Bästa första speltimmen?

KoP
Medlem

Hunter ifrån 1991.

Det var nog första gången jag upplevde en riktigt öppen värld i 3D, fylld med fordon såsom bilar, båtar, helikoptrar, cyklar, tanks m.m. och på toppen av det en massa vapen).

Det var ganska fascinerande för en liten pöjk på 13 år.

Medlem
Skrivet av ratache:

Fallout 2.

Håller med. Intro och första timmen med Fallout och Fallout 2 är det som jag kommer ihåg mest.

/Daniel

Testpilot

No Man's Sky haha, efter första timmen eller två däremot...

Medlem

Det första spelet jag kom att tänka på är Space Quest 3, även om jag haft lika roligt med många andra spel:

Medlem

Välidt många som jag giller är mera på adventure sidan, kanske pga av berättarstilen:
Last of Us, Beyond two Souls, Heavy Rain
nya Tomb Raider och Uncharted 4 / Lost Legacy.

Men även
Skyrim, Witcher 3 (även 1 & 2, men inte pga av mechaniken)
tom The Division

Sen är det en fråga om "erfarenhet", tex när jag var tonåring och kom i kontakt med Ultima 3 eller 4 på en C64 så fanns det ju inget bättre än så! Skulle nog inte hävda samma idag...

Backloggens befriare

Tveklöst FF7 för mig. Satt som trollbunden. Kunde inte förstå vad som hände. Kan ett spel se ut såhär? Fungera såhär? Mind. Blown.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Introt sen början på Return to caste Wolfenstein....

1943 a.d *gräver*"return to castle wolfenstein notify herr Himmler we have found him"

Medlem

introt till unreal 1, när man vaknar upp i sin cell och till slut stiger ut ur rymdskeppet för första gången var förjävla bra på sin tid. grafiken + musiken var helt mindblowing.

Medlem

Mitt första open world-spel. Grand Theft Auto III. Helt otrolig känsla vilken frihet det var. Det kändes verkligen som en levande stad. Men var också chockad över hur hänsynslöst och rått våldet var, liksom att sparka på någon som ligger nedslagen. Ingen heder, bara rå verklighet. Det fick en att vakna till.

Medlem
Skrivet av KoP:

Hunter ifrån 1991.

Det var nog första gången jag upplevde en riktigt öppen värld i 3D, fylld med fordon såsom bilar, båtar, helikoptrar, cyklar, tanks m.m. och på toppen av det en massa vapen).

Det var ganska fascinerande för en liten pöjk på 13 år.

Det var nog den första bekantskapen med en öppen 3D-värld i ett spel även för min del, då jag spelade det på min kära Amiga 500 som ung grabb. Ett ganska imponerande spel för sin tid med alla fordon och vapen som du nämner.

Medlem

Alan Wake har en ruskigt bra inledning, man bara sugs in i atmosfären, karaktärerna, mystiken.

Avstängd
Skrivet av quadratis:

https://youtu.be/1cHfqrLxlQ0?t=46s

introt till unreal 1, när man vaknar upp i sin cell och till slut stiger ut ur rymdskeppet för första gången var förjävla bra på sin tid. grafiken + musiken var helt mindblowing.

Detta. Fortfarande en av favoriterna. Det introt är fantastiskt, en helt klart värdig start för en otrolig resa.

Max Payne 1, Max Payne 2 är också värda att nämna. Givet även med Skyrim.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Givet även med Skyrim.

Jag håller inte med alls. Tycker Skyrim har en av de sämsta inledningarna någonsin. Ett open world-spel som står för öppenhet och valfrihet, men inledningen är långsam, seg som sirap och extremt hårt skriptad. Det ger fel intryck av spelet från första sekunden.

Medlem

Resident Evil 2

Ettan tyckte jag var sådär, väldigt segt o grafiken tyckte jag inte ens då var så bra(började spela det 1998). Dels var det för svårt och läskigt för mig 9 år.
När man väl besökte Raccon City för första gången så var man helt skakig efter första timmen pga. hur bra det var. Introt, kaoset, paniken, spänningen och action, ingen tutorial här inte man hamnade direkt i stridens hetta.

Medlem

WoW beta och året i 1.0 var helt otroligt. Grafiken, open world, musiken, interaktionerna med andra spelare. Det var ju till stor del en helt ny spelupplevelse. Ju längre åren gått har jag insett att den känslan aldrig kommer slås p.g.a. ålder, livssituation osv. Men det är en härlig känsla att plocka fram då och då

Jag vill även slå ett slag för Skyrim, fantastiskt intro, story osv inledningsvis. Sen tröttnade jag bl.a. pga enformig stidsmekanik.

