Diskutera – Hur viktig är snygg grafik på konsol?

Medlem

på Konsol skulle jag vilja säga fixa upp så deras FPS blir 60+ minimum istället ,för lets face it dom som vill ha grafik och fps kör PC ändå så.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Oakenborn:

Alla som tycker att grafik är viktigt har missat poängen med spel och har fel. Hellre fult än tråkigt.

Men självklart. Men varför skulle de utesluta varandra? Ett spel kan vara både fult och tråkigt likväl som snyggt och kul. Det jag tror frågan här gäller är om grafik alls är viktigt för folk. Vilket det är för de flesta. Annars hade vi lika gärna kunnat vara kvar på SNES/Mega Drive-nivå. Eller så hade vi nöjt oss med att spelen såg ut som de gjorde 1995.

Jag kan tycka att fokus på grafik, bilduppdatering och annat blir lite väl stort ibland. Jag avstår inte från att spela ett intressant spel för att det inte är snyggt. Såklart. Om jag tar en titt i spelhyllan kan jag plocka ut en hel del spel som jag gillar/gillade trots att de inte glänser rent grafiskt.

Med det sagt: är grafik oviktigt? Nej, såklart inte. När jag spelar ett spel som Shadow of the Tomb Raider är grafiken betydligt viktigare än när jag lirar Oxenfree, då den är närmast oväsentlig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Alla som tycker att grafik är viktigt har missat poängen med spel och har fel. Hellre fult än tråkigt.

Jo fast nu missade du nog att jag skrev att resten ska fungera också. Allt ska ju fungera i symbios med varandra. 😉
Ta breath of the Wild, ta bort alla texturer, dra ner polygon antalet till 1/10...... inte fan hade det blivit årets spel 2017 om grafiken hade varit så? Ta RDR 2 och dra ner alla grafik reglage på minimum, blir inte riktigt samma känsla i spelet fast det är samma spel. Poängen är att det spelar roll med grafik för det man vill uppnå. Ibland räcker det med två färger och några pixlar ibland inte.

Medlem

Jag vill ha grafik som ser tilltalande ut och som matchar spelet. Det betyder dock inte att det måste se realistiskt ut.

Medlem

Snygg grafik är häftig, men jag behöver inte jaga pixlar och fps. Man vänjer sig efter ett tag på det man har. RDR2 på PS4 - helt ok. Skulle jag vara nödare med en PS4 Pro? Antagligen.
Skulle jag märka en skillnad om man inte håller de bredvid varandra? Nej.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Jo fast nu missade du nog att jag skrev att resten ska fungera också. Allt ska ju fungera i symbios med varandra. 😉
Ta breath of the Wild, ta bort alla texturer, dra ner polygon antalet till 1/10...... inte fan hade det blivit årets spel 2017 om grafiken hade varit så? Ta RDR 2 och dra ner alla grafik reglage på minimum, blir inte riktigt samma känsla i spelet fast det är samma spel. Poängen är att det spelar roll med grafik för det man vill uppnå. Ibland räcker det med två färger och några pixlar ibland inte.

Tyckte egentligen bara att det var kul att du typ skrev att alla som inte håller med dig om att grafik spelar roll har fel

Jag håller med dig. Varje spel har sin lägsta gräns av grafik för att det ska kännas som ett bra spel. Vare sig det är 3d eller pixelart. Tyvärr är det ofta så att när någon säger att dom tycker att grafiken är viktigast ska spelen ha fotorealistisk grafik i 4k och minst 60 fps annars går det inte spela. Ett synsätt jag inte fattar. Vad spelar det för roll om ett spel är skitsnyggt men astråkigt?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Men självklart. Men varför skulle de utesluta varandra? Ett spel kan vara både fult och tråkigt likväl som snyggt och kul. Det jag tror frågan här gäller är om grafik alls är viktigt för folk. Vilket det är för de flesta. Annars hade vi lika gärna kunnat vara kvar på SNES/Mega Drive-nivå. Eller så hade vi nöjt oss med att spelen såg ut som de gjorde 1995.

