Cities Skylines 2?

Medlem
Cities Skylines 2?

Det verkar finnas rykten om en uppföljare till Cities Skylines 2, liksom alla rykten så är det rykten tills det bekräftas. Men vad skulle ni vilja ha i Cities Skylines 2 som inte finns i CS1 om man ska kalla det för det?

Jag skulle vilja att det vore ett land man kunde bygga upp, nu kan man visserligen om man vill låta sin "stad" vara som en stad och mindre samhällen utanför men det skulle varit roligare och inte lika statiskt om jag hade varit typ president och kunnat styra över import och export med mera. Det bästa av världar hade ju varit ett spel som ser ut som Europa Universalis m.m att det finns en karta och zoomar man in i sina regioner så kan man bygga nya städer och samhällen precis som i Cities Skylines. Men jag fattar ju att det skulle vara sjukt avancerat i längden.

Medlem

Jag skulle vilja ha en fungerande trafik så inte alla idioter lägger sig i samma fil 40 avtagsvägar innan de ska svänga av..

Medlem

@hybris6: Hahaha, ett av alla skäl till jag har tröttnat på spelet är just trafiken. Jag har även blivit tokig på allt mellan industri-trafiken till bussarna, som man nu efter alla tillägg äntligen kan justera.

Medlem

Multiplayer


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag skulle vilja ha en fungerande trafik så inte alla idioter lägger sig i samma fil 40 avtagsvägar innan de ska svänga av..

Trafiken i Cities Skylines är ändå ett under av effektivitet jämfört med den i Sim City 4.

Där kunde en stad med mindre befolkning än Hallsberg ha värre trafikproblem än IRL-Stockholm.
Tjock med trafik överallt. Typ alla som bodde där måste ha varit ute och kört samtidigt. I var sin bil. Och med tanke på alla krasher, så var minst en tredjedel av dem packade.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Trafiken som tidigare nämnts, och så skulle jag vilja se en overhaul av grafiken, den känns "fel" lite för cartoony på nått sätt. Ljussättningen och vattenshaders skulle må gott av lite kärlek också.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

NiC
Medlem

Traffic management

Medlem

trafiken är större delen av spelet utöver att lyckas bygga snyggt och effektivt man måste fan vara rätt ihärdig om man ska hålla den flytandes. men ja, iden om ett helt land ist för rutor med städer, och gärna skitstora kartor vore något. sen förstås rejäl grafik med mkt inställningar så alla kan spela det. och sista önskan är att dom addar allt från topp100 moddarna i 2an så man slipper ha som nu 50-150 moddar för bästa upplevelsen (och gärna alla expansioner lr nära på alla)


signatur

//monster

Medlem

Tar hellre fler expansioner.

Inaktiv
Skrivet av hybris6:

Jag skulle vilja ha en fungerande trafik så inte alla idioter lägger sig i samma fil 40 avtagsvägar innan de ska svänga av..

Går att göra det mycket lättare med hjälp av en mod som jag inte minns namnet på.

I övrigt vill jag veta vart ryktet kommer ifrån?

FM-guru
F.d. Sisyr

Det största problemet med trafiken är väl att tiden i spelet går så pass snabbt - folk ska ju hela tiden åka till/från jobb eller handla. Resultatet blir en jäkla massa mer trafik än samma befolkningsmängd orsakar IRL.

Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag skulle vilja ha en fungerande trafik så inte alla idioter lägger sig i samma fil 40 avtagsvägar innan de ska svänga av..

Haha sant, men kul att glo på när Biffa Plays Indie Games fixar trafiken...

Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag skulle vilja ha en fungerande trafik så inte alla idioter lägger sig i samma fil 40 avtagsvägar innan de ska svänga av..

Skrivet av NiC:

Traffic management

Skrivet av Turbodog:

Går att göra det mycket lättare med hjälp av en mod som jag inte minns namnet på.

I övrigt vill jag veta vart ryktet kommer ifrån?

Stämmer, TM:PE gör stor skillnad med trafiken (se Biffa videon länkad högre upp):
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?l=swedish...

