Escape From Tarkov - Officiela tråden [Nybörjarhjälp]/[Guides] - Allmänt

Farornas Konung

Plockade upp detta för några dagar sedan. Känns riktigt stabilt, förutom att när jag äntligen äntligen lyckades med att hitta en extraction så hängde sig spelet...Så fick ingen exp men fick looten jag hittat.
Tyvärr känner jag ingen "gearfear", spelat för mycket DayZ antar jag. Har aldrig tagit spel på så stort allvar heller att jag bryr mig nämnvärt om förlorad loot osv. Kanske lite synd men vad ska man göra.

Den stora behållningen än så länge är lätt vapen känslan och alla saker som finns att upptäcka och lära sig. Inlärningskurva - Svår!

Medlem

Inskaffa PVE mode (syftar inte på PVPVE), och då köper jag det direkt.

Inaktiv

Hur viktigt är det att uppgradera sin hideout?
Vad är bästa sättet att göra progress i spelet? Att göra quests?

Efter att ha läst på Ballistics-sidan på wikin som länkades i den andra tråden har jag börjat ladda mina magasin med varannan billig kula och varannan dyr som jag köpt på flea market. Vet inte om det fuckar upp rekylen men det verkar fungera ganska bra.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Hur viktigt är det att uppgradera sin hideout?
Vad är bästa sättet att göra progress i spelet? Att göra quests?

Efter att ha läst på Ballistics-sidan på wikin som länkades i den andra tråden har jag börjat ladda mina magasin med varannan billig kula och varannan dyr som jag köpt på flea market. Vet inte om det fuckar upp rekylen men det verkar fungera ganska bra.

Spara alla grafikkort, uppgradera bitcoin-farmen i din hideout, samt så att du drar ner din SCAV-timer.

Handlarnas tasks är det snabbaste sättet att levla om du inte är RIKTIGT vass på PvPvE.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Plockade upp detta för några dagar sedan. Känns riktigt stabilt, förutom att när jag äntligen äntligen lyckades med att hitta en extraction så hängde sig spelet...Så fick ingen exp men fick looten jag hittat.
Tyvärr känner jag ingen "gearfear", spelat för mycket DayZ antar jag. Har aldrig tagit spel på så stort allvar heller att jag bryr mig nämnvärt om förlorad loot osv. Kanske lite synd men vad ska man göra.

Den stora behållningen än så länge är lätt vapen känslan och alla saker som finns att upptäcka och lära sig. Inlärningskurva - Svår!

Spelade du som SCAV? Medans spelet räknar upp hur mycket experience du får när du är klar med din scav karaktär så sparas ingenting. Det är endast när du spelar din PMC karaktär som XP ökar din level.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Det första man ska göra när man har utrustat sin första gubbe, accepterat uppdrag ifrån dealers och har spelat lite offline och känner att man vågar ge sig ut i en skarp raid är att försöka nå level 5 så flea market låses upp. Då kan man utforska ALLA saker i spelet så ens karaktär vet vad allt är så man slipper utforska det inne i en raid. Vapen moddar dyker också upp i presets när man utforskat dem.

Saker som kan köpa mycket dyrare saker som alla vill ha är:
Alyonka choklad
Grafikkort
Nuts
Bolts
Nails
Bulb
m.m.

Vill ni se vad som är populärt så kolla i flea market vad folk vill byta emot vad ni har. Har ni saken också i er stash så högerklicka och klicka "required search" så dyker alla bytes auktioner upp där någon vill ha saken som ni har.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Plockade upp detta för några dagar sedan. Känns riktigt stabilt, förutom att när jag äntligen äntligen lyckades med att hitta en extraction så hängde sig spelet...Så fick ingen exp men fick looten jag hittat.
Tyvärr känner jag ingen "gearfear", spelat för mycket DayZ antar jag. Har aldrig tagit spel på så stort allvar heller att jag bryr mig nämnvärt om förlorad loot osv. Kanske lite synd men vad ska man göra.

Den stora behållningen än så länge är lätt vapen känslan och alla saker som finns att upptäcka och lära sig. Inlärningskurva - Svår!

Välkommen!
Som föregående skrev, ifall du spelar som SCAV, det vänstra alternativet så får du ingen experience, bara ifall du lirar din PMC det högra. Servrarna är överbelastade och spelet har spaghetikod vilket har gjort spelet ostabilt o laggigt. De kunde aldrig förutspå hur populärt det skulle bli.

Skrivet av Dahlis87:

Inskaffa PVE mode (syftar inte på PVPVE), och då köper jag det direkt.

