Diskutera – Vilket Blizzard-spel är bäst?

Medlem

Kommer aldrig glömma det där lanet i fotbollshuset för många år sedan där quake 1 var en självklarhet. Märke plötsligt att två av mina kompisar inte längre spelade samma spel och jag var nyfiken på vad de spelade. Nån gubbe uppifrån syntes på ett helt nytt sätt jag aldrig sett en karaktär förut i ett dataspel där man skulle leta rustning och vapen i underjorden för att döda en skelettkung, en slaktare och självaste djävulen själv... Jag var såld efter 10 minuter och min hack and slash förälskelse hade träffat mej. Resten av efterkommande spel titlar av samma skapare eller från andra företag har aldrig kunnat mäta sej med Diablo 1 då det känns som samma spelmekanik men endast med lite bättre grafik och större banor.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Har nog lagt mest tid i WoW. Men ger ändå D2 första placeringen. Sjukt bra spel och ARPG genren hade inte varit den samma ifall inte D2 hade funnits.

Tredje plats, WC 3, inte Reforged versionen dock!

Medlem

Ni får fixa era "sk" omröstningar snart, man vill kunna rösta på flera här, dvs SC och WC2 och säkert D och D2 med. Alltså, inget efter y2k.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Lanet då vi spelade Q1 och WC2 i Mörby och sedan bytte till Q1 och SC var guld. Sedan blev det Q3 och SC i scoutstugan i stocksund, sjukt nice. Då var blizzard bra, men det var då, det var då.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

World of Warcraft är numer 1 och kommer alltid vara numer 1.

Overwatch är bra, samma med hots, Diablo 3 mm. Får säga Blizzard har alldrig gjort ett dåligt spel.

Medlem

Warcraft 3 / Diablo 2

Som ung pojk var det dessa två spel som man nötade i timmar på otaliga LAN när man äntligen fick köpt sig en egen PC. Fantastiska tider!

Hcz
Medlem

World of Warcraft skulle haft alla expantioner. För mig är vissa mycket bra och vissa kassa.
Hade det varit så har jag lagt min röst på Wrath of the lich king.
Så fick bli det spel jag har flest timmar i och det är Diablo 3 när man tittar

Medlem

Väldigt svårt!
Lost vikings och Rock n roll racing är underbara gamla klassiker. Mycket tid har även lagts på Starcraft och Warcraft. Men allra mest tid har nog ändå lagts på Diablo 1 och 2 så min röst hamnar på 2an.

Medlem

Diablo 2 utan tvekan. Spelar fortfarande fast singleplayer med mod-stöd för att emulera BattleNet.

Diablo 1 och WoW ligger också nära om hjärtat dock.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

spelar inget av dom men skulle utan tvekan säga WoW, finns få spel bara totalt dominerat ett typ av spel på ett sånt sätt som WoW

Skrivet av Mirage:

Jag är nyfiken, på vilket sätt? Det enda de lyckades med WoW var att nå den breda massan. Spelmekaniskt gjorde de inget nytt, så jag ser inte revolutionen?

Fast hur många rpg's finns det som ens är i närheten av WoW ? det finns ingen tvekan om att det finns extremt få spel som är i närheten av just WoW. Sen sure finns mer avancerade mmorpg's och med mer innovativa funktioner osv. Men WoW lyckades med det ingen annan lyckats med och det är att som du själv säger att nå ut till den breda massan och hittat en balans som ingen annan lyckats med.

Sen sure WoW idag är inte ens i närheten av typ cata eller Wrath of the litch king men fortfarande störst.

Medlem

För mig är det Starcraft. Tappade intresset för 2an och har bara kört första delen. Och allt på grund av WoW(har aldrig spelat det).

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag är nyfiken, på vilket sätt? Det enda de lyckades med WoW var att nå den breda massan. Spelmekaniskt gjorde de inget nytt, så jag ser inte revolutionen?

Kan inte säga att jag spelat jätte många andra MMORPG men tycker dom fick till helheten och gjorde det mer lätt tillgängligt än t ex Everquest som jag upplevde det svårare att komma in i. Det berodde kanske på att jag kände till lore:n från tidigare Warcraft spel.

Skribent
Skrivet av Lauchen:

Kan inte säga att jag spelat jätte många andra MMORPG men tycker dom fick till helheten och gjorde det mer lätt tillgängligt än t ex Everquest som jag upplevde det svårare att komma in i. Det berodde kanske på att jag kände till lore:n från tidigare Warcraft spel.

Tror det var mer än loren, folk som aldrig spelat Warcraft började ju spela Wow. Så något gjorde Blizzard som ingen annan lyckats med, innan eller efter. Egentligen handlar det nog om att de titta på andra MMORPGs och tog det som funkade, gjorde det mer lättillgängligt. Sen är förstås rätt tid och rätt plats viktig, men Blizzard navigerade allt på ett fantastiskt vis och lyckades gör ett fenomen av ett spel som alla spelade. Unga som gamla, till och med min mormor på 80 år hade lite koll.

För mig så är Warcraft 2 ett viktigt spel, även Diablo 1. Båda spelade vi mycket på LAN. Sen uppskattar jag deras tidigare projekt som Blackthorn och Lost Vikings. Men om jag ska göra en liten lista så blir det

1 Warcraft 2
2 Diablo
3 Wow
4 Diablo 2


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Kan inte säga att jag spelat jätte många andra MMORPG men tycker dom fick till helheten och gjorde det mer lätt tillgängligt än t ex Everquest som jag upplevde det svårare att komma in i. Det berodde kanske på att jag kände till lore:n från tidigare Warcraft spel.

Skulle tro det berodde på det. Jag knarkade Dark Age of Camelot innan jag testade WoW, och enda skillnaden var grafiken, och att PvP'n var urusel jämfört med DAoC. WoW's raids blev mer detaljerade än DAoC's i slutändan, men WoW var ett PvE spel och DAoC ett RvR/PvP spel så inte så konstigt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Skulle tro det berodde på det. Jag knarkade Dark Age of Camelot innan jag testade WoW, och enda skillnaden var grafiken, och att PvP'n var urusel jämfört med DAoC. WoW's raids blev mer detaljerade än DAoC's i slutändan, men WoW var ett PvE spel och DAoC ett RvR/PvP spel så inte så konstigt.

Har inte testat DAoC men jag känner många som verkligen gillade det. Har mest spelat PvE just för att jag tycker PvP i WoW har varit så där. Så det är nog därför jag gillar WoW 😃

Medlem

Det som inte hade tungan långt upp i Kinas bakdel.

Medlem

Det Blizzardspel jag spelat mest är utan tvekan Warcraft II: Tides of Darkness.

12
Skriv svar