Speldagbok: Calle spelar The Witcher 3

Relik 📜
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag blir heller inte klok på alchemy-biten. Har en hel vägg med olika likdelar, alkohol, fett och blomster men kan inte ens koka en kopp té. Än mindre någon användbart. Och all mat är svindyr. Alla mina pengar går till nötter och frukt för den där extra energikicken under en strid. Geralt lider ofta av lågt blodsocker. Eller lågt blod.

Lite nyfiken här! Har alltid haft massa pengar över, och mer eller mindre aldrig köpt mat. Tycker det ligger ätbart i typ varenda tunna?


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av emilakered:

Lite nyfiken här! Har alltid haft massa pengar över, och mer eller mindre aldrig köpt mat. Tycker det ligger ätbart i typ varenda tunna?

Hittar aldrig något ätbart i lootbara objekt. Skumt!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hittar aldrig något ätbart i lootbara objekt. Skumt!

Bara för att du är kräsen behöver det inte betyda att Geralt är det. 😉


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Priapsi:

Bara för att du är kräsen behöver det inte betyda att Geralt är det. 😉

Näe, alltså, ibland har jag tuggat rått kött (inte råttkött) när det krisat och min torkade frukt är slut. Och då lootar jag allt jag ser, om det inte är i någon fattig persons stuga.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Okej, jag ger upp. Har spelat med samma silversvärd sedan start - nu får ni ge mig tips hur jag gör för att uppgradera/hitta ett nytt. Utan att bli för spoiliga. Det är bara jag som får spoila i den här tråden.

Människor blir shis-kebab på några slag men monster två levlar under är fortfarande hårda rackare.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Okej, jag ger upp. Har spelat med samma silversvärd sedan start - nu får ni ge mig tips hur jag gör för att uppgradera/hitta ett nytt. Utan att bli för spoiliga. Det är bara jag som får spoila i den här tråden.

Människor blir shis-kebab på några slag men monster två levlar under är fortfarande hårda rackare.

Treasure Hunts!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Näe, alltså, ibland har jag tuggat rått kött (inte råttkött) när det krisat och min torkade frukt är slut. Och då lootar jag allt jag ser, om det inte är i någon fattig persons stuga.

Bandit camps brukar vara en ganska bra källa till mat. De har ofta en Ham Sandwich eller ett Chicken Leg på sig. Passar nog dig ganska bra om du ska ge dig ut på en Treasure Hunt för att fixa bättre silversvärd, eftersom de håller till vid dessa ställen. Det är rätt bra att göra dessa tidigt, då de senare "recepten" bygger vidare på låglvl witcher-gear.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Priapsi:

Bandit camps brukar vara en ganska bra källa till mat. De har ofta en Ham Sandwich eller ett Chicken Leg på sig. Passar nog dig ganska bra om du ska ge dig ut på en Treasure Hunt för att fixa bättre silversvärd, eftersom de håller till vid dessa ställen. Det är rätt bra att göra dessa tidigt, då de senare "recepten" bygger vidare på låglvl witcher-gear.

Geralt: "I do not meddle in the affairs of men"
Också Geralt: *dödlar banditer och desertörer så fort han får chansen*


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Geralt: "I do not meddle in the affairs of men"
Också Geralt: *dödlar banditer och desertörer så fort han får chansen*

Haha, sant. Men det är mer på fritiden, han har ju fortfarande ett jobb att sköta.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Skägg.
10 Chambers

Är du en blockare eller en sidesteppare? Jag är helt klart det senare, fastän jag vet att man kan hålla på och tajma pareringen för önskad effect. Jag stör mig dock att Quen bryts även om man blockar, därav sidoskuttandet. Och jag har blivit ganska bra på det. Skutt skutt, hugg hugg, skutt, hugg hugg är ett bra recept på ghouls som brukar ledsna efter ett par slag och ge en läbbig lavett.

Önskar man kunde få counter-attacks på ett snyggt skutt.

Jag har i ärlighetens namn inte fattat det där med adrenaline points. Det står att man bara behöver hålla in svag eller stark attack men vad jag ser gör inte Geralt något särskilt. Inga akrobatiska piruetter i alla fall.