Kör du offlinemode så kan lirar du bara mot SCAVS, däremot får du inte med dig något som du tar ut eller experience med PMC.

Skrivet av anon_306295:

Hur viktigt är det att uppgradera sin hideout?
Vad är bästa sättet att göra progress i spelet? Att göra quests?

Efter att ha läst på Ballistics-sidan på wikin som länkades i den andra tråden har jag börjat ladda mina magasin med varannan billig kula och varannan dyr som jag köpt på flea market. Vet inte om det fuckar upp rekylen men det verkar fungera ganska bra.

Det erbjuder QoL improvment, och är en kul grej att göra främst. Men som du märkt så är din huvudgubbe skadad ifall han dör eller om du kommer ut skadad. Din vatten och energinivå är också låg, med vissa uppgraderingar i din bas så tickar dessa stats upp snabbare. Sen så kan du sänka SCAV timern från 20 till 16 minuter osv.

Men viktigast först är Workbench för att kunna modda dina vapen osv. Ska skriva i guiden lite senare om allt detta så håll utkik!

Skrivet av Maddox:

Det första man ska göra när man har utrustat sin första gubbe, accepterat uppdrag ifrån dealers och har spelat lite offline och känner att man vågar ge sig ut i en skarp raid är att försöka nå level 5 så flea market låses upp. Då kan man utforska ALLA saker i spelet så ens karaktär vet vad allt är så man slipper utforska det inne i en raid. Vapen moddar dyker också upp i presets när man utforskat dem.

Saker som kan köpa mycket dyrare saker som alla vill ha är:
Alyonka choklad
Grafikkort
Nuts
Bolts
Nails
Bulb
m.m.

Vill ni se vad som är populärt så kolla i flea market vad folk vill byta emot vad ni har. Har ni saken också i er stash så högerklicka och klicka "required search" så dyker alla bytes auktioner upp där någon vill ha saken som ni har.

Tack för input, ska skriva in det i guiden senare!

Medlem
Skrivet av srpski1sin:

Kör du offlinemode så kan lirar du bara mot SCAVS, däremot får du inte med dig något som du tar ut eller experience med PMC.

Det vet jag, men räcker inte. Det behövs bättre PVE upplevelse med coop.

Medlem

Synd att spelet fortfarande har pay2win mechanics i sig och att utvecklingen rör sig i snigelhastighet.

Medlem
Skrivet av OddGreen:

Är det inte lite pay to "win" med dem olika versionerna?

Jodå utan tvekan är den det. Den bästa versionen ger dig ett stort övertag och bara sakerna du rent fysiskt får är värda över 20 miljoner rubel vilket är extremt mycket pengar. Sedan får du även massa trader reputation vilket gör att du kommer få tillgång till alla bra trades mycket snabbare än en standard spelare.

Kommer du ihåg uppståndelsen med Battlefront 2? Tänk dig att fördelarna i tarkov är minst 10 gånger så stora

Slutligen bör tilläggas att utvecklarna gjort allt för att pusha spelarna mot att köpa dyrare pay2win utgåvor i och med att de gjort det ännu dyrare och svårare att skaffa en större secure container (det utrymmet du aldrig kan förlora i en raid)

Inaktiv
Skrivet av Cane:

Jodå utan tvekan är den det. Den bästa versionen ger dig ett stort övertag och bara sakerna du rent fysiskt får är värda över 20 miljoner rubel vilket är extremt mycket pengar. Sedan får du även massa trader reputation vilket gör att du kommer få tillgång till alla bra trades mycket snabbare än en standard spelare.

Kommer du ihåg uppståndelsen med Battlefront 2? Tänk dig att fördelarna i tarkov är minst 10 gånger så stora

Slutligen bör tilläggas att utvecklarna gjort allt för att pusha spelarna mot att köpa dyrare pay2win utgåvor i och med att de gjort det ännu dyrare och svårare att skaffa en större secure container (det utrymmet du aldrig kan förlora i en raid)

Du och jag spelar uppenbarligen inte samma spel. 20Mrubel? Där får du nog ta och slänga in en källa.

Medlem
Skrivet av Cane:

Jodå utan tvekan är den det. Den bästa versionen ger dig ett stort övertag och bara sakerna du rent fysiskt får är värda över 20 miljoner rubel vilket är extremt mycket pengar. Sedan får du även massa trader reputation vilket gör att du kommer få tillgång till alla bra trades mycket snabbare än en standard spelare.

