Vad är bra grafik?

Medlem
Vad är bra grafik?

Som trådens titel lyder.

Vad är bra grafik?

Det slår mig ofta att jag kan tycka att gamla spel är snyggare än nya. Antagligen är det designen jag reagerar på, vilket inte är grafik i sig?

I alla år har jag läst om AA, FOV, med mera. Aldrig någonsin har jag tagit det till mig.

Nu är det dags att lära sig.

Vad är bra grafik?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Skulle tro att det finns lika många svar på den frågan som det finns människor.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

jbx
Medlem

Stardew Valley och Octopath Traveler har ruskigt bra grafik. Men BF5 och moddat witcher 3 på ett 2080Ti är inte heller helt fel...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Inaktiv

Finns massor av tolkningar på "bra grafik".
Exempelvis:
Bra som typ Overwatch att allt är tydligt och synligt.
Bra som exempelvis RDR2 där det ser realistiskt ut.

Quake-konnässsör

När du säger Stardew Valley och Octopath ihop med titeln på tråden, "Vad är bra grafik?", tänker jag på en annan fråga "Vad är hållbar grafik?".

Outcast var bra grafik för sin tid, minns att det var helt underbart, men idag skulle jag inte säga att det har hållit med åren. Detta är något som händer med majoriteten av 3D grafik skulle jag säga, vissa är förstås bättre än andra.

Pixelgrafik däremot har bevisas vara hållbart, kanske då ihop med att det inte finns så mycket mer att göra med den typen av grafik och att den typen är perfekt? Det har visats ihop med spel som just Stardew Valley, Owlboy, Showel knight, Blasphermous, får att nämna några.

Och med det så kanske jag tycker att pixel grafik är ett av de bättre valen på grafik till spel? Men sen är det kanske också beroende på vilket spel man fokuserar på. Vad är bra Grafik, är en fråga som ständigt ändrar sig, vad beskådaren är ute efter för upplevelse, och vad tekniken klarar av.

Man kan både uppskatta spel som Super Mario Brothers och samtidigt uppskatta Hellblade: Senua's Sacrifice lika mycket, med nästan 32 år mellan dessa spel.

Testpilot

Det viktiga att hålla isär är 2 olika begrepp.

Vacker Estetik vs Verklighetstrogen grafik.

Jag är inne på samma spår som @almblad och som @turbodog nämner. Vacker och tight estetik där man utformat sitt spel enligt en grafisk mall som sen genomsyrar allt är nåt som i många fall kan vara tidlöst.

Pixelgrafik är ju en sak som är poppis numera och det är en mer tidlös estetik. Sen finns det spel som nämts tidigare Blizzard och tex Overwatch där man har en mer tydlig stil men även den håller bra för tidens tand.
Spel som Assassins Creed Odyssey och Red Dead Redemption 2 är av den typen där man gör mer verklighetstrogen grafik och flyttar fram gränserna. Dessa kommer du dock att tycka se ålderdomliga ut om några år då grafikkorten blivit värre och den grafiken blivit ännu snyggare.

Men för att återgå till orginalfrågan "Vad är bra grafik?"

För mig är det en bra avvägning av vad man gör för spel och sedan utformat sin estetik efter detta. Men minst lika viktigt är ju även andra delar som användarinterface och känsla i spelet men även om spelet har en stark story. Allt dessa spelar in tillsammans med många fler pusselbitar för att forma ett toppspel.

Medlem

world of warcraft online har bra grafik, den kommer hålla i ett par år till eller sekel.
om det var det du undrar?

Inaktiv

Jag brukar tolka det som att det ser verklighetstroget ut, alltså en blandning av design och teknik. Ett bra exempel på detta är Mirrors Edge. Jag gillade också hur någon skrev hållbar grafik. Ett exempel på detta för mig är Super Mario Bros 3 som är väldigt tydligt medans nyare spel på PS2 inte alls ser bra ut idag. Ofta är det väl så när man lägger på en dimension att den senaste 2D såg bättre ut än första 3D och nu har vi VR-spel som inte riktigt är där än pga hårdvarubegränsningar men har potentialen att se mycket bättre/verklighetstrognare ut än på våra skärmar.

Medlem

Bra grafik kan vara en trevlig grafisk stil helt enkelt.
Bra grafik kan också vara snygga effekter och verkligt.

Ett exempel på spel som levde på effekterna är väl första F.E.A.R. Det hade väl ingen speciellt bra grafik i sig, men effekterna var top notch, vad jag minns, och fick spelet att leva upp på nåt vis.