Nåväl, level nio nu. Efter blodiga baronen har jag tagit en liten paus från main quest och far runt i Velen, jäklar vad stort det är. Jag har inte ens vart i den stora staden ännu.


signatur

så vad tyckte du om baronen än så länge? i mitt hjärta sved det hårt

hur mycket spoiler är okej för ett vettig silver svärd? kan droppa första hinten vill du ha mera säg till

Gammla svärd har en förkärlek för lighthouses


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Se på fan!

Det går väl också att bläddra till ingredienserna i ett recept och välja att köpa dem? Inte alla enligt min erfarenhet, men en hel del?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kalle.lindestrom:

så vad tyckte du om baronen än så länge? i mitt hjärta sved det hårt

hur mycket spoiler är okej för ett vettig silver svärd? kan droppa första hinten vill du ha mera säg till

Gammla svärd har en förkärlek för lighthouses

Haha, precis lagom hint, kul!

Angående baronen - karaktären var ju härligt burdus, lite av en Robert Baratheon fast inte lika fryntlig. Gillade ledtrådsletandet, snackandet med folk, besluten - twists and turns, och så vidare. Inget jättefan av finalen där jag valde det fredliga alternativet - där det lite av mekaniken som jag var inne på ovan: följa efter någon, bli attackerad, följa efter någon, bli attackerad. Det alla hatade i Vanilla WoW och som senare försvann mer eller mindre.

Jag gillar också världsbygget, jag hade ju säkert hört om baronen i ett par timmar innan jag faktiskt gjorde questen, både i dialoger med andra och bara löst snack i byar. Sånt är fint!

Skrivet av Freakon:

Det går väl också att bläddra till ingredienserna i ett recept och välja att köpa dem? Inte alla enligt min erfarenhet, men en hel del?

Måste testa! Har säkert 20 kilo ogräs på mig, nått borde man ju kunna koka.


signatur
Medlem

Gick det ens att blocka monster? Jag vill minnas att jag levde på att ducka och hugga. Adrenaline använder man först när man låst upp särskilda grejer i skill tree? Eeeeeller? Är något år sen jag spelade sist. Sjukt sugen på att ge mig på det igen, men tiden tryter :/

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Är du en blockare eller en sidesteppare? Jag är helt klart det senare, fastän jag vet att man kan hålla på och tajma pareringen för önskad effect. Jag stör mig dock att Quen bryts även om man blockar, därav sidoskuttandet. Och jag har blivit ganska bra på det. Skutt skutt, hugg hugg, skutt, hugg hugg är ett bra recept på ghouls som brukar ledsna efter ett par slag och ge en läbbig lavett.

Önskar man kunde få counter-attacks på ett snyggt skutt.

Jag har i ärlighetens namn inte fattat det där med adrenaline points. Det står att man bara behöver hålla in svag eller stark attack men vad jag ser gör inte Geralt något särskilt. Inga akrobatiska piruetter i alla fall.

Nåväl, level nio nu. Efter blodiga baronen har jag tagit en liten paus från main quest och far runt i Velen, jäklar vad stort det är. Jag har inte ens vart i den stora staden ännu.

Det var detta jag menade i en av mina tidigare inlägg ang combaten. Fortsätt specca i combat trädet till tex whirlwind så ska du se på fa-an vad han snurrar och gör piruetter om du håller in attack-knappen. Blir ett helt annat flyt i combaten då.

Medlem

Har inte själv spelat spelet men det är förvånansvärt underhållande att läsa Calles genomspelning

Nu får du inte sluta förens du klarat ut spelet!


signatur

Submission is for the weak

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Renfis:

Gick det ens att blocka monster? Jag vill minnas att jag levde på att ducka och hugga. Adrenaline använder man först när man låst upp särskilda grejer i skill tree? Eeeeeller? Är något år sen jag spelade sist. Sjukt sugen på att ge mig på det igen, men tiden tryter :/

Haha, fråga inte mig. Jag har uppenbarligen ingen koll. Men som Cladrius säger här nedan har du nog rätt.

Skrivet av Cladrius:

Det var detta jag menade i en av mina tidigare inlägg ang combaten. Fortsätt specca i combat trädet till tex whirlwind så ska du se på fa-an vad han snurrar och gör piruetter om du håller in attack-knappen. Blir ett helt annat flyt i combaten då.

Speccar på! Måste bara hitta en röd mutagen så man får lite bonusar.

