Nya rykten – Horizon: Zero Dawn kommer till pc

Robot
Nya rykten – Horizon: Zero Dawn kommer till pc
Horizon Zero Dawn ryktas släppas till PC under 2020

Enligt Kotakus källor ska alltså Horizon Zero Dawn släppas till PC under 2020. Det är tre talespersoner som uttalat sig anonymt kring ämnet som menar att detta är en del av planerna för det kommande året.

Horizon Zero Dawn kommer bli den första stora AAA-utvecklade förstapartstiteln som släpps till PC från Sonys interna katalog vilket i sådana fall indikerar på att Sony kanske börjar titta mer på alternativ att få ut sina spel till fler spelare än de som endast sitter på deras plattform. Och då är ekosystem som Game Pass Ultimate och Playstation Now det snabbast sättet att nå ut till fler.

Mina tankar:
Det är sedan länge känt att den initiala försäljningen av en spelkonsol i princip alltid kommer med en förlust, som är tänkt att tjänas in genom försäljning av mjukvara längre fram. Med det sagt förefaller det sig logiskt att anta att en PC-lansering kort efter konsollanseringen skulle bidra till mer kortsiktiga vinster för plattformsägarna.

Personligen är jag bombsäker på att ekosystem är prio för både Microsoft och Sony i framtiden. Ska företagen nå ut till en bredare publik än de som enkom väljer att investera i en konsol vart sjunde år, vill de säkerligen också sätta sina välsmorda plattformsexklusiva titlar i händerna på fler spelare. Microsoft har tydligt visat att de sedan länge lagt sitt fokus här.

Kommer Sony följa i Microsofts fotspår eller kör de kanske en alternativ lösning där de släpper sina Playstation-exklusiva titlar till t ex PC ett halvår efter lansering på konsolen? Lanserar de också en möjlighet att installera spelen i PS Now-appen på PC eller stannar de vid en streaming-lösning som med God of War?

Vad är era tankar?


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Releasehästryttare

Detta har redan postats i nyhetstråden.

#3960326

Skrivet av Devan:

Detta har redan postats i nyhetstråden.

#3960326

Måste passa på att fråga - hur diskuteras en separat nyhet om tråden är dedikerad för just nyhetsinlägg? Är det bara hänga med på tåget?

(Såg det inte på förstasidan, så tänkte göra lite extra legwork, men hey, då klipper jag denna!
Noob i forumet uppenbarligen..)


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Releasehästryttare

Vad är det att diskutera? Är ju knappas nån som inte ser detta som ett plus, kanske nån precis plockade upp det på PS och är nu sur för att hen heldre köpt det på PC?

@Devan: Nej... alltså jag tänker väl bara att det finns en hel del intressanta punkter att diskutera kring det bara?

Jag lyfter några frågeställningar ovan, men ... alltså, det var mest en fråga för att höra med dig om du hade något tips. Forum är väl ändå till för att diskutera saker?


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

Detta har redan postats i nyhetstråden.

#3960326

Skrivet av Devan:

Vad är det att diskutera? Är ju knappas nån som inte ser detta som ett plus, kanske nån precis plockade upp det på PS och är nu sur för att hen heldre köpt det på PC?

Det spelar ingen som helst roll om det redan blivit postat i nyhetstråden. Hela poängen med nyhetstråden är att dela med sig av nyheter. Och som sagt flertalet gånger i samma tråd, vill man diskutera nyheten gör man helt enkelt en ny tråd just för den nyheten då vi inte vill ha någon diskussion där.

Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Måste passa på att fråga - hur diskuteras en separat nyhet om tråden är dedikerad för just nyhetsinlägg? Är det bara hänga med på tåget?

(Såg det inte på förstasidan, så tänkte göra lite extra legwork, men hey, då klipper jag denna!
Noob i forumet uppenbarligen..)

Du har inte gjort något konstigt utan precis som man bör göra


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag tycker det skulle vara jättekul om Sony släppte lite på exclusiviteterna och lät dom komma till PC.
Gör inget för min del om Sony gör ett eget system för PC eller om dom släpper spelen på tex Steam också.
Blev väldigt glad när man läste att death stranding kommer.

Som sagt det här är inget negativt för playstation-spelarna men positivt för pc-spelarna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox

Fantastiskt trevligt om det stämmer!

Tidigare spel som hamnat/ska hamna på PC (Typ Death Stranding, MLB The Show etc) har ju haft någon tredjepartskoppling. HZD skulle ju vara det första fullt ut in-house PS-spelet?

Tänk om PS5 får Play Anywhere? Vore ju väldigt kul.


signatur

Jump in.

Medlem

Öppnar upp för den ultimata drömmen Demon’s Soul och framför allt Bloodborne på pc om Sony börjar se värdet i detta.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vamp:

Öppnar upp för den ultimata drömmen Demon’s Soul och framför allt Bloodborne på pc om Sony börjar se värdet i detta.

