"Självklara" saker som ni inte kan?

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kan inte köra bil. Har inte ens körkort (hade ju varit problematiskt om jag hade körkort och INTE kunde köra bil) och nu när jag är närmare 30 än 40 börjar det kännas... kört.

Tog körkort när jag var 47 eftersom vi flyttade från Stockholm till landet. Inte speciellt svårt men det kanske har just med åldern att göra, sånt som jag tyckte var lugnt när det gällde pluggade fick många i pre-20-gänget att gå bananas eftersom de flesta verkade sakna verklighetsuppfattning och verkar ha flyttat inlärning och minne från huvudet till mobiltelefonen. Ta ifrån dem mobiltelefonen och det kan spåra ut fullständigt.

Men eftersom jag skriver i den här tråden måste jag väl erkänna något också. Jag kan inte blåsa upp ballonger. Fylla den med luft, ja, men få den att expandera - inte en chans. Jag måste ha lungstyrka som en KOL-skadad Jack Russel-terrier.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Jag har verkligen tummen mitt i handen. Jag kan inte ens hänga upp en tavla om det inte redan sitter en krok där. Skulle aldrig våga ta fram en borrmaskin och gå loss på väggen. Att typ renovera ett rum är för mig svart magi.

Relik 📜
Skrivet av Joakim Bennet:

Jag misslyckas med allt sånt där "självklart" hemmafix. Pulande.
Skruva upp en hylla? Ring mig så fuckar jag upp hela väggen.

Jag var likadan, helt hopplös. Var så nervös jag svettades så snart ett hål skulle borras, typ, och givetvis blev det fuckup 9/10 gånger.

Vet inte riktigt hur/när, men lyckades ta mig förbi det där. Senaste boendena nu har jag fixat allt mer själv och stegvis höjt svårighetsgraden. Nu känner jag mig rätt hemma med i alla fall borrande, hyllor, pluggar, beslag och allt vad det kan vara.

El är fortfarande djävulen, dock.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Frilansare

@emilakered:

Alltså, hur gick du från sopa till den allvetande Skräphögen? Du kanske har en framtid som föreläsare här!

Medlem

Jag har spelat fotboll i 12 år. Kan ändå inte trixa mer än 4-5 på foten.

Skrivet av Game Ove(r):

Tog körkort när jag var 47 eftersom vi flyttade från Stockholm till landet. Inte speciellt svårt men det kanske har just med åldern att göra, sånt som jag tyckte var lugnt när det gällde pluggade fick många i pre-20-gänget att gå bananas eftersom de flesta verkade sakna verklighetsuppfattning och verkar ha flyttat inlärning och minne från huvudet till mobiltelefonen. Ta ifrån dem mobiltelefonen och det kan spåra ut fullständigt.

Men eftersom jag skriver i den här tråden måste jag väl erkänna något också. Jag kan inte blåsa upp ballonger. Fylla den med luft, ja, men få den att expandera - inte en chans. Jag måste ha lungstyrka som en KOL-skadad Jack Russel-terrier.

Mognadsgraden har definitivt samband med körkortsteorin. Det är helt enkelt lättare att förstå logiken bakom reglerna med lite erfarenhet av verkligheten. Du har också optimerat din inlärningsstrategi med åren, vilket hormonstinna tonåringar knappast kan bemästra i första taget.

Dock tycker jag alltid att det var en huvudvärk att reda ut bruttovikter, n-värde och bärighetsklass på vägen. Jag ska köra en pansarterrängbil lastad med död och förintelse, inte leta efter registreringsbeviset när man kommer ut på landsbygden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Är ukass på matte överlag, men skulle lätt kunna skriva tio A4-sidor om järnspik, eller något annat vardagligt som man aldrig lägger en endaste tanke på.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Blåsa i sån där alkoholmätare som kan finnas för att starta bilen! Eller ja, kan kan jag väl men det som för andra går på typ 10 sekunder är förenat med djup ångest för mig! Har testat alla möjliga blåstekniker (inklusive att skriksvära åt manicken) men först försök #347 funkar det! Minns nåt tillfälle när man skulle starta arbetsbilen och blev ståendes på en parkering mitt i stan i säkert en kvart och bara blåste och blåste medan den jäveln pep om att jag blåste för lite/för mycket/blabla... Underbart problem att ha när man har bråttom nånstans.

