Bra att de jobbar på klienten. Förhoppningsvis är den minst lika bra som de andra klienterna så småningom. Står dock fortfarande fast vid att jag tycker att exklusiviteter är mycket dåligt för oss gamers och för spelindustrin.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Och så kan jag tillägga att jag hatar att Epic inför exklusiviteter för PC-spelsindustrin.

Själv har jag blivit jävligt trött på att ha tvingats stå ut med Steam i över ett decennium. Det är fan på tiden. Förhoppningsvis lär sig Valve att betala utvecklarna lite mer för mödan.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av Banzeken:

Själv har jag blivit jävligt trött på att ha tvingats stå ut med Steam i över ett decennium. Det är fan på tiden. Förhoppningsvis lär sig Valve att betala utvecklarna lite mer för mödan.

Själv har jag köpt spel på GOG, Origin och uPlay det senaste decenniet. Speciellt på uPlay som är min favoritklient på grund av det smarta uPoints-systemet. Så på vilket sätt är du tvingad att stå ut med Steam? De har inga exklusiviteter.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Kanske hade varit bra att logga in och kolla innan jag kommenterade och spred fake news. Sist jag använde Epic fanns inte dessa funktioner.

Achievements är för mig mycket grundläggande och jag tänker vänta med att spela Detroit tills det finns.

Bra att de jobbar på klienten. Förhoppningsvis är den minst lika bra som de andra klienterna så småningom. Står dock fortfarande fast vid att jag tycker att exklusiviteter är mycket dåligt för oss gamers och för spelindustrin.

Det är så mycket motsägelsefull information runt det här ämnet att man knappt vet själv vad som är sant oavsett om man ser det själv

Kan inte säga att jag är särskilt pepp på achievements, de är ju okej på Uplay där man faktiskt kan få saker för dem, men på det resterande ställena är de lite smått värdelösa.

Man kan ju hoppas att de fortsätter förbättra och lägga till i alla fall (dock kan de skippa en hel del funktioner, då jag själv aldrig använder varken chatt eller inbyggda mod-lösningar), de har ju en 'roadmap' (förvisso utan rediga tidsramar) och de lär väl beta av funktioner en och en tills de känner att de är klara helt enkelt. Sen tvivlar jag starkt på att exklusiviteterna är här för att stanna, det är ju uppenbarligen en strategi för att skaffa en skaplig användarskara och för att få folk över (vilket verkar fungera hyfsat okej), när de väl har det så finns ju ingen större anledning att lägga pengar på det.

Medlem

Inte förvånande. Jag menar, ingen hade gått in för exklusiviteter för deras spel om det inte var profitable. Speciellt efter ryktet som Epic fick efter första gången det hände. The loud minority som sagt. Siffror talar, och dom talar högt och positivt för Epic och alla som tar del av deras exclusive deals, inget som kommer att försvinna, lev med det :).

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det är så mycket motsägelsefull information runt det här ämnet att man knappt vet själv vad som är sant oavsett om man ser det själv

Kan inte säga att jag är särskilt pepp på achievements, de är ju okej på Uplay där man faktiskt kan få saker för dem, men på det resterande ställena är de lite smått värdelösa.

Man kan ju hoppas att de fortsätter förbättra och lägga till i alla fall (dock kan de skippa en hel del funktioner, då jag själv aldrig använder varken chatt eller inbyggda mod-lösningar), de har ju en 'roadmap' (förvisso utan rediga tidsramar) och de lär väl beta av funktioner en och en tills de känner att de är klara helt enkelt. Sen tvivlar jag starkt på att exklusiviteterna är här för att stanna, det är ju uppenbarligen en strategi för att skaffa en skaplig användarskara och för att få folk över (vilket verkar fungera hyfsat okej), när de väl har det så finns ju ingen större anledning att lägga pengar på det.

Achievements är viktigt för mig som ett sätt att hålla koll på mina framsteg i spel. Speciellt spel som jag spelar om och om igen, som detta:

Ja, vi får hoppas att Epic slutar med exklusiviteter i framtiden.

Medlem

@Mikaelh: Svaret är ganska simpelt; allt jag är intresserad av kommer inte alltid ut på de övriga distributionsplattformarna. Steam har haft överlägset mest spel på sin plattform. Nu är det fan någon annans tur att få ett lite större spelsortiment.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Valves girighet har lett till detta


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Det är skitspel dom ger bort. Kunde inte brytt mig mindre om dessa gamla spel.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Det är skitspel dom ger bort. Kunde inte brytt mig mindre om dessa gamla spel.

skitsnack. dom har gett bort massor med bra spel som alla vill ha. det går bra för dom av en anledning serru


signatur

//monster

Medlem

Jag har och använder alla launchers.
Jag bryr mig inte om vart spelet finns, självklart skaffar man ett Epic konto och roffar åt sig gratisspelen de ger bort? Köpte även BL3.

Man går miste om en massa bra spel och erbjudanden bara för att det är poppis att "hata" en tjänst eller launcher. Nu är det så verkligheten ser ut, och det lär ju knappast ändras inom en snar framtid.

Medlem

Vad de omsätter säger ju ingenting om hur stor vinst de gjorde. Jag menar, bara exklusiviteten av Control kostade dem $10 miljoner. 2/3 av omsättningen kommer ju dessutom från Fortnite. Så jag tvivlar på att exklusiviteten har varit gynnsam för dem. Utgår man från att snittpriset på Epic Store är $30 så har de sammanlagt sålt 8.3 miljoner spel under 2019, vilket är jävligt lite med tanke på att de har haft ensamrätt på ganska många stora titlar, som Metro Exodus, Borderlands 3, Detroit: Become Human osv. För att inte tala om semi-exclusives som The Division 2 och försprånget man hade med Red Dead Redemption 2. Man undrar ju om ett enda spel har sålt mer än en miljon exemplar.

Medlem

Att spelen som sålt bäst alla är exklusiviteter kanske säger något också?

Medlem

"Bättre än väntat" men fortfarande helt utan konkreta siffror som inte är inbakade med konsolförsäljning. Det enda vi vet är att spel som Red Dead 2 och Metro Exodus dunderfloppade på Epic, antar därmed att deras förväntningar var satta väldigt lågt.

123
Skriv svar