Det hade varit mumma.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

https://findyourinnergeek.ca/wp-content/uploads/2017/02/horiz...

Enligt Kotakus källor ska alltså Horizon Zero Dawn släppas till PC under 2020. Det är tre talespersoner som uttalat sig anonymt kring ämnet som menar att detta är en del av planerna för det kommande året.

Horizon Zero Dawn kommer bli den första stora AAA-utvecklade förstapartstiteln som släpps till PC från Sonys interna katalog vilket i sådana fall indikerar på att SOny kanske börjar titta mer på alternativ att få ut sina spel till fler spelare än de som endast sitter på deras plattform. Och då är ekosystem som Game Pass Ultimate och Playstation Now det snabbast sättet att nå ut till fler.

Mina tankar:
Det är sedan länge känt att den initiala försäljningen av en spelkonsol i princip alltid kommer med en förlust, som är tänkt att tjänas in genom försäljning av mjukvara längre fram. Med det sagt förefaller det sig logiskt att anta att en PC-lansering kort efter konsollanseringen skulle bidra till mer kortsiktiga vinster för plattformsägarna.

Personligen är jag bombsäker på att ekosystem är prio för både Microsoft och Sony i framtiden. Ska företagen nå ut till en bredare publik än de som enkom väljer att investera i en konsol vart sjunde år, vill de säkerligen också sätta sina välsmorda plattformsexklusiva titlar i händerna på fler spelare. Microsoft har tydligt visat att de sedan länge lagt sitt fokus här.

Kommer Sony följa i Microsofts fotspår eller kör de kanske en alternativ lösning där de släpper sina Playstation-exklusiva titlar till t ex PC ett halvår efter lansering på konsolen? Lanserar de också en möjlighet att installera spelen i PS Now-appen på PC eller stannar de vid en streaming-lösning som med God of War?

Vad är era tankar?

Jag som precis har spelat klart HZD på PS4 och ska ge mig på Frozen Wilds känner lite såhär: "VAFAAAAAAAAN!? Jag som köpte det först på PS4.. Inte ens spelat klart det..."

Det är ett riktigt bra spel, roligt att det kommer till PC. Jag har haft svårt för en del sidouppdrag som man kan göra pga att kontroll och sikte är inte min grej!


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem

Blir det något i den stil slipper jag köpa en PS5, kan inte vara ensam om att tänka så.Frågan är om Sony verkligen kommer kränga lika mycket konsoler om dom inte har spelen helt exklusiva till konsolen, men oandra sidan så får de nog sålt fler spel...


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Kan ha fel men tror det är motorn som möjliggjort släpp på PC så skulle inte hoppas på att de släpper alla PS4 exklusiva spel.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Skrivet av uberpwnage2.0:

Det spelar ingen som helst roll om det redan blivit postat i nyhetstråden. Hela poängen med nyhetstråden är att dela med sig av nyheter. Och som sagt flertalet gånger i samma tråd, vill man diskutera nyheten gör man helt enkelt en ny tråd just för den nyheten då vi inte vill ha någon diskussion där.

Du har inte gjort något konstigt utan precis som man bör göra

Härligt att höra, då är jag med på tåget!

Skrivet av Molotov:

Jag tycker det skulle vara jättekul om Sony släppte lite på exclusiviteterna och lät dom komma till PC.
Gör inget för min del om Sony gör ett eget system för PC eller om dom släpper spelen på tex Steam också.
Blev väldigt glad när man läste att death stranding kommer.

Som sagt det här är inget negativt för playstation-spelarna men positivt för pc-spelarna.

Nej det är ungefär så jag tänker också.

Skrivet av Mortaigne:

Fantastiskt trevligt om det stämmer!

Tidigare spel som hamnat/ska hamna på PC (Typ Death Stranding, MLB The Show etc) har ju haft någon tredjepartskoppling. HZD skulle ju vara det första fullt ut in-house PS-spelet?

Tänk om PS5 får Play Anywhere? Vore ju väldigt kul.

Ja alltså det hade ju varit drömmen. Just möjligheten att plocka upp där jag lämnade, fast på PC:n, eller då PS4/PS5 -an hade varit bonkers. Dock tror jag knappast det är något vi får se för de redan befintliga titlarna som redan kommit till PC, även om jag nu plötsligt önskade det..

Skrivet av Vamp:

Öppnar upp för den ultimata drömmen Demon’s Soul och framför allt Bloodborne på pc om Sony börjar se värdet i detta.

Sjukt nyfiken här - handlar det om framerate och optimiseringen av Froms spel främst, eller handlar det om typ mod-möjligheterna som delar av communityn vill hänge sig åt? Typ? Spelar inte From själv så har ingen större koll.