Medlem

Komma ihåg namn på folk.

Man blir presenterad för nån ny kollega, eller kommer till något nytt ställe.
Fyra sekunder efter människan försvunnit utom synhåll - poff! Tomt!
Har försökt upprepa folks namn internt, för att de ska "fastna".

Men har de fastnat, kan jag känna igen folk jag gick i grundskolan med, men inte sett på 30 år.

Medlem

Jag kan inte ett skit förutom slösa bort mitt liv på ingenting, suger PÅ allt finn inte ett dyft jag kan eller är bra på. Eller jo jag är expert på bli missförståd och göra folk arg.

Medlem

Jag är så kass på sporter att folk beundrar hur nån kan va så hemskt dålig.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):

Tog körkort när jag var 47 eftersom vi flyttade från Stockholm till landet. Inte speciellt svårt men det kanske har just med åldern att göra, sånt som jag tyckte var lugnt när det gällde pluggade fick många i pre-20-gänget att gå bananas eftersom de flesta verkade sakna verklighetsuppfattning och verkar ha flyttat inlärning och minne från huvudet till mobiltelefonen. Ta ifrån dem mobiltelefonen och det kan spåra ut fullständigt.

Men eftersom jag skriver i den här tråden måste jag väl erkänna något också. Jag kan inte blåsa upp ballonger. Fylla den med luft, ja, men få den att expandera - inte en chans. Jag måste ha lungstyrka som en KOL-skadad Jack Russel-terrier.

Starkt gjort av dig! den stora fördelen med att ta körkort senare i livet är just att man har blivit mer vuxen. En del säger att man har svårare att lära sig saker ju äldre man blir, inget jag har märkt i alla fall haha. Finns intresset och viljan så spelar det ingen roll vilken ålder.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Gnällkuk
Skrivet av Dudukun:

Komma ihåg namn på folk.

Man blir presenterad för nån ny kollega, eller kommer till något nytt ställe.
Fyra sekunder efter människan försvunnit utom synhåll - poff! Tomt!
Har försökt upprepa folks namn internt, för att de ska "fastna".

Men har de fastnat, kan jag känna igen folk jag gick i grundskolan med, men inte sett på 30 år.

Vissa personer har enklare eller svårare för att lära sig namn, ett problem många gör när de träffar en ny person är att de lägger allt för mycket fokus på att göra ett så bra intryck själv vid presentationen att de missar den andra personen. Försök tona ned din egen presentation, handslag, ögonkontakt osv. Upprepa personens namn en gång när de presenterar sig, typ "Hej, Lena" "Hej, Lena, trevligt".

Att även associera ett namn till en rörelse eller färg hjälper också. Lena kan i ditt huvud t e x bli en blå cirkel. Givetvis blir det komplicerat ju fler personer du träffar samma gång. Är det fler personer så ursäkta dig gärna på en gång och säg att du har svårt med namn så de inte blir ledsna om du glömmer bort dessa för att minska stressen på dig själv.

Dessa knep har gjort att jag lärt mig namn på folk mycket bättre, det fungerar givetvis inte alltid men det har hjälp mig signifikant. Lustiga är att när jag var arbetsledare och utbilda människor så hade jag nästan aldrig problem att komma ihåg ett namn, även om det var 10 nya personer varannan dag. Var jag däremot på fest och träffade fyra nya kom jag kanske ihåg en person


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Älskar denna tråden haha 😂

Jag kan för mitt liv inte småprata på ett naturligt sätt!

Inte heller prata i telefon om ingenting ringer du ska du ha något att säga annars blir de tyst 😂

Medlem
Skrivet av Dudukun:

Komma ihåg namn på folk.

Man blir presenterad för nån ny kollega, eller kommer till något nytt ställe.
Fyra sekunder efter människan försvunnit utom synhåll - poff! Tomt!
Har försökt upprepa folks namn internt, för att de ska "fastna".

Skrivet av trickeh2k:

Vissa personer har enklare eller svårare för att lära sig namn, ett problem många gör när de träffar en ny person är att de lägger allt för mycket fokus på att göra ett så bra intryck själv vid presentationen att de missar den andra personen.

