Escape From Tarkov - Officiela tråden [Nybörjarhjälp]/[Guides] - Allmänt

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Inventory management simulator:
https://i.imgur.com/gFmrxOG.png

Måste sälja lite skit så jag kan köpa en förvaringslåda av Therapist för 1.4 miljoner, 70% av min speltid går åt till att försöka få in ny loot i min överfulla inventory.

Jo, Lucky Scav Junkbox sparar en väldigt massa inventory. Köpte två innan jag var lvl 10 denna wipe för att hoarda allt man behövde till hideout, hah,

Medlem

Bästa svenska tarkov discorden finns på http://www.escapefromtarkov.se
Finns även en stor facebook sida.

Medlem

Tjenare boys! Tänkte köpa spelet, men hur dåligt kommer spelet flyta för mig om jag har geforce 1050 ti 4 gb på en i5?

Var köper man spelet billigast?

Inaktiv
Skrivet av Kellini:

Tjenare boys! Tänkte köpa spelet, men hur dåligt kommer spelet flyta för mig om jag har geforce 1050 ti 4 gb på en i5?

Var köper man spelet billigast?

Tror det kommer fungera, men inte bra.
Jag har en i5 4670 och ett Geforce 780 som är äldre än ditt kort men lite mer kraftfullt. Jag får typ 60-90 FPS med allt på low men dippar när jag använder vissa scopes.
Egentligen bör man ha 16 GB RAM men man kan komma undan med 8 GB med lite trix.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Tror det kommer fungera, men inte bra.
Jag har en i5 4670 och ett Geforce 780 som är äldre än ditt kort men lite mer kraftfullt. Jag får typ 60-90 FPS med allt på low men dippar när jag använder vissa scopes.
Egentligen bör man ha 16 GB RAM men man kan komma undan med 8 GB med lite trix.

Du måste länka alla dina settings samt Nvidia inställningar. För det låter absurt för högt jämfört med hårdvaran.

Inaktiv
Skrivet av srpski1sin:

Du måste länka alla dina settings samt Nvidia inställningar. För det låter absurt för högt jämfört med hårdvaran.

Mina Nvidia-inställningar är nog inte optimala, tror inte jag gjort någonting åt dem sen jag installerade om Windows.
780 var ett riktigt fläskkort när det kom, är förmodligen därför. Det håller än för de flesta spel. Sen kanske spelet är dåligt optimerat för kraftfullare kort så att det inte utnyttjar all kraft, är ändå Unity.

Medlem
Skrivet av Kellini:

Tjenare boys! Tänkte köpa spelet, men hur dåligt kommer spelet flyta för mig om jag har geforce 1050 ti 4 gb på en i5?

Var köper man spelet billigast?

Helt klart spelbart med detta även på medium settings. Tarkov är både processor och gfx card heavy, så försök ha inställningarna balanserade.

Och du kan bara köpa det på deras hemsida, vad jag vet?

Medlem

@anon_306295: Haha det ser ändå förvånansvärt bra ut jämfört med mitt spel som i princip är helt maxxat. Har dock försökt att sänka settings lite men fick ungefär samma resultat.

Medlem

Hej!

Okej, tackar boys

Medlem

@srpski1sin: Ait, tack för svar!

Inaktiv

Happ nya favoritbanan är Reserve helt klart. Tycker det borde komma fler liknande banor med "händelser" som tåget och hermetic door extracten o.s.v.
Väldigt nervigt när man är i tåget med någon annan men ingen vågar peeka så man börjar lobba granater.
Har bättre survival rate på Reserve än på någon annan bana, kanske för att så många spawnar utan gear för att bara loota snabbt och sen dra.

En annan grej jag upptäckt är Nvidia Freestyle, Tarkov är så suddigt men med freestyle kan man göra det skarpt som tusan. Vet inte om det räknas som fusk dock. Ska börja använda det i andra spel, fixar suddigheten med TAA.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Happ nya favoritbanan är Reserve helt klart. Tycker det borde komma fler liknande banor med "händelser" som tåget och hermetic door extracten o.s.v.
Väldigt nervigt när man är i tåget med någon annan men ingen vågar peeka så man börjar lobba granater.
Har bättre survival rate på Reserve än på någon annan bana, kanske för att så många spawnar utan gear för att bara loota snabbt och sen dra.

En annan grej jag upptäckt är Nvidia Freestyle, Tarkov är så suddigt men med freestyle kan man göra det skarpt som tusan. Vet inte om det räknas som fusk dock. Ska börja använda det i andra spel, fixar suddigheten med TAA.

Dem har disablat Reshade, och kommer antagligen att hitta något som motverkar Freestyle också. Så det är inget som du borde vänja dig vid.

Och Reserv är helt klart favorit-mapen för mig. Jobbigt att extracta om man inte har Red Rebel och en Paracord, dock, tåg-fights är ju roliga ibland. Speciellt om raid-bossen är runt tåg-stationen och raiders har börjat spawna in. Blir som ett stort slagfält där ibland.

Inaktiv

Helt bisarra problem med servers idag. Någon här som kommer in?