Medlem

1. Bättre trafikregler generellt. Man "måste" inte köra med mods för att få det att fungera men det gör saken betyyydligt lättare.
2. Perfekta kurvor. Spelet använder något som heter Bézier-kurva vilket resulterar i att man inte kan göra helt runda städer. OCD, yes.
3. Bättre medföljande korsningar alternativt något modulärt sätt att bygga dom på. Fyrklöver som default fyrvägskorsning för motorvägar?? Svårt att hitta en sämre korsning in-game.
4. Bättre ai när det kommer till "transportering" av varor. Kan ha fyrtiofem olika sätt för dom att frakta ut/importera sina varor till/från men så fort du slänger upp en last-flygplats så vill (nästan) ALLA dit hela tiden. xD
5. Smidigare alternativ än elstolpar. Vad som helst,
6. Anpassa terrängen efter vägarna, inte tvärtom. "Slope too steep." <-- Fu.
7. Bättre terrängverktyg.

Medlem

Jag skulle vilja se antingen färre eller eventuellt billigare DLC's.
Vill ha alla DLC's till Skylines för att känna att spelet är "komplett", men de kostar ju lika mycket som en hel konsol tillsammans. Not cool *gråter över det tomma bankkontot*

Medlem

Jag vill se weapons of mass destruction.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Inaktiv
Skrivet av Edd1e:

1. Bättre trafikregler generellt. Man "måste" inte köra med mods för att få det att fungera men det gör saken betyyydligt lättare.
2. Perfekta kurvor. Spelet använder något som heter Bézier-kurva vilket resulterar i att man inte kan göra helt runda städer. OCD, yes.
3. Bättre medföljande korsningar alternativt något modulärt sätt att bygga dom på. Fyrklöver som default fyrvägskorsning för motorvägar?? Svårt att hitta en sämre korsning in-game.
4. Bättre ai när det kommer till "transportering" av varor. Kan ha fyrtiofem olika sätt för dom att frakta ut/importera sina varor till/från men så fort du slänger upp en last-flygplats så vill (nästan) ALLA dit hela tiden. xD
5. Smidigare alternativ än elstolpar. Vad som helst,
6. Anpassa terrängen efter vägarna, inte tvärtom. "Slope too steep." <-- Fu.
7. Bättre terrängverktyg.

Det finns ju moddar som löser allt det här.
Min arkitektstudent till flickvän kör Skylines varje jäkla kväll (900hrs and counting) och har typ 30 moddar laddade och gör städer som ser riktigt realistiska ut. Att hennes dator låter som ett torkskåp och att hon kör i 9fps verkar inte störa henne.

Avstängd

Simcopter och streets of sim city liknande upplägg så som sim city 2000 hade.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Det finns ju moddar som löser allt det här.
Min arkitektstudent till flickvän kör Skylines varje jäkla kväll (900hrs and counting) och har typ 30 moddar laddade och gör städer som ser riktigt realistiska ut. Att hennes dator låter som ett torkskåp och att hon kör i 9fps verkar inte störa henne.

Hehe, hon har en tredjedel av min speltid då lite drygt. Men jo, som sagt, med moddar går allt att lösa. Var snarare att jag gärna hade sett att många av "måste-ha" moddarna inte var lika nödvändiga i första taget. ^ ^

Medlem

Förutom trafiken så minns jag att jag hade problem med produktionskedjor, som jag tyckte "borde funka". Nåt år sen jag körde Cities nu, hade vart kul med en 2a.

Medlem

Måste liras med mods mer lr mindre! traffic manager är även det ett absolut måste


signatur

//monster

Medlem

Skog och berg som ser mer ut som riktig skog och berg. Bäckar och mindre floder. Kanske svårt att implementera men man kan ju alltid drömma.
Som någon annan nämnde innan, first person view från marknivå.

Medlem

Billigare DLC:s och ett spel som funkar bra utan mods (för oss som spelar på konsol)...

Medlem

Om senaste Microsoft Flight Simulator kan ha med hela jorden i sitt spel för det har det väl? Så borde CS2 kunna köra med större länder/värld där man bygger upp ett land istället för bara enbart stad. Hade varit riktigt häftigt.

Annars ser jag gärna följande.