Jag kan tycka att fokus på grafik, bilduppdatering och annat blir lite väl stort ibland. Jag avstår inte från att spela ett intressant spel för att det inte är snyggt. Såklart. Om jag tar en titt i spelhyllan kan jag plocka ut en hel del spel som jag gillar/gillade trots att de inte glänser rent grafiskt.

Med det sagt: är grafik oviktigt? Nej, såklart inte. När jag spelar ett spel som Shadow of the Tomb Raider är grafiken betydligt viktigare än när jag lirar Oxenfree, då den är närmast oväsentlig.

Tror kommentaren låter lite hårdere än den var menad. Jag håller med din mittersta poäng helt. Det var egentligen så jag tolkade kommentaren. Om ett spel inte är snyggt är det inte värt att spela. Ett synsätt som jag inte förstår.
Och om man använder ordet grafik tänker jag direkt på upplösning och liknande men om man säger grafisk stil eller design tänker jag mer på spelets artistiska inriktning. Kommer ihåg att många klagade på hur Dishonored såg ut när det kom och att PC master race skyllde på konsolerna på att texturerna inte var superskarpa. Något som var ett artistiskt val för att få en viss stil.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det är absolut viktigt, men vad jag verkligen hade velat se som standard är 60 fps. Det gör så otroligt mycket för upplevelsen när bilden är jämn och fin – bra mycket mer än lite extra visuella effekter och högre upplösning.

1080p i 60 fps slår 4k i 30 fps alla dar i veckan.

Instämmer till fullo, verkligen!

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Ja Top-down spel... finns det ju bara 1 miljon av, gissar du inte var med under 2d eran.
(Finns ju lite andra 2d-perspektiv som är vanliga också).

Där gissar du fel.

Däremot så har jag inte på mig nostalgiglasögonen när jag spelar spel.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Alla som tycker att grafik är viktigt har missat poängen med spel och har fel. Hellre fult än tråkigt.

Varför blir ett spel tråkigt bara för att det är snyggt? Varför saknar ett snyggt spel bra gameplay bara för att det är ser bra ut?


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Medlem

Grafik är superviktigt då det är den främsta interaktionskanalen. Man kan spela utan ljud men knappast utan bild. Grafik är en ganska lös term också. Menar vi bara antalet pixlar i texturerna eller snackar vi design? RD2 hade t ex inte varit så bra om hade gjorts för 20 år sedan. Grafik kan ju också innebära t ex Draw Distance och liknande vilket är ett stort problem i öppna spel. Eller t ex fysik som kan vara en viktig spelmekanik i t ex Half Life eller Portal.

Vad jag menar är att starkare hårdvara öppnar upp för ny typer av spelmekaniker.

Medlem
Skrivet av PH2000:

De bästa spelupplevelserna jag haft senaste åren är knappast några grafiktunga spel.
Limbo, Inside, Little Nightmares, Ori and the blind forest, Gris, Firewatch m.fl.

Dessa spel har bra grafik för det de är skapta för.
Själv vill jag ha minimum 60fps utan motion blur, så är jag nöjd. Sedan är det viktigt att det grafiska är astetiskt tilltalande, inte alltid realistiskt.

Grafik spelar roll, men är inte gameplay intressant så spelar man ju inte.. dock kanske det ena inte måste utesluta det andra..

Medlem

Jag tycker att design är långt mycket viktigare än grafiska muskler. Jag springer hellre runt i en snyggt designad bana även om den inte är grafiskt stekhet, än springer runt i en grafiskt enastående kontorslokal.

Jag vill inte att grafiken är distraherande dålig, men så länge den är kompetent så får utvecklaren gärna fokusera på andra saker än att verkligen kräma ut det mesta möjliga ur spelmotorn.

Dessutom: jag tar, vilken dag i veckan, ett spel som flyter utan några som helst problem än ett där grafisk kvalité gått före stabilitet.

Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Varför blir ett spel tråkigt bara för att det är snyggt? Varför saknar ett snyggt spel bra gameplay bara för att det är ser bra ut?