Eller om man är introvert, så kan det bli så. Jag t ex har svårt för namn på folk som jag inte har något intresse av att veta namnet på. Extroverta/sociala människor tycker ju sådant är kul, att möta andra och lära känna nya personer. Men för mig som är introvert så åker namnet in genom ena örat och ut genom andra...

Skrivet av Evil_Teddiz:

Jag kan för mitt liv inte småprata på ett naturligt sätt!

Inte heller prata i telefon om ingenting ringer du ska du ha något att säga annars blir de tyst 😂

Det är också en introvert egenskap. Man kan prata om det som är relevant, men småprat fungerar inte så bra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Blåsa i sån där alkoholmätare som kan finnas för att starta bilen! Eller ja, kan kan jag väl men det som för andra går på typ 10 sekunder är förenat med djup ångest för mig! Har testat alla möjliga blåstekniker (inklusive att skriksvära åt manicken) men först försök #347 funkar det! Minns nåt tillfälle när man skulle starta arbetsbilen och blev ståendes på en parkering mitt i stan i säkert en kvart och bara blåste och blåste medan den jäveln pep om att jag blåste för lite/för mycket/blabla... Underbart problem att ha när man har bråttom nånstans.

Sug inte på den där vinflaskan innan du provar. 😬

Inaktiv

@Konstig Inombords:

Skrivet av Konstig Inombords:

Mens.
Hur fan går det till ?
Och graviditet.
Detaljerna kring det. Suger på det området.

Åh detta hade jag en "lektion" för mina arbetskollegor om (vare sig dom ville eller inte haha..) bara för att det är så många som inte vet. Jag visste inte heller så jag tog reda på det och nu har jag hyfsad koll.

Varje månad har tjejer ägglossning vilket innebär att ett ägg lossnar från äggstocken och vandrar neråt mot livmodern genom äggledaren. Tanken är att ägget skall bli befruktat och sedan lägga sig i livmodern där väggarna fylls med blod som skall skydda fostret.
Men när det inte blir någon befruktning så vill kroppen göra sig av med både ägget och blodet vilket då resulterar i mens.

Kunde ju tycka att det skulle vara smidigare om man på nåt sätt kunde signalera till kroppen att man vill bli gravid istället för att den skall chansa varje månad men icke!

Graviditet är väl bara att ägget befruktas och blodet stannar kvar som extra skydd tills man föder ungen istället.

Överkurs: Mensvärk är egentligen att livmodern och musklerna runt omkring krampar och man vet inte riktigt varför. Jag gissar att det är för att trycka ut blodet men det är min vilda gissning.

PS: Skapade ett konto bara för att svara på denna frågan haha ;D

Inaktiv
Skrivet av Evil_Teddiz:

Älskar denna tråden haha 😂

Jag kan för mitt liv inte småprata på ett naturligt sätt!

Inte heller prata i telefon om ingenting ringer du ska du ha något att säga annars blir de tyst 😂

Jag kan småprata, men jag har panik hela tiden plus att det känns cringe. Kan jag undvika att småprata gör jag det, annars så går det men jag är stressad under hela pratstunden. Typ som när man pratar med mormor. Prata bara för att prata. Fruktansvärd känsla.

Inaktiv

Jag kan inte laga mat. Det går bara inte. Så fruktansvärt tråkigt och omotiverande. Det blir havregrynsgröt med massa gottit i eller wok med sesamolja. Lyxigare än så blir det inte. Vet inte hur mycket pengar jag kunde sparat varje månad istället för att äta lunch ute varje dag men man får offra det ena för att slippa det andra antar jag

Medlem
Skrivet av Dudukun:

Komma ihåg namn på folk.

Man blir presenterad för nån ny kollega, eller kommer till något nytt ställe.
Fyra sekunder efter människan försvunnit utom synhåll - poff! Tomt!
Har försökt upprepa folks namn internt, för att de ska "fastna".

Men har de fastnat, kan jag känna igen folk jag gick i grundskolan med, men inte sett på 30 år.

Namn kan vara klurigt, ja. Jag har också svårt att komma ihåg hur folk ser ut, eller rättare sagt att känna igen dem. Folks ansikten fastnar inte riktigt i minnet. Jag satt exempelvis i möte med en kille en hel eftermiddag för ett tag sedan, sen var jag på en AW på kvällen och han var där och kom fram och hälsade. Då presenterade jag mig för honom igen, för jag kände inte igen honom. Han blev väldigt förvirrad

Detta gör att jag har diverse knep i vardagen. Folk jag förväntar mig att jag borde känna igen, typ leverantörer på jobbet etc, beter jag mig väldigt tjenis med, även fast jag inte känner igen dem alls. Funkar till 95%.