Sjukt frustrerande men har helt klart förståelse då det exploderat i popularitet på väldigt kort tid.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Helt bisarra problem med servers idag. Någon här som kommer in?

Sjukt frustrerande men har helt klart förståelse då det exploderat i popularitet på väldigt kort tid.

Bara att kolla battlestates twitter för all information om detta.

https://twitter.com/bstategames

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Bara att kolla battlestates twitter för all information om detta.

https://twitter.com/bstategames

Kollade deras twitter igår men var mest snack om helgens problem och att de jobbade på att lösa etc. Men reddit hade i princip tänt facklorna och var på väg att hämta högafflarna etc så var väl twitch dropen igår som satte lite press på systemet.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Kollade deras twitter igår men var mest snack om helgens problem och att de jobbade på att lösa etc. Men reddit hade i princip tänt facklorna och var på väg att hämta högafflarna etc så var väl twitch dropen igår som satte lite press på systemet.

Finns också ett forum att läsa/podcasts att lyssna på. Twitch-dropsen har inget med det att göra.

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Finns också ett forum att läsa/podcasts att lyssna på. Twitch-dropsen har inget med det att göra.

Nehe? Om nu utvecklarna själva påstår att det är trafiken som får servrarna att knäa, vad är då felet?

Inte meningen att låta negativ men du får gärna motivera ditt inlägg.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Nehe? Om nu utvecklarna själva påstår att det är trafiken som får servrarna att knäa, vad är då felet?

Inte meningen att låta negativ men du får gärna motivera ditt inlägg.

Vart har du sett detta? Varför skulle twitch-drops göra att spelet "knäar"? Och inte de hundratusentals nya spelare som har börjat spela, alla nya servrar som dem lägger in och måste bygga up från scratch? och att dem inte stoppar spelet när detta görs? Allting körs medan spelet är igång.

Att försöka tvinga in att ett 3-timmars drop event skulle få deras servrar att haverera är ju lite.. ehh..

Inaktiv

Men vi pratar ju om samma problem att trafiken ökar pga nya spelare vilket leder till att deras hårdvara knäar. I måndags uppdaterades inget enligt twitter men de hade massiva problem samtidigt som deras twitchevenemang pågick och då är det väl inte så svårt att misstänka att det är en anledning?

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Men vi pratar ju om samma problem att trafiken ökar pga nya spelare vilket leder till att deras hårdvara knäar. I måndags uppdaterades inget enligt twitter men de hade massiva problem samtidigt som deras twitchevenemang pågick och då är det väl inte så svårt att misstänka att det är en anledning?

Varför skulle det påverka? Dem har backend issues, ddosande av servrar och så vidare som skapar problem. Att drop-eventet skulle påverka något alls vore väldigt underligt.

Medlem

Jag fattar inte. Ska man spela scav eller pmc eller spelar man bägge?


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Jag fattar inte. Ska man spela scav eller pmc eller spelar man bägge?

Båda eller vilken du vill.
När du spelar som scav riskerar du inga av dina egna pengar men du spawnar med random gear. På de flesta banor finns det också alternativa utgångar för scavs så det är lättare att ta sig ut.
Om man är superfattig kan man bara springa igenom med sin scav och sälja gearen man spawnade med. Ett bra alternativ är annars att spela scavruns på banor du kanske inte lärt dig än eller inte vågar spela.
Du kan dock bara göra quests med din PMC.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Båda eller vilken du vill.
När du spelar som scav riskerar du inga av dina egna pengar men du spawnar med random gear. På de flesta banor finns det också alternativa utgångar för scavs så det är lättare att ta sig ut.
Om man är superfattig kan man bara springa igenom med sin scav och sälja gearen man spawnade med. Ett bra alternativ är annars att spela scavruns på banor du kanske inte lärt dig än eller inte vågar spela.
Du kan dock bara göra quests med din PMC.

^Detta.

Kom också ihåg att föra över sakerna du lootar från din scav till din spelar-stash. Några jag har spelat med, tryckte bara vidare och fick inte med sig saker. :v

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Båda eller vilken du vill.
När du spelar som scav riskerar du inga av dina egna pengar men du spawnar med random gear. På de flesta banor finns det också alternativa utgångar för scavs så det är lättare att ta sig ut.
Om man är superfattig kan man bara springa igenom med sin scav och sälja gearen man spawnade med. Ett bra alternativ är annars att spela scavruns på banor du kanske inte lärt dig än eller inte vågar spela.
Du kan dock bara göra quests med din PMC.

Spelar man scav för att loota gear som man sen för över till sin huvudkaraktär? När spelar man som vad? Jag har inte köpt än men tycker det ser intressant ut men komplicerat.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Spelar man scav för att loota gear som man sen för över till sin huvudkaraktär? När spelar man som vad? Jag har inte köpt än men tycker det ser intressant ut men komplicerat.