Reagerade lite snabbt på kommentaren "Klart att grafik spelar roll och dem som inte tycker det har fel". Försökte bara vända på kommentaren för att retas lite. För jag är omogen


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Alla som tycker att grafik är viktigt har missat poängen med spel och har fel. Hellre fult än tråkigt.

Lustigt påstående. Utveckla gärna det.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Lustigt påstående. Utveckla gärna det.

Försökte bara vända på en föregående kommentar som sa "Klart att grafik spelar roll och dem som inte tycker det har fel.". Trodde personen menade att om spel inte är snygga är dom inte värda att spela eftersom jag associerade ordet grafik med saker som hög upplösning och fotorealistiska texturer. Något som jag tycker är ganska ointressant.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Grafiken räcker egentligen för mig på konsol. Spelade nyss igenom Witcher 3 (äntligen klarat det!) och det ser fantastiskt ut, trots flera år på nacken. Däremot flyter det dåligt.

Spelar Bioshock Infinite på PS4 just nu, från Bioshock Collection. Ser mycket bra ut samt flyter som fan.

MGS5 är spelet som är min utgångspunkt när det kommer till den standard jag vill se nästa generation. Grymt snyggt och flyter som rinnande vatten på konsol.

Mer flyt, mer fysik, mindre upplösning och lull-lull.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det är absolut viktigt, men vad jag verkligen hade velat se som standard är 60 fps. Det gör så otroligt mycket för upplevelsen när bilden är jämn och fin – bra mycket mer än lite extra visuella effekter och högre upplösning.

1080p i 60 fps slår 4k i 30 fps alla dar i veckan.

Håller helt med.

Kan inte siffrorna, men är starkt övertygad om att det endast är en mycket liten klick som nyttjar 4k och uppåt. Ändå prioriteras detta väldigt högt. Konstigt. En tanke är att det är för att upplösning och grafik ser bättre ut i PR-avdelningens ögon. Flyt är svårt att visa på i trailers samt bilder.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kort och gott, snygg grafik är alltid ett plus men inte ett måste.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Försökte bara vända på en föregående kommentar som sa "Klart att grafik spelar roll och dem som inte tycker det har fel.". Trodde personen menade att om spel inte är snygga är dom inte värda att spela eftersom jag associerade ordet grafik med saker som hög upplösning och fotorealistiska texturer. Något som jag tycker är ganska ointressant.

Ok, då är jag med.

Jag är av den uppfattningen att man kan ha det bästa av båda världar, men precis som du och många så är inte grafiken det viktigaste.
Älskar spel som dayz, the forest, firewatch, farming sim osv. där grafiken inte sticker ut, utan där det är spelupplevelse som är huvudsaken.
Jag tycker också att spel idag har snygg grafik. Få spel som är fula. Bättre att fokusera på det andra.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Nu spelar man iofs mest på PC, men har skaffat konsol för att komma åt vissa exklusiva titlar.

För mig så är ett artistiskt helhetsintryck bra mycket viktigare än att ha senaste grafiken. Men att ha varierande upplösningar och under 60fps är pinsamt dåligt, finns inget värre än när det ser smetigt ut och hackar fram och tillbaka. Speciellt när det handlar om spel där det krävs snabba reflexer, då vill man inte att det ska känns oresponsivt eller lagga.

Marknadsför man en konsol att vara t.ex "full hd/1080" så ska man hålla den upplösningen. Blir en sämre upplevelse annars tycker jag. Finns det resurser över efter man uppnått upplösning och 60fps så kan man lägga till mer ögongodis. Konsoler har länge kört med låg field of view för att kunna orka med och det är okej då man inte sitter lika nära som med en PC.

Medlem

Jag tycker det är direkt pinsamt att 60 FPS inte är standard ens år 2020. Därför valde jag bort konsol redan för tio år sedan.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Ja, grafik är viktigt.
Men grafiken som ps4pro och xboxonex klarar av i räcker gott som det är nu.

