Analytiker: minskad pc-spelsförsäljning på grund av kriget mellan Epic och Steam

Skrivet av Rydell1986:

[quote postid="3964206" userid="194563" name="hannes.theorell"]
Din uppfattning speglar bara delar av dina personliga trösklar inför köp. För dig väger plattformen inte in och då är du en del av den minoritet människor som inte bryr sig om den här delen inför köpet. Din uppfattning är därför inte felaktig i sig men felaktig (d.v.s oanvändbar) som förklaring på PC-spelsmarknaden i stort.

Haha okej? Ja det är väl därför det kallas för lögn, lögn, förbannad lögn och statistik.

Varför skulle min åsikt var mindre användbar som förklaring på PC-markanden i stort bara för jag inte har den åsikten som passar in dina argument.

Kan du inte plocka fram lite statistik om hur viktigt plattformen är före man införskaffar ett spel. Måste vara ganska lätt då majoriteten tänker på det.

Nej, det är ju inte så att något kallas "lögn, lögn, förbannad lögn och statistik" utan det är en bevingad fras ("Lies, damned lies, and statistics") med okänt ursprung och som idag används mest för att individer måste hävda sin åsikts förträfflighet gentemot framtagna övergripande mönster och beteenden. Ibland är anekdotisk evidens viktig, det ska understrykas, särskilt om statistiken ger ett absolut intervall och anekdotisk evidens kan motbevisa intervallet.

Rapporten från ESA och NPD Group visar att spelbranschens marknad växer i alla aspekter utan två; den fysiska delen och digital PC-handel. Ett tydligt trendbrott och ganska överraskande sådant (bortsett från den fysiska marknadens fortsatt dalande betydelse). Om plattformen inte spelade någon roll så hade försäljningstrenden fortsatt relativt likt tidigare spår. Visst, det kan ju ha varit ett rätt tråkigt spelår som fått försäljningen att plötsligt dala men det är underligt att detta inte syntes för konsoler. Metro Exodus är ju ett bra exempel på att något blev snett med exklusiviteten.

Spelet i sig självt sålde mer än dubbelt så bra som närmaste föregångare i spelserien, så det har uppenbarligen inte varit något fel på marknadsföringen inför släppet. Men PC-försäljningen tycks ha varit ovanligt svag för ett så efterlängtat spel. Överraskande stod enbart PS4-versionen för mer än 50 % av de totala försäljningssiffrorna och på konsolmarknaden brukar aldrig Xbox vara långt efter. Så sannolikt var Metro Exodus en ganska stor flopp för EGS och satte förmodligen tonen för resten av året gällande exklusiva släpp på den nya plattformen. Exakt hur stor försäljningen på EGS har varit kommer vi förmodligen aldrig få veta, då Epic inte har något som helst intresse av att avslöja dessa siffror.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nej, det är ju inte så att något kallas "lögn, lögn, förbannad lögn och statistik" utan det är en bevingad fras ("Lies, damned lies, and statistics") med okänt ursprung och som idag används mest för att individer måste hävda sin åsikts förträfflighet gentemot framtagna övergripande mönster och beteenden. Ibland är anekdotisk evidens viktig, det ska understrykas, särskilt om statistiken ger ett absolut intervall och anekdotisk evidens kan motbevisa intervallet.

Rapporten från ESA och NPD Group visar att spelbranschens marknad växer i alla aspekter utan två; den fysiska delen och digital PC-handel. Ett tydligt trendbrott och ganska överraskande sådant (bortsett från den fysiska marknadens fortsatt dalande betydelse). Om plattformen inte spelade någon roll så hade försäljningstrenden fortsatt relativt likt tidigare spår. Visst, det kan ju ha varit ett rätt tråkigt spelår som fått försäljningen att plötsligt dala men det är underligt att detta inte syntes för konsoler. Metro Exodus är ju ett bra exempel på att något blev snett med exklusiviteten.

Spelet i sig självt sålde mer än dubbelt så bra som närmaste föregångare i spelserien, så det har uppenbarligen inte varit något fel på marknadsföringen inför släppet. Men PC-försäljningen tycks ha varit ovanligt svag för ett så efterlängtat spel. Överraskande stod enbart PS4-versionen för mer än 50 % av de totala försäljningssiffrorna och på konsolmarknaden brukar aldrig Xbox vara långt efter. Så sannolikt var Metro Exodus en ganska stor flopp för EGS och satte förmodligen tonen för resten av året gällande exklusiva släpp på den nya plattformen. Exakt hur stor försäljningen på EGS har varit kommer vi förmodligen aldrig få veta, då Epic inte har något som helst intresse av att avslöja dessa siffror.

Nej begreppet används för att beskriva hur osäker och manipulerbar statistik kan vara och hur samma siffror kan plocka fram olika typ av statistik.