Skrivet av Kleptomaniac:

Har inte själv spelat spelet men det är förvånansvärt underhållande att läsa Calles genomspelning

Nu får du inte sluta förens du klarat ut spelet!

Kul att du gillar det! Har inga planer på att sluta. Detta har snarare blivit en motivator att ta mig tid att lira lite mer.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Uppdatering kring potions: jag är tydligen ganska dålig. I ett uppdrag i början ska man ha fått lära sig swallow, något jag helt missat. Så detta måste undersökas. Kan bli lika pinsamt som när jag spelade igenom halva Fallout 3 (eller var det Fable?) utan att veta hur fast travel fungerade.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Uppdatering kring potions: jag är tydligen ganska dålig. I ett uppdrag i början ska man ha fått lära sig swallow, något jag helt missat. Så detta måste undersökas. Kan bli lika pinsamt som när jag spelade igenom halva Fallout 3 (eller var det Fable?) utan att veta hur fast travel fungerade.

Det kan tyckas lite tradigt för en som inte har såna här typer av spel, men det lönar sig ofta väldigt mycket att göra mycket sidoupprag, dels för att du kommer hitta stuff men också för att du lär dig kartorna bättre. Synd att du inte lirar på PC och får njuta av all härlighet med grafiken bara *snyft*


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Det kan tyckas lite tradigt för en som inte har såna här typer av spel, men det lönar sig ofta väldigt mycket att göra mycket sidoupprag, dels för att du kommer hitta stuff men också för att du lär dig kartorna bättre. Synd att du inte lirar på PC och får njuta av all härlighet med grafiken bara *snyft*

Jag har nog inte skippat något sidouppdrag än, märkte ju ganska snabbt när jag kom till Velen som nivå 3 att jag behövde levla lite


signatur
Skägg.
10 Chambers

Jaha. Nehe. Jag var tydligen lite dum i huvudet. Och spelet verkar också defaulta på att filtrera bort det som redan är skapat. Så nu har jag potions, vet hur man pinnar recept och har siktet inställt på ett nytt silversvärd.

Nu ska den där varulven få smaka!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jaha. Nehe. Jag var tydligen lite dum i huvudet. Och spelet verkar också defaulta på att filtrera bort det som redan är skapat. Så nu har jag potions, vet hur man pinnar recept och har siktet inställt på ett nytt silversvärd.

Nu ska den där varulven få smaka!

Bra för Geralt matsmältning att slippa trycka i sig hela råa lökar och rått vargkött mitt under strid hädanefter.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Är du en blockare eller en sidesteppare? Jag är helt klart det senare, fastän jag vet att man kan hålla på och tajma pareringen för önskad effect. Jag stör mig dock att Quen bryts även om man blockar, därav sidoskuttandet. Och jag har blivit ganska bra på det. Skutt skutt, hugg hugg, skutt, hugg hugg är ett bra recept på ghouls som brukar ledsna efter ett par slag och ge en läbbig lavett.

Önskar man kunde få counter-attacks på ett snyggt skutt.

Jag har i ärlighetens namn inte fattat det där med adrenaline points. Det står att man bara behöver hålla in svag eller stark attack men vad jag ser gör inte Geralt något särskilt. Inga akrobatiska piruetter i alla fall.

Nåväl, level nio nu. Efter blodiga baronen har jag tagit en liten paus från main quest och far runt i Velen, jäklar vad stort det är. Jag har inte ens vart i den stora staden ännu.

Det finns mycket gott att se! Tycker det är kul att du får uppleva detta, oavsett vad du egentligen tycker. Jag har två vänner som inte förstått storheten med detta spel. Tre vänner faktiskt! Tycker det är synd, tidens tand må varit hyfsat snäll mot vår Häxkarl, men tillslut biten den igenom även den största krigaren.


signatur

Niet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ftmch:

Bra för Geralt matsmältning att slippa trycka i sig hela råa lökar och rått vargkött mitt under strid hädanefter.

Kommer nog drapa ner successivt så att han inte får en chock.

Skrivet av Theade:

Det finns mycket gott att se! Tycker det är kul att du får uppleva detta, oavsett vad du egentligen tycker. Jag har två vänner som inte förstått storheten med detta spel. Tre vänner faktiskt! Tycker det är synd, tidens tand må varit hyfsat snäll mot vår Häxkarl, men tillslut biten den igenom även den största krigaren.