En värstinggrafikkort kostar mer än switch, ps4pro och xbox1x ihop. Den grafikskillnaden det blir är inte värt det priset.

Håller fullt med. Hoppas bara xbox one series x klarar 60fps i 4k det är det jag längtar efter.

Medlem

Visst grafiken spelar roll men jag kommer ihåg när eternal darkness släpptes till gamecube ett spel med n64 grafik på gamecube blev helt kär i det spelet även om grafiken var rätt dålig så var spelet super bra

Medlem

Grafiken var rätt viktig för mig när jag växte upp, speciellt under 90-talet. Men nu så känns det totalt oviktigt, senast jag blev riktigt imponerad av grafiken var väl med Shadow of the Colossus till PS2. Så om ett spel ser bättre ut än så, så är det tillräckligt bra för mig, jag är totalt tillfredsställd med grafiken i ett 360-spel, och spelen ser ju bättre ut idag, så meh.

Medlem
Skrivet av Dres81:

Håller fullt med. Hoppas bara xbox one series x klarar 60fps i 4k det är det jag längtar efter.

Fast det vet vi ju redan nu att den inte kommer göra. Förr eller senare så kommer utvecklare skapa spel som har så oerhört krävande och snygg grafik så att det inte kan köras i 60fps på konsolen.

Alla konsoler kan köra i 60fps, men utvecklare satsar på snygg krävande grafik istället för 60fps, så spelen gör inte det i alla fall. Om Horizon: Zero Dawn hade sett ut som ett PS2-spel så hade det lätt körts i 60fps istället för 30fps, men näe, dom gjorde spelet för snyggt för att PS4an skulle kunna köra det i 60fps. Så har det varit med den stora majoriteten av storbudgetspel dom senaste 20 åren. Grafik går före fps, och så kommer det vara med Xbox One Series X också. Halo 8 kommer vara grymt snyggt, men det körs i 30fps.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Fast det vet vi ju redan nu att den inte kommer göra. Förr eller senare så kommer utvecklare skapa spel som har så oerhört krävande och snygg grafik så att det inte kan köras i 60fps på konsolen.

Alla konsoler kan köra i 60fps, men utvecklare satsar på snygg krävande grafik istället för 60fps, så spelen gör inte det i alla fall. Om Horizon: Zero Dawn hade sett ut som ett PS2-spel så hade det lätt körts i 60fps istället för 30fps, men näe, dom gjorde spelet för snyggt för att PS4an skulle kunna köra det i 60fps. Så har det varit med den stora majoriteten av storbudgetspel dom senaste 20 åren. Grafik går före fps, och så kommer det vara med Xbox One Series X också. Halo 8 kommer vara grymt snyggt, men det körs i 30fps.

Ajdå det trodde jag inte. Avbokar nog nya xboxen och sparar till en ny gaming dator då vet man i alla fall att man kan köra inställningar för köra 60fps (kör på teven) trist ja Halo 8 kommmer blir grymt snyggt

Men var det inte snack om att Halo 8 skulle köras på pc också

Medlem

Ge mig heller ett fult spel som är tokroligt med bra story och/eller gameplay, än ett vackert/snyggt spel som är tråkigt. Gameplay / upplevelse / story framför grafik alla dar i veckan Visst, kan man få båda så är det ju bra; att något är snyggt skadar ju inte, men prioritera det för guds skull inte. Det känns som att många spelstudior lägger för mycket tid på grafikmotorn för utseendets skull, så stor del av teamet jobbar enbart med grafik medan färre personer jobbar med gameplay / story / upplevelse / generell design.

Medlem

bra gameplay är viktigare, tycker inte grafik är så av betydelse även om det är trevligt med spel, god of war o horizon zero dawn är ju spel som har allt, bra story, grafik, ljud osv osv...

Medlem

Man vill ju alltid ha så snygg grafik som möjligt. Men viktigast av allt att det inte laggar och har bra flyt.

Mina minikrav är 60 fps och 1080p.

123
Skriv svar