Medlem

Just begreppet "bra grafik" har jag nog främst sett i hänsyn till upplösning/kvalitet på texturer, antalet polygoner, ljussättning m.m. Visuell realism i förhållande till rådande tekniska möjligheter. Alltså en mer objektiv syn på grafik.

Pixelspel som Stardew Valley skulle jag i så fall hellre säga har en "fin grafik" eller en "mysig grafik", snarare än bra.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

I alla år har jag läst om AA, FOV, med mera. Aldrig någonsin har jag tagit det till mig.

AA tar bort kanter genom att göra pixlarna mer suddiga. Det är i stort sett ett sätt att fejka högre upplösning.

FoV har däremot mer med spelkänsla och hur mycket ens karaktärs ögon kan se. I verkligheten har vi människor ungefär 180 FoV, vilket gör att vi kan se om något rör sig i periferin, även om vi inte har full fokus där. I spel rör det sig snarare om 60-110 i FoV så man inte lika enkelt kan se allt men samtidigt så ger högre FoV en väldigt utdragen och förvriden bild.

https://www.youtube.com/watch?v=H7emOKBA7_k

Medlem

Bra grafik kan vara när spelutvecklaren pressar ut något som tidigare ansågs som omöjligt på hårdvaran. Exempelvis hur Rare gjorde med Donkey Kong Country eller hur Konami lyckades programmera Contra 3 The Alien Wars/Super Probotextor Alien Rebels.

Med PC är det kanske lite svårare, då hårdvaran är ständigt föränderlig. Men, nya grafikmotorer är ju något man kan titta på, exvis Far Cry och Half Life.

"Bra grafik" är dock en kombination av tekniken och konsten - där återigen DKC är ett lysande exempel.

Grafiken måste alltid sättas i sitt sammanhang - dvs hur gammalt spelet är. Att jämföra spel från olika generationer går naturligtvis att göra rent generellt - men när det kommer till just grafik så blir det svårare. Fram till SNES, SMD går det bra, men att titta på PS1 och N64 spel idag kan stundtals få ögonen och kräkas.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av jbx:

Stardew Valley och Octopath Traveler har ruskigt bra grafik. Men BF5 och moddat witcher 3 på ett 2080Ti är inte heller helt fel...

Som jag skrev i en annan tråd, Stardew Valley är ett spel som jag har valt bort, eftersom jag avskyr den grafiska stilen.

Smaken är som den där kroppsdelen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Frågar man mig vad jag anser är snyggaste spelet så svarar jag nog Inside från gänget som gjorde Limbo. Red dead Redemption 2 är k ju också ett sjukt snyggt spel men en helt andra anledningar.

FM-guru
F.d. Sisyr

Bra grafik är den som man gillar att titta på, helt enkelt, det man tycker är välgjort. Och det kan ju vara i princip vad som helst, beroende på vem man frågar. I min bok är Red Dead Redemption 2, Battle Brothers och Cuphead exempel på spel med strålande grafik, av helt olika anledningar men som alla grundar sig i att jag gillar det jag ser...

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Bra grafik är den som man gillar att titta på, helt enkelt, det man tycker är välgjort. Och det kan ju vara i princip vad som helst, beroende på vem man frågar. I min bok är Red Dead Redemption 2, Battle Brothers och Cuphead exempel på spel med strålande grafik, av helt olika anledningar men som alla grundar sig i att jag gillar det jag ser...

Ja, välgjord grafik är viktigare än att det ska se verkligt ut.

Inaktiv

Ett minne när jag imponerades av grafik var i STALKER Clear Sky eller kanske det var Call of Pripyat när världen kastade riktiga skuggor på händerna och vapnet vilket var jäkligt coolt då, första gången jag såg det. Man var ju van att vapnet bara blev mörkare och ljusare beroende på vart manbefann sig men här kastade vapnet både skuggor på sig själv och mottog från världen.

Medlem

Tycker många spel med snygg grafik (verklighetstrogen grafik) kan bli utdaterad snabbt med tanke på att grafiken och tekniken förbättras. Men spel som är fina och fint designade håller för evigt. En av anledningarna jag gillar Heroes 3 med. Över 20 år gammalt men ser väldigt bra ut. Ett spel kan ha fin grafik men allting känns kaos, saker som är i 3D som inte borde vara 3D etc.

Medlem

Bra grafik har tidlös design och återhållsamhet. Bara för att något går att göra så betyder det inte att man ska göra det. I flera fall när en ny grafisk effekt kommit och blivit "inne" så används den alldeles för mycket, som lens flares och bloom. Ja, bortsett från Ico och Shadow of the Colossus då, som kör med sin sagolika bloom i överflöd och får det att fungera på något sätt.

1
Skriv svar