Lite precis som man kan göra med den informationen du tar fram nu. Du väljer att tala om vissa delar av siffrorna. Men du lämnar ute att Epic faktiskt sålde 2.5 ggr fler kopior av Metro Exodus än vad steam sålde av föregångaren.

Samtidigt säger du att PC-försäljningen tycks ha varit svag för spelet men avslutar argumentet med att säga att Epic inte kommer avslöja siffrorna? Menar du då att försäljningen av Exodus var svag? pga att allmänna försäljningen via plattformar gick sämre 2019?

Hur många % av Epics använder köpte Metro Exodus? Hur många nya använder fick de efter att de annonserade att Metro Exodus skulle bli Epic exklusivt?

Det finns så otroligt mycket mer att titta på än enbart intäkter via försäljning, men sticker ändå ut hakan med att den satsningen blev en flopp.

Skrivet av Rydell1986:

Nej begreppet används för att beskriva hur osäker och manipulerbar statistik kan vara och hur samma siffror kan plocka fram olika typ av statistik.

Lite precis som man kan göra med den informationen du tar fram nu. Du väljer att tala om vissa delar av siffrorna. Men du lämnar ute att Epic faktiskt sålde 2.5 ggr fler kopior av Metro Exodus än vad steam sålde av föregångaren.

Samtidigt säger du att PC-försäljningen tycks ha varit svag för spelet men avslutar argumentet med att säga att Epic inte kommer avslöja siffrorna? Menar du då att försäljningen av Exodus var svag? pga att allmänna försäljningen via plattformar gick sämre 2019?

Hur många % av Epics använder köpte Metro Exodus? Hur många nya använder fick de efter att de annonserade att Metro Exodus skulle bli Epic exklusivt?

Det finns så otroligt mycket mer att titta på än enbart intäkter via försäljning, men sticker ändå ut hakan med att den satsningen blev en flopp.

Metro Exodus sålde totalt 2.5 ggr så många utgåvor som sin föregångare (också totalt), vilket jag inte lämnade ute utan nämnde ovan. Epic har inte sagt något om sina försäljningssiffror och de redovisar aldrig offentligt sina försäljningssiffror. Utgåvorna för konsol är förvånansvärt höga, jag är rent av osäker på om en PS4-utgåva någonsin stått för mer än hälften av ett multiplattformsspel, men det är möjligt att det har hänt. Men det är ju kul för Deep Silver att de lyckas så fruktansvärt bra att sälja shooter-spel till PS4. Det brukar ju främst vara förunnat Sonys exklusiva titlar.

Sony borde vara jätteglada, för till skillnad från Steam så har de en bestämd ersättningsnivå på 30 % av försäljningen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av hannes.theorell:

Metro Exodus sålde totalt 2.5 ggr så många utgåvor som sin föregångare (också totalt), vilket jag inte lämnade ute utan nämnde ovan. Epic har inte sagt något om sina försäljningssiffror och de redovisar aldrig offentligt sina försäljningssiffror. Utgåvorna för konsol är förvånansvärt höga, jag är rent av osäker på om en PS4-utgåva någonsin stått för mer än hälften av ett multiplattformsspel, men det är möjligt att det har hänt. Men det är ju kul för Deep Silver att de lyckas så fruktansvärt bra att sälja shooter-spel till PS4. Det brukar ju främst vara förunnat Sonys exklusiva titlar.

Sony borde vara jätteglada, för till skillnad från Steam så har de en bestämd ersättningsnivå på 30 % av försäljningen.

och sen ska man ju inte glömma alla som förbokade på steam innan dom drog väck det.. och dom som hade förbokat fysisk kopia fick istället en epic nyckel i sitt fodral.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

@Snake Plissken: Undrar hur stor marknaden är för fysiska PC-spel. Särskilt när man ändå måste använda sig av någon affärsplattform för att köra spelen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av hannes.theorell:

@Snake Plissken: Undrar hur stor marknaden är för fysiska PC-spel. Särskilt när man ändå måste använda sig av någon affärsplattform för att köra spelen.

Skulle gissa på inte så stor och största anledningen är väl dom som vill ha nåt extra till i förpackningen


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Metro Exodus sålde totalt 2.5 ggr så många utgåvor som sin föregångare (också totalt), vilket jag inte lämnade ute utan nämnde ovan. Epic har inte sagt något om sina försäljningssiffror och de redovisar aldrig offentligt sina försäljningssiffror. Utgåvorna för konsol är förvånansvärt höga, jag är rent av osäker på om en PS4-utgåva någonsin stått för mer än hälften av ett multiplattformsspel, men det är möjligt att det har hänt. Men det är ju kul för Deep Silver att de lyckas så fruktansvärt bra att sälja shooter-spel till PS4. Det brukar ju främst vara förunnat Sonys exklusiva titlar.