Kommer du ihåg uppståndelsen med Battlefront 2? Tänk dig att fördelarna i tarkov är minst 10 gånger så stora

Slutligen bör tilläggas att utvecklarna gjort allt för att pusha spelarna mot att köpa dyrare pay2win utgåvor i och med att de gjort det ännu dyrare och svårare att skaffa en större secure container (det utrymmet du aldrig kan förlora i en raid)

Det där är ju helt felaktigt.
Det man får som EOD är med och lite skitvapen precis som en standard spelare, och 300k rubel. Men ja man har ett övertag när det gäller reputation. Men det är i princip bara för den första uppgraderingen av traders. Vilket man hinner fixa rep till ändå om man gör några quests.
Du borde verkligen inte uttala dig om sånt här när du uppenbart inte ens spelar tarkov.

Skrivet av anon_326114:

Du och jag spelar uppenbarligen inte samma spel. 20Mrubel? Där får du nog ta och slänga in en källa.

Ni spelar verkligen inte samma spel

Medlem

Tål att tänkas på.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Dahlis87:

Det vet jag, men räcker inte. Det behövs bättre PVE upplevelse med coop.

Utvecklarna har pratat om ett PVE läge.
Personligen tycker jag de bör kasta den idén i papperskorgen eftersom det bara kommer att splittra den lilla playerbase vi har.
Spelet kommer dock bli mindre shoot on sight och actionorienterat längre fram i utvecklingen när de introducerar sitt karma-system och VOIP.

Själva grundtanken är ju att BEAR och USEC ska slåss mot varandra. Alltså inte den free for all vi har nu.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Du och jag spelar uppenbarligen inte samma spel. 20Mrubel? Där får du nog ta och slänga in en källa.

Ingen spelar samma spel som den snubben tror jag.

Jag räknade ihop och fick fram detta:

Standard Edition värde av:

knife (ER Bayonet)
tactical rig x2 (depends on selected faction)
backpack x2 (MBSS - 4x4 cells)
Secure container (2x2) Ej inräknat
Grach or P226 pistol x3 (depends on selected faction)
pistol magazines x9
pistol ammo x180
Makarov Pistol x3
pistol magazines x9
pistol ammo x150
canned meat x4
bottled water x3
AI-2 medkit x6
bandages x6
splint x6
300k roubles
AKS74U + 2 loaded magazines

Cirka summa : 690 000

EoD:

Tactical Tomahawk - 9000

tactical rig x2 (depends on selected faction) - 40 000

backpack x2 (Tri-Zip - 5x6 cells) 38 00

Unique secure gamma-container (3x3) 3 000 000

Grach or P226 pistol x4 (depends on selected faction) 12 000x4 = 48 000

pistol magazines x12 2700x12 = 32 400

pistol ammo x180 65x180= 11 700

Makarov Pistol x3 4500x3 = 13500

pistol magazines x9 9x1000 = 9000

pistol ammo x150 150x125 = 18 750

canned meat x8 15000x8 = 120 000

bottled water x6 6x11= 66 000

AI-2 medkit x9 9x3413 = 30 000

bandages x9 10 000

splint x9 108 000

400k roubles

AKS74U+2 loaded magazines 27500x2 = 55 000

АК74N+2 loaded magazines 2x38 500= 77 000

Salewa first aid kit 15 000

RGD-5 grenade х2 20 000

SMG Vityaz or HK MP5 + 2 loaded magazines (depending on selected faction) 35 000x2 = 70 000

3000 dollars = 317 000

Kiver helmet = 30 000

Pilad reflex sight 19 000

IFAK first aid kit 21 000

АК74 M1-B Ultimak handguard 15 000

Grizzly first aid kit 32 000

Alfa tactical rig 50 000

morphine injector х2 30 000

SV98 sniper rifle + 1 loaded magazine 42 000

Silencerco Hybrid 46 silencer 40 000

Silencerco Hybrid 46 silencer adaptor 2000

pistol case (3x3) 30 000

6B43 6А body armor 400 000

MPX submachine gun + 2 loaded magazines 36 000

M4 LVOA-S handguard 20 000

2 285 000 roubles i värde ifall vi räknar alla ingameprylar förutom gamma container.

5 285 000 - 3 000 000 = 2 285 000

Standard är värt 690 000 roubles. Alltså är EoDs "fysiska" grejer värda 1 595 000 roubles mer. Alltså 4 geared runs, det är så betydelselöst att det är komiskt.