Det skumma är att jag inte har alls samma problem med kändisar i filmer etc. De känner jag igen utan problem.

Medlem

Flyta i vatten. Sjunker som en sten hur jag än gör, antar att det har med bentjocklek att göra.

Gnällkuk
Skrivet av anon_328396:

Jag kan inte laga mat. Det går bara inte. Så fruktansvärt tråkigt och omotiverande. Det blir havregrynsgröt med massa gottit i eller wok med sesamolja. Lyxigare än så blir det inte. Vet inte hur mycket pengar jag kunde sparat varje månad istället för att äta lunch ute varje dag men man får offra det ena för att slippa det andra antar jag

Jag är likadan och är trots mina 37 år fyllda fortfarande utan körkort Tummen mitt i handen har jag också skulle jag nog säga, för att jag precis som med matlagning är så fruktansvärt ointresserad. Även om jag är hemma hos någon och hjälper till och lagar tillsammans med andra tycker jag det är lika upphetsande som att vika tvätt i en timme.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av theailer:

Flyta i vatten. Sjunker som en sten hur jag än gör, antar att det har med bentjocklek att göra.

Tänker du bendensiteten? Då borde i princip alla som idrottar på ett tämligen hårt underlag ha problem att flyta. Samtidigt skulle vi överlag flyta enklare med åldern, särskilt kvinnor.

Brist på kroppsfett gör det svårt att flyta, likaså spelar balans, kontroll och lungvolym in.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag kan inte heller huvudräkning och jag räknar väldigt långsamt. Det som jag upplever som självklart för de flesta är också att kunna koncentrera och sköta skolan på ett sett som jag upplever folk gör utan problem. Det kanske kan se så ut också vem vet. Jag kommer även på saker som kan var kopplat till ASD också men det här med att flörta med folk och hitta någon verkar folk göra lätt som en plätt också, och samma sak med att hitta kompisar upplever jag ibland. Det känns som jag alltid blir andrahand i slutändan.

Medlem

Köra bil.

Trots att jag precis fyllt 30 så har jag aldrig riktigt varit i en situationen där jag önskat att jag haft körkort. Dock så planerar jag att ta körkort inom en snar framtid eftersom att jag är lite sugen att flytta ut på landet.

Jag känner ganska många som tagit körkort på "äldre" dagar och de verkar ha gått lätt för de flesta.

Medlem

@hannes.theorell: Inte för att jag är pinnsmal direkt men det har kanske något med saken att göra. Balans har det då inte i mitt fall med att göra, kan utan problem sitta på botten(med lungorna fyllda med luft) i en bassäng medans alla andra mer eller mindre bara flyter upp istället.

Medlem

Fram tills jag var runt 35 kunde jag bara vissla genom att suga in luft. Fortfarande kass, men kan nu vissla åt båda hållen. Nästan.

Har tummen mitt i näven på i stort sett allt praktiskt och fullkomligt urusel på att följa manualer.


signatur

I drank what?

Relik 📜
Skrivet av Joakim Bennet:

@emilakered:

Alltså, hur gick du från sopa till den allvetande Skräphögen? Du kanske har en framtid som föreläsare här!

Jag vet inte! Har fortfarande en tendens att skita i om saker blir 100 % snyggt, men.. det är i alla fall en jävla upgrade mot för några år sedan.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Busvissla. Kan knappt vissla vanligt heller.

Händig är jag inte heller. Visst, jag kan montera möbler och fixa en del, men mina kompisar smäller upp trädäck, helrenoverar hus och har jag sig. Jag vill bygga ett nytt trädäck till vårt hus, men jag står helt handfallen. Jag vet inte var jag ska börja ens. Kollar videos på youtube och fattar ännu mindre.

Medlem

Lider av dåligt lokalsinne. Går eller kör ofta onödiga omvägar till saker. Jag är också sjukt dålig på att förklara vart saker ligger om någon t.ex frågar om vägen.

Skriv svar