Sony borde vara jätteglada, för till skillnad från Steam så har de en bestämd ersättningsnivå på 30 % av försäljningen.

Vilket spännande sammanträffande att försäljningen både ökade 2,5ggr på både epic store och totalt 2,5 ggr samt att den ökade markant på även playstation sidan. Svårt att få ihop siffrorna.

Men ändå spännande

Skrivet av Rydell1986:

Vilket spännande sammanträffande att försäljningen både ökade 2,5ggr på både epic store och totalt 2,5 ggr samt att den ökade markant på även playstation sidan. Svårt att få ihop siffrorna.

Men ändå spännande

Mest trist att det är overifierade och abstrakta siffror. Finns inga exakta siffror för varken Last Light eller Exodus, så vi kommer nog aldrig få veta hur det ligger till.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag förstår inte heller varför folk ogillar Epic. Tydligen vill man ha dyrare spel.

Skrivet av Exxo:

Jag förstår inte heller varför folk ogillar Epic. Tydligen vill man ha dyrare spel.

Om du pröva att läsa artikeln så ser du felet i ditt påstående.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

@Snake Plissken:

Visst har du ha bra poäng där, men att säga att alla spelutvecklare (inte utgivarna) tjänar på det är en ren och skär lögn. Många utvecklare som köps upp ägs ju helt av utgivarna idag och de får en viss summa för att skapa ett nytt spel. Visst kanske det finns någon klausul som säger att säljer ni mer än X får ny Y % av vinsten hos de som inte ägs helt av de stora utgivarna. Vad som står klart är att många utgivarna/ägare får dollartecken i ögonen när de får en stor klumpsumma i handen som täcker spelets kostnad och kanske lite därtill, men ser man på statistiken över sålda spel som ju faktiskt minskade så verkar det som att man pissade sig i byxorna i den ständiga jakten och allt mer kortsiktiga kraven på högre vinster. Varmt och skönt i början till en början som sagt... Sen är finans & aktiemarknaden idag helt sjuk när ett företag som Tesla som byggde dryga 350.000 bilar förra året och som hittills aldrig gått med vinst, på något oförklarligt sätt är värt mer pengar på börsen än GM & Ford tillsammans. Nu talar vi om två verkliga giganter som säljer 2 miljoner bilar vardera per år och det enbart på den Amerikanska marknaden.

Fast å andra sidan var 2019 (i mitt tycke) ett synnerligen uselt spelår för just pc-spelare så det kan ha en hel del med det att göra också.

Sen hjälper givetvis inte en tidsbaserad exklusivitet till när man vill öka sin försäljning, speciellt när man måste sälja det hos en helt ny aktör som precis börjat etablera sig på marknaden. Vidare har denna aktör dessutom mött ett stort motstånd från sina potentiella kunder i och med de betalar för att sälja tidsexklusiva titlar i enbart sin butik. Visst har många av de stora aktörerna sina egna butiker och exklusiviteter idag, men det är för deras egenproducerade titlar, så detta fenomen är något som inte funnits alls på PC-marknaden tidigare och klart är att stor och högljudd del av spelarna/kunderna är långt ifrån positiva till detta nya sätt att sälja spel.

Jag tror att detta något som Epic gör för att få upp ögonen för sin butik och det inget som är hållbart i längden om de går med förluster på spelen upp till en viss nivå där de istället börjar tjäna pengar på det, men för de spelen som säljer så pass bra så lär det kosta åtskilliga miljarder för en liknande exklusivitet. Så enormt bra som GTA V sålt enbart på STEAM och otroligt nog fortfarande säljer bra till pc (trots att spelet har varit ute så länge och till så många olika konsoler), så hade en sådan exklusivitet till för en pc version av GTA VI i Epic store kostat enorma summor, ENORMA! Vill MS och Sony ha en ny exklusivitet till sina nya konsoler till nästa GTA lär de få pröjsa rejält mycket mer än vad de fick sist gång. Sist men inte minst, i 9 fall av 10 tror jag man tjänar mer när ens prylar säljs precis överallt, som jag också påpekade i min jämförelse med detaljhandeln för kända märken som exempelvis coca-cola.

Medlem

Försäljningen kanske har minskat men spelandet verkar inte ha gått ner.
Antar att illegal fildelning har fått sig ett uppsving igen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Jag förstår inte heller varför folk ogillar Epic. Tydligen vill man ha dyrare spel.

Återigen, spelen har inte blivit billigare att köpa för oss konsumenter...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Återigen, spelen har inte blivit billigare att köpa för oss konsumenter...

Jaså? Det håller inte min plånbok med om.

Skriv svar