Medlem

The last of us, FF7, Max Payne och Mass Effect är riktigt riktigt bra, men ingen har ännu nämnt:

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Jokkepalm: Första timmen i A Link to the Past är fenomenalt bra, en av de bästa någonsin. För mig når den inte riktigt öppningen till FFVII, Super Metroid eller Metroid Prime, men det är snubblande nära. Ska man däremot titta på spelet som helhet är ALTTP svårslaget.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Jokkepalm:

The last of us, FF7, Max Payne och Mass Effect är riktigt riktigt bra, men ingen har ännu nämnt:

youtube.com/watch?v=aBslMPvo7oo

Skrivet av Loevet:

@Jokkepalm: Första timmen i A Link to the Past är fenomenalt bra, en av de bästa någonsin. För mig når den inte riktigt öppningen till FFVII, Super Metroid eller Metroid Prime, men det är snubblande nära. Ska man däremot titta på spelet som helhet är ALTTP svårslaget.

Håller er om A Link to the Past. Kommer ihåg, jag var 6 år och hade precis fått A link to the past. Jag började spela det innan jag skulle till sexårs och kunde inte slita mig. Jag sprang runt i det regniga Hyrule som jag nu så snabbt kan springa bort från. Jag var helt gripen, det var svårt, snyggt och spännande!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

när man logga in mitt i natten när wow serversen öppnade.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Avstängd

Spel med bra första kvart inte i nån särskild ordning

FAR CRY 5! Och 3... Och 1!
SKYRIM
Tomb Raider 2013
Witcher 3
GTA5
Horizon Zero Dawn
The Last of Us
UNCHARTED 2
Metal gear solid 5 & 1
Dragon Age Inquisition
CoD 1

Spel med dåliga intron
FF 15
Mass effect andromeda
Far Cry 4
Dishonored 2
Uncharted Lost Legazzzy
Alien Isolation (men det blev grymt efter ca 30 min!)
Red Dead Redemption (men det blev rätt bra lite senare)

Har faktiskt glömt intron på de flesta äldre spel.

Medlem

Ett intro som verkligen har satt sig är introt man möts vid tidigt i FFX. Väldigt mäktigt med udda musik för sin tid. När Auron hytter med svärdet med den massiva vågen så går jag gåshud. Känns mer dramatiskt nu med det som hände i Thailand gör x antal år sedan.

Bästa introt ever är dock God of war. Otroligt bra, köttigt, rått, mäktigt, mänskligt, känslomässigt, grafiskt, tekniskt, etc.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

The last of us, FF7, Max Payne och Mass Effect är riktigt riktigt bra, men ingen har ännu nämnt:

youtube.com/watch?v=aBslMPvo7oo

Mycket bra. Håller väldigt väl än idag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Avstängd

Zelda:oot. Spelet fick så sjuk bra grepp på mig.
Idag är spelet gammalt. Men där och då.
Då hade den första timmen och spelet en viss betydelse.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det introt jag minns bäst är troligtvis Half-Life. Det skapade atmosfär under tågfärden, introducerade dig till din arbetsplats och dina kollegor under den korta promenaden, och lät dig förstöra Black Mesa med ett misslyckat experiment. Och sen spenderade du en stor del av spelet med att försöka ta dig tillbaka genom liknande miljöer som spelet redan visat dig under tågfärden ner i underjorden. Magiskt.

oEgO16JaW4Y

Helt klart de mest minnesvärda första 15 minuterna. Tänker på det fortfarande.
Andra är :
Super Mario Bros: World 1:1 är helt suveränt uppbyggd att introducera spelaren till hur plattformsspel fungerar och satte en standard som används fortfarande.

Another World : Mystiken och introduktionen till världen är än idag fantastisk.

Portal 2 : Humorn och introduktionen av Wheatly, flykten. Helt fantastisk introduktion.

Medlem

Morrowind känns alltid lika bra

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag håller inte med alls. Tycker Skyrim har en av de sämsta inledningarna någonsin. Ett open world-spel som står för öppenhet och valfrihet, men inledningen är långsam, seg som sirap och extremt hårt skriptad. Det ger fel intryck av spelet från första sekunden.

Trådens titel talar ju om bästa första speltimmen och på en timme har du (om man inte spenderar den tiden med att skapa sin karaktär) hunnit ut i den öppna världen och därmed fått uppleva den bästa känslan som finns i spelmediet; Nämligen att stå med en helt ny öppen Elder Scrolls värld framför sig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

jbx
Medlem

Jag kom och tänka på första Forza Horizon. Hade spelat alla tidigare Forza men med Horizons höstfärgade och helt öppna landskap blev jag golvad.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Metal Gear Solid 2 (Tanker episode).

Har nog 50 speltimmar bara på demot. För mig har spelbranschen aldrig tagit ett större kliv framåt än där och då. Att skjuta ner kastruller som hängde i köket, att se isen smälta när ishinken välte. Spänningen när Snake sakta går över bron i regnet med en cigg i munnen. Mums!

Medlem

Första timmen i civilization spelen.

Skriv svar