5 285 000 roubles i värde ifall du räknar med Gamma container. Gamman kan fixas för 3 000 000 vilket är en piss i Mississippi

5 285 000 - 3 000 000 = 2 285 000

Det som du kan få snarlikt till 20 miljoner är alla items = 2 285 000 + gamma för 3 000 000, stash upgrades för 3+8 500 000
+ 3 + 8.5 = 16 785 000

Det du har skrivit är bara rent av oärligt, med tanke på att vi standard inte ens hade en chans förr att uppgradera vår stash, nu med hideout så har vi det. Exakt varje grej som EoD har kan vi få, varje liten ting. Och det är så jävla lätt och roligt att kämpa sig till dessa sakerna jämfört med andra spel. Många spel säger också att du kan få allt ingame men har så hutlösa priser och requirments att det kan ta år nästan. BSG och Nikita är ett jävligt schysst och involverat gäng, deras kommunikation är dålig men kommer bli bättre.

Troligtvis har du aldrig spelat spelet, och ifall du har så har du bestämt för att hata bara för att. Jag är Standardlirare som sagt och finner allt du skriver komiskt.

Och sedan att det går snigelfart? Snubbarna patchar spelet och gör uppdateringar 23:00 på en lördagskväll, jobbar 7 dar i veckan övertid i nästan 4-6 månader. Det är så oärligt det du skriver bara.
Visst har BSG andra problem men detta, hell no.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Yepp. Lite knepigt att det där fortfarande funkar. Orkar själv inte sitta och dryga mig med klockan för att spara några tusen.

Ingen aning om vad Cane snackar om. 20 mill, wut? Kanske om man räknar in alla stash-upgrades, menmen det är ju inte fysiska saker som han pratade om.

Spelat sen det kom ut från closed alpha, typ och kommer fortsätta ha roligt tills det blir klart.

Medlem

Tycker det ser ut exakt likadant som det gjorde för drygt 1,5 år sedan, verkar inte vara en dag närmare full release.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tycker det ser ut exakt likadant som det gjorde för drygt 1,5 år sedan, verkar inte vara en dag närmare full release.

Varför kommentar du ens på spel du inte spelar? 100% negativa kommentarer.

Och jag tror "Cane" har kollat för mycket på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=W6ohhmn0mng

Medlem
Skrivet av srpski1sin:

Vad är det som säljs för 800k? Hans armor och hjälm eller lootar du annat påväg ut eller kör du bara in och ut?

Hans armor och hjälm säljs för ca 200k styck (med visiret), hans vapen beroende på vad det om du säljer det i delar typ 100k, nades 50-70k beroende på hur många du får. Men det som du tjänar mest på (men använder själv om du är smart) är 60 magsen som går för 40k styck, han droppar 3-4st, sedan det som är dyrast av allt är ammon i dom. Bara ammon var 250k.
Du kan få lab keys etc, jag profitar väldigt mycket av Killa i alla fall.

Inaktiv

Träffade på Killa för första gången idag av en slump. Har precis börjat spela Interchange och hittade grafikkort och allt, trodde det var en spelare men han tankade mitt fjuttvapen och dödade mig på en sekund.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Du och jag spelar uppenbarligen inte samma spel. 20Mrubel? Där får du nog ta och slänga in en källa.

Första stash upgrade = 3.5 miljoner rubel
Andra = 8 miljoner
Tredje = 150k euro
Detta är räknat utan de andra sakerna du behöver så som skruvar

Alltså är det nästan 30 miljoner rubel bara för stash utrymmet så jag var snäll när jag sa 20 miljoner rubel men trots det kom folk med falska attacker mot mig.

Medlem

Kul att folk anklagar en för att inte ens spela spelet. Vill ni jag ska logga in och ta ett screenshot eller? Pinsamt att se folk blint försvara idiotiska pay2win mechanics

Förövrigt är det intressant att folk tror jag ogillar spelet, det kunde inte vara längre ifrån sanningen. Jag gillar det mesta med spelet just förutom pay2win mechanics vilket jag inte kan förstå att folk någonsin skulle vilja försvara.

Inaktiv

@Cane:

Tacksam för svar. Men med handen på hjärtat så upplever jag absolut inte att det är P2W, du får absolut inga som helst fördelar avseende skills etc. Visst du får 3x3 istället för 2x2 eller vad det är när det gäller din säkra "stash", och det måste ju underlätta en del. Men just med att du har större stash i ditt hideout tror jag inte påverkar något nämnvärt. Och det med att du har bättre standing med traders löser sig av sig självt om du gör uppdrag åt dom.