Hantverket är ju imponerande, oavsett om en del detaljer skaver. Med tanke på att det kommer ta typ ett år att klara det, och jag är helt inställd på det, så når det garanterat över den där tröskeln där man inte pallar och går vidare.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Okej, glad i hågen och redo att få lite nytt silver i handen öppnar jag Quest-loggen och bläddrar ner till treasure hunts. Ser att jag bara har det där i White Orchard, Temerian Valuables, som jag inte kunnat fullfölja. Är nere i källaren, rotar och lootar, men trots att jag plockat allt, gjort alla signs i ren frustration, blir det inte slutfört. Enligt internet har fler haft problem med just detta uppdrag. Surt sa varulven.

Har därför börjat systematiskt utrota alla bandit camps jag ser. En medeltida Judge Dredd med man bun-frippa. Lagen, domare och bödel i ett. Samt en jäkligt duktig barista.

Cold brew, någon?


signatur
Skägg.
10 Chambers

Bönderna kallade det en ”shrieker” men det var ju en cocktrice jag fick fäktas med nyss. Först var den lite blyg, fick locka fram den med sockerbit och pincett en bomb. En ståndaktig fight!

Den försökte penetrera mitt försvar genom snabba, stötande attacker med huvudet men efter några minuter blev den slak. Det kan ha att göra med att jag slog, slog och slog på den med ett silversvärd. Kan ha skjutit några pilar också.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Äntligen, ett nytt silversvärd! Lootade det av en gammal hagga som tyckte det var smart att koka soppa på lårbenet från lokala barn. Inte i mitt Velen!

Vad hon gjorde med en sådan dyrgrip förstår jag inte men å andra sidan gör jag bara långkok på djur. Våra meningsskiljaktigheter ledde till att vi möttes på en kyrkogård vid midnatt, så dramatiskt. Stämningen förstördes dock av att Roach av oförklarlig anledning sprang runt och emellan oss hela tiden. Lite som en dum hund som inte förstår att matte och husse grälar.

Nästa anhalt är Crookback Bog men jag hann inte hela vägen dit idag, blev plötsligt attackerad av en Wyvern (varför kallas de inte giraffdrake med den där långa halsen?). Det nya svärdet kom till användning snabbt!


signatur
Medlem

Härligt att följa din resa, började min i början av Januari och är nu 31h in och Level 16 och jag älskar det.


signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: ASUS RTX 3060Ti Strix OC | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av UniMatrixZ:

Härligt att följa din resa, började min i början av Januari och är nu 31h in och Level 16 och jag älskar det.

Då har du hunnit spela mer än mig!


signatur
Skägg.
10 Chambers

Hm, gjorde jag rätt val?

Jag sökte upp de där tanterna i träsket, men hittade bara en knäpp gumma och hennes upphittade barn. Liiite dåliga vibbar fick jag, men snart hittade jag knäppgöken Johnny och såg till att han kunde snacka igen. Och snacka kunde han!

Efter ett par om, och ett par men, så stod jag mellan att hjälpa en taggig blobb under ett träd eller inte. Enligt träsktanterna skulle jag ”lösa problemet” men enligt blobben var de onda och med en häst och lite fjädrar kunde jag frigöra den påstådde druiden. Hans ben (de i kroppen) såg dock lite märkliga ut, varför jag valde att lura honom och istället få honom att skrumpna.

Ett öronblick senare och jag stod framför träsktanterna som verkligen sett bättre dar. De ville göka, det ville verkligen inte jag men till slut fick jag veta mer om Ciri. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om passagerna där man spelar som henne. Lite menlösa va?

Och gällande valen, är det bara jag som får lätt ångest av att veta att det finns flera olika slut, och att valen man gör påverkar vilket man får? Jag sket i att spela klart Mass Effect 3 för att man från början behövde lira tråkig multiplayer för att få 100 % Galactic Readiness. Och jag vägrar hålla på med olika sparfiler och ändra val jag gjort.

Fotnot: det är jätteknepigt att spöa stora monster när man satt ljudsnäckorna i fel öra så att ljuden kommer från fel håll. Ytterst förvirrande.


signatur
Skriv svar