Precis. All gear man får med sig ut inklusive gearen man spawnade med kan man föra över till sin huvudkaraktärs inventory.
Man spelar med vilken man vill men Scav har en cooldown timer så man kan bara spela med den var 20e minut eller nåt.
Nackdelen med scav är annars att man oftast spawnar med rätt kassa vapen och kass armor.
När man är tillräckligt rik behöver man aldrig spela som scav.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Precis. All gear man får med sig ut inklusive gearen man spawnade med kan man föra över till sin huvudkaraktärs inventory.
Man spelar med vilken man vill men Scav har en cooldown timer så man kan bara spela med den var 20e minut eller nåt.
Nackdelen med scav är annars att man oftast spawnar med rätt kassa vapen och kass armor.
När man är tillräckligt rik behöver man aldrig spela som scav.

Du har också skills som du skillar up ju mer du spelar, vilket är viktigare på din PMC(din main character, helt enkelt), än din scav. Din scav cooldown kan sänkas om du uppgraderar din hideout. Tror min är på typ 10 min nu.

Medlem

Hejsan!

Jag köpte detta spel igår. Har sett Pestily spela och följt hans raid series.
Men vissa saker har jag inte fått klart för mig hur de funkar:
Var hittar jag en vettig ammo chart? Har fattat att ammotyp är väldigt viktigt.
Jag antar att man måste ha tillgång till vatten o mat för ens PMC (+meds). Kruxet är att jag inte hittat så mycket där ute (en nrj drink + snickers).
Vad är poängen med Fence gubben? ingen verkar handla från honom.
Vem köper knivar av traders. Har 7 st....
Har bara vågat mig på ett par scav-runs på customs och factory. Hittade två shotties till prapor. Synd bara att andra player scavs nitar en i factory direkt. Har inte vågat använda min PMC än, ska ge mig ut idag på customs o nita 5 scavs. Jävligt svettigt spel må jag säga.

Medlem
Skrivet av Rullstol:

Hejsan!

Jag köpte detta spel igår. Har sett Pestily spela och följt hans raid series.
Men vissa saker har jag inte fått klart för mig hur de funkar:
Var hittar jag en vettig ammo chart? Har fattat att ammotyp är väldigt viktigt.
Jag antar att man måste ha tillgång till vatten o mat för ens PMC (+meds). Kruxet är att jag inte hittat så mycket där ute (en nrj drink + snickers).
Vad är poängen med Fence gubben? ingen verkar handla från honom.
Vem köper knivar av traders. Har 7 st....
Har bara vågat mig på ett par scav-runs på customs och factory. Hittade två shotties till prapor. Synd bara att andra player scavs nitar en i factory direkt. Har inte vågat använda min PMC än, ska ge mig ut idag på customs o nita 5 scavs. Jävligt svettigt spel må jag säga.

Bara att googla så hittar du en ammo chart.
En bra tum regel är BP och BS till 5.45 och M855A1 eller M856A1 till 5.56 innan du har råd med det bästa.
BS har inga problem att däcka vem som helst i princip och är i dyrare laget, men helt värt det.
Till 7.62x51 äre bara att köra M80 och till 7.62x54r är det bara att rulla med LPS eller 7N1.

Medlem
Skrivet av Rullstol:

Hejsan!

Jag köpte detta spel igår. Har sett Pestily spela och följt hans raid series.
Men vissa saker har jag inte fått klart för mig hur de funkar:
Var hittar jag en vettig ammo chart? Har fattat att ammotyp är väldigt viktigt.
Jag antar att man måste ha tillgång till vatten o mat för ens PMC (+meds). Kruxet är att jag inte hittat så mycket där ute (en nrj drink + snickers).
Vad är poängen med Fence gubben? ingen verkar handla från honom.
Vem köper knivar av traders. Har 7 st....
Har bara vågat mig på ett par scav-runs på customs och factory. Hittade två shotties till prapor. Synd bara att andra player scavs nitar en i factory direkt. Har inte vågat använda min PMC än, ska ge mig ut idag på customs o nita 5 scavs. Jävligt svettigt spel må jag säga.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jjWcIue0_PCsbLQAiL5Vr... detta är en ammo chart från NoFoodAfterMidnight, som de flesta streamers använder.

Ammo är generellt mycket viktigare än vapnet du använder. Du behöver ju inte försöka köpa det starkaste som loerk sa. Ta det som det kommer. Du kan till exempel hitta mycket BT ammo till AK på reserve, överallt. Vilket är en bra AK ammo i början.

Mat och vatten är väldigt viktigt. Kolla sport bags så ofta du kan, då dessa har mycket när det kommer till mat/dryck, för att kunna loot med dig dessa till stashen.

Det beror på vilka knivar du använder. Det finns en barter till Peackeeper för en mp5, men då måste du ha 10x av "Bars knife A-260"

Försök att köra matcher på offline mode så du kan lär dig kartorna lite utan att dö till alla svettiga spelare.

Och du kan bara sälja vissa saker till Fence, typ väldigt trasiga armors som inte är värda att repaira mer och så. Han tar typ 3x av det vanliga priset för items, så köp helst inget från honom.

Medlem

Stort tack för hjälpen!

Har precis leverat klockan till Prapor och snubblande nära lvl 5. Har mest kört Scav runs på shoreline och lootat lite caches.

Gjorde misstaget att köra Scav på factory, har de ggr jag försökt enbart blivit dödat av andra player scavs.

Skriv svar