Agree to disagree helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Cane:

Första stash upgrade = 3.5 miljoner rubel
Andra = 8 miljoner
Tredje = 150k euro
Detta är räknat utan de andra sakerna du behöver så som skruvar

Alltså är det nästan 30 miljoner rubel bara för stash utrymmet så jag var snäll när jag sa 20 miljoner rubel men trots det kom folk med falska attacker mot mig.

Det du sa var; "Jodå utan tvekan är den det. Den bästa versionen ger dig ett stort övertag och bara sakerna du rent fysiskt får är värda över 20 miljoner rubel vilket är extremt mycket pengar"

Du nämnde inte stash-upgrades alls förräns jag nämnde detta. Så sluta bete dig som att någon är ute efter dig, hah. Dem har ändrat spelet en massa sen senaste wipen, och 30 mill gör du enkelt genom att bara farma nu. Tar inte så lång tid bara du spelar effektivt.

Medlem
Skrivet av Cane:

Kul att folk anklagar en för att inte ens spela spelet. Vill ni jag ska logga in och ta ett screenshot eller? Pinsamt att se folk blint försvara idiotiska pay2win mechanics

Förövrigt är det intressant att folk tror jag ogillar spelet, det kunde inte vara längre ifrån sanningen. Jag gillar det mesta med spelet just förutom pay2win mechanics vilket jag inte kan förstå att folk någonsin skulle vilja försvara.

Pay2Chill kan du kalla det men absolut inte Pay2Win, pay2win är som när man betalade riktiga pengar för att få guldskott på APB Unreloaded där man gjorde högre damage än vanliga dödliga. Allting en EoD spelare har, kan jag ha, vad ska de få för att hjälpa utvecklarna? En kram?

Medlem
Skrivet av srpski1sin:

Pay2Chill kan du kalla det men absolut inte Pay2Win, pay2win är som när man betalade riktiga pengar för att få guldskott på APB Unreloaded där man gjorde högre damage än vanliga dödliga. Allting en EoD spelare har, kan jag ha, vad ska de få för att hjälpa utvecklarna? En kram?

Din definition av pay2win är nog väldigt föråldrad. Pay2chill? Aldrig hört talas om ens.

De hade kunnat skita i andra versioner av spelet? Helt enkelt vad andra spel brukar ha.. Eller så kunde de exklusiva bitarna enbart varit kosmetiska vilket inte alls hade gjort någon skillnad.

Vilket spel har blivit bättre av att sälja fördelar?

Medlem

Om spelet inte är P2W så kommer en person som är duktig på den här typen av spel inte få några fördelar som ger denne ett övertag. Ser ofta argmentet att nya spelare kommer ändå inte ha chans mot de som spelat en längre tid. Det är inte vad P2W handlar om, det handlar om att man med riktiga pengar kan köpa sig ett övertag mot en som är lika duktig. Bara en sådan sak att erbjuda en extra kula gör ett spel till P2W, varför? För att denna kula kan vara skillanden mellan vinst eller förlust.

Medlem

Vart lite påmind av spelet med den här tråden och plockade upp det i fredags!.
Såg det när det dök upp, sen föll det lite i glömska för jag petade nog på en "Dayz" label på det.
Men när jag insåg (genom att läsa infon i denna tråd) att det var en liten annan kopp te så vågade jag mig på att testa det.

Gillar det starkt och kör stenhård lobby-ism på lillebror och diverse löst folk för att få med dom och prova. Fast jag dör mest hela tiden och klarar mig sällan ut med min PMC, SCAV runsen brukar gå bättre däremot, med lite skräp som belöning! Men det är lite handsvetts simulator i vissa situationer.

Medlem
Skrivet av Cane:

Din definition av pay2win är nog väldigt föråldrad. Pay2chill? Aldrig hört talas om ens.

De hade kunnat skita i andra versioner av spelet? Helt enkelt vad andra spel brukar ha.. Eller så kunde de exklusiva bitarna enbart varit kosmetiska vilket inte alls hade gjort någon skillnad.

Vilket spel har blivit bättre av att sälja fördelar?

Kosmetiska? Den delen lades ju till i den här patchen.
Pay2win betyder att jag får ett övertag mot en annan spelare. Vilket jag inte får med EOD, endast quality of life upgrades. Som alla andra spelar också kan få.
Det är nog din definition av pay2win som är lite snedvriden.

Inaktiv

Inventory management simulator:

Måste sälja lite skit så jag kan köpa en förvaringslåda av Therapist för 1.4 miljoner, 70% av min speltid går åt till att försöka få in ny loot i min överfulla inventory.

Skriv svar