Skrivet av kristallkrona:

Jag som precis har spelat klart HZD på PS4 och ska ge mig på Frozen Wilds känner lite såhär: "VAFAAAAAAAAN!? Jag som köpte det först på PS4.. Inte ens spelat klart det..."

Det är ett riktigt bra spel, roligt att det kommer till PC. Jag har haft svårt för en del sidouppdrag som man kan göra pga att kontroll och sikte är inte min grej!

Här blir jag ju nyfiken - menar du att mus och tangentbord skulle kännas bättre i Horizon Zero Dawn? I am intrigued.
I övrigt KAN ju faktiskt en ökad framerate bidra till en känsla av tightare spelkontroll så kanske räcker till och med bara det för vissa som har liknande problem som de du beskriver.

Skrivet av korvmos:

Blir det något i den stil slipper jag köpa en PS5, kan inte vara ensam om att tänka så.Frågan är om Sony verkligen kommer kränga lika mycket konsoler om dom inte har spelen helt exklusiva till konsolen, men oandra sidan så får de nog sålt fler spel...

Ja precis. Det är ju just det här jag funderar på, dvs hur skulle det se ut om de implementerar en liknande strategi som Microsoft, om än lite annorlunda för att fortsätta visa konsolägarna att de hedrar sin historia liksom? Kan det bli så att de väntar med släpp på PC tills efter en viss period, men att PC-marknaden då alltid vet att de kommer kunna spela Playstation-exklusiva spel till slut?


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

Hoppas att dem i så fall lägger ner tid och portar det ordentligt så man slipper sitta med funktioner som fungerar bra med handkontroll men inte lika bra med tangentbord och mus.

Detta spel kommer jag troligtvis att köpa om det kommer till PC.

Medlem

Snart kanske man kan säga. Varför ska man köpa en playstation 5 för när alla spel släpps till dator. Så har ju playstation ägare resonerat om varför man inte behöver köpa en xbox. Det är en ständigt återkommande kommentar som finns på vartenda forum på nätet.

Skrivet av DKvarn:

Kan ha fel men tror det är motorn som möjliggjort släpp på PC så skulle inte hoppas på att de släpper alla PS4 exklusiva spel.

Såvitt jag har förstått är arkitekturen i nuvarande konsoler väldigt lik en PC-arkitektur just för att underlätta för utvecklare att släppa sina spel på plattformen. Med det sagt ser jag inte personligen hur ett PS4-utvecklat spel skulle vara extra problematiskt att släppa även på PC.

Självklart behöver utvecklarna tänka på andra aspekter i utvecklingen, ta hänsyn till olika typer av PCs osv, men i grund och botten ser jag inga enorma hinder. PS3 var ju en annan femma dock.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Gen
Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Såvitt jag har förstått är arkitekturen i nuvarande konsoler väldigt lik en PC-arkitektur just för att underlätta för utvecklare att släppa sina spel på plattformen. Med det sagt ser jag inte personligen hur ett PS4-utvecklat spel skulle vara extra problematiskt att släppa även på PC.

Självklart behöver utvecklarna tänka på andra aspekter i utvecklingen, ta hänsyn till olika typer av PCs osv, men i grund och botten ser jag inga enorma hinder. PS3 var ju en annan femma dock.

Jag har förstått det som så att ja, konsolerna liknar PC på det sättet att de inte har massa custom komponenter som förr i tiden utan mer "PC liknande hårdvara". Dock betyder det inte att man tex hade kunnat installera Windows på en Xbox och köra den som en vanlig dator. Hårdvaran är anpassad för det OS som konsolen kör och har ett gäng egna lösningar.

I slutändan är det också mycket upp till 3D motorn hur lätt det är att porta ett spel från PS4 till PC eller vice versa, vissa gör det bättre än andra (tex UE4).

Medlem
Skrivet av kanshira:

Snart kanske man kan säga. Varför ska man köpa en playstation 5 för när alla spel släpps till dator. Så har ju playstation ägare resonerat om varför man inte behöver köpa en xbox. Det är en ständigt återkommande kommentar som finns på vartenda forum på nätet.

Fast nu var det ett par år sen Zero Dawn släpptes, så det är mer logiskt att släppa det till pc nu.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skrivet av Gen:

Jag har förstått det som så att ja, konsolerna liknar PC på det sättet att de inte har massa custom komponenter som förr i tiden utan mer "PC liknande hårdvara". Dock betyder det inte att man tex hade kunnat installera Windows på en Xbox och köra den som en vanlig dator. Hårdvaran är anpassad för det OS som konsolen kör och har ett gäng egna lösningar.

I slutändan är det också mycket upp till 3D motorn hur lätt det är att porta ett spel från PS4 till PC eller vice versa, vissa gör det bättre än andra (tex UE4).