1. Bättre trafik som många redan sagt. Rent överlag bättre AI.
2. Bättre grafik (första spelet känns för matt utan mods), material som är av metal, plast, glas borde se mer ut som det. (ray-tracing för reflektioner hade varit grymt, något krävande men i alla fall). Bättre modeller för allt.
3. Möjligheten att designa egna byggnader hade varit grymt utan att behöva modda.
4. Att kunna bygga mer realistiskt och fylla i där det blir hål mellan gator och byggnader, sätta ut prydnader, staket med mera lite var man känner för. Bättre parkbyggnader.
5. Mer realistisk natur, årstider som ändras, berg som ser ut som berg och vatten som ser ut som vatten.
6. Byggnader som byggs i sluttningar borde göras bättre, ser oftast horribelt ut i CS1.

Mycket krävande saker säkert men hade varit kul samt en massa andra förbättringar.

Tur att mods finns för CS1 i alla fall.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det största problemet med trafiken är väl att tiden i spelet går så pass snabbt - folk ska ju hela tiden åka till/från jobb eller handla. Resultatet blir en jäkla massa mer trafik än samma befolkningsmängd orsakar IRL.

Exakt ! En stad på 5000 kan ha trafikstockning överallt. Inte realistiskt.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Simcopter och streets of sim city liknande upplägg så som sim city 2000 hade.

Jag rykte att de var så cola. Jag hade velat ha Cities skylines som ett asymmetriskt onlinespel. Där någon bygger staden och andra typ kör typ ambulans, släcker bränder eller typ folk med båt och helicopter.

Områden

Jag skulle vilja ha fler alternativ för design på byggnader så som skolor, sjukhus, brandstationer osv. Det skulle även vara kul att kunna skapa olika socioekonomiska områden, t.ex. förorter med stora, gråa byggnader där majoriteten av invånarna var lågutbildade och kriminaliteten hög (jag vet att alternativet ”school’s out” finns men vill att det också ska speglas på byggnaderna i staden).

Är sjukt trött på ”cannot connect to route” samt att sophanteringen och begravningsbilarnas inkompetens alltid skapar problem i mina megastäder.

Medlem
Skrivet av Artontrettiosex:

Jag skulle vilja ha fler alternativ för design på byggnader så som skolor, sjukhus, brandstationer osv. Det skulle även vara kul att kunna skapa olika socioekonomiska områden, t.ex. förorter med stora, gråa byggnader där majoriteten av invånarna var lågutbildade och kriminaliteten hög (jag vet att alternativet ”school’s out” finns men vill att det också ska speglas på byggnaderna i staden).

Är sjukt trött på ”cannot connect to route” samt att sophanteringen och begravningsbilarnas inkompetens alltid skapar problem i mina megastäder.

Ja, jag vill också ha mer realism kring utsatta områden, för det känns ibland som att spelet automatiskt skapar ett samhälle där alla är glada och lyckliga.

FM-guru
F.d. Sisyr

Så länge som man fixar problemet med att AI:n alltid tar den kortaste vägen till sin destination istället för den snabbaste, vilket betyder att den ignorerar trafikläget, så är jag rätt nöjd.

Medlem

Dels är det trafiken som redan nämnts, sedan gillar jag inte heller hur påfarter på större vägar är designade då de är böjda åt fel håll (se bild nedan). Istället för att gradvis böjda ut sig (som vid den gröna bocken) blir vinkeln ju närmare huvudvägen påfarten kommer (som vid det röda krysset). Detta känns väldigt ologiskt och mindre effektivt än det motsatta. Jag tycker också att de behöver ändra dynamiken helt när det gäller "demand". Jag tycker det är ofta efterfrågan på bostäder ökar när det inte finns tillräckligt med jobb samt att efterfrågan på "commercial" ofta är alldeles för hög då det redan kan finnas mycket commercial. Bättre balans på efterfrågan helt enkelt.

Jämför vägen viss X:t med t.ex. trafikplats Härad så ser man hur mjuk böjning av-/påfarterna har jämfört med hur de ser i Cities;Skylines.

https://www.google.com/maps/@59.3582804,16.9063469,778m/data=...


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

123
Skriv svar