Aaah, okej, tack för förtydligande! Samtidigt - det hade ju också varit bra märkligt om Sonys förstapartsstudios inte skulle ha skillsen nog att göra arbetet, med tanke på deras pedigree hittills.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

När det gäller Bloodborne handlar det enbart om prestanda. Spelet lider av dålig bilduppdatering samt ”frame pacing”. Vet inte om problemen är borta på PS4 pro, men jag kommer inte köpa någon pro. Gällande Demon’s Soul handlar det mest om ryktet om en remake. Jag spelade aldrig Demon när det begav sig och att ge sig på originalet nu är helt ärligt ingen trevlig upplevelse. Det är stelt och behöver en hel del quality of life-ändringar enligt mig. Om remaken kommer vill jag gärna se den på det format jag helst spelar på.

Dessutom vore det trevligt att ha alla spelen samlade på ett format istället för utspritt på PS3, PS4 och PC som det är idag.

Medlem

Hoppas stöd för 21:9
Annars passar jag


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skrivet av Vamp:

När det gäller Bloodborne handlar det enbart om prestanda. Spelet lider av dålig bilduppdatering samt ”frame pacing”. Vet inte om problemen är borta på PS4 pro, men jag kommer inte köpa någon pro.

Förstår helt. Jag har det på en Pro och jag måste erkänna att jag är lite ledsen över att det inte fått en "Enhanced"-behandling, för det är nog det enda From-spelet (innan Sekiro: Shadows die Twice) som jag tror jag skulle kunna ge en chans. Men kontrollen i kombination med just prestandan är lite svår att hoppa in i efter år av DMCs, Bayonettas osv i 60 bildrutor per sekund.. :/


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Skrivet av kanshira:

Snart kanske man kan säga. Varför ska man köpa en playstation 5 för när alla spel släpps till dator. Så har ju playstation ägare resonerat om varför man inte behöver köpa en xbox. Det är en ständigt återkommande kommentar som finns på vartenda forum på nätet.

Priset och "enkelheten" är det som lockar med konsol.
Sony har nog insett att släppa på PC även är en vinst om det går smärtfritt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har kört igenom några timmar med ps now för pc, och det är ett väldigt kul spel förutom att man måste aima med kontroll vilket suger och jag undrar hur folk har orkat spela klart det, jag har helt klart tröttnat, så att få se en PC release är efterlängtat!

Medlem

Det verkar tyvärr som att ryktena kommer stanna som rykten, så här svarar en insatt på frågan om spelet kommer till steam, då de konstigt nog nyligen släppt några dokumentärer om spelet på nämnda plattform:

"No steam release for HZD folks sorry! This is just part of our library of free documentaries we're going to be posting to Steam over the coming months. Give it a watch if you want!"

https://steamcommunity.com/app/804410/discussions/0/169829370... (länk till tråden)

Hoppas de ändrar sig men tror ej.

(Edit: Skippa det jag skrev, verkar som att spelet verkligen är på väg, enligt detta)

https://www.gematsu.com/2020/01/kotaku-horizon-zero-dawn-comi...

Skrivet av BeardedRobot:

Det verkar tyvärr som att ryktena kommer stanna som rykten, så här svarar en insatt på frågan om spelet kommer till steam, då de konstigt nog nyligen släppt några dokumentärer om spelet på nämnda plattform:

"No steam release for HZD folks sorry! This is just part of our library of free documentaries we're going to be posting to Steam over the coming months. Give it a watch if you want!"

https://steamcommunity.com/app/804410/discussions/0/169829370... (länk till tråden)

Hoppas de ändrar sig men tror ej.

(Edit: Skippa det jag skrev, verkar som att spelet verkligen är på väg, enligt detta)

https://www.gematsu.com/2020/01/kotaku-horizon-zero-dawn-comi...

Det här är ett fantastiskt inlägg för övrigt.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Jag har det till PS4:an, köper det gärna till PC:n också eftersom det är ett så pass stort och bra spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

@Vercadi: Efter 30 år i PC Master Race-kulten var just HZD ett av de första spelen jag spelade på konsol. Så jag förstår precis vad du menar. Att sikta är ett rent helvete. Men någonstans kring timme tio hittade jag ett sätt att halta mig fram utan att dö precis hela tiden. Och någonstans mellan timme tjugo och trettio var jag så van vid handikappet att det inte störde mig längre. Och nu, tre genomspelningar senare, är jag tveksam till om jag ens vill pröva hur det känns med mus och tangentbord. Jag menar, det blir väl för lätt om man kan vända sig mot fienderna på ett smidigt sätt?

Så mitt råd är att ge spelet en chans ändå. Gamepads må vara jävulens påfund, men somliga spel förtjänar att spelas ändå.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

12
Skriv svar